SPIS TREŚCI
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2025 r.)
1. WPROWADZENIE
2. WYTYCZNE DOTYCZĄCE PROCEDURY ROZPATRYWANIA ZMIAN
Składanie wniosku o zmianę
2.1. Zmiany niewielkie typu IA
2.2. Zmiany niewielkie typu IB
2.3. Zmiany istotne typu II
2.4. Rozszerzenia
2.5. Coroczna aktualizacja szczepionek przeciwko grypie u ludzi i koronawirusowi ludzkiemu
2.6. Szczepionki stosowane u ludzi w celu zaradzenia potencjalnemu lub uznanemu stanowi zagrożenia zdrowia publicznego w Unii
2.7. Pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa
2.8. Oświadczenie o zgodności na podstawie rozporządzenia pediatrycznego
3. WYTYCZNE PROCEDURALNE DOTYCZĄCE PODZIAŁU PRACY
3.1. Przedkładanie wniosków w sprawie zmiany w ramach podziału pracy
3.2. Ocena wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze innej niż scentralizowana
3.3. Wynik oceny w ramach podziału pracy dotyczącej produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze innej niż scentralizowana
3.4. Ocena wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej
3.5. Wynik oceny wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej
4. ZAŁĄCZNIK
ZAŁĄCZNIK
1. WPROWADZENIE
Zmienione rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi 1 ("rozporządzenie w sprawie zmian") reguluje procedurę zmiany warunków pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie zmian Komisja jest zobowiązana do sporządzenia wytycznych w sprawie (i) szczegółów różnych kategorii zmian, (ii) funkcjonowania procedur ustanowionych w rozdziałach II, IIa, III i IV rozporządzenia w sprawie zmian oraz (iii) dokumentacji, którą należy przedłożyć na podstawie tych procedur.
Niniejsze wytyczne mają zastosowanie do zmian w pozwoleniach na dopuszczenie do obrotu produktów leczniczych wydanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 oraz dyrektywą 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Mają one na celu ułatwienie interpretacji i stosowania rozporządzenia w sprawie zmian. Zawierają szczegółowe informacje na temat stosowania odpowiednich procedur, w tym kroków, jakie należy podjąć, od przedłożenia zgłoszenia lub wniosku o zmianę do ostatecznego wyniku procedury.
Załącznik do wytycznych zawiera szczegółową klasyfikację zmian według kategorii zdefiniowanych w art. 2 rozporządzenia w sprawie zmian: zmian niewielkich typu IA, zmian niewielkich typu IB i zmian istotnych typu II. W stosownych przypadkach przedstawiono w nim również dalsze szczegóły dotyczące danych naukowych, które należy przedłożyć w odniesieniu do konkretnych zmian, oraz sposobu dokumentowania tych danych.
Rozporządzenie w sprawie zmian zmieniono w 2021 r. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/756 4 ; również w 2024 r. rozporządzenie w sprawie zmian zmieniono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1701 5 , aby osiągnąć przyrost wydajności i zmniejszyć obciążenie administracyjne dla przemysłu farmaceutycznego oraz lepiej wykorzystać zasoby właściwych organów dzięki uproszczonym i usprawnionym procedurom, z zapewnieniem tych samych norm jakości, skuteczności i bezpieczeństwa leków.
Niniejsze wytyczne zastępują wytyczne z 2013 r. w sprawie szczegółów różnych kategorii zmian, w sprawie funkcjonowania procedur ustanowionych w rozdziałach II, IIa, III i IV rozporządzenia (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczącego badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych oraz w sprawie dokumentacji, którą należy przedłożyć na podstawie tych procedur 6 ("wytyczne z 2013 r.").
Niniejsze wytyczne odzwierciedlają zmianę rozporządzenia w sprawie zmian z 2024 r. i będą miały zastosowanie od 15 stycznia 2026 r. Zgłoszenia przedłożone przed tą datą powinny być zgodne z wytycznymi z 2013 r.
Niniejsze wytyczne zostaną uaktualnione zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie zmian, z uwzględnieniem zaleceń Agencji dotyczących zmian nieprzewidzianych, o których mowa w art. 5, skutkujących nowymi klasyfikacjami zmian.
Elektroniczna wersja niniejszych wytycznych, która może zawierać nowe klasyfikacje zmian i aktualizacje wytycznych, będzie publikowana przez Komisję na jej stronie internetowej.
Definicje terminów stosowanych w niniejszych wytycznych zawarto w dyrektywie 2001/83/WE, rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 oraz rozporządzeniu w sprawie zmian.
Do celów niniejszych wytycznych:
"procedura scentralizowana" oznacza procedurę wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu określoną w rozporządzeniu (WE) nr 726/2004;
"procedura wzajemnego uznawania" i "procedura zdecentralizowana" oznaczają procedurę wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu określoną w rozdziale 4 dyrektywy 2001/83/WE;
"procedura wyłącznie krajowa" oznacza procedurę wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu przez państwo członkowskie zgodnie z dyrektywą 2001/83/WE poza procedurą wzajemnego uznawania i procedurą zdecentralizowaną;
"produkty lecznicze dopuszczone do obrotu w procedurze scentralizowanej" oznaczają wszystkie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu wydane zgodnie z procedurą scentralizowaną opisaną powyżej;
"produkty lecznicze dopuszczone do obrotu w procedurze krajowej" oznaczają wszystkie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu wydane zgodnie z procedurami wzajemnego uznawania, zdecentralizowanymi i wyłącznie krajowymi opisanymi powyżej;
"zmiany w ramach procedury wzajemnego uznawania" oznaczają procedury zmian przeprowadzane w odniesieniu do wniosków dotyczących pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z rozdziałem 4 dyrektywy 2001/83/WE, jak opisano powyżej (zarówno w ramach "procedury wzajemnego uznawania", jak i "procedury zdecentralizowanej");
"zainteresowane państwo członkowskie" oznacza, zgodnie z art. 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zmian, państwo członkowskie, którego właściwy organ wydał pozwolenie na dopuszczenie do obrotu danego produktu leczniczego;
"zainteresowane państwa członkowskie" oznaczają wszystkie zainteresowane państwa członkowskie z wyjątkiem referencyjnego państwa członkowskiego;
"właściwy organ krajowy" oznacza właściwy organ państwa członkowskiego, zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia w sprawie zmian, który wydał pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w procedurze wyłącznie krajowej;
"Agencja" oznacza Europejską Agencję Leków;
"odpowiedni organ" oznacza właściwy organ każdego zainteresowanego państwa członkowskiego lub Agencję w przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej oraz
"organ referencyjny" oznacza, w kontekście procedury supergrupowania i podziału pracy, Agencję, w przypadku gdy co najmniej jedno z odnośnych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu jest pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej, lub właściwy organ państwa członkowskiego wybrany przez posiadacza i zaakceptowany przez ten właściwy organ lub wybrany przez koordynatora, jeżeli żaden z właściwych organów państw członkowskich nie wyrazi zgody na działanie jako organ referencyjny, w pozostałych przypadkach.
2. WYTYCZNE DOTYCZĄCE PROCEDURY ROZPATRYWANIA ZMIAN
W pozwoleniach na dopuszczenie do obrotu ustanawia się warunki dopuszczenia do obrotu w UE produktu leczniczego. Składają się one z:
- decyzji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu (w tym charakterystyki produktu leczniczego oraz wszelkich warunków, obowiązków lub ograniczeń mających wpływ na pozwolenie na dopuszczenie do obrotu lub zmian oznakowania lub ulotki dołączanej do opakowania związanych ze zmianami w charakterystyce produktu leczniczego) wydanej przez odpowiedni organ oraz
- dokumentacji technicznej zawierającej dane przedłożone przez posiadacza zgodnie z art. 8 ust. 3-11 dyrektywy 2001/83/WE i załącznikiem I do tej dyrektywy, art. 6 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 i art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1394/2007 7 .
Rozporządzenie w sprawie zmian reguluje procedury zmiany decyzji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu i zmiany dokumentacji technicznej.
Zmiany wprowadzone do oznakowania lub ulotki dołączanej do opakowania, które nie są związane z charakterystyką produktu leczniczego, nie są jednak regulowane procedurami określonymi w rozporządzeniu w sprawie zmian, w którym to przypadku należy stosować procedurę określoną w art. 61 ust. 3 dyrektywy 2001/83/WE.
Niniejsze wytyczne dotyczą następujących kategorii zmian, określonych w art. 2 rozporządzenia w sprawie zmian:
- zmiany niewielkie typu IA,
- zmiany niewielkie typu IB,
- zmiany istotne typu II,
- rozszerzenia,
- pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa.
Składanie wniosku o zmianę
Wniosek o zmianę składa się drogą elektroniczną w formacie eCTD 8 , zgodnie z instrukcjami określonymi przez odpowiedni organ, i musi on zawierać elementy wymienione w załączniku IV do rozporządzenia w sprawie zmian, przedstawione w sposób określony poniżej, zgodnie z odpowiednimi nagłówkami i numeracją "Zasad dotyczących produktów leczniczych w Unii Europejskiej" wg formatu Uwag dla wnioskodawców, tom 2B ("EU-CTD") 9 .
- Pismo przewodnie.
- Wypełniony elektroniczny formularz wniosku UE w sprawie zmian (eAF) (dostępny pod adresem https:// esubmission.ema.europa.eu), zawierający (i) szczegóły dotyczące danych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, (ii) opis wszystkich przedłożonych zmian indywidualnych, (iii) kod zmiany określony w załączniku do niniejszych wytycznych, jego wersję elektroniczną lub zalecenie wydane zgodnie z art. 5 rozporządzenia w sprawie zmian oraz (iv), w stosownych przypadkach, potwierdzenie, że wszystkie wymogi dotyczące dokumentacji zostały spełnione.
- W odniesieniu do wszystkich zmian zawartych w zgłoszeniu należy również przedstawić szczegółową obecną/proponowaną tabelę. W przypadku gdy zmiana jest rezultatem innej zmiany lub jest z nią związana, w odpowiedniej sekcji eAF należy dodać opis zależności między tymi zmianami. Gdy zmiana jest uznana jako niezaklasyfikowana, należy podać szczegółowe uzasadnienie zgłoszenia jej jako zmiany niewielkiej typu IB (lub zmiany istotnej typu II na wniosek posiadacza złożony przy przedkładaniu zmiany). W przypadku przedłożenia zmiany niewielkiej typu IA należy podać datę wprowadzenia i potwierdzenie, że wszystkie warunki zostały spełnione.
- Należy dostarczyć odpowiednią dokumentację lub dane na poparcie proponowanej zmiany, w tym, w stosownych przypadkach, dokumentację określoną w załączniku do niniejszych wytycznych. Jeżeli zmiana ma wpływ na charakterystykę produktu leczniczego, oznakowanie, ulotkę dołączoną do opakowania lub obowiązki i warunki produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu w procedurze scentralizowanej, należy dołączyć zmienioną charakterystykę produktu leczniczego, zmienione oznakowanie i ulotkę dołączaną do opakowania ("druki informacyjne") przedstawione w odpowiednim formacie. W przypadku zmian niewielkich typu IA lub IB wraz z wnioskiem należy również przedłożyć tłumaczenie druków informacyjnych. We wszystkich innych przypadkach należy je dostarczyć niezwłocznie po uzyskaniu pozytywnej opinii w sprawie procedury dotyczącej produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej lub w terminie siedmiu (7) dni od zakończenia procedury wzajemnego uznawania lub procedury zdecentralizowanej. Jeżeli zmiana wpływa na ogólny wygląd i czytelność opakowania zewnętrznego i bezpośredniego lub ulotki dołączonej do opakowania, odpowiednim organom należy dostarczyć wzory lub próbki.
- W przypadku (super)grupowania zmian dotyczących kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu lub procedury podziału pracy należy przedłożyć wspólne pismo przewodnie i eAF wraz z dokumentami uzasadniającymi dla każdej wnioskowanej zmiany oraz zmienione druki informacyjne dla każdego odnośnego produktu leczniczego, w stosownych przypadkach. Umożliwi to odpowiednim organom aktualizowanie dokumentacji dotyczącej każdego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu objętego procedurą (super)grupowania lub podziału pracy w oparciu o odpowiednio zmienioną lub nową informację.
- W przypadku wnioskowanych przez właściwy organ zmian wynikających z przedstawionych nowych danych, np. zgodnie z warunkami obowiązującymi po wydaniu pozwolenia lub w ramach obowiązków związanych z nadzorem nad bezpieczeństwem farmakoterapii, do pisma przewodniego należy dołączyć kopię wniosku.
- W przypadku zmiany istotnej typu II lub rozszerzenia pozwolenia na dopuszczenie do obrotu należy przedstawić aktualizację lub uzupełnienie ogólnych podsumowań jakości oraz przeglądy niekliniczne i kliniczne, w stosownych przypadkach. W przypadku przedłożenia sprawozdań dotyczących badań nieklinicznych lub klinicznych, nawet jeżeli przedkładane jest tylko jedno sprawozdanie, w module 2 należy umieścić ich podsumowanie.
- W przypadku rozszerzenia pozwolenia na dopuszczenie do obrotu należy przedstawić dane potwierdzające dotyczące proponowanego rozszerzenia. Wytyczne dotyczące odpowiednich dodatkowych badań wymaganych w przypadku takich rozszerzeń znajdują się w załączniku II do rozdziału 1 tomu 2A Uwag dla wnioskodawców 10 . Ponadto należy przedstawić pełny moduł 1 wraz z uzasadnieniem braku danych lub dokumentów ujętych w stosownej sekcji modułu 1.
Dodatkowe szczegółowe informacje na temat wymogów technicznych dotyczących składania wniosków o zmianę znajdują się na stronach internetowych Agencji i grupy koordynacyjnej (CMDh) 11 .
Wszelkie informacje dotyczące wprowadzenia danej zmiany powinny być przekazywane przez posiadacza niezwłocznie na wniosek odpowiedniego organu.
W przypadku gdy grupa zmian obejmuje różne typy zmian, grupa taka musi być przedłożona i zostanie rozpatrzona w odniesieniu do zmian "najwyższego" typu w grupie.
W uzasadnionych przypadkach Agencja i CMDh, stosownie do sytuacji, mogą opublikować niektóre przypadki, w których odnośne zmiany byłyby dopuszczalne w ramach jednego wniosku o zmianę bez grupowania.
2.1. Zmiany niewielkie typu IA
Niniejsza sekcja zawiera wytyczne dotyczące stosowania art. 7, 7a, 8, 11, 13a, 13d, 13e, 14, 17, 23 i 24 rozporządzenia w sprawie zmian do zmian niewielkich typu IA.
Rozporządzenie w sprawie zmian i załącznik do niniejszych wytycznych zawierają wykaz zmian, które uznaje się za zmiany niewielkie typu IA.
W załączniku do niniejszych wytycznych sprecyzowano warunki, które muszą zostać spełnione, aby zmiana była zgodna z procedurą zgłoszenia typu IA, oraz określono zmiany niewielkie typu IA, które należy zgłosić niezwłocznie po wprowadzeniu.
2.1.1. Zgłaszanie zmian niewielkich typu IA
Zmiany niewielkie typu IA nie wymagają uprzedniego badania przez właściwe organy przed wprowadzeniem przez posiadacza. Zgłoszenie zmiany niewielkiej typu IA musi jednak zostać przedłożone jednocześnie wszystkim odpowiednim organom w terminie 12 miesięcy od jej wprowadzenia.
Zmiany niewielkie typu IA wymagające natychmiastowego zgłoszenia zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych powinny, w przeciwieństwie do powyższego, być zgłaszane niezwłocznie po wprowadzeniu, aby zapewnić stały nadzór nad produktem leczniczym.
2.1.1.1. Grupowanie
Zgodnie z art. 7 ust. 2 i art. 13d ust. 2 rozporządzenia w sprawie zmian ("grupowanie") posiadacz może przedłożyć kilka zmian niewielkich typu IA w odniesieniu do tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w ramach jednego zgłoszenia. W przypadku procedur wyłącznie krajowych takie zgłoszenie może również obejmować jedną lub kilka identycznych zmian niewielkich typu IA w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych w tym samym państwie członkowskim.
Bez zgody odpowiednich organów grupowanie zmian niewielkich typu IA, które nie wymagają natychmiastowego zgłoszenia (tylko w przypadku jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu), niezależnie od procedury wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, może być stosowane wyłącznie w kontekście corocznej aktualizacji, jak opisano poniżej (zob. sekcja 2.1.1.3).
2.1.1.2. Supergrupowanie
Ponadto zgodnie z art. 7a rozporządzenia w sprawie zmian grupa zmian niewielkich typu IA może zostać przedłożona w jednym zgłoszeniu w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu znajdujących się we własności tego samego posiadacza, pod warunkiem że zgłoszone zmiany są identyczne dla wszystkich odnośnych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu ("supergrupowanie"). Supergrupowanie jest możliwe w następujących przypadkach:
- Jedna lub kilka zmian niewielkich typu IA wymienionych w rozdziałach E i Q załącznika do niniejszych wytycznych zgłoszonych jednocześnie w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z procedurą wzajemnego uznawania, procedurą zdecentralizowaną lub procedurą wyłącznie krajową w kilku państwach członkowskich.
- Jedna lub kilka zmian niewielkich typu IA zgłoszonych w tym samym czasie w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z procedurą wzajemnego uznawania lub procedurą zdecentralizowaną, a referencyjne państwo członkowskie jest takie samo w przypadku tych procedur.
- Jedna lub kilka zmian niewielkich typu IA zgłoszonych w tym samym czasie w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z procedurą scentralizowaną.
- Jedna lub kilka zmian typu IA zgłoszonych w tym samym czasie w odniesieniu do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydanych zgodnie z procedurą wzajemnego uznawania, procedurą zdecentralizowaną lub procedurą wyłącznie krajową w kilku państwach członkowskich, pod warunkiem że organ referencyjny, w porozumieniu z zainteresowanymi organami, wyrazi zgodę na proponowane supergrupowanie.
W przyszłości w miarę zdobywania doświadczenia mogą zostać zidentyfikowane dodatkowe przypadki, które zostaną odpowiednio uwzględnione w wytycznych operacyjnych opublikowanych na stronach internetowych Agencji i CMDh.
2.1.1.3. Roczna aktualizacja zmian niewielkich typu IA niewymagających natychmiastowego zgłoszenia
Zmiany niewielkie typu IA niewymagające natychmiastowego zgłoszenia należy gromadzić i przedkładać jako (i) roczną aktualizację, (ii) część grupy wraz ze zmianami innych typów (jak opisano w sekcjach 2.2.1 i 2.3.1 wytycznych) lub (iii) część supergrupowania (jak opisano powyżej w sekcji 2.1.1.2). W przypadku więcej niż jednej zmiany niewielkiej typu IA roczna aktualizacja musi spełniać warunki grupowania lub supergrupowania, jak określono powyżej.
W drodze wyjątku odpowiedni organ może zaakceptować indywidualne zgłoszenia jednej lub kilku zmian niewielkich typu IA, z uwzględnieniem przypadków wymienionych na stronach internetowych Agencji i CMDh.
2.1.2. Przegląd zmian niewielkich typu IA w ramach procedury wzajemnego uznawania i procedury wyłącznie krajowej
Referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ państwa członkowskiego dokonuje przeglądu zmiany niewielkiej typu IA w terminie 30 dni od jej otrzymania.
Do dnia 30. referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ państwa członkowskiego informuje posiadacza oraz, w stosownych przypadkach, zainteresowane państwa członkowskie o wyniku tego przeglądu. W przypadku gdy pozwolenie na dopuszczenie do obrotu wymaga zmiany decyzji o wydaniu wspomnianego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, wszystkie zainteresowane państwa członkowskie zmieniają decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu zgodnie z przyjętą zmianą w terminie sześciu (6) miesięcy od otrzymania wyniku przeglądu, pod warunkiem że dokumenty niezbędne do zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu zostały przedłożone zainteresowanym państwom członkowskim.
W przypadku gdy jedna lub kilka zmian niewielkich typu IA jest przedkładanych w ramach jednego zgłoszenia, posiadacz zostaje poinformowany, które zmiany przyjęto lub odrzucono w wyniku przeglądu. Posiadacz pozwolenia na dopuszczenie do obrotu musi zaprzestać wprowadzania wszelkich odrzuconych zmian.
2.1.3. Przegląd zmian niewielkich typu IA w ramach procedury scentralizowanej
Agencja dokonuje przeglądu zmiany niewielkiej typu IA w terminie 30 dni od jej otrzymania i przekazuje sprawozdawcy kopię zmiany niewielkiej typu IA wyłącznie w celach informacyjnych.
Do 30. dnia Agencja informuje posiadacza o wyniku przeglądu. Jeżeli wynik przeglądu jest pozytywny i decyzja Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu musi być zmieniona, Agencja informuje Komisję i przekazuje jej zmienioną dokumentację. W takich przypadkach Komisja zmienia decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w terminie 12 miesięcy.
W przypadku gdy jedna lub kilka zmian niewielkich typu IA jest przedkładanych w ramach jednego zgłoszenia, Agencja wyraźnie informuje posiadacza, które zmiany przyjęto lub odrzucono w wyniku przeglądu. Posiadacz pozwolenia na dopuszczenie do obrotu musi zaprzestać wprowadzania wszelkich odrzuconych zmian.
2.2. Zmiany niewielkie typu IB
Niniejsza sekcja zawiera wytyczne dotyczące stosowania art. 7, 9, 11, 13b, 13d, 13e, 15, 17, 23 i 24 rozporządzenia w sprawie zmian do zmian niewielkich typu IB.
Rozporządzenie w sprawie zmian i załącznik do niniejszych wytycznych zawierają wykaz zmian, które należy uznać za zmiany niewielkie typu IB. Takie zmiany niewielkie należy zgłaszać przed ich wprowadzeniem. Po potwierdzeniu ważnego zgłoszenia i powiadomieniu o rozpoczęciu procedury posiadacz musi czekać 30 dni przed wprowadzeniem zmiany, aby upewnić się, czy zgłoszenie zostanie uznane za możliwe do przyjęcia przez odpowiednie organy.
2.2.1. Zgłaszanie zmian niewielkich typu IB
Zmiany niewielkie typu IB muszą być zgłaszane przez posiadacza jednocześnie do wszystkich odpowiednich organów.
2.2.1.1. Grupowanie
Posiadacze mogą - w ramach jednego zgłoszenia - grupować powiadomienia o kilku zmianach niewielkich typu IB dotyczących tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu lub ewentualnie grupować powiadomienia o jednej lub kilku zmianach niewielkich typu IB z innymi zmianami niewielkimi dotyczącymi tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, jeżeli jest to jeden z przypadków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia w sprawie zmian, lub jeżeli zostało to wcześniej uzgodnione odpowiednio z referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub Agencją.
W przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na podstawie procedur wyłącznie krajowych posiadacz może także grupować kilka zmian niewielkich typu IB dotyczących kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu w jednym państwie członkowskim lub grupować jedną lub kilka zmian niewielkich typu IB z innymi zmianami niewielkimi dotyczącymi kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu w jednym państwie członkowskim, jeżeli (i) zmiany są takie same dla wszystkich pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, których dotyczy zgłoszenie; (ii) zmiany zgłaszane są równocześnie właściwemu organowi krajowemu; oraz (iii) grupowanie zostało wcześniej uzgodnione z właściwym organem krajowym.
2.2.1.2. Podział pracy
W przypadku gdy ta sama zmiana niewielka typu IB lub ta sama grupa zmian niewielkich, jak wyjaśniono powyżej, dotyczy kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu znajdujących się we własności tego samego posiadacza, posiadacz musi przedłożyć te zmiany w ramach jednego wniosku dotyczącego podziału pracy (zob. sekcja 3 dotycząca podziału pracy). Jeżeli złożono wniosek w ramach podziału pracy w sprawie jednej lub kilku zmian, ale nie obejmuje on wszystkich pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, których dotyczą zmiany, znajdujących się we własności tego samego posiadacza, posiadacz musi zmienić swój wniosek.
2.2.2. Przegląd zmian typu IB w ramach procedury wzajemnego uznawania i procedury wyłącznie krajowej
Zgłoszenia zmian niewielkich typu IB są rozpatrywane w następujący sposób:
W ciągu siedmiu (7) dni referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, sprawdza, czy proponowaną zmianę można uznać za zmianę niewielką typu IB i czy zgłoszenie jest ważne ("walidacja"), przed rozpoczęciem procedury.
Jeżeli proponowana zmiana nie zostanie uznana za zmianę niewielką typu IB lub nie jest sklasyfikowana jako taka zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych (w tym każdą uaktualnioną wersją elektroniczną niniejszych wytycznych) lub w zaleceniu wydanym na podstawie art. 5 rozporządzenia w sprawie zmian, a referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, jest zdania, że może ona mieć znaczący wpływ na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu leczniczego, niezwłocznie informuje się posiadacza i zainteresowane państwa członkowskie, stosownie do sytuacji. W takich przypadkach posiadacz jest proszony o zmianę wniosku i jego uzupełnienie zgodnie z wymogami dotyczącymi zmiany istotnej typu II. Po otrzymaniu ważnego zmienionego wniosku o zmianę wszczyna się procedurę oceny zmiany istotnej typu II (zob. sekcja 2.3.2).
Jeżeli referencyjne państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ krajowy jest zdania, że proponowaną zmianę można uznać za zmianę niewielką typu IB, posiadacz jest informowany o wyniku walidacji i powiadamiany o rozpoczęciu procedury.
W ciągu 30 dni od potwierdzenia odbioru ważnego zgłoszenia i powiadomienia o rozpoczęciu procedury właściwy organ powiadamia posiadacza o wyniku procedury. Jeżeli właściwy organ nie powiadomił posiadacza o wyniku procedury w terminie 30 dni od rozpoczęcia procedury, zgłoszenie uznaje się za przyjęte.
W przypadku wyniku negatywnego posiadacz może zostać poproszony o zmianę zgłoszenia w terminie 30 dni w celu uwzględnienia podstaw takiego wyniku. Jeżeli posiadacz tego nie uczyni, zmianę uznaje się za odrzuconą.
W ciągu 30 dni od otrzymania zmienionego zgłoszenia referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, informuje posiadacza o przyjęciu lub odrzuceniu zmiany i wskazuje podstawy wyniku negatywnego. W stosownych przypadkach są o tym informowane zainteresowane państwa członkowskie.
W przypadku gdy grupa zmian niewielkich została przedłożona w ramach jednego zgłoszenia, referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, informuje posiadacza i zainteresowane państwa członkowskie o tym, które zmiany przyjęto lub odrzucono. Posiadacz może wycofać pojedyncze zmiany z tej grupy zmian w trakcie procedury przed zakończeniem przeglądu przez referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy.
W stosownych przypadkach odpowiednie organy zmieniają decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w ciągu sześciu (6) miesięcy od zakończenia procedury. Przyjęte zmiany niewielkie typu IB można jednak wprowadzić bez oczekiwania na aktualizację pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
2.2.3. Przegląd zmian niewielkich typu IB w ramach procedury scentralizowanej
Agencja rozpatruje zgłoszenia dotyczące zmiany niewielkiej typu IB w następujący sposób:
W ciągu siedmiu (7) dni Agencja sprawdza, czy proponowaną zmianę można uznać za zmianę niewielką typu IB i czy zgłoszenie jest ważne ("walidacja"), przed rozpoczęciem procedury.
Jeżeli proponowana zmiana nie zostanie uznana za zmianę niewielką typu IB lub nie została zaklasyfikowana jako zmiana niewielka typu IB zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych (w tym jakąkolwiek aktualizacją elektroniczną niniejszych wytycznych) lub w zaleceniu wydanym na podstawie art. 5 rozporządzenia w sprawie zmian, a Agencja jest zdania, że zmiana może mieć znaczący wpływ na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu leczniczego, posiadacz jest informowany o wyniku negatywnym. W takich przypadkach posiadacz jest proszony o zmianę wniosku i jego uzupełnienie zgodnie z wymogami dotyczącymi zmiany istotnej typu II. Po otrzymaniu ważnego zmienionego wniosku o zmianę wszczyna się procedurę oceny zmiany istotnej typu II (zob. sekcja 2.3.5).
Jeżeli w opinii Agencji proponowaną zmianę można uznać za zmianę niewielką typu IB, posiadacz jest informowany o wyniku walidacji i powiadamiany o rozpoczęciu procedury.
Sprawozdawca uczestniczy w ocenie zgłoszenia zmiany niewielkiej typu IB.
W ciągu 30 dni od potwierdzenia odbioru ważnego zgłoszenia i powiadomienia o rozpoczęciu procedury Agencja powiadamia posiadacza o wyniku. Jeżeli Agencja nie powiadomi posiadacza o wyniku procedury w ciągu 30 dni od rozpoczęcia procedury, powiadomienie uznaje się za przyjęte.
W przypadku wyniku negatywnego posiadacz może zostać poproszony o zmianę zgłoszenia w terminie 30 dni i uwzględnienie podstaw wyniku negatywnego. Jeżeli posiadacz nie zmieni zgłoszenia w terminie 30 dni zgodnie z wymaganiami, zgłoszenie zostaje odrzucone.
W ciągu 30 dni od otrzymania zmienionego zgłoszenia Agencja informuje posiadacza o tym, czy zmiana została przyjęta czy odrzucona, w tym o podstawach wyniku negatywnego.
W przypadku gdy grupa zmian niewielkich jest przedkładana w ramach jednego zgłoszenia, Agencja informuje posiadacza, które zmiany przyjęto lub odrzucono. Posiadacz może wycofać pojedyncze zmiany z grupy zmian w trakcie procedury przed zakończeniem oceny przez Agencję.
Jeżeli opinia Agencji jest pozytywna, a zmiana wpływa na warunki decyzji Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, Agencja przekazuje Komisji swoją opinię wraz z odpowiednią dokumentacją. W razie potrzeby Komisja zmienia pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w terminie 12 miesięcy. Przyjętą zmianę niewielką typu IB można jednak wprowadzić bez oczekiwania na zmianę decyzji Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Uzgodnione zmiany są zawarte w załącznikach do każdej trwającej lub późniejszej procedury regulacyjnej powodującej konieczność wydania decyzji Komisji.
2.3. Zmiany istotne typu II
Niniejsza sekcja zawiera wytyczne dotyczące stosowania art. 7, 10, 11, 13, 13c, 13d, 13e, 16, 17, 23 i 24 rozporządzenia w sprawie zmian do zmian istotnych typu II.
Rozporządzenie w sprawie zmian i załącznik do niniejszych wytycznych zawierają wykaz zmian, które uznaje się za zmiany istotne typu II. Takie zmiany istotne wymagają zatwierdzenia przez odpowiednie organy przed ich wprowadzeniem.
2.3.1. Zgłaszanie zmian istotnych typu II
Wnioski w sprawie zmian istotnych typu II muszą być zgłaszane przez posiadacza jednocześnie do wszystkich odpowiednich organów.
2.3.1.1. Grupowanie
Posiadacze mogą - w ramach jednego wniosku - grupować powiadomienia o kilku zmianach istotnych typu II dotyczących tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu lub ewentualnie grupować powiadomienia o jednej lub kilku zmianach istotnych typu II z innymi zmianami niewielkimi dotyczącymi tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, jeżeli jest to jeden z przypadków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia w sprawie zmian, lub jeżeli zostało to wcześniej uzgodnione odpowiednio z referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub Agencją.
W przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na podstawie procedury wyłącznie krajowej posiadacz może także grupować kilka zmian istotnych typu II dotyczących kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu w jednym państwie członkowskim lub grupować jedną lub kilka zmian istotnych typu II z innymi zmianami niewielkimi dotyczącymi kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu w jednym państwie członkowskim, jeżeli (i) zmiany są takie same dla wszystkich pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, których dotyczy zgłoszenie; (ii) zmiany zgłaszane są równocześnie właściwemu organowi krajowemu; oraz (iii) grupowanie zostało wcześniej uzgodnione z właściwym organem krajowym.
2.3.1.2. Podział pracy
Jeżeli ta sama zmiana istotna typu II lub ta sama grupa zmian, jak określono powyżej, dotyczy kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu znajdujących się we własności tego samego posiadacza, posiadacz musi przedłożyć te zmiany w ramach jednego wniosku dotyczącego podziału pracy (zob. sekcja 3 dotycząca "podziału pracy"). Jeżeli złożono wniosek w ramach podziału pracy w sprawie jednej lub kilku zmian, ale nie obejmuje on wszystkich pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, których dotyczą zmiany, znajdujących się we własności tego samego posiadacza, posiadacz musi zmienić swój wniosek.
2.3.2. Ocena zmian istotnych typu II w ramach procedury wzajemnego uznawania i procedury wyłącznie krajowej
Po otrzymaniu wniosku w sprawie zmiany typu II wniosek jest rozpatrywany w następujący sposób:
Przed rozpoczęciem procedury referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, potwierdza odbiór ważnego wniosku w sprawie zmiany istotnej typu II. Posiadacz i zainteresowane państwa członkowskie, w stosownych przypadkach, są informowani o harmonogramie również przed rozpoczęciem procedury.
W przypadku procedury wzajemnego uznawania referencyjne państwo członkowskie przygotowuje projekt sprawozdania z oceny i decyzji w sprawie wniosku zgodnie z przedstawionym harmonogramem. Następnie projekt i decyzja są przekazywane posiadaczowi w celach informacyjnych oraz zainteresowanym państwom członkowskim, które przesyłają uwagi referencyjnemu państwu członkowskiemu w terminach określonych w harmonogramie.
W trakcie procedury referencyjne państwo członkowskie lub właściwy organ krajowy, stosownie do przypadku, może zwrócić się do posiadacza o dostarczenie dodatkowych informacji, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania informacji.
2.3.3. Wynik oceny zmiany typu II w ramach procedury wzajemnego uznawania
Po otrzymaniu odpowiedzi posiadacza referencyjne państwo członkowskie sporządza projekt sprawozdania z oceny i decyzji w sprawie wniosku, a następnie przekazuje je zainteresowanym państwom członkowskim w celu uzyskania uwag oraz posiadaczowi w celach informacyjnych.
W ciągu 30 dni od otrzymania sprawozdania z oceny i decyzji zainteresowane państwa członkowskie uznają decyzję i odpowiednio informują referencyjne państwo członkowskie, chyba że zostanie stwierdzone. iż występuje potencjalne poważne ryzyko dla ochrony zdrowia publicznego, które uniemożliwia zainteresowanemu państwu członkowskiemu uznanie takiej decyzji. Dane państwo członkowskie musi poinformować referencyjne państwo członkowskie w terminie 30 dni i szczegółowo uzasadnić swoje stanowisko.
Referencyjne państwo członkowskie przekazuje następnie wniosek do grupy koordynacyjnej w celu zastosowania art. 29 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy 2001/83/WE do kwestii spornych i informuje odpowiednio posiadacza oraz zainteresowane państwa członkowskie. Posiadacz nie jest uprawniony do przekazania sprawy.
Jeżeli do grupy koordynacyjnej przekazany jest wniosek dotyczący grupowania zmian, który obejmuje co najmniej jedną zmianę istotną typu II, decyzja dotycząca zmian niebędących przedmiotem przekazania sprawy zostaje zawieszona aż do zakończenia procedury przekazania sprawy. Dotyczy to również przekazania sprawy do Komitetu ds. Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi ("Komitet") na podstawie art. 32-34 dyrektywy 2001/83/WE. Grupa koordynacyjna i, w stosownych przypadkach, Komitet omawiają jednak tylko te zmiany, w odniesieniu do których stwierdzono potencjalne poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, tj. nie całą grupę zmian.
Referencyjne państwo członkowskie informuje posiadacza i zainteresowane państwa członkowskie o przyjęciu lub odrzuceniu zmiany, w tym o podstawach wyniku negatywnego.
Jeżeli przedłożono kilka zmian istotnych typu II lub grupę zmian istotnych typu II z innymi zmianami niewielkimi w ramach jednego wniosku, referencyjne państwo członkowskie informuje posiadaczy i zainteresowane państwa członkowskie o tym, które zmiany przyjęto lub odrzucono. Posiadacz może wycofać pojedyncze zmiany z grupy zmian w trakcie procedury przed zakończeniem procedury przez referencyjne państwo członkowskie.
Przyjętą zmianę istotną typu II można wprowadzić po upływie 30 dni od powiadomienia posiadacza o przyjęciu zmiany przez referencyjne państwo członkowskie, pod warunkiem że zainteresowanemu państwu członkowskiemu przedłożono dokumenty niezbędne do dokonania zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. W przypadkach gdy wniosek był przedmiotem przekazania sprawy, zmiana nie może zostać wprowadzona przed przyjęciem zmiany w ramach procedury przekazania sprawy. Zmiany w grupie niebędące przedmiotem przekazania sprawy mogą jednak być wprowadzane za zgodą referencyjnego państwa członkowskiego.
Po przyjęciu zmian w ciągu dwóch miesięcy właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich, w razie potrzeby, zmieniają pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w celu odzwierciedlenia zmian, pod warunkiem że dokumenty niezbędne do zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu zostały przedłożone zainteresowanym państwom członkowskim.
Zmiany dotyczące kwestii bezpieczeństwa muszą być wprowadzone niezwłocznie.
2.3.4. Wynik oceny zmiany istotnej typu II w ramach procedury wyłącznie krajowej
Po otrzymaniu odpowiedzi posiadacza właściwy organ krajowy podejmuje decyzję w sprawie wniosku i informuje posiadacza o tym, czy zmiana została przyjęta czy odrzucona, w tym o podstawach wyniku negatywnego.
Jeżeli przedłożono kilka zmian istotnych typu II lub grupę zmian istotnych typu II z innymi zmianami niewielkimi w ramach jednego wniosku, właściwy organ krajowy informuje posiadacza, które zmiany przyjęto lub odrzucono. Posiadacz może wycofać pojedyncze zmiany z grupy zmian w trakcie procedury przed zakończeniem oceny przez właściwy organ krajowy.
Po przyjęciu zmiany w ciągu dwóch miesięcy właściwy organ państwa członkowskiego, w razie potrzeby, zmienia pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w celu odzwierciedlenia zmiany, pod warunkiem że otrzymał dokumenty niezbędne do zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Przyjętą zmianę istotną typu II można wprowadzić po powiadomieniu posiadacza pozwolenia na dopuszczenie do obrotu o przyjęciu zmiany przez właściwy organ krajowy, pod warunkiem że przedłożono dokumenty niezbędne do dokonania zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Zmiany dotyczące kwestii bezpieczeństwa muszą być wprowadzone niezwłocznie.
2.3.5. Ocena zmiany istotnej typu II w ramach procedury scentralizowanej
Po otrzymaniu wniosku w sprawie zmiany typu II Agencja rozpatruje wniosek w następujący sposób:
Przed rozpoczęciem procedury Agencja potwierdza odbiór ważnego wniosku w sprawie zmiany istotnej typu II. Posiadacz jest informowany o harmonogramie na początku procedury.
Agencja sporządza sprawozdanie z oceny i opinię na temat wniosku. W trakcie procedury Agencja może zwrócić się do posiadacza o dostarczenie dodatkowych informacji, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania informacji.
Terminy oceny odpowiedzi przez Komitet zależą od złożoności i ilości danych, które należy przekazać posiadaczowi. Harmonogram oceny znajduje się na stronie internetowej Agencji.
W stosownych przypadkach na żądanie Komitetu lub posiadacza możliwe jest złożenie ustnych wyjaśnień.
2.3.6. Wynik oceny zmiany istotnej typu II w ramach procedury scentralizowanej
Po przyjęciu opinii Agencja informuje posiadacza w ciągu 15 dni o tym, czy opinia jest pozytywna czy negatywna, w tym o podstawach opinii negatywnej.
Jeżeli przedłożono kilka zmian istotnych typu II lub grupę zmian istotnych typu II z innymi zmianami niewielkimi w ramach jednego wniosku, Agencja wydaje opinię w sprawie wyniku procedury. Opinia ta zawiera wykaz zmian, które nie zostały uznane za dopuszczalne. Posiadacz może wycofać pojedyncze zmiany z grupy zmian w trakcie procedury przed przyjęciem opinii przez Agencję.
Procedura ponownego przeanalizowania opinii określona w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 ma również zastosowanie do opinii przyjętych w sprawie zmian istotnych typu II.
Jeżeli opinia Agencji jest pozytywna i zmiana wpływa na warunki decyzji Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, Agencja powiadamia Komisję o swojej opinii i jej podstawach oraz przesyła niezbędne dokumenty w celu zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Po otrzymaniu opinii i odpowiednich informacji dotyczących przypadków określonych w art. 23 ust. 1a rozporządzenia w sprawie zmian Komisja zmienia pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w terminie dwóch miesięcy.
W przypadku innych zmian Komisja zmienia decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w terminie 12 miesięcy.
Zatwierdzona zmiana istotna typu II wymagająca zmiany decyzji Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w terminie dwóch miesięcy może zostać wprowadzona dopiero po poinformowaniu posiadacza o decyzji Komisji. Jeżeli zmiana decyzji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu nie jest wymagana w terminie dwóch miesięcy lub jeżeli przyjęta zmiana nie wpływa na warunki tej decyzji, zmianę można wprowadzić po poinformowaniu posiadacza przez Agencję, że wydana przez Agencję opinia jest pozytywna.
Zmiany związane z kwestiami bezpieczeństwa muszą zostać wprowadzone niezwłocznie.
2.4. Rozszerzenia
W załączniku I do rozporządzenia w sprawie zmian zamieszczono wykaz zmian uznawanych za rozszerzenia. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia w sprawie zmian takie wnioski są oceniane zgodnie z tą samą procedurą wydawania pierwotnego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, do której się odnoszą. Dla rozszerzenia może być wydane nowe pozwolenie na dopuszczenie do obrotu lub rozszerzenie może zostać włączone do pierwotnego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, którego dotyczy wniosek.
Posiadacz musi złożyć wnioski o rozszerzenie równocześnie do wszystkich odpowiednich organów.
Posiadacze mogą - w ramach jednego wniosku - grupować powiadomienia o kilku rozszerzeniach lub ewentualnie zgrupować jedno lub kilka rozszerzeń zawierających jedną lub więcej zmian dotyczących tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, jeżeli jest to jeden z przypadków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia w sprawie zmian, lub jeżeli zostało to wcześniej uzgodnione odpowiednio z referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub Agencją. W rozporządzeniu w sprawie zmian nie jest przewidziany podział pracy odnośnie do wniosków o rozszerzenie.
2.5. Coroczna aktualizacja szczepionek przeciwko grypie u ludzi i koronawirusowi ludzkiemu
W niniejszej sekcji przedstawiono wytyczne dotyczące stosowania art. 12, 13f i 18 rozporządzenia w sprawie zmian do corocznej aktualizacji szczepionek przeciwko grypie u ludzi.
Dostępna jest specjalna przyspieszona procedura zmian do celów corocznej zmiany substancji czynnych w ramach corocznej aktualizacji szczepionki przeciwko grypie u ludzi, aby spełnić zalecenie UE dotyczące składu szczepów wirusa w szczepionce przeciwko grypie u ludzi na najbliższy sezon.
Wszelkie inne zmiany dotyczące szczepionek przeciwko grypie u ludzi są objęte procedurami dotyczącymi zmian przewidzianymi w innych sekcjach niniejszych wytycznych.
Przyspieszona procedura składa się z dwóch etapów: pierwszy etap obejmuje ocenę elementów danych administracyjnych i jakościowych, takich jak charakterystyka produktu leczniczego, oznakowanie i ulotka dołączona do opakowania oraz dokumentacja chemiczna, farmaceutyczna i biologiczna; drugi etap obejmuje ocenę wszelkich dodatkowych danych.
Zaleca się, aby posiadacze uprzednio omówili w odpowiednich przypadkach z referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub z Agencją kwestie związane z przedkładaniem corocznych aktualizacji.
W stosownych przypadkach Agencja określi procedurę corocznej aktualizacji szczepionek przeciwko koronawirusowi ludzkiemu. Procedura ta ma zastosowanie po ogłoszeniu opublikowanym na stronie internetowej Agencji. W ogłoszeniu należy podać również szczegółowe informacje na temat procedury, w tym termin składania wniosków.
Szczepionki przeciwko grypie u ludzi i koronawirusowi ludzkiemu mogą być aktualizowane poza coroczną procedurą. W takich przypadkach należy z wyprzedzeniem skontaktować się z odpowiednim organem w celu omówienia tego sposobu działania, pakietu danych (w tym struktury i treści modułu 3) oraz harmonogramu.
Ponadto w art. 21 rozporządzenia w sprawie zmian przewidziano specjalny tryb pilny w przypadku pandemii grypy u ludzi lub koronawirusa ludzkiego, uznanej przez Komisję na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 12 (zob. sekcja 2.6).
2.5.1. Składanie wniosków w sprawie zmian dotyczących corocznej aktualizacji szczepionek przeciwko grypie
u ludzi
Wnioski w sprawie zmian obejmujących zmiany substancji czynnej związane z coroczną aktualizacją szczepionek przeciwko grypie u ludzi należy przedłożyć referencyjnemu państwu członkowskiemu i wszystkim zainteresowanym państwom członkowskim, właściwemu organowi krajowemu lub Agencji, stosownie do przypadku.
2.5.2. Ocena zmian związanych z coroczną aktualizacją szczepionek przeciwko grypie u ludzi w ramach procedury wzajemnego uznawania
Referencyjne państwo członkowskie rozpatruje wnioski związane z coroczną aktualizacją w następujący sposób:
Referencyjne państwo członkowskie potwierdza odbiór ważnego wniosku w terminie siedmiu (7) dni i informuje posiadacza oraz zainteresowane państwa członkowskie o rozpoczęciu procedury.
Referencyjne państwo członkowskie opracowuje sprawozdanie z oceny i decyzję w sprawie wniosku, biorąc pod uwagę w pierwszej kolejności dane administracyjne i dane dotyczące jakości. Referencyjne państwo członkowskie musi przesłać ocenę i projekt decyzji w terminie 45 dni, jak określono w rozporządzeniu w sprawie zmian. W związku z tym, aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na ocenę dodatkowych danych (takich jak dane kliniczne i dane dotyczące stabilności), referencyjne państwo członkowskie powinno zakończyć ocenę danych administracyjnych i danych dotyczących jakości w ciągu 30 dni od otrzymania ważnego wniosku.
Referencyjne państwo członkowskie może zwrócić się do posiadacza o dodatkowe informacje, takie jak dane kliniczne lub dane dotyczące stabilności, w którym to przypadku informuje o tym zainteresowane państwa członkowskie. Po przesłaniu wniosku o dodatkowe informacje do posiadacza procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania żądanych informacji.
Referencyjne państwo członkowskie przesyła następnie swoje sprawozdanie z oceny i projekt decyzji zainteresowanym państwom członkowskim. W ciągu 12 dni od otrzymania decyzji zainteresowane państwa członkowskie przyjmują decyzję i informują o niej posiadacza i referencyjne państwo członkowskie.
2.5.3. Ocena zmian związanych z coroczną aktualizacją szczepionek przeciwko grypie u ludzi w ramach procedury wyłącznie krajowej
Właściwy organ krajowy rozpatruje wnioski związane z coroczną zmianą szczepionek przeciwko grypie u ludzi w następujący sposób:
Właściwy organ krajowy potwierdza odbiór ważnego wniosku dotyczącego corocznej zmiany szczepionki przeciwko grypie u ludzi i informuje o tym posiadacza.
W okresie oceny właściwy organ krajowy może zwrócić się do posiadacza o dostarczenie dodatkowych informacji, takich jak dane kliniczne lub dane dotyczące stabilności, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania żądanych informacji.
W ciągu 45 dni od otrzymania ważnego wniosku właściwy organ krajowy przeprowadza ocenę, w tym podejmuje decyzję w sprawie wniosku, i informuje posiadacza o tym, czy zmiana została przyjęta czy odrzucona, w tym o podstawach wyniku negatywnego.
2.5.4. Ocena zmian związanych z coroczną aktualizacją szczepionek przeciwko grypie u ludzi i koronawirusowi ludzkiemu w ramach procedury scentralizowanej
Agencja rozpatruje wnioski związane z coroczną aktualizacją szczepionek przeciwko grypie u ludzi w następujący sposób:
Agencja potwierdza odbiór ważnego wniosku dotyczącego corocznej zmiany szczepionki przeciwko grypie u ludzi w ciągu siedmiu dni i powiadamia posiadacza o wszczęciu procedury.
Agencja ma maksymalnie 55 dni od rozpoczęcia procedury na ocenę wniosku. Sporządza ona sprawozdanie z oceny i opinię na temat wniosku. Agencja może zwrócić się do posiadacza o dostarczenie dodatkowych informacji, takich jak dane kliniczne lub dane dotyczące stabilności, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania żądanych informacji.
W razie potrzeby i na podstawie opinii Agencji Komisja może zmienić decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Procedurę tę można zastosować w przypadku szczepionki przeciwko koronawirusowi ludzkiemu po opublikowaniu ogłoszenia na stronie internetowej Agencji. W ogłoszeniu zawarte są szczegółowe informacje na temat procedury, w tym termin składania wniosków. W przypadku braku takiej specjalnej procedury wszelkie aktualizacje szczepionki przeciwko koronawirusowi ludzkiemu powinny być rozpatrywane zgodnie z sekcją 2.6 poniżej.
2.6. Szczepionki stosowane u ludzi w celu zaradzenia potencjalnemu lub uznanemu stanowi zagrożenia zdrowia publicznego w Unii
Zgodnie z załącznikami I i II do rozporządzenia w sprawie zmian można dokonywać aktualizacji substancji czynnej dopuszczonych szczepionek przeciwko grypie u ludzi, szczepionek przeciwko koronawirusowi lub wszelkich innych szczepionek stosowanych u ludzi, które mogą zaradzić stanowi zagrożenia zdrowia publicznego w Unii Europejskiej.
Zgodnie z załącznikiem II zmiany takie klasyfikuje się jako zmiany istotne typu II.
Posiadaczom zaleca się uprzednie omówienie z Agencją - lub, w stosownych przypadkach, z referencyjnym państwem członkowskim lub właściwym organem krajowym - przedłożenia takich zmian, aby rozważyć stosowność zmiany w substancji czynnej z uwzględnieniem (i) sytuacji epidemiologicznej, (ii) pilnego charakteru, (iii) pakietu danych, w tym struktury modułu 3 oraz (iv) harmonogramu.
Wszelkie inne zmiany w dopuszczonych szczepionkach przeciwko grypie u ludzi, szczepionkach przeciwko koronawirusowi lub innych szczepionkach stosowanych u ludzi, które mogą zaradzić stanowi zagrożenia zdrowia publicznego w Unii, niezwiązane bezpośrednio ze zmianami w substancji czynnej, przeprowadza się zgodnie z odpowiednimi procedurami zmian określonymi w innych sekcjach niniejszych wytycznych. W przypadku szczepionek przeciwko koronawirusowi lub wszelkich innych szczepionek stosowanych u ludzi, które mogą zaradzić stanowi zagrożenia zdrowia publicznego w Unii, można zezwolić na dodanie substancji czynnej na podstawie tego samego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich organów. Może to prowadzić do współistnienia różnych wersji szczepionki (np. różnych serotypów, szczepów, antygenów lub sekwencji kodowania lub kombinacji serotypów, szczepów, antygenów lub sekwencji kodowania).
W celu zapewnienia odpowiedniego zróżnicowania różnych wersji szczepionki oraz ułatwienia identyfikowalności i monitorowania w ramach nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii posiadacze muszą umieścić w nazwie własnej kwalifikatory lub skróty. Ponadto w przypadku wyżej wymienionego współistnienia ogromne znaczenie będzie miało zróżnicowanie opakowań różnych wersji szczepionki.
Zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie zmian podczas stanu zagrożenia zdrowia publicznego stwierdzonego przez Komisję na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2371 w przypadku braku niektórych danych farmaceutycznych, nieklinicznych lub klinicznych odpowiedni organ może - w drodze wyjątku i przez ograniczony czas - zaakceptować zmianę warunków pozwolenia na dopuszczenie do obrotu dla szczepionki ludzkiej przeciwko czynnikowi chorobotwórczemu będącemu przyczyną stanu zagrożenia zdrowia publicznego.
2.7. Pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa
Zgodnie z art. 22 rozporządzenia w sprawie zmian w razie zagrożenia dla zdrowia publicznego w przypadku produktów leczniczych posiadacz może wprowadzić tymczasowe "pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa".
Oznacza to wprowadzenie przejściowych zmian w warunkach pozwolenia na dopuszczenie do obrotu wynikających z nowych informacji mających znaczenie dla bezpiecznego stosowania produktu leczniczego. Te pilne zmiany muszą następnie zostać wprowadzone poprzez odpowiednią zmianę pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Posiadacz musi niezwłocznie powiadomić wszystkie odpowiednie organy o ograniczeniach, które zostaną wprowadzone.
W przypadku braku sprzeciwu ze strony odpowiedniego organu w ciągu 24 godzin od otrzymania tych informacji, pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa uznaje się za przyjęte. Muszą one zostać wprowadzone w terminie uzgodnionym między referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub Agencją a posiadaczem.
Pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa mogą również zostać nałożone przez Komisję w przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu zgodnie z procedurą scentralizowaną lub przez odpowiednie organy państw członkowskich, jeżeli istnieje zagrożenie dla zdrowia publicznego związane z produktami leczniczymi
Odpowiedni wniosek w sprawie zmian uwzględniający pilne ograniczenia ze względów bezpieczeństwa - wnioskowane przez posiadacza lub nałożone przez Komisję lub odpowiednie organy państw członkowskich - musi zostać przedłożony przez posiadacza wszystkim odpowiednim organom jak najszybciej, w terminie 15 dni.
2.8. Oświadczenie o zgodności na podstawie rozporządzenia pediatrycznego
Rozporządzenie (WE) nr 1901/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie produktów leczniczych stosowanych w pediatrii 13 ("rozporządzenie pediatryczne") przewiduje nagrody po otrzymaniu oświadczenia o zgodności w przypadku realizacji planu badań klinicznych z udziałem populacji pediatrycznej i włączenia wyników badań do druków informacyjnych:
- Zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia pediatrycznego posiadacz dodatkowego świadectwa ochronnego jest upoważniony do uzyskania sześciomiesięcznego przedłużenia okresu, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 469/2009 14 , pod pewnymi warunkami, w tym pod warunkiem umieszczenia w pozwoleniu na dopuszczenie do obrotu oświadczenia, o którym mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia pediatrycznego ("oświadczenie o zgodności").
- Zgodnie z art. 37 rozporządzenia pediatrycznego posiadacz pozwolenia na dopuszczenie do obrotu sierocego produktu leczniczego jest upoważniony do przedłużenia pod pewnymi warunkami dziesięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 141/2000 15 , do dwunastu lat; warunki te obejmują umieszczenie w pozwoleniu na dopuszczenie do obrotu oświadczenia o zgodności.
W przypadku gdy produkt leczniczy został dopuszczony do obrotu, art. 23a rozporządzenia w sprawie zmian przewiduje procedurę dodawania oświadczenia o zgodności do pozwolenia na dopuszczenie do obrotu po spełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu pediatrycznym. Oświadczenie o zgodności należy uwzględnić w odpowiedniej zmianie, np. przez przedłożenie odpowiedniemu organowi wyników badań w ramach planu badań klinicznych z udziałem populacji pediatrycznej po ich zakończeniu. Po sprawdzeniu, że wszystkie odpowiednie warunki zostały spełnione, oświadczenie o zgodności ma zostać umieszczone przez odpowiedni organ w dokumentacji technicznej pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Do celów pewności prawa odpowiedni organ przekazuje posiadaczowi potwierdzenie, że oświadczenie o zgodności zostało umieszczone w dokumentacji technicznej w terminie 30 dni od zakończenia odpowiedniej oceny.
3. WYTYCZNE PROCEDURALNE DOTYCZĄCE PODZIAŁU PRACY
Zgodnie z art. 20 rozporządzenia w sprawie zmian posiadacze są zobowiązani do przedłożenia w ramach jednego wniosku tej samej zmiany niewielkiej typu IB, tej samej zmiany istotnej typu II lub tej samej grupy zmian odpowiadających jednemu z przypadków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia w sprawie zmian lub uzgodnionych z referencyjnym państwem członkowskim, właściwym organem krajowym lub Agencją (w stosownych przypadkach), które nie zawierają rozszerzenia, odnoszą się do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu w więcej niż jednym państwie członkowskim znajdujących się we własności tego samego posiadacza i wydanych w ramach procedury krajowej, procedury wzajemnego uznawania, procedury zdecentralizowanej lub procedury scentralizowanej, w dowolnej kombinacji.
Aby uniknąć powielania pracy podczas dokonywania oceny takich zmian, ustanowiono procedurę podziału pracy, w ramach której jeden organ ("organ referencyjny") bada zmianę w imieniu pozostałych zainteresowanych organów Jeżeli co najmniej jedno z danych pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wydano w drodze procedury scentralizowanej, organem referencyjnym będzie Agencja. Jeżeli podział pracy nie dotyczy żadnego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej, organ referencyjny jest wybierany przez posiadacza. Jeżeli żaden z właściwych organów zaproponowanych przez posiadacza nie zgodzi się na pełnienie funkcji organu referencyjnego, organ referencyjny wybiera grupa koordynacyjna.
Aby wykorzystać procedurę podziału pracy, ta sama zmiana musi mieć zastosowanie do różnych produktów leczniczych i nie wymaga lub wymaga w ograniczonym stopniu przeprowadzenia oceny potencjalnych skutków dla poszczególnych produktów. Dlatego też w przypadku gdy "ta sama" zmiana w różnych pozwoleniach na dopuszczenie do obrotu wymaga przedłożenia indywidualnych zestawów danych potwierdzających dotyczących poszczególnych produktów leczniczych lub oddzielnej oceny w odniesieniu do poszczególnych produktów, takie zmiany nie będą objęte podziałem pracy.
W uzasadnionych przypadkach i za zgodą właściwych organów państw członkowskich oraz Agencji, stosownie do sytuacji, posiadacze mogą również zdecydować się na zastosowanie procedury podziału pracy określonej w niniejszej sekcji, w przypadku gdy zmiana niewielka typu IB, zmiana istotna typu II lub grupa zmian, w której co najmniej jedna z nich jest zmianą niewielką typu IB lub zmianą istotną typu II, niezawierającą jakiegokolwiek rozszerzenia odnosi się do kilku pozwoleń na dopuszczenie do obrotu znajdujących się we własności kilku posiadaczy w więcej niż jednym państwie członkowskim.
3.1. Przedkładanie wniosków w sprawie zmiany w ramach podziału pracy
Zmianę lub grupę zmian zgłoszonych do podziału pracy należy przedłożyć zgodnie z sekcją 2 powyżej i dostarczyć je w ramach jednego zintegrowanego pakietu obejmującego wszystkie zmiany dotyczące wszystkich produktów leczniczych.
Wnioski dotyczące podziału pracy należy przedłożyć wszystkim odpowiednim organom.
Procedury podziału pracy muszą odpowiadać okresowi oceny uwzględnionej zmiany największego typu.
3.2. Ocena wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze innej niż scentralizowana
Jeżeli planowana procedura podziału pracy nie dotyczy żadnego pozwolenia dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej, posiadacz informuje właściwy organ państwa członkowskiego preferowany jako organ referencyjny przed złożeniem wniosku w ramach podziału pracy. Wybrany organ potwierdza, że zgadza się na pełnienie funkcji organu referencyjnego dla posiadacza. Zgodnie z art. 20 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia w sprawie zmian grupa koordynacyjna może wyznaczyć inny odpowiedni organ, który będzie pomagał organowi referencyjnemu na jego wniosek. Jeżeli żaden z właściwych organów zaproponowanych przez posiadacza nie zgodzi się na pełnienie funkcji organu referencyjnego, organ referencyjny wybiera grupa koordynacyjna.
Po otrzymaniu wniosku w ramach podziału pracy organ referencyjny rozpatruje wniosek w następujący sposób.
Organ referencyjny potwierdza odbiór ważnego wniosku w ramach podziału pracy. Posiadacz i zainteresowane państwa członkowskie są informowani o harmonogramie w momencie rozpoczęcia procedury.
Organ referencyjny sporządza projekt opinii zgodnie z tym harmonogramem i przekazuje go w celach informacyjnych zainteresowanym państwom członkowskim oraz posiadaczowi. Zainteresowane państwa członkowskie przesyłają następnie uwagi w terminach określonych w harmonogramie.
W ramach tej procedury organ referencyjny może zwrócić się do posiadacza pozwolenia na dopuszczenie do obrotu o udzielenie dodatkowych informacji, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania tych informacji.
3.3. Wynik oceny w ramach podziału pracy dotyczącej produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze innej niż scentralizowana
Po otrzymaniu odpowiedzi posiadacza, do którego zwrócono się o dodatkowe informacje, organ referencyjny wydaje opinię w sprawie wniosku i informuje o tym zainteresowane państwa członkowskie oraz posiadacza.
W przypadku wydania pozytywnej opinii do opinii dołącza się wykaz zmian, które nie zostały uznane za dopuszczalne. W przypadku wyniku negatywnego należy określić jego podstawy.
W stosownych przypadkach zainteresowane państwa członkowskie uznają opinię w ciągu 30 dni od jej otrzymania i informują organ referencyjny, chyba że stwierdzono potencjalne poważne ryzyko dla ochrony zdrowia publicznego uniemożliwiające państwu członkowskiemu uznanie opinii organu referencyjnego. W takich przypadkach dane państwo członkowskie informuje organ referencyjny i przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska w terminie 30 dni od otrzymania opinii.
Organ referencyjny przekazuje następnie wniosek do grupy koordynacyjnej w celu zastosowania art. 29 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy 2001/83/WE do kwestii spornych i informuje odpowiednio posiadacza oraz zainteresowane państwa członkowskie. Posiadacz nie jest uprawniony do przekazania sprawy.
W przypadku przekazania sprawy do CMDh procedura dotycząca decyzji w sprawie wniosku w ramach podziału pracy zostaje zawieszona do czasu przyjęcia decyzji w sprawie procedury przekazania sprawy. Dotyczy to również przekazania sprawy do Komitetu na podstawie art. 32-34 dyrektywy 2001/83/WE.
W ciągu 30 dni od przyjęcia opinii lub, w przypadku przekazania sprawy, odpowiednio od powiadomienia o zgodzie grupy koordynacyjnej lub o decyzji Komisji, zainteresowane państwa członkowskie odpowiednio zmienią pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, o ile dokumentacja niezbędna do zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu została przekazana zainteresowanym państwom członkowskim.
Zmianę niewielką typu IB przyjętą w ramach procedury podziału pracy można wprowadzić po wydaniu pozytywnej opinii przez organ referencyjny.
Zmiany istotne typu II, w tym zmiany zawierające zgrupowane zmiany niewielkie typu IB, przyjęte w ramach procedury podziału pracy, można wprowadzić po upływie 30 dni od otrzymania pozytywnej opinii organu referencyjnego, pod warunkiem że zainteresowanym państwom członkowskim przedłożono dokumentację niezbędną do zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. W przypadkach gdy wniosek był przedmiotem przekazania sprawy, zmiana nie może zostać wprowadzona przed przyjęciem zmiany w ramach procedury przekazania sprawy.
3.4. Ocena wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej
Jeżeli planowana procedura podziału pracy dotyczy pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej, posiadacz informuje Agencję przed złożeniem wniosku w ramach podziału pracy.
Po otrzymaniu wniosku w ramach podziału pracy, który dotyczy co najmniej jednego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej, Agencja rozpatruje wniosek w następujący sposób:
Agencja potwierdza odbiór ważnego wniosku w ramach podziału pracy i niezwłocznie rozpoczyna procedurę. Posiadacz jest informowany o przyjętym harmonogramie na początku procedury.
Agencja wyznacza sprawozdawcę, a w niektórych przypadkach również współsprawozdawcę, który będzie przewodniczył procedurze.
W trakcie procedury Agencja może zwrócić się o dostarczenie dodatkowych informacji, w którym to przypadku procedura zostaje zawieszona do czasu otrzymania informacji. W stosownych przypadkach na żądanie stosownego komitetu lub posiadacza pozwolenia na dopuszczenie do obrotu możliwe jest złożenie ustnych wyjaśnień.
3.5. Wynik oceny wniosku w ramach podziału pracy dotyczącego produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej
Po zakończeniu procedury Agencja przyjmuje opinię w sprawie wniosku, w tym sprawozdanie z oceny. Agencja informuje posiadacza i zainteresowane państwa członkowskie W przypadku gdy posiadacz nie zgadza się z wydaną opinią, może zażądać ponownego przeanalizowania opinii zgodnie z procedurą określoną w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 726/2004.
Jeżeli opinia Agencji jest pozytywna, a zmiana wpływa na warunki decyzji Komisji o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, Agencja przekazuje Komisji swoją opinię i jej podstawy wraz z niezbędnymi dokumentami w celu zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Jeżeli Agencja uzna, że niektóre zmiany są niedopuszczalne, do opinii należy dołączyć wykaz zmian, które nie zostały uznane za dopuszczalne. Zmiany mogą zostać uznane za dopuszczalne dla niektórych rozpatrywanych produktów leczniczych.
Po otrzymaniu pozytywnej opinii zainteresowanych państw członkowskich lub Komisji podejmuje się następujące kroki:
- W przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w ramach procedury wzajemnego uznawania lub procedur zdecentralizowanej lub wyłącznie krajowej zainteresowane państwa członkowskie muszą zatwierdzić opinię i, w razie potrzeby, zmienić krajowe pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w terminie 60 dni, pod warunkiem że przedłożono dokumenty niezbędne do zmiany pozwolenia lub pozwoleń na dopuszczenie do obrotu.
Zmiany niewielkie typu IB, z wyjątkiem zmian zgrupowanych ze zmianami istotnymi typu II, można wprowadzić po uzyskaniu pozytywnej opinii Agencji.
Zmiany istotne typu II oraz zmiany niewielkie typu IB zgrupowane ze zmianą istotną typu II można wprowadzić po upływie 30 dni od otrzymania pozytywnej opinii Agencji, pod warunkiem że zainteresowanym państwom członkowskim przedłożono dokumenty niezbędne do dokonania zmiany pozwolenia na dopuszczenie do obrotu oraz wniosek nie był przedmiotem przekazania sprawy.
- W przypadku produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze scentralizowanej po otrzymaniu opinii i odpowiednich informacji Komisja zmienia pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w terminie dwóch miesięcy w przypadkach określonych w art. 23 ust. 1a rozporządzenia w sprawie zmian. W przypadku innych zmian Komisja zmienia decyzję o wydaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w terminie 12 miesięcy.
Zmiany niewielkie typu IB, z wyjątkiem zmian zgrupowanych ze zmianami istotnymi typu II, można wprowadzić po uzyskaniu pozytywnej opinii Agencji.
Zmiany istotne typu II oraz zmiany niewielkie typu IB zgrupowane ze zmianą istotną typu II, z wyjątkiem zmian, które wymagają przyjęcia decyzji Komisji w terminie dwóch miesięcy, można wprowadzić po upływie 30 dni od otrzymania pozytywnej opinii Agencji, pod warunkiem że przedłożono dokumenty niezbędne do zmiany pozwolenia lub pozwoleń na dopuszczenie do obrotu.
4. ZAŁĄCZNIK
Niniejszy załącznik składa się z czterech rozdziałów klasyfikujących zmiany związane: E) ze zmianami administracyjnymi; Q) ze zmianami jakościowymi; C) ze zmianami dotyczącymi bezpieczeństwa, skuteczności i nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii; oraz M) ze zmianami szczegółowymi odnoszącymi się do głównego zbioru danych dotyczących osocza i głównego zbioru danych dotyczących antygenu szczepionkowego.
W przypadku gdy w niniejszym załączniku niezbędne jest odniesienie do konkretnych zmian, w odniesieniu tym należy zawrzeć odpowiednie elementy następującego schematu: X.N.x.n ("kod zmiany").
- X oznacza wielką literę odnoszącą się do rozdziału niniejszego załącznika, w którym zmiana jest opisana (np. E, Q, C lub M);
- N oznacza wyrażony cyfrą rzymską numer sekcji rozdziału, w której zmiana jest opisana (np. I, II, III_);
- x oznacza literę odnoszącą się do podsekcji rozdziału, w której zmiana jest opisana (np. a, b, c...);
- n oznacza numer nadany konkretnej zmianie w niniejszym załączniku (np. 1, 2, 3...).
Każdy rozdział niniejszego załącznika zawiera:
- wykaz zmian, które powinny zostać sklasyfikowane jako zmiana niewielka typu IA lub zmiana istotna typu II zgodnie z definicjami określonymi w art. 2 rozporządzenia w sprawie zmian i w załączniku II do tego rozporządzenia. Wskazano w nim również, które zmiany niewielkie typu IA wymagają niezwłocznego zgłoszenia zgodnie z art. 8 ust. 1, art. 13a ust. 1 i art. 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zmian;
- wykaz zmian, które należy uznać za zmiany niewielkie typu IB. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia w sprawie zmian kategorię tę stosuje się w drodze domniemania. W związku z tym niniejszy załącznik nie ustanawia wyczerpującego wykazu zmian tej kategorii.
W niniejszym załączniku nie wzięto pod uwagę klasyfikacji rozszerzeń, które zostały w sposób wyczerpujący wymienione w załączniku I do rozporządzenia w sprawie zmian. Wszystkie zmiany określone w załączniku I do rozporządzenia w sprawie zmian należy traktować jako rozszerzenia pozwoleń na dopuszczenie do obrotu; żadna inna zmiana nie jest sklasyfikowana jako taka.
Jeżeli jeden lub kilka warunków ustanowionych w niniejszym załączniku dla zmiany niewielkiej typu IA nie zostało spełnionych, daną zmianę można przedłożyć jako zmianę niewielką typu IB ("zmiana typu IB w drodze domniemania"), chyba że zmiana ta została jednoznacznie sklasyfikowana jako zmiana istotna typu II w niniejszym załączniku lub w zaleceniu wydanym na podstawie art. 5 rozporządzenia w sprawie zmian, bądź w przypadku gdy wnioskodawca uważa, że zmiany mogą mieć istotny wpływ na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu leczniczego.
Jeżeli właściwy organ uzna, że zmiana zgłoszona jako zmiana typu IB w drodze domniemania może mieć istotny wpływ na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu leczniczego, może on wymagać zmiany kwalifikacji wniosku i rozpatrywania go jako zmiany istotnej typu II.
Do celów niniejszego załącznika "procedura badania" ma takie samo znaczenie jak "metoda analityczna"; "limity" mają takie samo znaczenie jak "kryteria akceptacji"; "parametr specyfikacji" oznacza cechę jakościową, odnośnie do której ustanowiona została procedura badania i limity, np. oznaczenie, tożsamość, zawartość wody. Dodanie lub wykreślenie parametru specyfikacji dotyczy zatem również odpowiadającej mu metody badania i limitów.
Jeżeli równocześnie wprowadzanych jest kilka zmian niewielkich - np. w tej samej metodzie, procesie lub materiale - lub w przypadku istotnego uaktualnienia informacji jakościowych dotyczących substancji czynnej lub produktu gotowego, posiadacz, rozważając wybór odpowiedniej klasyfikacji, powinien uwzględnić łączny wpływ tych zmian na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność produktu leczniczego i dokonać stosownego zgłoszenia zmian.
Jeżeli chodzi o pakiet danych, odpowiednie dane potwierdzające dotyczące zmian niewielkich typu IB i zmian istotnych typu II będą zależały od szczególnego charakteru zmiany.
W przypadku zmiany wskazania terapeutycznego, dawkowania lub dziennej dawki maksymalnej należy dokonać przeglądu dokumentacji dotyczącej jakości. Wszelkie wynikające z tego zmiany w dokumentacji dotyczącej jakości, np. konieczność zmiany całkowitej zawartości zanieczyszczeń, będą wymagały przedłożenia odpowiedniej zmiany jakości zgodnie z rozdziałem Q niniejszego załącznika.
Ponadto jeżeli zmiana prowadzi do korekty druków informacyjnych, korektę tę uznaje się za część tej zmiany. W takich przypadkach jako część wniosku należy przedłożyć uaktualnione druki informacyjne wraz z tłumaczeniami. Wzory lub próbki należy przekazywać zainteresowanym państwom członkowskim, właściwemu organowi krajowemu lub Agencji, stosownie do przypadku.
W przypadku odniesienia do "aktualnego wydania" w dokumentacji produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu nie ma potrzeby powiadamiania właściwych organów o uaktualnionej monografii Farmakopei Europejskiej lub farmakopei krajowej państwa członkowskiego. Posiadaczom przypomina się, że zgodność z uaktualnioną monografią należy zapewnić w ciągu sześciu (6) miesięcy.
Odniesienia w załączniku do monografii Farmakopei Europejskiej mają zastosowanie wyłącznie do monografii substancji czynnej lub monografii substancji pomocniczej lub monografii ogólnych, tj. monografie produktów gotowych są wyłączone.
Jakakolwiek zmiana w zawartości dokumentacji uzupełniającej certyfikat zgodności z Farmakopeą Europejską powinna zostać przedłożona Europejskiej Dyrekcji ds. Jakości Leków (EDQM). Jeżeli jednak certyfikat zostanie zmieniony w wyniku oceny dokonanej przez EDQM w związku z wnioskowaną zmianą, wszelkie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu muszą zostać odpowiednio uaktualnione.
Zgodnie z częścią III pkt 1 załącznika I do dyrektywy 2001/83/WE w przypadku zmian w głównym zbiorze danych dotyczących osocza (PMF) i w głównym zbiorze danych dotyczących antygenu szczepionkowego (VAMF) należy zastosować procedury oceny zmian opisane w rozporządzeniu w sprawie zmian. Rozdział M niniejszego załącznika zawiera wykaz zmian, które są specyficzne dla takich PMF lub VAMF. Po dokonaniu przeglądu tych zmian każde przedmiotowe pozwolenie na dopuszczenie do obrotu musi zostać uaktualnione zgodnie z rozdziałem Q.V. niniejszego załącznika. W przypadku gdy dokumentacja dotycząca osocza ludzkiego stosowanego jako materiał wyjściowy dla produktu leczniczego wytwarzanego z osocza nie została przedłożona jako PMF, zmiany dotyczące tego materiału wyjściowego opisane w dokumentacji pozwolenia na dopuszczenie do obrotu powinny być rozpatrywane zgodnie z niniejszym załącznikiem.
Zawarte w niniejszym załączniku odniesienia do zmian w dokumentacji pozwolenia na dopuszczenie do obrotu oznaczają dodanie, zastąpienie lub wykreślenie, o ile nie wskazano inaczej. Jeżeli zmiany w dokumentacji są jedynie korektami redakcyjnymi, takich korekt zasadniczo nie należy zgłaszać jako odrębnej zmiany. Mogą one jednak zostać włączone do zmiany dotyczącej tej części dokumentacji. W takich przypadkach zmiany powinny być wyraźnie wskazane w formularzu wniosku: korekty redakcyjne należy wprowadzić wraz ze stwierdzeniem, że treść danej części dokumentacji nie została zmieniona w drodze korekt redakcyjnych wykraczających poza zakres przedłożonej zmiany. Należy zauważyć, że korekty redakcyjne obejmują usunięcie nieaktualnego lub zbędnego tekstu, ale nie obejmują usunięcia parametrów specyfikacji lub opisów wytwarzania.
Informacje dodatkowe:
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008
- Wytyczne proceduralne EMA dotyczące zmian
- Wytyczne proceduralne CMDh dotyczące zmian
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5045 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie szczegółów różnych kategorii zmian, w sprawie funkcjonowania procedur ustanowionych w rozdziałach II, IIa, III i IV rozporządzenia Komisji (WE) nr 1234/2008 dotyczącego badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz w sprawie dokumentacji, którą należy przedłożyć na podstawie tych procedur |
| Data aktu: | 22/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2025 |