Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))

P10_TA(2024)0024
Projekt budżetu korygującego nr 4/2024 do budżetu ogólnego na 2024 r. - Aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i dostosowania w przypadku niektórych agencji zdecentralizowanych Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))
(C/2025/491)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 6 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przyjęty przez Komisję 19 lipca 2024 r. (COM(2024)0931),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2024 przyjęte przez Radę dnia 23 września 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 24 września 2024 r. (13195/2024 - C10-0109/2024),

- uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0007/2024),

A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2024 jest aktualizacja budżetu po stronie dochodów w celu uwzględnienia najnowszych zmian, a ponadto dostosowanie wydatków w budżecie w odniesieniu do szeregu agencji zdecentralizowanych,

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 wiąże się z rewizją prognoz dotyczących zasobów własnych w odniesieniu do ceł, które są o 18,3 % niższe niż prognoza z maja 2023 r., nieograniczonej podstawy VAT, która jest o 0,6 % niższa niż prognoza z maja 2023 r., podstawy dotyczącej niepoddawanych recyklingowi odpadów opakowaniowych, która wzrosła o 0,6 % w porównaniu z prognozą z maja 2023 r., oraz łącznej podstawy DNB UE, która jest o 0,3 % wyższa niż w prognozie z maja 2023 r.,

C. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 aktualizuje również wkład Zjednoczonego Królestwa na 2024 r. zgodnie z umową o wystąpieniu, który wynosi 2,38 mld EUR, co stanowi znaczną redukcję o 1,52 mld EUR w porównaniu z szacunkami zawartymi w budżecie na 2024 r., mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 uwzględniono również grzywny i kary zainkasowane do końca maja 2024 r., co zwiększa pierwotną prognozę dotyczącą grzywien i kar w budżecie na 2024 r. o 513 mln EUR,

D. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 zaproponowano szereg dostosowań w finansowaniu agencji zdecentralizowanych, z łącznym wzrostem netto o 12 mln EUR, oraz wniosek w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 13,2 mln EUR w celu pokrycia zwiększenia środków na rzecz Europejskiej Agencji Leków i Eurojustu w przypadku braku jakichkolwiek dostępnych marginesów w dziale 2b wieloletnich ram finansowych ("WRF");

1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przedstawiony przez Komisję;

2. zauważa, że zmniejszenie kwoty zasobów własnych innych niż DNB (w szczególności w odniesieniu do ceł) i wielkości wkładu Zjednoczonego Królestwa do budżetu skutkuje zwiększeniem wkładów opartych na DNB o 5,63 mld EUR; zauważa, że istnieje znaczna rozbieżność od początkowego prognozowania należności celnych i wkładu Zjednoczonego Królestwa, i wzywa Komisję do zbadania możliwości poprawy prognozowania, co ma zasadnicze znaczenie dla przewidywalności planowania budżetowego;

3. podkreśla, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 obniżki ryczałtowe DNB dla pięciu państw członkowskich będących beneficjentami wynoszą nieco poniżej 5,4 mld EUR netto; podkreśla, że korekty te są powiązane z inflacją i w związku z tym wzrastają w większym stopniu niż pułapy wieloletnich ram finansowych, które są corocznie dostosowywane na podstawie deflatora w wysokości 2 %; podkreśla, że owa anomalia zwiększa obciążenie dla innych państw członkowskich;

4. podkreśla potrzebę stabilnych dochodów dla budżetu Unii, który w ostatnich latach był bardzo napięty, aby móc reagować na różne kryzysy; w związku z tym ubolewa z powodu braku postępów w Radzie w zakresie reformy systemu zasobów własnych zgodnie z harmonogramem zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina o swoim stanowisku, zgodnie z którym popiera zmienione wnioski Komisji, oraz wzywa Radę i państwa członkowskie do szybkiego przyjęcia tych wniosków w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii; przypomina o swoim od dawna prezentowanym stanowisku, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowe dochody dla budżetu Unii;

5. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym nowe priorytety wymagają nowego finansowania; odnotowuje szereg dostosowań w budżetach agencji zdecentralizowanych, przede wszystkim zgodnie z zadaniami powierzonymi im na mocy niedawno przyjętych przepisów; przypomina, że agencje muszą dysponować niezbędnym personelem i budżetem, aby właściwie wypełniać swoje zadania; ubolewa, że w kilku przypadkach dodatkowe zasoby dla agencji zdecentralizowanej pociągają za sobą odpowiednie zmniejszenie puli środków przeznaczonych na dany program;

6. ubolewa, że w obecnych WRF jak dotąd przesunięto lub proponuje się przesunięcie 1,5 mld EUR z programów do agencji zdecentralizowanych; zaznacza, że skala przesunięć jest oznaką ograniczonych zasobów dostępnych w budżecie Unii, i podkreśla potrzebę elastyczności budżetowej w celu dostosowania zasobów agencji do zmian w ich zakresie kompetencji i zadaniach w okresie obowiązywania WRF;

7. zauważa, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przewiduje zwiększenie środków dla Eurojustu o 2 mln EUR ze względu na presję inflacyjną; podkreśla, że presja inflacyjna stanowi wyraźne wyzwanie dla wszystkich zdecentralizowanych agencji, w sytuacji, gdy inflacja przekracza roczny deflator wynoszący 2 %, o który zwiększane są pułapy WRF, a koszty personelu i koszty operacyjne agencji zdecentralizowanych znajdują się pod znaczną presją; uważa, że obecne traktowanie budżetów agencji zdecentralizowanych jako odrębnych od wydatków administracyjnych w dziale 7 WRF wymaga dalszej refleksji w ramach przygotowań Komisji do WRF na okres po 2027 r.;

8. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2024;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również pozostałym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowy

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj.
2 Dz.U. L, 2024/2509 z 26.9.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
3 Dz.U. L, 2024/207 z 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
6 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.491

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025