Sprawa C-442/25, SAS: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez the Stockholms tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 lipca 2025 r. - SAS AB/Staten genom Justitiekanslern

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez the Stockholms tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 lipca 2025 r. - SAS AB/Staten genom Justitiekanslern
(Sprawa C-442/25, SAS)

(C/2025/4749)

Język postępowania: szwedzki

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Stockholms tingsrätt

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca sprawę przed sądem krajowym: SAS AB

Druga strona postępowania: Staten genom Justitiekanslern

Pytania prejudycjalne

1) Czy obowiązek zapłaty odsetek za okres, w którym środek pomocy państwa był niezgodny z prawem, co wynika między innymi z wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie CELF i Ministre de la Culture et de la Communication (C 199/06, ECLI:EU:C:2008:79), ma zastosowanie w sytuacji takiej jak opisana w niniejszym postępowaniu, biorąc pod uwagę:

a) fakt, że państwo członkowskie, które przyznało pomoc, wypełniło obowiązek zgłoszenia określony w art. 108 ust. 3 TFUE;

b) fakt, że pomoc została wypłacona po wydaniu decyzji zatwierdzającej przez Komisję;

c) fakt, że Sąd stwierdził następnie nieważność decyzji zatwierdzającej Komisji; oraz

d) fakt, że Komisja wydała następnie nową decyzję stwierdzającą, że wprowadzony w życie środek pomocy jest zgodny z rynkiem wewnętrznym, pod warunkiem że określone warunki zawarte w nowej decyzji zostaną spełnione w terminie dwóch miesięcy od daty wydania nowej decyzji, a następnie warunki te zostaną wprowadzone w życie w tym dwumiesięcznym terminie?

2) W przypadku gdy w okolicznościach opisanych w pytaniu pierwszym faktycznie istnieje obowiązek zapłaty odsetek, czy sytuacja taka jak rozpatrywana w niniejszej sprawie przed sądem krajowym może stanowić nadzwyczajną sytuację, mogącą uzasadniać ograniczenie obowiązku zapłaty odsetek?

3) Czy art. 9 ust. 2 rozporządzenia [nr] 794/2004 1  należy interpretować w ten sposób, że odsetki, które należy zastosować zgodnie z art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku gdy Komisja nie przyjmuje odrębnej decyzji, należy obliczyć poprzez zwiększenie stopy bazowej ustalonej przez Komisję o 100 punktów bazowych, nawet jeżeli beneficjent pomocy ma

i. słabą lub złą zdolność kredytową, lub

ii. dobrą zdolność kredytową przy niskim poziomie zabezpieczenia, lub

iii. zadowalającą zdolność kredytową przy standardowym lub niskim poziomie zabezpieczenia (zobacz komunikat Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych [2008/C 14/02])?

4) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie, czy art. 108 ust. 3 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisowi krajowemu, który stanowi, iż przepisy dotyczące obliczania odsetek zawarte w rozdziale V rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 TFUE mają również zastosowanie w przypadku, gdy Komisja nie wydała żadnej decyzji w sprawie?

1 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. 2004, L 140, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4749

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-442/25, SAS: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez the Stockholms tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 lipca 2025 r. - SAS AB/Staten genom Justitiekanslern
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 08/09/2025