Sprawa T-392/25: Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2025 r. - Galić i in. / Komisja

Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2025 r. - Galić i in. / Komisja
(Sprawa T-392/25)

(C/2025/4803)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Josip Galić (Zagreb, Chorwacja), Galić d.o.o. za proizvodnju i usluge (Kutjevo, Chorwacja), Experta grupa d.o.o. za trgovinu, usluge i turisticka agencija (Pozega Chorwacja) (przedstawiciel: adwokat M. Brand)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- zasądzenie od pozwanej na rzecz Josipa GALICA kwoty 38 310 995,00 EUR powiększonej o odsetki w określonej w skardze wysokości;

- zasądzenie od pozwanej na rzecz spółki Galic d.o.o. kwoty 5 960 537,48 EUR powiększonej o odsetki w określonej w skardze wysokości;

- zasądzenie od pozwanej na rzecz spółki Experta grupa d.o.o. kwoty 3 382 776,77 EUR powiększonej o odsetki w określonej w skardze wysokości;

- stwierdzenie, że strona pozwana ponosi wobec wszystkich skarżących odpowiedzialność za całokształt szkód, które nie były jeszcze znane i zostały w bezprawny i zawiniony sposób wyrządzone poszczególnym skarżącym wskutek niezgodnego z prawem i mającego znamiona poważnego zawinionego prowadzenia dochodzenia OLAF OC/2019/0464/A4 lub też publikacji sprawozdania Olaf-u za 2020 r. (dostęp https://anti-fraud.ec.europa.eu/ system/files/2022-01/olaf_report_2020_de.pdf);

- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi osiem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez stronę pozwaną gwarancji proceduralnych przewidzianych w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1 .

- OLAF nie uwzględnił okoliczności łagodzących i nie działał w sposób obiektywny i bezstronny, co spowodowało powstanie szkody. Gdyby postępowanie było prowadzone w sposób obiektywny, musiałoby zostać umorzone. Skarżący nie zostaliby wymienieni w sprawozdaniu rocznym OLAF-u. Nie doszłoby zatem do wyrządzenia szkody.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez pozwaną podstawowego prawa do dobrej administracji.

- W odniesieniu do uzasadnienia tego zarzutu odwołania należy odesłać do uzasadnienia zarzutu pierwszego.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez pozwaną zasady bezstronności.

- OLAF naruszył prawa skarżących w ten sposób, że oczywiście niebezstronny urzędnik nie zadeklarował się jako taki, lecz zajął stanowisko co do istoty sprawy na niekorzyść skarżących.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez pozwaną prawa do umorzenia postępowania.

- OLAF nie uwzględnił dowodów łagodzących, podczas gdy postępowanie po przeprowadzeniu analizy sytuacji prawnej powinno było zostać umorzone. Gdyby OLAF przestrzegał naruszonego prawa podstawowego, nie doszłoby powstania szkody w jej całokształcie.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez pozwaną zasady niedziałania prawa wstecz.

- OLAF wydał decyzję w oparciu o regulację prawną, która została wydana dopiero po zaistnieniu okoliczności faktycznych sprawy i która nie miała do nich zastosowania. Skarżące działały zgodnie z obowiązującym w tamtym czasie prawem. W konsekwencji postępowanie powinno było zostać umorzone.

6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia przez pozwaną rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 .

- Publikując sprawozdanie roczne za 2020 r. OLAF nie chronił danych osobowych pierwszej i drugiej ze skarżących, w związku z czym można je było łatwo zidentyfikować, a media doniosły, że te skarżące dopuściły się nadużycia finansowego, co pociągnęło za sobą poważne konsekwencje i szkody.

7. Zarzut siódmy dotyczący uchybienia przez pozwaną uchybiła obowiązkowi przestrzegania przewidzianej w art. 10 rozporządzenia nr 883/2013 zasady poufności i ochrony danych.

- W odniesieniu do uzasadnienia tego zarzutu odwołania należy odesłać do uzasadnienia zarzutu szóstego.

8. Zarzut ósmy dotyczący naruszenia przez pozwaną zasady domniemania niewinności.

- W sprawozdaniu rocznym za 2020 r. OLAF uznał, że skarżące dopuściły się oszustwa. W ten sposób zostało naruszone podstawowe prawo do domniemania niewinności. Media przejęły terminologię użytą w sprawozdaniu rocznym OLAF-u i wykorzystały ją w swych publikacjach. Skarżące poniosły w ten sposób podnoszoną szkodę.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 2013, L 248, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4803

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-392/25: Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2025 r. - Galić i in. / Komisja
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 08/09/2025