Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
(C/2025/454)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .
INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Coteaux de Die"

PDO-FR-A0397-AM02

Data przekazania informacji: 21 października 2024 r.

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1.
Etykietowanie

W rozdziale I specyfikacji produktu pkt XII "Zasady prezentacji i etykietowania" uzupełniono ppkt 2 "Przepisy szczególne", dodając zasady etykietowania odnoszące się do stosowania nazwy większej jednostki geograficznej "Vignobles de la Vallée du Rhône" (winnice Doliny Rodanu), zgodnie z umową podpisaną między zainteresowanymi organami ds. ochrony i zarządzania. Określenie to musi znajdować się w tym samym polu widzenia co wszystkie napisy, które należy obowiązkowo umieścić na etykiecie, i musi być wydrukowane taką samą czcionką o takim samym kolorze co czcionka, którą zapisano nazwę, przy czym rozmiar tego określenia nie przekracza dwóch trzecich rozmiaru nazwy.

Zmianę tę uwzględniono w punkcie "Wymogi dodatkowe" w jednolitym dokumencie.

2.
Obszar geograficzny

W rozdziale I specyfikacji produktu pkt IV "Obszary, na których odbywają się poszczególne czynności", uzupełniono ppkt 1 "Obszar geograficzny" w celu zaktualizowania i skorygowania nazw gmin, bez zmiany obszaru geograficznego.

Usunięto gminy Aix-en-Diois i Molière-Glandaz oraz dodano gminę Solaure en Diois.

Tę korektę nazw gmin dodano do jednolitego dokumentu w punkcie "Wyznaczony obszar geograficzny".

3.
Dane organu kontrolnego

W rozdziale III specyfikacji produktu zaktualizowano pkt II "Odniesienie do organu kontrolnego", aby uściślić, że kontrolę zgodności ze specyfikacją produktu musi przeprowadzać w oparciu o zatwierdzony plan kontroli podmiot zewnętrzny dający gwarancje kompetencji, bezstronności i niezależności, upoważniony przez francuski Krajowy Instytut Pochodzenia i Jakości.

Przedmiotowa zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.

JEDNOLITY DOKUMENT

1.
Nazwa lub nazwy

Coteaux de Die

2.
Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3.
Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

3.1. Kod Nomenklatury Scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4.
Opis wina lub win

ZWIĘZŁY OPIS

Nazwę pochodzenia "Coteaux de Die" stosuje się wyłącznie do białych win niemusujących produkowanych z winogron odmiany Clairette B. Zawartość cukru w winogronach przekracza 170 gramów na litr moszczu. Naturalna objętościowa zawartość alkoholu w tych winach wynosi co najmniej 10,5 %. Po fermentacji zawartość cukrów fermentujących (glukozy i fruktozy) w winach nie przekracza całkowitej kwasowości wyrażonej w gramach kwasu winowego na litr plus dwa, do maksymalnej zawartości cukrów fermentujących wynoszącej 6 gramów na litr. Całkowita objętościowa zawartość alkoholu w winach po wzbogaceniu nie przekracza 13 %. Pozostałe kryteria analityczne są zgodne z przepisami UE.

Wina mają zazwyczaj jasny kolor oraz cechują się eleganckimi aromatami kwiatów i owoców, takich jak jabłka, a także odpowiednim zrównoważeniem alkoholu i kwasowości na podniebieniu.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości) -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) -Minimalna kwasowość ogólna (w miliekwiwalentach na litr)

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) -Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

5.
Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

1. Metody stosowane w uprawie winorośli

Metoda uprawy

Na każdy krzew przypada maksymalnie 2,20 m2 powierzchni. Powierzchnię tę oblicza się przez pomnożenie odległości między rzędami przez odległość między krzewami.

Odstęp między rzędami nie przekracza 2,5 metra.

Odstęp między krzewami w rzędzie musi wynosić co najmniej 0,80 metra i nie może przekraczać 1,50 metra.

Winorośl przycina się metodą Guyota lub krótko (sznur Royat), z maksymalnie 12 oczkami na krzew.

Można zezwolić na nawadnianie.

2. Praktyki enologiczne

Szczególne praktyki enologiczne

We wszystkich praktykach towarzyszących produkcji wina należy przestrzegać wymogów obowiązujących na poziomie Unii oraz zawartych w kodeksie rolnictwa i rybołówstwa morskiego.

5.2. Maksymalna wydajność

60 hektolitrów z hektara

6.
Wyznaczony obszar geograficzny

Zbiór winogron, produkcja wina i jego dojrzewanie odbywają się na obszarze następujących gmin w departamencie Drôme: Aouste-sur-Sye, Aubenasson, Aurel, Barsac, Barnave, Beaufort-sur-Gervanne, Châtillon-en-Diois, Die, Espenel, Laval-d'Aix, Luc-en-Diois, Menglon, Mirabel-et-Blacons, Montclar-sur-Gervanne, Montlaur-en-Diois, Montmaur-en-Diois, Piegros-la-Clastre, Ponet-et-Saint-Auban, Pontaix, Poyols, Recoubeau-Jansac, Saillans, Saint- Benoît-en-Diois, Saint-Roman, Saint-Sauveur-en-Diois, Sainte-Croix, Suze, Solaure en Diois, Vercheny i Véronne.

7.
Odmiany winorośli

Clairette B

8.
Opis związku lub związków

Obszar geograficzny znajduje się na południowy wschód od gminy Valence, w północnej części południowego pogórza alpejskiego. Na południe od Vercors, w dolinie rzeki Drôme, klimat zaczyna wykazywać wpływy śródziemnomorskie, osłabiane przez bliskość gór. Rozwinęły się tu winnice, obsadzone głównie południowymi odmianami winorośli, w tym Clairette B.

Wiedza ekspercka pozwoliła na dostosowanie tych odmian i osiągnięcie optymalnych wyników na glebach marglowych lub wapiennych, na serres (lokalny termin oznaczający zbocza) i na wzgórzach o doskonałej ekspozycji i drenażu. Trudności i ograniczenia fizyczne umożliwiły plantatorom winorośli zgromadzenie doświadczenia i wiedzy fachowej w dziedzinie dostosowywania tych odmian do różnych warunków. Kamieniste gleby na terasach czwartorzędowych, stożki napływowe i piargi u podnóży wapiennych grzbietów zwykle wykorzystuje się do uprawy odmiany Clairette B. Odmiana ta, typowa dla Prowansji, rośnie na tym obszarze na granicy warunków klimatycznych umożliwiających jej dojrzewanie i decyduje ona o kwasowości i subtelności aromatów.

Wiedza fachowa w zakresie produkcji win musujących i niemusujących z wykorzystaniem różnych technik rozwijała się wśród plantatorów z pokolenia na pokolenie. Wszystkie te wina zyskały renomę pod nazwą "Clairette de Die".

Chociaż istnienie miejscowych winnic i renoma produktu sięga czasów starożytnych, przez długi czas wino z Die było mało znane. W istocie w okresie od XV do XVIII w. wino "Clairette de Die" spożywano głównie tam, gdzie je produkowano, lub w pobliskich górach Diois, Dévoluy, Trièves i Vercors. Renomy tego wina w okolicznych regionach dowodzi tekst z 1748 r.: klient z Mens, w gminie Trièves, napisał bowiem w zamówieniu na wino: "Ponieważ wiem, że w przypadku Clerete de Die, zwłaszcza dobrego, fermentację zawsze zatrzymuje się, zanim dobiegnie końca".

W 1781 r. francuski geolog Faujas de Saint-Fonds napisał w swojej pracy Histoire Naturelle de la Province du Dauphiné (Historia naturalna Delfinatu): "W prowincji tej nadal istnieją wina cieszące się renomą, takie jak wino musujące z Die".

Renomę tę po raz pierwszy objęto ochroną prawną na mocy dekretu z dnia 21 kwietnia 1910 r., w którym uznano oficjalną nazwę pochodzenia "Clairette de Die". Następnie w 1942 r. nazwę "Clairette de Die" uznano za kontrolowaną nazwę pochodzenia. W rezultacie uprawa winorośli szybko się rozwijała, co doprowadziło do powstania lokalnej społeczności skupionej wokół winnic.

Społeczność ta zrobiła dobry użytek ze zgromadzonej wiedzy fachowej w zakresie produkcji win zarówno musujących, jak i niemusujących, z odmian winorośli tradycyjnie uprawianych na tym obszarze. W tym czasie określenie "Clerete" lub "Clairette de Die" odnosiło się do różnych win białych (win niemusujących i win musujących produkowanych z częściowo sfermentowanego moszczu lub z win bazowych) zawsze wytwarzanych z odmian Muscat à petits grains B i Clairette B, ale w różnych proporcjach.

Społeczność lokalna chciała jednak zwiększyć dostępność tej gamy win dla konsumentów. Najpierw określono proces produkcji białych win musujących. Następnie w dekrecie z dnia 26 marca 1993 r. oficjalnie określono zasady dotyczące identyfikacji i wiedzy fachowej związane z winami niemusującymi, produkowanymi na tym samym obszarze geograficznym co wina musujące, i uznano kontrolowaną nazwę pochodzenia "Coteaux de Die" odnoszącą się do białego wina niemusującego produkowanego z jednej odmiany winorośli - Clairette B. Ponieważ winogrona te muszą dojrzewać dłużej niż winogrona wykorzystywane do produkcji win musujących, produkcja odbywa się tylko w latach, w których warunki klimatyczne pozwalają na najlepszą ekspresję tych win.

Wina mają zazwyczaj jasny kolor oraz cechują się eleganckimi aromatami kwiatów i owoców, takich jak jabłka, a także odpowiednim zrównoważeniem alkoholu i kwasowości na podniebieniu.

Na początku XX w. zaprzestały działalności niewielkie zakłady przemysłowe zajmujące się m.in. produkcją tkanin, papieru i jedwabiu i do 2010 r. głównym rodzajem działalności gospodarczej w dolinie stała się produkcja wina w Diois, w tym pod chronioną nazwą pochodzenia "Coteaux de Die".

9.
Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu

a) Wszystkie określenia fakultatywne umieszcza się na etykietach czcionką o wymiarach nieprzekraczających (pod względem wysokości, szerokości i grubości) dwukrotności wymiarów czcionki, którą zapisano kontrolowaną nazwę pochodzenia.

b) Na etykiecie wina objętego kontrolowaną nazwą pochodzenia można umieścić nazwę mniejszej jednostki geograficznej, pod warunkiem że:

- jest to zarejestrowana lokalizacja;

- została ona podana w deklaracji zbiorów.

Nazwę zarejestrowanej lokalizacji umieszcza się bezpośrednio po chronionej nazwie pochodzenia i zapisuje czcionką o wymiarach nieprzekraczających - zarówno pod względem wysokości, jak i szerokości - połowy wymiarów czcionki, którą zapisano chronioną nazwę pochodzenia.

c) Etykiety win opatrzonych chronioną nazwą pochodzenia mogą wskazywać na większą jednostkę geograficzną, tj. "Vignobles de la Vallée du Rhône" (winnice Doliny Rodanu), na warunkach określonych w umowie podpisanej między poszczególnymi zainteresowanymi organami ds. ochrony i zarządzania.

Określenie to musi znajdować się w tym samym polu widzenia co wszystkie napisy, które należy obowiązkowo umieścić na etykiecie, i musi być wydrukowane taką samą czcionką o takim samym kolorze co czcionka, którą zapisano nazwę, przy czym rozmiar tego określenia nie przekracza dwóch trzecich rozmiaru nazwy.

Link do specyfikacji produktu

https://info.agriculture.gouv.fr/gedei/site/bo-agri/document_administratif-773c6ccd-2ed8-4dbd-b6fd-98a1716b9e22

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.454

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 21/01/2025
Data ogłoszenia: 21/01/2025