Sprawa C-349/25, Banka DSK u. a.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofiyski rayonen sad (Bułgaria) w dniu 23. maja 2025 - Profi Credit Bulgaria EOOD, Banka DSK AD, EOS Matrix EOOD

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofiyski rayonen sad (Bułgaria) w dniu 23. maja 2025 - "Profi Credit Bulgaria" EOOD, "Banka DSK" AD, "EOS Matrix" EOOD
(Sprawa C-349/25, Banka DSK u. a.)

(C/2025/4576)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sofijski rajonen syd (Bułgaria)

Strony w postępowaniu głównym

Wnioskodawcy w postępowaniach nakazowych: "Profi Credit Bulgaria" EOOD, "Banka DSK " AD, "EOS Matrix " EOOD

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 23 dyrektywy [Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE 1  z dnia 23 kwietnia 2008 r.] w sprawie umów o kredyt konsumencki [oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG] i art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy [Rady 93/13/EWG 2  z dnia 5 kwietnia 1993 r.] w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich dopuszczają orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym sąd w jednostronnym postępowaniu nakazowym bez udziału dłużnika nie może zbadać prawidłowości wskazanej w umowie o kredyt konsumencki rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, posługując się metodami arytmetycznymi w celu ustalenia, czy jej zastosowanie daje wynik zbliżony do oczekiwanych kosztów obliczonych przez pomnożenie kwoty kredytu przez RRSO i skorygowanych proporcjonalnie z uwzględnieniem okresu obowiązywania umowy?

2) Czy art. 23 dyrektywy 2008/48/WE oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG dopuszczają

orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym - pomimo że sąd krajowy przyjął, że umowa o kredyt konsumencki, na której opiera się wierzytelność, jest nieważna ze względu na błędne określenie wysokości kosztów w tej umowie, błędne wskazanie rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania oraz rozbieżności w harmonogramie spłaty (błędy obliczeniowe) - zastosowanie mają przepisy krajowe dopuszczające natychmiastową wykonalność przeciwko konsumentowi, zanim ten ostatni miał możliwość wniesienia sprzeciwu wobec aktu dopuszczającego wykonalność - w odniesieniu do kwoty zobowiązania wynikającej z przedstawionego przez kredytodawcę wyciągu z jego ksiąg rachunkowych - bez możliwości przeprowadzenia innej weryfikacji prawidłowości kwoty wierzytelności wynikającej z owego wyciągu przed stwierdzeniem wykonalności?

3) Czy art. 23 dyrektywy 2008/48/WE oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG dopuszczają, interpretowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w pkt 47-48 wyroku z dnia 30 czerwca 2022 r. w sprawie C-170/21, Profi Credit Bulgaria 3 ,

orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym - pomimo że wnioskodawca, będący wierzycielem w jednostronnym postępowaniu nakazowym bez udziału dłużnika, przyznał, że otrzymał płatności na podstawie umowy o kredyt konsumencki z tytułu spłat opartych częściowo również na nieuczciwych warunkach, a sądy krajowe przyjęły, że umowa jest w całości nieważna, zaś konsument jest zobowiązany do spłaty wyłącznie otrzymanej kwoty netto - pomimo tego, płatności dokonane przez dłużnika na podstawie nieuczciwych warunków nie są zaliczane w całości wyłącznie na poczet otrzymanej na podstawie umowy kwoty kredytu netto (kapitału), a pomimo istnienia szczególnej zasady krajowej, którą niektóre sądy krajowe interpretują jako dopuszczającą działanie sądu z urzędu, zaliczeniu podlegają jedynie płatności przypisane przez kredytodawcę na poczet kwoty głównej, przy czym płatności dokonane na podstawie nieważnej części kredytu uznaje się za ważnie dokonane w celu spłaty zobowiązań wynikających z tej ostatniej części, a z drugiej strony, w przypadkach gdy pozostaje niezapłacona pozostała część zobowiązania konsumenta wobec kredytodawcy z tytułu kwoty głównej w ramach kredytu, sądy krajowe

bezwarunkowo przyznają prawo kredytodawcy, na podstawie innego podobnego przepisu krajowego regulującego wyjątek od ogólnych zasad postępowania, do zasądzenia kwoty od konsumenta, pomimo nieważności umowy, w zakresie pozostałejczęści kwoty głównej w tym samym postępowaniu - bez konieczności wszczęcia przez kredytodawcę nowego postępowania - (a taka zasada nie została uwzględniona w części orzecznictwa w odniesieniu do zaliczenia płatności konsumenta)?

4) Czy art. 23 dyrektywy 2008/48/WE oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG dopuszczają orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym w jednostronnym postępowaniu sądowym - w którym kredytodawca jest zobowiązany do przedstawienia tekstu umowy o kredyt konsumencki i załączników do niej, a także oświadczył, że dokonano płatności na podstawie umowy, bez wskazania ich dokładnej kwoty, lecz ograniczył się do wskazania niezapłaconego salda wierzytelności - wystarcza wskazanie elementów umowy uzasadniających daną wierzytelność, co prowadzi do wydania aktu skutkującego przymusową egzekucją przeciwko konsumentowi, chyba że ten konsument złoży sprzeciw w ustawowo określonym terminie, bez przeprowadzenia z urzędu kontroli, czy uznana płatność bez wskazania wysokości została zaliczona na poczet kwot wynikających z umowy, które opierają się na nieuczciwych lub nieważnych warunkach umownych, lub zostały wykorzystane do nieprawidłowego obliczenia rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania?

5) Czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób,

że ustanawiają one wymogi przy wystąpieniu do sądu krajowego z wnioskiem o wydanie, w ramach jednostronnego postępowania, nakazu zapłaty na podstawie umowy zawartej z konsumentem, gdy w tej umowie przewidziano okresowe płatności zgodnie z określonym harmonogramem (grafikiem), a podniesione przed sądem krajowym roszczenie nie odpowiada wysokości pełnego zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z konsumentem, a także w odniesieniu do wskazania konkretnych okoliczności faktycznych uzasadniających wysokość wierzytelności w związku z uzgodnionym harmonogramem spłat, takich jak na przykład termin płatności raty, o której zasądzenie wniesiono; rodzaj otrzymanej za tę kwotę usługi lub otrzymanego towaru (na przykład, czy chodzi o cenę, zwrot pożyczki lub odsetek lub o opłatę), a także wysokość konkretnej raty, biorąc pod uwagę, że konsument musi sam ocenić, czy jest zobowiązany do zapłaty wierzytelności jedynie na podstawie informacji przedstawionych przez kredytodawcę przed sądem, a jeżeli konsument nie wniesie sprzeciwu, sąd jest zobowiązany do wydania aktu dotyczącego przymusowej egzekucji wierzytelności kredytodawcy?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz.U. 2008, L 133, s. 66).
2 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich [Dz.U. 1993, L 95, s. 29).
3 EU:C:2022:518

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4576

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-349/25, Banka DSK u. a.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofiyski rayonen sad (Bułgaria) w dniu 23. maja 2025 - Profi Credit Bulgaria EOOD, Banka DSK AD, EOS Matrix EOOD
Data aktu: 25/08/2025
Data ogłoszenia: 25/08/2025