ZAWIADOMIENIE KOMISJI - Wytyczne dotyczące wdrażania rozporządzenia w sprawie jednolitego portalu cyfrowego program prac na lata 2025-2026

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
Wytyczne dotyczące wdrażania rozporządzenia w sprawie jednolitego portalu cyfrowego program prac na lata 2025-2026
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/5013)

WPROWADZENIE

Celem rozporządzenia (UE) 2018/1724 w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego ("rozporządzenie") jest ułatwienie dostępu online do informacji, procedur administracyjnych i usług wsparcia niezbędnych obywatelom i przedsiębiorstwom do przemieszczania się w Unii oraz prowadzenia działalności handlowej lub zakładania i rozwijania działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim.

W art. 31 ust. 1 rozporządzenia przewidziano przyjęcie rocznego programu prac, w którym określa się działania ułatwiające wykonanie rozporządzenia 1 .

Jednolity portal cyfrowy, znany i promowany pod marką "Your Europe", stanowi istotny wkład w transformację cyfrową (zgodnie z celami unijnej cyfrowej dekady), kluczowe narzędzie dla jednolitego rynku oraz priorytet dla Komisji, ponieważ przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności UE i jej przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP 2 .

Inicjatywa ta zdecydowanie wspiera trzy główne cele: (i) zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorstw, którzy korzystają lub chcą korzystać z praw przysługujących im na rynku wewnętrznym; (ii) eliminowanie dyskryminacji oraz (iii) zapewnienie efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez usprawnienie zapewniania informacji, procedur oraz usług rozwiązywania problemów.

W niniejszym czwartym programie prac określono harmonogram dalszych działań mających na celu pełne wdrożenie jednolitego portalu cyfrowego. Działania te będą się koncentrować na:

– dalszym dostarczaniu aktualnych, przyjaznych dla użytkownika i niepowielanych informacji;

– uruchomieniu wszystkich procedur w internecie po upływie przewidzianego prawem terminu przypadającego na grudzień 2023 r. i monitorowaniu postępów;

– pełnym wdrożeniu systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości (OOTS) w oparciu o infrastrukturę techniczną uruchomioną w grudniu 2023 r.

24 września 2024 r. program prac omówiono z grupą koordynacyjną portalu, zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia. Wykonanie programu prac będzie monitorowane i będzie przedmiotem corocznego przeglądu zarówno za pośrednictwem platformy online służącej współpracy grupy koordynacyjnej portalu, jak i podczas jej posiedzeń.

Koordynatorzy krajowi proszeni są o sporządzenie krajowego programu prac, aby ocenić dokonane postępy i określić następne działania mające na celu usunięcie pozostałych luk. Zachęca się ich do dokonywania przeglądu ich krajowego programu prac raz w roku i do dzielenia się jego wynikami z Komisją i grupą koordynacyjną.

Do celów niniejszego zawiadomienia Komisji stosuje się następujące definicje:

– "właściwy organ" oznacza każdy organ lub podmiot państwa członkowskiego utworzony na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym, który ma określone obowiązki dotyczące informacji, procedur, systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości oraz usług wsparcia objętych zakresem stosowania rozporządzenia;

– "koordynatorzy krajowi" oznaczają przedstawicieli wyznaczonych przez państwa członkowskie, jak przewidziano w art. 28 rozporządzenia.

1. JAKOŚĆ INFORMACJI I USŁUG

Cel 1.1: Zapewnienie kompletności i jakości informacji

Podstawa prawna

Art. 4 i 5 rozporządzenia dotyczące dostępu do informacji, art. 9 dotyczący jakości informacji na temat praw, obowiązków i przepisów, art. 10 dotyczący jakości informacji na temat procedur oraz art. 12 dotyczący tłumaczenia informacji.

Kontekst

Jednolity portal cyfrowy ma dostarczać obywatelom i przedsiębiorstwom informacji, które są wystarczająco kompleksowe, aby umożliwić im pełne korzystanie z przysługujących im praw wynikających z prawa unijnego i krajowego w zgodności z mającymi zastosowanie przepisami i obowiązkami.

W załączniku I do rozporządzenia przedstawiono wykaz obszarów, w odniesieniu do których Komisja i państwa członkowskie muszą zapewnić, aby wszystkie informacje, które mają znaczenie dla obywateli i przedsiębiorstw, były dostępne online. Informacje na temat ogólnounijnych praw i obowiązków zawiera natomiast portal "Your Europe". Informacje na temat krajowych środków wdrażających i przepisów krajowych są udostępniane przez organy państw członkowskich na krajowych stronach internetowych oraz, po zgłoszeniu przez państwa członkowskie, dostępne są na portalu "Your Europe" za pośrednictwem (i) linków na stronach "Your Europe" oraz (ii) wyszukiwarki portalu "Your Europe".

Komisja oferuje również państwom członkowskim usługi tłumaczeniowe w celu wypełnienia ich obowiązków wynikających z art. 12 rozporządzenia.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
1.1.1. Stale Sprawdzanie kompletności, tłumaczenia i jakości oraz rozwiązanie problemów związanych z:

- informacjami objętymi załącznikiem I i załącznikiem II;

- informacjami przekazywanymi na poziomie gminy;

- zgłaszaniem stron Komisji.

Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

1.1.2. II kw. każdego roku Przegląd wytycznych Komisji dotyczących wdrażania załącznika I. Komisja

Koordynatorzy krajowi

1.1.3. Stale Ulepszenie portalu "Your Europe", aby był bardziej przyjazny dla użytkownika. Komisja

Koordynatorzy krajowi

1.1.4. I kw. 2025 r. - IV kw. 2026 r. Zbadanie możliwości agregowania i publikowania informacji na temat wymogów dotyczących produktów i opodatkowania (w tym niezbędnych zmian w systemach informatycznych). Komisja

Koordynatorzy krajowi

1.1.5. Stale Tłumaczenie informacji w celu wypełnienia obowiązków wynikających z art. 12 rozporządzenia. Komisja

Koordynatorzy krajowi

1.1.6. Stale Tablica wskaźników użytkowania portalu "Your Europe" (użytkownicy, państwa członkowskie, uzyskiwane informacje i procedury). Komisja
1.1.7. Stale Tworzenie "pomostów" pomiędzy rozporządzeniem w sprawie jednolitego portalu cyfrowego a nowymi inicjatywami ustawodawczymi poprzez włączenie informacji regulowanych przez nowe wnioski do zakresu załącznika I (na przykład informacji na temat praw obywateli w ramach europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia oraz informacji dotyczących zasad transportu towarowego). Komisja
1.1.8. IV kw. 2025 r. Udoskonalanie wyników funkcji wyszukiwania w interfejsie użytkownika jednolitego portalu cyfrowego: ocena priorytetowego traktowania linków wyświetlanych na stronie wyników interfejsu wyszukiwania jednolitego portalu cyfrowego na podstawie preferowanej niestandardowej kolejności wyświetlania wyników określonej przez administratorów z organów krajowych w zarządzanych przez siebie systemach, a także informacji zwrotnych od odwiedzających (kciuk w górę/kciuk w dół) zebranych za pośrednictwem interfejsu. Komisja

Cel 1.2: Unikanie powielania

Podstawa prawna

Motywy 17 i 55, art. 19 ust. 6 i art. 30 rozporządzenia

Kontekst

W rozporządzeniu wzywa się państwa członkowskie i Komisję do podawania jednego źródła każdego elementu informacji wymaganego na jednolitym portalu cyfrowym oraz do unikania - w miarę możliwości - częściowego lub całościowego powielania informacji. Ma to na celu uniknięcie dezorientacji wśród użytkowników trafiających na portale zawierające podobne, ale nie identyczne informacje na ten sam temat. Dążenie do zapewnienia jednego źródła informacji ułatwia również dokonywanie aktualizacji i zmniejsza ryzyko przedstawiania sprzecznych informacji.

Jedynie informacje skierowane wyłącznie do obywateli i przedsiębiorstw, które wyjaśniają ich prawa i obowiązki, kwalifikują się do umieszczenia na jednolitym portalu cyfrowym. Informacji tych nie należy łączyć z innymi treściami, takimi jak informacje na temat opracowywanej polityki, które są skierowane do odbiorców takich jak specjaliści, dziennikarze czy urzędnicy.

Komisja stosuje tę zasadę do swojej własnej obecności w internecie i dąży do tego, aby na portalu "Your Europe" uwzględniano i przechowywano wszystkie informacje przekazywane na poziomie UE, które są skierowane do obywateli i przedsiębiorstw oraz dotyczą ich praw i obowiązków na jednolitym rynku. Jest to stałe, długoterminowe i złożone zadanie. Wyjątkami będą przypadki, w których utworzenie konkretnej strony internetowej jest wymagane na podstawie odrębnego przepisu prawa UE. Jednak nawet w takich przypadkach, o ile to możliwe, preferowanym wariantem jest integracja z jednolitym portalem cyfrowym/"Your Europe". Natomiast treść opisująca polityki i procesy ma być zamieszczana na własnej stronie internetowej Komisji oraz na poszczególnych stronach internetowych właściwych dyrekcji generalnych.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
1.2.1. Stale Poprawa informacji na poziomie UE:

- włączenie większej ilości praktycznych informacji na szczeblu UE dla obywateli i MŚP do portalu "Your Europe";

- wdrożenie zintegrowanego podejścia w odniesieniu do portalu "Your Europe" i innych unijnych portali, aby zapewnić sprawną nawigację i uniknąć powielania informacji poprzez współpracę pomiędzy służbami Komisji;

- wyraźne rozdzielenie przedstawionych na portalu "Your Europe" informacji na temat obowiązujących przepisów od informacji na temat polityki uwzględnionych na własnej stronie internetowej Komisji oraz na stronach internetowych dyrekcji generalnych.

Komisja
1.2.2. Stale Prace nad ograniczaniem i unikaniem powielania informacji:

- aktualizacja środków w celu ograniczenia i uniknięcia powielania informacji, w tym określenie synergii z ocenami interoperacyjności przeprowadzonymi zgodnie z aktem w sprawie Interoperacyjnej Europy;

- monitorowanie zintegrowanego podejścia na poziomie krajowym w celu uniknięcia powielania informacji na różnych portalach krajowych;

- monitorowanie powielania informacji na stronach internetowych Komisji i państw członkowskich oraz poszukiwanie ewentualnych rozwiązań w celu lepszego rozpowszechniania treści;

- wymiana dobrych praktyk.

Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

2. ROZWÓJ TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, CYFRYZACJA PROCEDUR, GROMADZENIE DANYCH

Cel 2.1: Procedury, które mają być oferowane w pełni online i mają być podłączone do systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości

Podstawa prawna

Art. 6 i 13 rozporządzenia w sprawie procedur, które mają być oferowane w pełni online, oraz dostępności dla użytkowników transgranicznych.

Kontekst

Jednolity portal cyfrowy musi zapewniać użytkownikom łatwy dostęp do krajowych procedur administracyjnych. W tym celu rozporządzenie zawiera wymóg dotyczący zapewnienia przez wszystkie państwa członkowskie, aby użytkownicy mieli dostęp do wszelkich procedur wymienionych w załączniku II i mogli ich dopełnić w pełni online (art. 6). Oznacza to, że użytkownicy powinni móc dokonać wszystkich formalności elektronicznie niezależnie od tego, czy doświadczają jakichkolwiek trudności lub niepełnosprawności, a także za pośrednictwem usługi online. Rozporządzenie zawiera również niewyczerpujący wykaz szczegółowych kryteriów, które należy spełnić.

Komisja systematycznie bada możliwości rozszerzenia zakresu załącznika II o dodatkowe procedury wynikające z nowych przyjętych przepisów UE. Komisja co roku aktualizuje notę objaśniającą wydaną w 2020 r., koncentrującą się na zakresie procedur określonych w załączniku II i mającą na celu rozwiązanie problemów, które pojawiają się podczas prac nad cyfryzacją odpowiednich procedur.

Komisja utworzyła wspólne repozytorium systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), które umożliwia państwom członkowskim powiadamianie Komisji i pozostałych państw członkowskich o powodach, dla których - i okolicznościach, w jakich - określone procedury wymagają fizycznej obecności.

Powiązanym obowiązkiem jest pełne udostępnienie dla użytkowników transgranicznych procedur, które już są dostępne online (art. 13). Oznacza to, że jeśli procedura jest dostępna dla obywatela określonego państwa członkowskiego, musi być również dostępna w zakresie wszystkich kroków dla użytkowników z innych państw członkowskich bądź użytkowników z tego samego państwa członkowskiego, którzy mieszkają w innym państwie członkowskim. Zakres tych działań jest szerszy i obejmuje wszystkie procedury związane z tematami wymienionymi w załączniku I.

W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą zastosować alternatywne rozwiązania techniczne w odniesieniu do użytkowników transgranicznych, ale w takich sytuacjach należy dołożyć dodatkowych starań w celu zapewnienia, aby procedura prowadziła do takiego samego wyniku i nie była bardziej uciążliwa niż procedura oferowana użytkownikom obecnym w państwach członkowskich swojego pochodzenia.

Należy zwrócić szczególną uwagę na przeszkody napotykane przez użytkowników transgranicznych, takie jak pola formularzy, w których należy podać krajowy numer telefonu, krajowe prefiksy numerów telefonu lub krajowe kody pocztowe, płatności, których można dokonać wyłącznie za pośrednictwem systemów, które nie są (powszechnie) dostępne dla użytkowników transgranicznych, brak szczegółowych wyjaśnień w języku zrozumiałym dla użytkowników transgranicznych, brak możliwości elektronicznego przedłożenia dowodów przez użytkownika oraz nieuznawanie elektronicznych środków identyfikacji wydanych w innych państwach członkowskich.

Ponadto w przypadku każdej procedury, która wymaga transgranicznej wymiany dowodów, należy ją mapować i udostępniać we wspólnym systemie OOTS, a do systemu muszą być podłączone odpowiednie właściwe organy (zob. również cel 2.3) 3 .

W niektórych obszarach (np. dyrektywy usługowej, dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dyrektyw w sprawie zamówień publicznych) niedyskryminujący dostęp do procedur dla użytkowników transgranicznych stanowi już wymóg prawny w uzupełnieniu zasady niedyskryminacji zapisanej w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Termin, w którym należało udostępnić procedury w pełni online, upłynął w grudniu 2023 r. Głównym celem niniejszego programu prac będzie wypełnienie pozostałych luk i udoskonalenie narzędzi monitorowania służących do pomiaru stopnia zgodności, w szczególności za pomocą tablicy wyników wdrażania. W celu lepszego zapewnienia pomyślnych postępów we wdrażaniu należy określić obszary priorytetowe zgodnie z nowym mandatem politycznym Komisji.

Pomocą w osiągnięciu tego celu służą państwom członkowskim programy UE, na przykład program "Cyfrowa Europa", programy polityki spójności na lata 2021-2027 oraz program Instrumentu Wsparcia Technicznego 4 . Zachęca się właściwe organy do kontaktu z koordynatorami krajowymi odpowiedzialnymi za programy finansowe w ich państwach członkowskich.

Aby zapewnić wgląd we wdrażanie rozporządzenia we wszystkich państwach członkowskich UE, Komisja poprawiła dostosowanie metodyki studium porównawczego administracji elektronicznej (eGovernment Benchmark) do rozporządzenia poprzez dodanie odpowiednich mierzalnych wskaźników.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
2.1.1. IV kw. 2025 r. Wypełnienie pozostałych luk w oferowaniu w pełni online procedur objętych zakresem załącznika II. Właściwe

organy

Koordynatorzy krajowi

2.1.2. Stale Usunięcie pozostałych barier w celu zapewnienia użytkownikom transgranicznym dostępu do procedury objętej zakresem załącznika I i jej dopełnienia online w sposób niedyskryminacyjny, jeżeli dana procedura jest dostępna online dla użytkowników krajowych i może zostać przez nich dopełniona w trybie online. Właściwe organy

Koordynatorzy krajowi

2.1.3. II kw. każdego roku Przegląd dokumentu wyjaśniającego dotyczącego wdrożenia załącznika II i wszystkich jego zmian. Komisja

Koordynatorzy krajowi

2.1.4. Stale Zgłaszanie postępów w oferowaniu procedur w pełni online, w szczególności poprzez zgłaszanie odpowiednich stron internetowych do repozytorium linków i zachęcanie do korzystania z katalogów usług publicznych. Koordynatorzy krajowi
2.1.5. I kw. każdego roku Śledzenie postępów za pomocą narzędzi monitorowania, takich jak studium porównawcze administracji elektronicznej (eGovernment Benchmark). Komisja
2.1.6. Stale Działania mające na celu podniesienie świadomości na temat istniejących programów finansowania dostępnych na potrzeby wdrażania jednolitego portalu cyfrowego. Komisja
2.1.7. Stale Powiadamianie Komisji o wszystkich odpowiednich procedurach, które wymagają fizycznej obecności lub fizycznego dostarczenia (art. 6 ust. 4), za pośrednictwem wspólnego repozytorium wdrożonego w systemie wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI). Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

2.1.8. Stale Tworzenie "pomostów" pomiędzy rozporządzeniem w sprawie jednolitego portalu cyfrowego a nowymi inicjatywami ustawodawczymi poprzez włączenie procedur administracyjnych regulowanych przez nowe wnioski do zakresu załącznika II. Komisja

Cel 2.2: Wnoszenie wkładu w rozwój narzędzi informatycznych na poziomie UE oraz zapewnienie interoperacyjności między unijnymi i krajowymi narzędziami informatycznymi

Podstawa prawna

Art. 21 rozporządzenia dotyczący odpowiedzialności za aplikacje ICT wspomagające jednolity portal cyfrowy.

Kontekst

Jak określono w rozporządzeniu, funkcjonowanie jednolitego portalu cyfrowego jest możliwe dzięki narzędziom technicznym, które obejmują: wyszukiwarkę informacji oraz wspólną wyszukiwarkę usług wsparcia naprowadzające użytkowników końcowych na informacje, procedury i usługi wsparcia; narzędzie do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników na temat jakości usług; narzędzie do gromadzenia informacji zwrotnych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku oraz śledzenia wynikających z nich barier; narzędzie do gromadzenia danych statystycznych dotyczących korzystania z jednolitego portalu cyfrowego oraz panel pełniący funkcję interfejsu dla organów publicznych i Komisji.

Komisja udostępnia wytyczne i dokumentację techniczną dotyczące tych narzędzi i wsparcia, m.in. za pośrednictwem strony internetowej biblioteki jednolitego portalu cyfrowego.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
2.2.1. IV kw. 2025 r. Rozszerzenie funkcjonalności istniejących robotów indeksujących w celu sprawdzenia zgodności stron internetowych jednolitego portalu cyfrowego z takimi wymogami, jak obecność logo portalu "Your Europe", narzędzia do przekazywania informacji zwrotnych, danych kontaktowych właściwych organów, wskazanie ostatniej aktualizacji itp. Komisja
2.2.2. IV kw. 2025 r. Utworzenie na tablicy wskaźników jednolitego portalu cyfrowego dodatkowej sekcji dotyczącej monitorowania w celu wizualizacji i analizy wyników z danych zebranych przez robota indeksującego oraz podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Komisja

Koordynatorzy krajowi

2.2.3. Stale Utrzymanie, dalszy rozwój i usprawnianie:

- wspólnych narzędzi informatycznych jednolitego portalu cyfrowego z naciskiem na automatyzację zadań i opracowanie pozostałych wymogów prawnych, w tym aktualizacji i dalszego rozwoju systemu gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku;

- repozytorium linków wraz z nowym modułem dotyczącym procedur, aby umożliwić państwom członkowskim zgłaszanie niezbędnych danych oraz, w miarę możliwości, zautomatyzować proces;

- wyszukiwarki ułatwiającej przedsiębiorstwom i obywatelom dostęp do informacji unijnych i krajowych, w tym możliwości priorytetowego traktowania w wynikach wyszukiwania określonych linków na podstawie nadanego im atrybutu lub informacji zwrotnych od użytkowników;

- systemu zarządzania treścią portalu "Your Europe" w celu zapewnienia, by był on w stanie wykorzystać potencjał projektu jednolitego portalu cyfrowego.

Komisja
2.2.4. Stale Monitorowanie:

1. gromadzenia informacji zwrotnych i statystyk w odniesieniu do wszystkich usług;

2. dodawania na stronach krajowych stanowiących część jednolitego portalu cyfrowego linków do:

- wspólnego narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników na stronach, na których nie ma krajowego narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych;

- wyszukiwarki usług wsparcia;

- systemu gromadzenia danych na temat barier na jednolitym rynku (dawniej "narzędzie do zgłaszania przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku").

Komisja

Koordynatorzy krajowi

2.2.5. IV kw. 2026 r. Ocena pełnej automatyzacji funkcji robota indeksującego JavaScript: przeprowadzenie analizy w celu zbadania wykonalności pełnej automatyzacji funkcji robota indeksującego JavaScript, aby zapewnić regularną aktualizację zbioru danych. Komisja

Cel 2.3: System techniczny oparty na zasadzie jednorazowości

Podstawa prawna

Art. 14 rozporządzenia.

Kontekst

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie jednolitego portalu cyfrowego Komisja we współpracy z państwami członkowskimi ustanowiła system techniczny oparty na zasadzie jednorazowości (OOTS) umożliwiający transgraniczną zautomatyzowaną wymianę dowodów między właściwymi organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za procedury objęte zakresem załącznika II do rozporządzenia i jego art. 1. Zgodnie z przewidzianym prawem terminem "wspólne usługi OOTS", tj. podstawowa infrastruktura OOTS, opracowana i utrzymywana przez Komisję, została pomyślnie uruchomione 12 grudnia 2023 r.

Przez cały 2023 r., a następnie w 2024 r., Komisja świadczyła szereg usług wspierających prace wdrożeniowe państw członkowskich, w szczególności zakrojone na szeroką skalę wydarzenia testowe o nazwie "Projectathons" i "Accelerator". Przyczyniły się one do ciągłego postępu technicznego wielu państw członkowskich, które stopniowo przechodziły z etapu rozwoju w kierunku gotowości produkcyjnej w przypadku 12 państw członkowskich, a w przypadku trzech z nich - pierwszych transakcji z użytkownikami końcowymi w ramach wybranej procedury.

Utrzymują się wyzwania związane z integracją właściwych organów działających jako dostawcy lub podmioty występujące z wnioskiem o dowody za pośrednictwem ich portali procedur. W związku z tym jest to kluczowy krok w kierunku faktycznego ukończenia i wykorzystania OOTS, tak aby usługi państw członkowskich były w pełni dostępne dla obywateli i przedsiębiorstw. Aby wesprzeć te wysiłki, zespół Komisji odpowiedzialny za OOTS buduje połączenia techniczne z istniejącymi systemami w konkretnych dziedzinach danych (np. EMREX w zakresie edukacji, EUCARIS w zakresie rejestracji pojazdów). Umożliwi to właściwym organom podłączonym już do tych konkretnych systemów integrację w sposób "hurtowy".

Bada się inne synergie, w szczególności między eIDAS2/portfelem EUDI a OOTS, aby zoptymalizować inwestycje poczynione przez państwa członkowskie i Komisję w ramach tych dwóch inicjatyw.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
2.3.1. Stale Utrzymanie i rozwój wspólnych usług OOTS w środowisku produkcyjnym:

- dalsza eksploatacja wspólnych usług w środowisku produkcyjnym i zakończenie wdrażania w pełni wielochmurowej infrastruktury opartej jednocześnie na wielu dostawcach usług w chmurze, aby zapewnić niezawodność, dostępność, skalowalność i odporność;

- zakończenie wdrażania planu ciągłości działania wspólnych usług oraz planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej;

- sfinalizowanie i przyjęcie szeregu procedur zarządzania IT niezbędnych do stabilnego i solidnego funkcjonowania;

- dalsza poprawa bezpieczeństwa wspólnych usług na wszystkich szczeblach;

- dalsze zapewnianie biura obsługi wspólnych usług.

Komisja
2.3.2. Stale Świadczenie usług testowania i integracji:

- dalsze oferowanie usług OOTS online w zakresie testowania kompleksowego, we wszystkich możliwych środowiskach i zgodnie z niezbędnymi ramami prawnymi, oraz kontynuowanie organizacji dużych wydarzeń testowych, takich jak Projectathons;

- dalsze zapewnianie wsparcia w zakresie integracji właściwych organów, portali administracji elektronicznej i autentycznych źródeł danych państw członkowskich;

- dalsze działania na szczeblu lokalnym w celu wspierania państw członkowskich w ich wysiłkach na rzecz integracji właściwych organów poprzez organizowanie krajowych wydarzeń poświęconych OOTS.

Komisja
2.3.3. Stale Zapewnienie dostępności usług OOTS w całej UE:

- kontynuowanie mapowania dowodów ze źródeł autentycznych w odniesieniu do każdej procedury objętej zakresem art. 1;

- dalsze opracowywanie języka specyficznego dla danej dziedziny i powszechnie uzgodnionego/rozumianego, aby zapewnić precyzyjne sformułowanie wymogów proceduralnych i ich przyporządkowanie do rodzajów dowodów w całej UE;

- zachęcanie do korzystania z usług uruchamianych w ramach OOTS, które są dostępne w internecie dla obywateli i przedsiębiorstw transgranicznych, oraz monitorowanie inauguracji tych usług.

Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

2.3.4. Stale Współpraca z eIDAS1 i europejskimi ramami tożsamości cyfrowej (znanymi jako eIDAS2), w tym z portfelem EUDI, aby w jak największym stopniu wykorzystać synergie określone w kontekście "grupy kontaktowej ds. synergii i interoperacyjności OOTS i portfela EUDI":

- dalsze wspieranie portfela EUDI w celu ponownego wykorzystania wspólnych usług OOTS;

- wprowadzenie usług testowania i pilotażu synergii między portfelem EUDI a wspólnymi usługami OOTS;

- kontynuowanie prac nad wypracowaniem rozwiązania dla wszystkich przypadków użycia, w których ma miejsce reprezentacja, w tym sytuacji, gdy osoby fizyczne reprezentują osoby prawne.

Komisja

Koordynatorzy krajowi

2.3.5. Stale Opracowywanie nowych funkcji:

- wdrożenie funkcji wykrywania dynamicznego w przestrzeni danych OOTS, zapewnianej przez rozwiązanie Service Metadata Publisher (SMP) [rejestr metadanych usług];

- opracowanie i wdrożenie nowej tablicy wskaźników technicznych w celu zarządzania operacjami OOTS;

- wdrażanie powiązań z systemami sektorowymi w dziedzinie edukacji, biznesu i pojazdów;

- zbadanie możliwości wdrożenia zautomatyzowanego tłumaczenia dowodów.

Komisja
2.3.6. Stale Działania w zakresie komunikacji:

- kontynuowanie inicjatywy Europe Goes Live, która rozpoczęła się w Finlandii w 2024 r.;

- dalsze prowadzenie platformy poświęconej OOTS (Once-Only Hub) w internecie i dalsza publikacja jej biuletynu;

- kontynuowanie organizacji wydarzeń promujących OOTS

i uczestnictwa w nich.

Komisja
2.3.7. Stale Dalsze pozycjonowanie OOTS jako jednej z najbardziej zaawansowanych przestrzeni danych i jej elementów składowych na szczeblu europejskim i krajowym jako elementów nadających się do ponownego wykorzystania w innych przestrzeniach danych i odpowiednich inicjatywach. Komisja
2.3.8. II kw. 2026 r. Udostępnienie obywatelom i przedsiębiorstwom usług OOTS w odniesieniu do wszystkich procedur objętych zakresem rozporządzenia. Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

2.3.9. I-IV

kw. 2026 r.

Pełna integracja i zapewnienie, aby wszystkie właściwe organy krajowe objęte zakresem OOTS były połączone jako podmiot przekazujący dowody lub składający wniosek. Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

Cel 2.4: Sprawozdawczość w zakresie funkcjonowania jednolitego portalu cyfrowego i jednolitego rynku

Podstawa prawna

Art. 26, 27 i 36 rozporządzenia.

Kontekst

System gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku (dawniej "narzędzie do zgłaszania przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku") jest przyjaznym dla użytkownika środowiskiem internetowym przewidzianym w rozporządzeniu, umożliwiającym anonimowe zgłaszanie i przekazywanie informacji zwrotnych na temat przeszkód napotykanych przez obywateli i przedsiębiorstwa w korzystaniu z ich praw na rynku wewnętrznym. Rozporządzenie przewiduje również, że państwa członkowskie i Komisja analizują i badają problemy zgłaszane przez użytkowników za pośrednictwem systemu gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku i w miarę możliwości rozwiązują te problemy za pomocą odpowiednich środków. W związku z tym narzędzie to zostało przemianowane na system gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku.

Rozporządzenie stanowi również, że Komisja publikuje online przegląd problemów wskazanych na podstawie zgłoszeń przekazywanych przez użytkowników jednolitego portalu cyfrowego za pośrednictwem systemu gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku, a także problemów stwierdzonych na podstawie zgromadzonych informacji zwrotnych od użytkowników oraz na podstawie danych statystycznych.

Ponadto w rozporządzeniu przewidziano wymóg sporządzania co dwa lata sprawozdania z jego wdrażania, co obejmuje ocenę rynku wewnętrznego w oparciu o zgromadzone dane statystyczne, informacje zwrotne od użytkowników i sprawozdania na temat przeszkód na jednolitym rynku.

Rozporządzenie przewiduje szereg narzędzi, które pomogą Komisji gromadzić istotne informacje związane z cyfryzacją usług publicznych w UE. Przeglądy problemów i sporządzane co dwa lata sprawozdania wraz z innymi narzędziami (tj. sprawozdaniem statystycznym opartym na wybranych wskaźnikach opublikowanych w udoskonalonej tabeli wyników jednolitego rynku, rocznym sprawozdaniem z realizacji celów dotyczących jednolitego rynku) pomogą Komisji w podejmowaniu świadomych decyzji w dziedzinie rynku wewnętrznego. Pomogą one również państwom członkowskim w określeniu i rozwiązaniu zgłoszonych problemów we właściwy sposób.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
2.4.1. I-IV kw. 2025 r. Zbadanie możliwości włączenia sprawozdawczości analitycznej dotyczącej systemu gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku do narzędzia do zarządzania jednolitym portalem cyfrowym. Komisja
2.4.2. I-IV kw. 2026 r. Rozważenie integracji stowarzyszeń obywatelskich na potrzeby zgłaszania przeszkód na jednolitym rynku, podobnie jak w przypadku stowarzyszeń przedsiębiorców w latach 2023/2024. Komisja

3. USŁUGI WSPARCIA

Cel 3.1: Zapewnienie usług wsparcia, które są możliwe do znalezienia i których jakość stale ulega poprawie

Podstawa prawna

Art. 7, 11 i 16 rozporządzenia.

Kontekst

Jednolity portal cyfrowy zapewnia użytkownikom łatwy dostęp do szerokiego zakresu usług wsparcia, informuje, czego mogą oczekiwać od danej usługi, i naprowadza na najwłaściwszą z nich.

Oprócz usług wsparcia wymienionych w załączniku III od chwili uruchomienia jednolitego portalu cyfrowego dobrowolnie dołączyły do niego inne inicjatywy oferujące usługi wsparcia: Europejskie Centra Konsumenckie, punkt pomocy ds. własności intelektualnej, serwis "Your Europe - Porady", SOLVIT i Centrum Kontaktowe Europe Direct.

W przypadku gdy jest to konieczne do zaspokojenia potrzeb użytkowników, koordynatorzy krajowi mogą również zaproponować Komisji, aby włączyła prywatne lub półprywatne usługi wsparcia, jeśli spełniają one wymogi jakości jednolitego portalu cyfrowego. Niemiecki Urząd ds. Równego Traktowania Pracowników UE dołączył do portalu zgodnie z tą argumentacją.

Program prac skoncentruje się na zapewnieniu w pełni skutecznego funkcjonowania procesu poprawy jakości oraz na poprawie znajdowalności.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
3.1.1. Stale Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania przepisów przez usługodawców w odniesieniu do dostarczania stron docelowych, przekazywania informacji zwrotnych oraz dostarczania statystyk dotyczących spraw. Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

3.1.2. Stale Zachęcanie usługodawców i organizowanie wymiany dobrych praktyk w celu pełnego wykorzystania informacji zwrotnych i statystyk dotyczących poszczególnych przypadków w celu ciągłego doskonalenia usług. Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

3.1.3. Stale Prace nad włączeniem dodatkowych usług wsparcia i usług rozwiązywania problemów do zakresu załącznika I. Komisja

Koordynatorzy krajowi

3.1.4. IV kw. 2025 r. Poprawa znajdowalności usług wsparcia poprzez opracowanie połączonej funkcji wyszukiwania informacji, procedur i pomocy. Komisja

4. PROMOCJA

Cel 4.1: Promocja jednolitego portalu cyfrowego

Podstawa prawna

Art. 22 i 23 rozporządzenia dotyczące promocji, nazwy, logo i znaku jakości.

Kontekst

Wraz z uruchomieniem jednolitego portalu cyfrowego, które miało miejsce 12 grudnia 2020 r., rozpoczęto stosowanie logo "Your Europe" na wszystkich unijnych i krajowych stronach poświęconych temu portalowi.

W związku z uruchomieniem jednolitego portalu cyfrowego zaplanowano, rozpoczęto, monitorowano i ponownie dostosowano szereg działań komunikacyjnych w celu zwiększenia świadomości na temat praktycznych korzyści płynących z wdrożenia jednolitego portalu cyfrowego dla odbiorców docelowych (obywateli i przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, mieszkających, pracujących i prowadzących działalność transgraniczną w UE).

W zależności od grupy docelowej i konkretnych celów kampanii wykorzystano różne kanały, w tym media społecznościowe (z myślą o świadomości i zaangażowaniu), reklamy internetowe (których głównym celem było zwiększenie widoczności strony internetowej portalu), wydarzenia w całej Europie i wzmianki w materiałach prasowych UE (np. pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP).

W ramach kampanii i działań pozycjonowania w 2024 r. stronę internetową odwiedziło 34 mln osób, co sprawiło, że była ona najczęściej odwiedzaną stroną internetową Komisji Europejskiej.

Główne cele działań promocyjnych na lata 2025-2026 są następujące:

– dalsza poprawa świadomości społecznej na temat praw i obowiązków UE na jednolitym rynku UE;

– informowanie Europejczyków o unijnych i krajowych prawach i przepisach istniejących w ramach jednolitego rynku oraz ich aktywne angażowanie w dochodzenie tych praw i zgłaszanie wszelkich problemów, z którymi się borykają;

– promowanie portalu "Your Europe" jako marki wśród obywateli i przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP i potencjalnych przedsiębiorców (w całej UE), która umożliwia im uzyskiwanie aktualnych i wysokiej jakości informacji i pomocy;

– zapewnienie, aby portal "Your Europe" i informacje krajowe można było jeszcze łatwiej znaleźć;

– zachęcanie użytkowników do przesyłania informacji zwrotnych na temat usług publicznych;

– pokazanie, w jaki sposób portal "Your Europe" stanowi wartość dodaną dla przedsiębiorstw i obywateli;

– dalsze kontakty i współpraca z partnerami (np. organami krajowymi), służbami pomocy jednolitego portalu

cyfrowego i innymi instytucjami europejskimi w celu wzmocnienia marki "Your Europe" i wspólnego opracowania strategii;

– rozpoczęcie planowania komunikacji pod marką "Your Europe" dotyczącej procedur wymienionych w załączniku II, gdy tylko nabiorą tempa transakcje użytkowników końcowych z wykorzystaniem systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości.

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
4.1.1. Stale Prowadzenie działań promocyjnych dla portalu "Your Europe", usług wsparcia, systemu gromadzenia danych na temat przeszkód w funkcjonowaniu jednolitego rynku, procedur cyfrowych i systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości skierowanych do obywateli, MŚP i administracji oraz ocena powodzenia tych działań promocyjnych. Zaangażowanie państw członkowskich i właściwych organów w komunikację wzmacniającą przekaz jako koordynatorzy kampanii oraz inicjatorzy krajowych kampanii i wydarzeń. Koordynacja z innymi instytucjami w celu prowadzenia wspólnych kampanii na tematy poruszane na portalu "Your Europe". Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

4.1.2. IV kw. 2025 r.

IV kw. 2026 r.

Coroczny przegląd planu komunikacji i wdrożenie zmienionego planu komunikacji. Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

4.1.3. Stale Monitorowanie wydajności wyszukiwarki portalu "Your Europe", zwłaszcza przez pozycjonowanie i reklamę w wyszukiwarkach internetowych, jak również dalsze zapewnianie szerszemu gronu odbiorców jak najlepszych wyników dotyczących krajowych stron internetowych za pośrednictwem tej wyszukiwarki. Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

4.1.4. Stale Promowanie systemu technicznego opartego na zasadzie jednorazowości w kontekście europejskiej strategii w zakresie danych oraz zapewnianie broszur informacyjnych lub arkuszy informacyjnych dla właściwych organów, na podstawie których można wyjaśnić powiązania między systemem technicznym opartym na zasadzie jednorazowości, systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym, EUCARIS itd. Komisja

Koordynatorzy krajowi

Właściwe organy

5. KWESTIE HORYZONTALNE

W jaki sposób i kiedy?

Termin Działanie Podmiot odpowiedzialny
5.1. IV kw. 2026 r. Przyjęcie programu prac na lata 2027-2028. Komisja
5.2. III kw. 2025 r. Opublikowanie sprawozdania z wdrażania zgodnie z art. 36 rozporządzenia w sprawie jednolitego portalu cyfrowego. Komisja
5.3. I-IV

kw. 2025 r.

Zbadanie i omówienie ewentualnych zmian w jednolitym portalu cyfrowym, aby jeszcze bardziej przyczynić się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla obywateli, przedsiębiorstw i organów, w tym obciążeń wynikających z fragmentarycznych lub nieprzejrzystych procedur wydawania pozwoleń. Komisja

Koordynatorzy krajowi

1 Poprzednie programy prac obejmowały odpowiednio okresy 2019/2020 (Dz.U. C 257), 2021/2022 (Dz.U. C 71) i 2023/2024 (Dz.U. C 172).
2 Jak wskazano w komunikacie Komisji pt. "30-lecie jednolitego rynku", COM(2023) 162 final, 16 marca 2023 r., oraz w komunikacie Komisji pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r." (COM(2023) 168 final, 16 marca 2023 r.).
3 Bez uszczerbku dla motywów 23 i 50 rozporządzenia.
4 Instrument Wsparcia Technicznego zapewnia państwom członkowskim dostosowaną do potrzeb techniczną wiedzę fachową przy projektowaniu, opracowywaniu i wdrażaniu reform, w tym w zakresie realizowanych przez rządy krajowe programów transformacji cyfrowej.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5013

Rodzaj: Informacja
Tytuł: ZAWIADOMIENIE KOMISJI - Wytyczne dotyczące wdrażania rozporządzenia w sprawie jednolitego portalu cyfrowego program prac na lata 2025-2026
Data aktu: 16/09/2025
Data ogłoszenia: 16/09/2025
Data wejścia w życie: 16/09/2025