Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))

P10_TA(2024)0030
Błędne interpretowanie przez Chiny rezolucji ONZ nr 2758 oraz ciągłe prowokacje wojskowe Chin wokół Tajwanu Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))
(C/2025/487)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) i Tajwanu,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 września 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Chiny 1 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 21 października 2021 r. dla wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 czerwca 2022 r. w sprawie UE wobec zagrożeń bezpieczeństwa w regionie Indo-Pacyfiku 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 września 2022 r. w sprawie sytuacji w Cieśninie Tajwańskiej 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków handlowych i inwestycyjnych między UE i Tajwanem 5 ,

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. zatytułowany "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024),

- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",

- uwzględniając szczyt UE-Chiny z 7 grudnia 2023 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej w sprawie Chin z 30 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając wizytę Komisji Spraw Zagranicznych na Tajwanie w dniach 25-27 lipca 2023 r. i Komisji Handlu Międzynarodowego w dniach 19-21 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki

bezpieczeństwa z 1 września 2024 r. w sprawie ostatnich niebezpiecznych działań na Morzu Południowochińskim,

- uwzględniając oświadczenia rzecznika wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki

bezpieczeństwa w sprawie chińskich ćwiczeń wojskowych wokół Tajwanu, w tym najnowsze oświadczenie z 14 października 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenia ministrów spraw zagranicznych państw grupy G-7 z 18 kwietnia 2023 r. i 3 sierpnia 2022 r. w sprawie utrzymania pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej,

- uwzględniając oświadczenie przewodniczącego posiedzenia ministrów spraw zagranicznych państw grupy G-7 z 23 września 2024 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów obrony państw grupy G-7 z 19 października 2024 r.,

- uwzględniając pilną uchwałę w sprawie Tajwanu przyjętą przez australijski Senat 21 sierpnia 2024 r.,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ 2758 (XXVI) z 25 października 1971 r.,

- uwzględniając uchwałę w sprawie rezolucji ONZ 2758 przyjętą przez drugą izbę parlamentu Niderlandów 12 września 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie prasowe Departamentu Stanu USA z 13 października 2024 r.,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS),

- uwzględniając art. 7 Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) z 9 maja 1992 r.,

- uwzględniając art. 5 obowiązującego regulaminu Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO),

- uwzględniając art. 4 Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpol),

- uwzględniając art. 8 i art. 18 lit. h) Konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że rezolucja ONZ nr 2758, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 25 października 1971 r., przeniosła oficjalne uznanie dyplomatyczne z Republiki Chińskiej (Tajwan) na Chińską Republikę Ludową (ChRL); mając na uwadze, że Tajwan, choć nie jest członkiem Narodów Zjednoczonych, utrzymuje obecnie stosunki dyplomatyczne z 11 spośród 193 państw członkowskich ONZ oraz ze Stolicą Apostolską;

B. mając na uwadze, że UE i Tajwan są partnerami o zbieżnych poglądach, podzielającymi wspólne wartości, takie jak wolność, demokracja, prawa człowieka i praworządność; mając na uwadze, że Tajwan jest dynamiczną demokracją z prężnie działającym społeczeństwem obywatelskim; mając na uwadze, że 13 stycznia 2024 r. Tajwan przeprowadził pokojowe i dobrze zorganizowane wybory;

C. mając na uwadze, że po przyjęciu rezolucji ONZ nr 2758 Tajwan utracił prawo do uczestnictwa w forach wielostronnych, takich jak WHO;

D. mając na uwadze, że Tajwan nigdy nie był częścią ChRL; mając na uwadze, że Republikę Chińską ustanowiono w 1912 r., a ChRL - w 1949 r.;

E. mając na uwadze, że rezolucja ONZ nr 2758 odnosi się do statusu ChRL, ale nie stwierdza, że ma ona zwierzchnictwo nad Tajwanem, ani nie wyrokuje w sprawie przyszłego włączenia Tajwanu do ONZ lub innych organizacji międzynarodowych; mając jednak na uwadze, że ChRL nadal błędnie interpretuje rezolucję ONZ nr 2758, aby zablokować znaczący udział Tajwanu w organizacjach międzynarodowych i jednostronnie zmienić status quo; mając na uwadze, że działania te uwidaczniają dążenie ChRL do zmiany istniejącego wielostronnego porządku międzynarodowego i podważenia prawa międzynarodowego oraz mogą być postrzegane jako wyraz rywalizacji systemowej;

F. mając na uwadze, że UE nadal prowadzi własną politykę "jednych Chin", która różni się od zasady "jednych Chin" ChRL; mając na uwadze, że UE od wielu lat popiera status quo i opowiada się za pokojowym rozwiązaniem sporów w Cieśninie Tajwańskiej, zachęcając jednocześnie do dialogu i konstruktywnego zaangażowania;

G. mając na uwadze, że w oświadczeniu z 23 września 2024 r. członkowie grupy G-7 podkreślili m.in. swoje poparcie dla "konstruktywnego udziału Tajwanu w organizacjach międzynarodowych w roli członka, jeżeli status państwa nie jest warunkiem wstępnym, oraz w roli obserwatora lub gościa, jeżeli istnieje warunek państwowości";

H. mając na uwadze, że wspieranie członkostwa Tajwanu w organizacjach międzynarodowych nie podważa prowadzonej przez UE polityki "jednych Chin", która pozostaje politycznym fundamentem stosunków między UE a Chinami;

I. mając na uwadze, że w ciągu ostatniej dekady ChRL stale próbowała zwiększyć swój wpływ na instytucje międzynarodowe, aby zmarginalizować Tajwan i uniemożliwić posiadaczom tajwańskich paszportów, w tym dziennikarzom, pracownikom organizacji pozarządowych i działaczom politycznym, dostęp do instytucji międzynarodowych; mając na uwadze, że ChRL stosuje transnarodowe represje, wykorzystując traktaty o ekstradycji do ataków na Tajwańczyków za granicą i narażając ich tym samym na ryzyko arbitralnych prześladowań i naruszeń praw człowieka;

J. mając na uwadze, że statuty większości organizacji międzynarodowych, których zadaniem jest rozwiązywanie globalnych problemów, w tym WHO, UNFCCC, Interpolu i ICAO, umożliwiają podmiotom takim jak Tajwan uczestnictwo bez naruszania praw państw członkowskich;

K. mając na uwadze, że Tajwan konsekwentnie demonstruje pokojowe nastawienie i wolę współpracy na całym świecie oraz znacznie przyczynił się do rozwoju na świecie, a tym samym może wnieść znaczący wkład w prace różnych organizacji międzynarodowych;

L. mając na uwadze, że ChRL jest jednopartyjnym państwem, które jest w pełni kontrolowane i zarządzane przez Komunistyczną Partię Chin;

M. mając na uwadze, że w przemówieniu 10 października 2024 r., który jest dniem święta narodowego na Tajwanie, prezydent Tajwanu Lai Ching-te stwierdził, że ChRL "nie ma prawa do reprezentowania Tajwanu", i podkreślił, że obie strony "nie podlegają" sobie nawzajem; mając na uwadze, że ChRL uzasadniła swoje niedawne ćwiczenia wojskowe twierdzeniem, że prezydent Lai Ching-te realizuje strategię separatystyczną;

N. mając na uwadze, że 14 października 2024 r. ChRL rozpoczęła zakrojone na szeroką skalę ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Joint Sword-2024B, które symulowały blokadę Tajwanu; mając na uwadze, że podczas tych ćwiczeń w okolicach Tajwanu wykryto rekordową liczbę 153 samolotów ChRL, 18 okrętów wojennych i 17 statków straży przybrzeżnej ChRL;

O. mając na uwadze, że podczas ćwiczeń cztery formacje statków straży przybrzeżnej ChRL patrolowały wyspę i na krótko wpłynęły na wody Tajwanu; mając na uwadze, że bardzo częste wysyłanie przez ChRL statków straży przybrzeżnej na wody Cieśniny Tajwańskiej, nazywane przez ChRL misjami "egzekwowania prawa", wywiera stałą presję na władze Tajwanu i powoduje niebezpieczny wzrost ryzyka kolizji, co stanowi jedną z najbardziej konkretnych oznak wskazujących na zamiar zmiany status quo przez Chiny; mając na uwadze, że ćwiczenia rozpoczęte 14 października 2024 r. były czwartą rundą wielkoskalowych gier wojennych prowadzonych przez ChRL w ciągu nieco ponad dwóch lat;

P. mając na uwadze, że działania te, które Tajwan potępił jako "nieuzasadnioną prowokację", to ostatnie z serii gier wojennych prowadzonych przez ChRL przeciwko Tajwanowi; mając na uwadze, że owe ćwiczenia wojskowe odbyły się kilka dni po tym, jak nowy prezydent Tajwanu Lai Ching-te wygłosił przemówienie na temat ochrony suwerenności Tajwanu w obliczu wyzwań ze strony ChRL;

Q. mając na uwadze, że linia mediany rozdzielająca Cieśninę Tajwańską na dwie części, wyznaczona kilkadziesiąt lat temu przy milczącej zgodzie, miała ograniczyć ryzyko konfliktu dzięki zagwarantowaniu bezpiecznej odległości między samolotami wojskowymi z obu stron cieśniny, a tym samym zapobiec tragicznym w skutkach błędom; mając na uwadze, że w latach 1954-2020 Armia Ludowo-Wyzwoleńcza ChRL tylko czterokrotnie naruszyła tę linię, ale obecne rutynowe przekraczanie tej linii pokazuje, że Pekin zamierza nieodwracalnie zmienić istniejące od lat punkty odniesienia;

R. mając na uwadze, że oświadczenia prasowe wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Departamentu Stanu USA potwierdzają, że pokój i stabilność w Cieśninie Tajwańskiej mają strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa i dobrobytu w regionie i na świecie; mając na uwadze, że w oświadczeniu wysokiego przedstawiciela przypomniano o potrzebie zachowania status quo w Cieśninie Tajwańskiej, sprzeciwienia się wszelkim jednostronnym działaniom, które zmieniają status quo z użyciem siły lub przymusu, oraz wezwania wszystkich stron do zachowania powściągliwości i unikania działań, które mogą jeszcze bardziej eskalować napięcia w całej Cieśninie Tajwańskiej;

S. mając na uwadze, że 23 maja 2024 r., zaledwie kilka dni po tym, jak Lai Ching-te objął stanowisko nowego prezydenta Tajwanu, ChRL rozpoczęła ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Joint Sword-2024A;

T. mając na uwadze, że ChRL prowadzi podobne ćwiczenia wojskowe wokół Tajwanu od kilku lat; mając na uwadze, że owe ćwiczenia wojskowe są coraz intensywniejsze i prowadzi się je coraz bliżej terytorium Tajwanu; mając na uwadze, że podczas poprzednich ćwiczeń w sierpniu 2022 r. pociski wystrzelone przez ChRL wylądowały na terenie wyłącznej strefy ekonomicznej Japonii;

U. mając na uwadze, że oprócz presji wojskowej ChRL od dawna realizuje wyrafinowaną strategię ataków na Tajwan poprzez zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje, w tym ataki hybrydowe i cyberataki, w celu osłabienia demokratycznego społeczeństwa Tajwanu;

V. mając na uwadze, że ChRL, pod przywództwem Xi Jinpinga, oświadczyła, że nie wyrzeknie się możliwości użycia siły w celu zjednoczenia z Tajwanem;

W. mając na uwadze, że w ustawie antysecesyjnej z 2005 r. ChRL przewidziała zastosowanie środków wojskowych, które są uzależnione od niejednoznacznie określonych wartości progowych, aby osiągnąć to, co ChRL rozumie pod pojęciem zjednoczenia z Tajwanem; mając na uwadze, że takie działania wojskowe stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności całego regionu oraz mogą mieć katastrofalne skutki dla całego świata; mając na uwadze, że odstraszanie ze strony UE i USA ma strategiczne znaczenie, jeżeli chodzi o to, aby zniechęcić ChRL do podejmowania jednostronnych działań przeciwko Tajwanowi;

X. mając na uwadze, że coraz bardziej agresywna postawa ChRL, zwłaszcza w swoim sąsiedztwie, w tym w Cieśninie Tajwańskiej i na Morzu Południowochińskim, zagraża regionalnemu i światowemu bezpieczeństwu; mając na uwadze, że od 2019 r. ChRL z coraz większą regularnością narusza tajwańską strefę identyfikacyjną obrony powietrznej; mając na uwadze, że ChRL prowadzi agresywne działania na rozległych obszarach regionu Indo-Pacyfiku i stosuje różne stopnie przymusu wojskowego lub wymuszenia ekonomicznego, co doprowadziło do sporów z sąsiadami, takimi jak Japonia, Indie, Filipiny i Australia;

Y. mając na uwadze, że UE potępiła niebezpieczne działania chińskich statków straży przybrzeżnej przeprowadzone przeciwko legalnym filipińskim operacjom morskim na Morzu Południowochińskim 31 sierpnia 2024 r.; mając na uwadze, że incydent ten jest ostatnim z szeregu działań zagrażających bezpieczeństwu życia na morzu i naruszających prawo do wolności żeglugi i przelotu zgodnie z prawem międzynarodowym; mając na uwadze, że bezpieczeństwo morskie i wolność żeglugi muszą być zapewnione zgodnie z prawem międzynarodowym, a w szczególności z konwencją UNCLOS;

Z. mając na uwadze, że ChRL wspiera Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, w szczególności przez wywóz produktów podwójnego zastosowania do Rosji, a także stałe angażowanie się przedsiębiorstw mających siedzibę w Chinach w uchylanie się od sankcji i ich obchodzenie;

AA. mając na uwadze, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ ChRL jest odpowiedzialna za działania na rzecz pokoju i stabilności w regionie, a w szczególności w Cieśninie Tajwańskiej;

AB. mając na uwadze, że dzięki strategii współpracy w regionie Indo-Pacyfiku z 2021 r. UE i jej państwa członkowskie zwiększyły swoją obecność w regionie, w tym przez obecność wojskową niektórych państw członkowskich oraz fakt, że unijne okręty wojenne przepływają przez Cieśninę Tajwańską;

AC. mając na uwadze, że Tajwan znajduje się w strategicznym położeniu pod względem handlu, zwłaszcza jeśli chodzi o globalne łańcuchy dostaw zaawansowanych technologii; mając na uwadze, że Cieśnina Tajwańska jest głównym szlakiem dla statków podróżujących z Chin, Japonii, Korei Południowej i Tajwanu do Europy; mając na uwadze, że Tajwan dominuje na rynkach produkcji półprzewodników, ponieważ tamtejsi producenci wytwarzają około 50 % wszystkich półprzewodników na świecie; mając na uwadze, że strategia UE na rzecz współpracy w regionie Indo- Pacyfiku przemawia za zacieśnieniem współpracy handlowej i inwestycyjnej z Tajwanem;

AD. mając na uwadze, że EU jest czwartym co do wielkości partnerem handlowym Tajwanu po ChRL, Stanach Zjednoczonych i Japonii; mając na uwadze, że w 2022 r. Tajwan zajmował 12. miejsce wśród największych partnerów handlowych UE; mając na uwadze, że UE jest największym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Tajwanie; mając na uwadze, że tajwańskie inwestycje w UE są niższe niż mogłyby być;

AE. mając na uwadze, że członkowie australijskiego Senatu i drugiej izby parlamentu Niderlandów przyjęli niedawno uchwały dotyczące wypaczenia przez ChRL treści rezolucji ONZ nr 2758 i zaapelowali o poparcie większego udziału Tajwanu w organizacjach wielostronnych;

1. ponownie podkreśla, że Tajwan jest kluczowym partnerem UE i zaprzyjaźnionym państwem demokratycznym o zbieżnych poglądach w regionie Indo-Pacyfiku; wyraża uznanie dla Tajwanu i narodu tajwańskiego za silną demokrację i dynamiczne społeczeństwo obywatelskie, czego po raz kolejny dowiodły pokojowe i dobrze zorganizowane wybory z 13 stycznia 2024 r.;

2. sprzeciwia się stałemu wypaczaniu przez ChRL rezolucji ONZ nr 2758 i staraniom ChRL o zablokowanie udziału Tajwanu w organizacjach wielostronnych; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby popierały znaczący udział Tajwanu w odpowiednich organizacjach międzynarodowych, takich jak WHO, ICAO, Interpol i UNFCCC; wzywa ponadto Sekretariat ONZ do przyznania obywatelom i dziennikarzom tajwańskim prawa dostępu do pomieszczeń ONZ w celu odbywania wizyt i spotkań oraz prowadzenia działań informacyjnych;

3. zdecydowanie potępia nieuzasadnione ćwiczenia wojskowe ChRL z 14 października 2024 r., jej ciągłe prowokacje wojskowe przeciwko Tajwanowi i nieustanną koncentrację sił wojskowych, która zmienia równowagę sił w regionie Indo-Pacyfiku, oraz ponownie wyraża zdecydowany sprzeciw wobec wszelkich jednostronnych zmian status quo w Cieśninie Tajwańskiej; pochwala powściągliwość i zdyscyplinowaną reakcję władz Tajwanu oraz wzywa do regularnej wymiany informacji między UE a Tajwanem na temat istotnych kwestii dotyczących bezpieczeństwa;

4. potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz status quo w Cieśninie Tajwańskiej; podkreśla, że żadna próba jednostronnej zmiany status quo w Cieśninie Tajwańskiej, w szczególności z użyciem siły lub przymusu, nie będzie akceptowana i spotka się ze zdecydowaną i silną reakcją;

5. podkreśla, że w rezolucji ONZ nr 2758 nie zajęto stanowiska w sprawie Tajwanu; zdecydowanie sprzeciwia się podejmowanym przez ChRL próbom wypaczania historii i zasad międzynarodowych i nie zgadza się na takie próby;

6. ponownie podkreśla zaangażowanie UE w politykę "jednych Chin" stanowiącą polityczną podstawę stosunków między UE a ChRL; przypomina, że w strategii UE wobec ChRL podkreśla się, że konstruktywne relacje w Cieśninie Tajwańskiej są częścią promowania pokoju i bezpieczeństwa w całym regionie Azji i Pacyfiku oraz że UE wspiera inicjatywy mające na celu dialog i budowanie zaufania;

7. podkreśla, że na Tajwanie to obywatele w sposób demokratyczny decydują o tym, jak chcą żyć, oraz że status quo w Cieśninie Tajwańskiej nie może być jednostronnie zmieniany przy użyciu siły lub w wyniku groźby jej użycia;

8. ponownie zdecydowanie potępia oświadczenia prezydenta Chin Xi Jinpinga, że ChRL nigdy nie wyrzeknie się prawa do użycia siły wobec Tajwanu; podkreśla, że użycie przez ChRL siły lub gróźb bądź innych środków silnego przymusu w celu zjednoczenia jest niezgodne z prawem międzynarodowym; wyraża poważne zaniepokojenie wykorzystywaniem przez ChRL wrogiej dezinformacji do podważania zaufania do tajwańskiej demokracji i tamtejszych rządów; ponawia swoje wcześniejsze apele do UE i jej państw członkowskich o współpracę z partnerami międzynarodowymi, aby pomóc w utrzymaniu demokracji na Tajwanie i chronić Tajwan przed obcą ingerencją i zagrożeniami; podkreśla, że tylko demokratycznie wybrany rząd Tajwanu może reprezentować Tajwańczyków na arenie międzynarodowej;

9. potępia systematyczne działania wojskowe ChRL w szarej strefie, w tym cyberataki i kampanie dezinformacyjne przeciwko Tajwanowi, oraz wzywa ChRL do natychmiastowego zaprzestania tych działań; w tym kontekście apeluje o dalsze pogłębienie współpracy między UE a Tajwanem w celu zacieśnienia współpracy strukturalnej w zakresie zwalczania dezinformacji i obcej ingerencji; z zadowoleniem przyjmuje oddelegowanie urzędnika łącznikowego do Europejskiego Biura Ekonomiczno-Handlowego na Tajwanie, aby koordynował wspólne działania na rzecz zwalczania dezinformacji i ingerencji, co stanowi pierwszy ważny krok w kierunku pogłębionej współpracy między UE a Tajwanem, oraz wzywa UE do dalszego pogłębiania współpracy z Tajwanem w tej kluczowej dziedzinie; pochwala odwagę narodu tajwańskiego oraz proporcjonalne i godne reakcje tajwańskich władz i instytucji w obliczu nasilających się zagrożeń i działań ze strony Chin;

10. zdecydowanie odrzuca przymus gospodarczy stosowany przez ChRL wobec Tajwanu i innych krajów, a także wobec państw członkowskich UE, oraz podkreśla, że takie praktyki są nie tylko nielegalne w świetle zasad Światowej Organizacji Handlu, ale również mają druzgocący wpływ na reputację ChRL na świecie i doprowadzą do dalszej utraty zaufania do ChRL jako odpowiedzialnego podmiotu; podkreśla niezależne prawo UE i jej państw członkowskich do rozwijania stosunków z Tajwanem zgodnie z ich interesami i wspólnymi wartościami, takimi jak demokracja i prawa człowieka, bez ingerencji zagranicznej; wzywa zagraniczne misje UE i jej państw członkowskich do podjęcia kwestii szkodliwych praktyk biznesowych ChRL, zwłaszcza na globalnym Południu, oraz do zaproponowania rozwiązań alternatywnych;

11. wyraża głębokie zaniepokojenie przyjęciem tzw. wytycznych dotyczących karania "zagorzałych separatystów popierających niepodległość Tajwanu" za popełnianie przestępstwa secesji i podżeganie do niej, ogłoszonych w czerwcu 2024 r. wspólnie przez Najwyższy Sąd Ludowy, Najwyższą Prokuraturę Ludową, ministerstwo bezpieczeństwa publicznego, ministerstwo bezpieczeństwa państwowego oraz ministerstwo sprawiedliwości, które mogłyby doprowadzić do nakładania surowych kar za przestępstwo secesji, w tym kary śmierci; zdecydowanie potępia skazanie we wrześniu 2024 r. tajwańskiego działacza na dziewięć lat więzienia po aresztowaniu go w ChRL w 2022 r., a także ciągłe nękanie Tajwańczyków pracujących i mieszkających w ChRL;

12. jest poważnie zaniepokojony sytuacją na Morzu Wschodniochińskim i Południowochińskim; przypomina, jak ważne jest przestrzeganie prawa międzynarodowego, w tym konwencji UNCLOS, a zwłaszcza jej postanowień dotyczących zobowiązania do rozstrzygania sporów środkami pokojowymi oraz postanowień dotyczących zachowania wolności żeglugi i przelotu; wzywa wszystkie państwa, które jeszcze tego nie uczyniły, do szybkiego ratyfikowania konwencji UNCLOS; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by zwiększyły własne zdolności morskie w regionie; przypomina ChRL, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie prawa międzynarodowego, i podkreśla obowiązek pokojowego rozwiązywania sporów;

13. ponownie wyraża poważne zaniepokojenie rosnącymi inwestycjami i zdolnościami wojskowymi Chin; wyraża poważne zaniepokojenie odnowionym zobowiązaniem Chin i Rosji do dalszego wzmacniania więzi wojskowych i potępia chińskie dostawy komponentów i sprzętu dla rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o nałożeniu sankcji na chińskie przedsiębiorstwa za wspieranie rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie; ubolewa nad partnerstwem "bez ograniczeń" między Rosją a ChRL; z zadowoleniem przyjmuje coraz większe zaangażowanie i obecność wojskową Stanów Zjednoczonych w regionie Indo-Pacyfiku; ponawia swój apel o skoordynowane podejście do pogłębienia współpracy między UE a USA w kwestiach bezpieczeństwa, w tym przez transatlantycki dialog parlamentarny;

14. z dużym zadowoleniem przyjmuje bliską współpracę i porozumienie Tajwanu z UE i Stanami Zjednoczonymi, jeśli chodzi o reakcję na wojnę Rosji przeciwko Ukrainie, i nałożenie sankcji w odpowiedzi na to rażące naruszenie prawa międzynarodowego; przypomina o pomocy Tajwanu w związku z kryzysem humanitarnym spowodowanym rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, a także o jego stałym zaangażowaniu i wsparciu na rzecz ukraińskiego rządu i krajów przyjmujących ukraińskich uchodźców;

15. podkreśla, że różne działania podejmowane przez ChRL w ramach wojny kognitywnej i prawnej powoli podważają status quo, a także prowadzą do nasilenia działalności w szarej strefie, co ma na celu uniknięcie wykrycia, obchodzenie obowiązujących przepisów i neutralizowanie progów reagowania; wzywa UE do ustanowienia i egzekwowania nieprzekraczalnych linii za pomocą sankcji, w tym sankcji sektorowych, w celu przeciwdziałania działalności hybrydowej i zagrożeniom cyberbezpieczeństwa, a także do koordynowania z partnerami o zbieżnych poglądach zdecydowanych dyplomatycznych i gospodarczych środków odstraszających;

16. wyraża wdzięczność za pomoc i wsparcie ze strony Tajwanu podczas pandemii COVID-19;

17. podkreśla znaczenie Tajwanu dla zabezpieczenia globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w sektorze zaawansowanych technologii, w którym Tajwan jest wiodącym producentem półprzewodników, i wzywa UE i jej państwa członkowskie do ściślejszej współpracy z Tajwanem;

18. wzywa Komisję do niezwłocznego podjęcia działań przygotowawczych z myślą o negocjacjach w sprawie dwustronnej umowy inwestycyjnej lub innych rodzajów umów z Tajwanem; podkreśla potencjał współpracy w zakresie polityki monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz w zakresie zwalczania wymuszeń ekonomicznych i działań odwetowych;

19. pochwala większą swobodę ćwiczeń nawigacyjnych prowadzonych przez kilka państw UE, w tym Francję, Niderlandy i Niemcy; zauważa, że działania te są zgodne z prawem międzynarodowym, i wzywa do ściślejszej współpracy i koordynacji z partnerami regionalnymi w celu zwiększenia swobody operacji nawigacyjnych w regionie;

20. z zadowoleniem przyjmuje wizyty byłych i obecnych tajwańskich polityków w Europie, w tym niedawną wizytę byłej prezydent Tsai Ing-wen w Parlamencie Europejskim 17 października 2024 r.; ponadto z zadowoleniem przyjmuje stałą wymianę poglądów między posłami do Parlamentu Europejskiego a Tajwanem i zachęca do dalszych wizyt oficjalnych delegacji Parlamentu Europejskiego na Tajwanie; zachęca również do dalszych kontaktów między UE a Tajwanem na wszystkich szczeblach, w tym politycznym i międzyludzkim;

21. zachęca w związku z tym do zwiększenia interakcji i wymiany gospodarczej, naukowej i kulturalnej ukierunkowanej m.in. na młodzież, środowisko akademickie, społeczeństwo obywatelskie, sport, kulturę i edukację, a także do nawiązywania więzi partnerskich między miastami i regionami; ponawia swój apel do państw członkowskich, aby nawiązały konstruktywną i strukturalną współpracę techniczną z tajwańską Krajową Agencją Pożarnictwa i Krajową Agencją Policyjną oraz z organami administracji lokalnej w zakresie ochrony ludności i reagowania kryzysowego;

22. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz rządom Chińskiej Republiki Ludowej i Tajwanu.

1 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 40.
2 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 170.
3 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 32.
4 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 149.
5 Dz.U. C, C/2024/4174, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4174/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.487

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))
Data aktu: 24/10/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025