1. WPROWADZENIE
(1) Decyzja odnosi się do jednolitego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG, w tym do porozumień o zakazie przejmowania pracowników, wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych oraz podziału rynku w sektorze zamówień online i dostaw posiłków, artykułów spożywczych i innych produktów w EOG.
(2) Decyzję skierowano do następujących podmiotów prawnych (zwanych łącznie "adresatami" lub oddzielnie "adresatem"): Delivery Hero SE ("Delivery Hero") i Glovoapp23 SA ("Glovo").
2. OPIS SPRAWY
2.1. Procedura
(3) Decyzja wydana na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczy sprawy wszczętej z urzędu na podstawie informacji rynkowych otrzymanych z kilku źródeł. Komisja przeprowadziła dwie serie niezapowiedzianych kontroli. Pierwsza miała miejsce w okresie od czerwca do lipca 2022 r. w Berlinie (Delivery Hero) i w Barcelonie (Glovo) i była kontynuowana w październiku 2022 r., zaś druga odbyła się w listopadzie 2023 r. w tych samych miejscach.
(4) 22 lipca 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie przeciwko Delivery Hero i Glovo na podstawie art. 2 ust. 1
rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 2 i art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady nr 1/2003. Adresaci wystąpili z wnioskiem o rozpoczęcie rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe trwały od jesieni 2024 r. do wiosny 2025 r. W ich wyniku adresaci złożyli formalne wnioski ugodowe zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia nr 773/2004 ("propozycje ugodowe").
(5) Następnie Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Delivery Hero i Glovo. Wszyscy adresaci odnieśli się do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i potwierdzili, że jego treść odzwierciedla przedłożone przez nich propozycje ugodowe oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym.
(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 26 maja 2025 r.
(7) Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił swoje sprawozdanie końcowe 26 maja 2025 r.
2.2. Streszczenie opisu naruszenia
(8) Przedmiotowa decyzja dotyczy jednolitego i ciągłego naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w tym:
1) porozumienia/uzgodnionej praktyki w zakresie zakazu przejmowania pracowników;
2) porozumienia/uz- godnionej praktyki w zakresie wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych; oraz
3) porozumienia/uz- godnionej praktyki w zakresie podziału rynku. Kartel obejmował cały EOG.
(9) 17 lipca 2018 r. Delivery Hero nabył mniejszościowy niekontrolujący udział w Glovo. W latach 2018-2021
Delivery Hero dokonywał kolejnych niekontrolujących inwestycji mniejszościowych w Glovo. Wreszcie 4 lipca 2022 r. Delivery Hero ogłosił przejęcie wyłącznej kontroli nad Glovo. Krzyżowe powiązanie kapitałowe między konkurującymi ze sobą przedsiębiorstwami nie jest samo w sobie niezgodne z prawem w świetle przepisów UE, jednak adresaci wykorzystali to powiązanie, aby umożliwić zachowanie będące przedmiotem postępowania.
(10) Począwszy od lipca 2018 r. adresaci uzgodnili de facto klauzule o niezatrudnianiu swoich wzajemnych pracowników, znajdujące się w umowach udziałowców zawartych w kontekście niekontrolujących inwestycji Delivery Hero w Glovo. Klauzule te ograniczały się do pracowników na najważniejszych lub kierowniczych stanowiskach, miały nieograniczony czas trwania i obejmowały cały EOG. Klauzule te nie spełniały wymogów pozwalających na zakwalifikowanie ich jako ograniczenia dodatkowe. W październiku 2018 r. adresaci zawarli kolejną, szerszą umowę o zakazie pozyskiwania pracowników, mającą zastosowanie do wszystkich pracowników, o nieograniczonym czasie trwania i obejmującą cały EOG. Nie obejmowała ona kierowców. Na podstawie treści, celu oraz kontekstu gospodarczego i prawnego wspomniane klauzule i umowa kwalifikują się jako ograniczenie konkurencji ze względu na cel.
(11) Od września 2018 r. adresaci wymieniali się szczególnie chronionymi informacjami handlowymi. Wymieniane informacje dotyczyły kluczowych parametrów konkurencji, takich jak ceny bieżące i przyszłe plany cenowe, obecne i przyszłe moce produkcyjne, obecna lub przyszła strategia handlowa, prognozy przyszłego popytu lub sprzedaży oraz struktura/elementy kosztów. W okresie od grudnia 2018 r. do grudnia 2019 r. wymiana informacji między Delivery Hero a Glovo znacznie osłabła, co wynikało głównie z rozbieżności poglądów na temat geograficznego rozwoju ich działalności. Wymiana szczególnie chronionych informacji handlowych obejmowała cały EOG. Kwalifikuje się to jako ograniczenie konkurencji ze względu na cel.
(12) Od stycznia 2020 r. Glovo dostosowało się do Delivery Hero pod względem zaprzestania konkurowania w EOG i podziału rynków na trzy główne sposoby. Po pierwsze, adresaci nie wchodzili na rynki państw członkowskich/ umawiających się stron w EOG, w których działał drugi adresat, i koordynowali swoje postępowanie w stosunku do innych konkurentów. Po drugie, koordynowali oni swoją strategię w zakresie wejścia na rynki tych państw EOG, w których żaden z nich jeszcze nie działał. Po trzecie, zlikwidowali nakładanie się obszarów geograficznych, w których działali w EOG, poprzez transakcje połączeń i przejęć. Kwalifikuje się to jako ograniczenie konkurencji ze względu na cel.
2.3. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów
(13) Adresatami decyzji są Delivery Hero i Glovo i oba przedsiębiorstwa ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przez okres od 17 lipca 2018 r., kiedy to Delivery Hero nabył mniejszościowy udział w Glovo, do lipca 2022 r., kiedy Delivery Hero przejął kontrolę nad Glovo i doszło do połączenia przedsiębiorstw. Charakter kartelu zmieniał się jednak w okresie naruszenia: przedsiębiorstwa zaczęły od zawarcia w lipcu 2018 r. umowy o ograniczonym zakresie o niezatrudnianiu swoich wzajemnych pracowników, następnie od września 2018 r. prowadziły nielegalną wymianę informacji, w październiku 2018 r. zawarły szerszą umowę o zakazie pozyskiwania pracowników, a ostatecznie w styczniu 2020 r. wprowadziły podział rynku. Między lipcem a wrześniem 2018 r. oraz między listopadem 2018 r. a styczniem 2020 r. kartel działał mniej intensywnie.
2.4. Grzywny
(14) W decyzji zastosowano wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 3 i nałożono grzywny na wszystkie podmioty wymienione w pkt(13) powyżej.
2.4.1. Kwota podstawowa grzywny
(15) Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę średnią sprzedaży bezpośredniej każdego adresata do lub w ramach EOG w odniesieniu do zamówień online oraz dostaw posiłków i artykułów spożywczych w latach 2019-2021, wagę, charakter i zakres geograficzny naruszenia, czas jego trwania oraz uwzględniła dodatkową kwotę, aby zniechęcić przedsiębiorstwa do podejmowania takich praktyk. W odniesieniu do okresów mniejszej intensywności działalności kartelu uwzględniono jedynie odsetek wartości sprzedaży.
2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej
(16) Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących, ani zwiększenia grzywny w celu zapewnienia skutku odstraszającego.
2.4.3. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów
(17) W przypadku Glovo kwota podstawowa grzywny (przed jej zmniejszeniem w wyniku uczestnictwa w postępowaniu ugodowym) przekroczyła 10 % całkowitego światowego obrotu przedsiębiorstwa w roku obrotowym poprzedzającym datę wydania decyzji, dla którego dostępne były wiarygodne dane liczbowe. W związku z tym podstawowa kwota grzywny dla Glovo została ograniczona do tego pułapu. Kwota grzywny Delivery Hero nie przekroczyła progu 10 % obrotu.
2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych
(18) W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych grzywny nałożone na adresatów zmniejszono o kolejne 10 %.
3. WNIOSEK
(19) Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
(i) Delivery Hero SE: 223 285 000 EUR
(ii) Glovoapp23 SA: 105 732 000 EUR.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4690 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 2 czerwca 2025 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40795 - USŁUGI DOSTARCZANIA ŻYWNOŚCI) (NOTYFIKOWANA JAKO DOKUMENT C(2025) 3304 FINAL) |
| Data aktu: | 02/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/08/2025 |