Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2026 (2024/2111(BUI))

P10_TA(2025)0060
Preliminarz dochodów i wydatków na rok budżetowy 2026 - Sekcja I - Parlament Europejski Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2026 (2024/2111(BUI))
(C/2025/4391)

Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 1 , wspólne oświadczenie uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 2 , a także powiązane oświadczenia jednostronne 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2022/2496 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2024/765 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 5  (rewizja WRF),

- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 9 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) 10 (rozporządzenie finansowe),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 11 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025 12  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2026,

- uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium 10 marca 2025 r. zgodnie z art. 25 ust. 7 oraz art. 104 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 104 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając art. 104 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0048/2025),

A. mając na uwadze, że budżet zaproponowany 10 lutego 2025 r. przez sekretarza generalnego we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego Parlamentu na 2026 r. wynosi 2 641 609 620 EUR, co oznacza wzrost o 4,30 % lub 108 914 512 EUR w porównaniu z budżetem na 2025 r.;

B. mając na uwadze, że według Eurostatu roczna inflacja w Unii wyniosła 2,8 % w styczniu 2025 r., co oznacza wzrost o 2,7 % w porównaniu z grudniem 2024 r.; mając na uwadze, że poziom wydatków w dziale 7 wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 opiera się na rocznym wzroście o 2 %;

C. mając na uwadze, że wiarygodność Parlamentu zależy od jego zdolności do realizacji podstawowych zadań budżetowych, ustawodawczych i kontrolnych na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym dawaniu przykładu innym instytucjom Unii poprzez ostrożne i skuteczne planowanie i realizowanie wydatków oraz odzwierciedlanie panujących realiów gospodarczych;

Ogólne ramy

1. jest zaniepokojony sytuacją działu 7 w obecnych WRF; przypomina, że ograniczenia są wynikiem cięć dokonanych przez Radę w stosunku do już bardzo niskiego poziomu środków w pierwotnym wniosku Komisji przy uzgadnianiu obecnych WRF na lata 2021-2027; wyraża ubolewanie z powodu sprzeciwu Rady wobec propozycji Komisji dotyczącej podwyższenia od 2024 r. pułapu działu 7 w ramach rewizji WRF; zwraca uwagę, że podczas rewizji WRF nie rozwiązano kwestii pułapu działu 7; podkreśla, że przewidywany ujemny margines na 2026 r. zakłada wykorzystanie w tym celu instrumentów szczególnych w dziale 7;

2. zatwierdza porozumienie osiągnięte 18 marca 2025 r. w ramach procedury pojednawczej między Prezydium a Komisją Budżetową, zakładające zwiększenie budżetu o 4,09 % w stosunku do 2025 r., co odpowiada ogólnemu poziomowi środków w preliminarzu w wysokości 2 636 241 620 EUR na 2026 r., oraz odpowiednie zmniejszenie środków zaproponowanych w następujących liniach budżetowych o łączną kwotę 12 378 000 EUR:

1 0 0 6 - Zwrot kosztów ogólnych, 1 4 2 - Zewnętrzne usługi tłumaczeniowe, 2 0 0 0 - Czynsze, 2 0 0 7 - Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych, 2 0 2 4 - Zużycie energii, 2 1 0 1 - Zarządzanie aplikacjami biznesowymi, 3 2 0 - Pozyskiwanie opinii ekspertów, 3 2 4 3 - Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego, 3 2 4 8 - Wydatki na informację audiowizualną, 4 4 - Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów;

ponadto postanowiono zwiększyć poziom wydatków we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego zatwierdzonym przez Prezydium 10 marca 2025 r. o 7 010 000 EUR oraz odpowiednio zwiększyć środki zaproponowane w następujących liniach budżetowych:

1 2 0 0 - Wynagrodzenia i dodatki, 1 6 3 0 - Świadczenia socjalne, 4 0 0 - Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych, oraz 4 0 3 - Finansowanie europejskich fundacji politycznych

uzgodniono również zmianę uwag do budżetu w pozycji 1 6 3 0 - Świadczenia socjalne w celu uwzględnienia odniesienia do Komitetu Akredytowanych Asystentów Parlamentarnych;

3. przypomina, że prawie dwie trzecie budżetu jest ustalane przez zobowiązania statutowe; zauważa, że w ramach wzrostu o 103,5 mln EUR w porównaniu z budżetem na 2025 r. wzrost o 85,3 mln EUR jest związany ze statutowymi zobowiązaniami finansowymi, głównie z aktualizacją wynagrodzeń urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony (52,7 mln EUR), pracowników kontraktowych (9,2 mln EUR) i akredytowanych asystentów parlamentarnych (15,1 mln EUR); przypomina, że według obecnych prognoz Komisji indeksacja wynagrodzeń, zgodnie z regulaminem pracowniczym i Statutem posła do Parlamentu Europejskiego, wyniesie odpowiednio 1,2 % na kwiecień 2025 r., 4,6 % na lipiec 2025 r., 0,6 % na kwiecień 2026 r. i 3,4 % na lipiec 2026 r.;

4. zauważa, że Parlament nie wnioskuje o żadne dodatkowe stanowiska na 2026 r., trzeci rok z rzędu;

5. zauważa, że wzrost wydatków pozaustawowych w latach 2025-2026 wynosi 1,96 %;

6. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę sekretarza generalnego dotyczącą przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy mającej na celu określenie możliwości uproszczenia procedur administracyjnych, wyeliminowanie nieefektywności i zapewnienie wymiernej redukcji kosztów, co zwiększy wydajność i zapewni bardziej inteligentne wykorzystanie zasobów; zwraca się do sekretarza generalnego o przekazywanie co pół roku Komisji Budżetowej aktualnych informacji na temat podjętych działań i planu działania na rzecz uproszczenia oraz ich wpływu na budżet i personel; podkreśla, że procedury administracyjne i zarządzanie zasobami ludzkimi stanowią duże obciążenie dla posłów, w szczególności przy zatrudnianiu asystentów krajowych, i wzywa do uproszczenia w tym względzie;

7. zauważa, że budżet Parlamentu powinien być ustalany w oparciu o realistyczne przesłanki, zgodnie z zasadą dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami; podkreśla, że zasadnicze znaczenie ma zapewnienie, aby ostrożność finansowa i bezpieczeństwo pozostały kluczowymi priorytetami, przy jednoczesnym zagwarantowaniu, że środki te nie będą ograniczać efektywności, skuteczności i zdolności operacyjnej instytucji i jej kluczowych pracowników w skutecznym wykonywaniu ich obowiązków; podkreśla, że biorąc pod uwagę kontekst geopolityczny i inwestycje, jakie Unia będzie musiała poczynić na rzecz swojej strategicznej autonomii, Parlament musi dawać przykład w zarządzaniu swoim budżetem;

8. podkreśla rolę Parlamentu w budowaniu europejskiej świadomości politycznej i propagowaniu unijnych wartości i polityk, takich jak transformacja cyfrowa i ekologiczna; podkreśla, że przejrzystość, odpowiedzialność, równouprawnieni płci i uczciwość to podstawowe zasady obowiązujące w instytucjach Unii, w szczególności w Parlamencie, który jest ośrodkiem europejskiej demokracji;

Wzmocnienie podstawowych funkcji Parlamentu

9. odnotowuje utworzenie we wrześniu 2024 r. czterech nowych tematycznych dyrekcji generalnych (DG), odpowiedzialnych za działania ustawodawcze, budżetowe i kontrolne, z poprzedniej Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej, w celu poprawy funkcjonowania Parlamentu jako współprawodawcy, jednego z organów władzy budżetowej i organu udzielającego absolutorium; zwraca się do sekretarza generalnego o regularne przekazywanie Komisji Budżetowej aktualnych informacji na temat postępów w pracach i zmian kadrowych w tych dyrekcjach generalnych;

10. uznaje potrzebę podejmowania decyzji politycznych w większym stopniu w oparciu o dowody i fakty; odnotowuje budżet w wysokości 16,75 mln EUR przeznaczony na wzmocnienie zdolności administracyjnych Parlamentu w zakresie wspierania posłów w ich pracach parlamentarnych i wzmacniania jego zdolności do radzenia sobie ze złożonością i niepewnością;

11. podkreśla kluczową rolę grup politycznych w zapewnianiu posłom wiedzy fachowej i wsparcia politycznego w ich pracach legislacyjnych i parlamentarnych; podkreśla potrzebę zadbania o ważny cel, jakim jest wzmocnienie zdolności Parlamentu do wspierania pracy posłów;

Transformacja cyfrowa

12. podkreśla, że cyberbezpieczeństwo Parlamentu jest kluczowym priorytetem; zauważa, że całkowity budżet na IT stanowi 7,40 % całkowitego budżetu w preliminarzu na 2026 r.; podkreśla znaczenie solidnej infrastruktury cyberbezpieczeństwa w burzliwych geopolitycznie czasach i z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie środków przeznaczonych na cyberbezpieczeństwo; popiera planowane stopniowe zwiększanie środków finansowych na cyberbezpieczeństwo do 10 % budżetu Parlamentu na ICT do 2027 r.;

13. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Prezydium 10 lutego 2025 r. ram wewnętrznego zarządzania ryzykiem w cyberprzestrzeni, jego nadzorowania i kontroli; przypomina, że inwestycje w cyberbezpieczeństwo mają kluczowe znaczenie dla ochrony demokratycznego głosu Parlamentu i Unii;

14. z zadowoleniem przyjmuje inwestycje w sztuczną inteligencję (AI) w wysokości 1 mln EUR; wzywa do zwiększenia wykorzystania sztucznej inteligencji w celu podniesienia wydajności, przy jednoczesnym uwzględnieniu powiązanych zagrożeń, w tym związanych z etyką i ochroną danych; podkreśla potencjał sztucznej inteligencji w zakresie usprawnienia procesów administracyjnych; podkreśla, że wdrażanie sztucznej inteligencji musi równoważyć innowacje z niezbędnymi zabezpieczeniami; zauważa, że rozwój sztucznej inteligencji będzie ściśle monitorowany zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Prezydium, które obejmują m.in. dogłębną ocenę ryzyka z wykorzystaniem nowych technologii; wzywa Sekretariat do jak najszybszego zapewnienia rozwiązań, takich jak aplikacje i narzędzia, które zostaną udostępnione posłom do PE i pracownikom;

Transformacja ekologiczna

15. z zadowoleniem przyjmuje cele systemu ekozarządzania (EMAS) Parlamentu na lata 2025-2029; przypomina, że inwestycje w efektywność energetyczną są dobrą metodą osiągania optymalnego stosunku wartości do ceny; odnotowuje budżet w wysokości 8,45 mln EUR na inwestycje w efektywność energetyczną i środowisko w preliminarzu na 2026 r. w celu dalszej poprawy efektywności środowiskowej budynków; zauważa, że oznacza to wzrost o 74 % w porównaniu z budżetem na 2025 r.; przyznaje jednak, że te działania na rzecz ochrony środowiska są częścią linii budżetowej "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" z 2007 r., której całkowita suma zmniejszyła się w 2026 r. o 3,7 mln EUR w porównaniu z 2025 r.;

16. przypomina, że prawie dwie trzecie emisji dwutlenku węgla przez Parlament pochodzi z transportu osób; wzywa do rozsądnego ograniczenia liczby podróży na posiedzenia, które można skutecznie odbyć zdalnie lub w trybie hybrydowym, oraz do promowania przejścia na niskoemisyjne alternatywy w przypadku wszystkich pozostałych podróży, o ile nie ma to wpływu na jakość działalności legislacyjnej i politycznej;

17. odnotowuje przewidywany wzrost cen jednostek emisji dwutlenku węgla, które przy obecnych poziomach emisji wymagałyby szacunkowo 900 000 EUR na 2026 r.; wzywa administrację do dalszego zmniejszania, zgodnie z należytym zarządzaniem finansami, emisji Parlamentu zamiast kupowania jednostek emisji dwutlenku węgla; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie od lipca 2025 r. zwiększonej oferty kolejowej na podróże służbowe do Strasburga, co stanowi pozytywny krok w kierunku zmniejszenia emisji CO2;

18. odnotowuje, że Parlament zainstalował i nadal instaluje panele fotowoltaiczne, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu, tak aby osiągnąć cel 25 %; odnotowuje odpowiedzi udzielone przez sekretarza generalnego w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu na rok budżetowy 2024 r., w których wskazano, że badanie dotyczące wykorzystania paneli fotowoltaicznych w budynkach w Strasburgu zostało przeprowadzone w 2022 i zakończone w 2023 r., a także że w 2024 r. przeprowadzone zostaną dalsze badania dotyczące wykonalnych rozwiązań, w szczególności dla budynku WEISS;

Wielojęzyczność, komunikacja i dezinformacja

19. podkreśla, że wielojęzyczność jest kluczową zasadą, na której opiera się praca Parlamentu; przyjmuje do wiadomości przegląd Kodeksu postępowania w kwestii wielojęzyczności zaplanowany na wiosnę 2025 r.; zwraca się do Parlamentu, aby w stosownych przypadkach wykorzystał istotne zmiany technologiczne w usługach związanych z wielojęzycznością, w tym rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji; zwraca się do sekretarza generalnego o terminowe informowanie Komisji Budżetowej o wszelkich skutkach budżetowych wynikających z tego przeglądu;

20. podkreśla rolę biur kontaktowych Parlamentu Europejskiego w przeciwdziałaniu obcym ingerencjom i dezinformacji; w związku z tym odnotowuje działania biur kontaktowych PE aktywnie promujących pracę Parlamentu w ich językach lokalnych za pośrednictwem wielu kanałów; podkreśla rolę biur kontaktowych PE w Zjednoczonym Królestwie jako głównego punktu kontaktowego dla obywateli Unii mieszkających w Zjednoczonym Królestwie, przekazującego im informacje na temat Parlamentu i zachęcającego ich do głosowania w wyborach europejskich; zwraca się do Prezydium o rozszerzenie produkcji i rozpowszechniania materiałów komunikacyjnych w sposób dostępny i sprzyjający włączeniu społecznemu;

21. podkreśla niski wskaźnik udziału młodych ludzi w ostatnich wyborach europejskich w niektórych regionach Unii oraz rolę Parlamentu we wzmacnianiu edukacji obywatelskiej UE;

22. przypomina o znaczeniu programu Parlamentu Europejskiego "Szkoła-Ambasador" dla promowania aktywnego zaangażowania młodych Europejczyków oraz programu szkoleniowego dla młodych dziennikarzy nazwanego na cześć Davida Sassolego w celu zwiększenia zrozumienia Unii i jej funkcjonowania wśród dziennikarzy, jako najlepszego antidotum na dezinformację, w świetle ostatnich tendencji wskazujących na niepokojący spadek wolności i niezależności mediów w całej Unii;

23. uznaje znaczenie grup odwiedzających jako ważnego narzędzia łączącego obywateli z pracą posłów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje podwyższenie pułapów i wskaźników kosztowych na potrzeby obliczania wkładu finansowego dla zaproszonych odwiedzających od 1 stycznia 2025 r.; zwraca się do Prezydium o ocenę wpływu zmienionych przepisów dotyczących grup odwiedzających w odniesieniu do kosztów podróży, z uwzględnieniem wahań rynkowych, oraz o unikanie pośredniej dyskryminacji geograficznej odwiedzających; zauważa, że w przeszłości posłowie nie wykorzystywali około 15 % limitu odwiedzających; wzywa sekretarza generalnego do zaproponowania Prezydium udostępnienia niewykorzystanego limitu zainteresowanym posłom; zauważa, że budżet przeznaczony na grupy odwiedzających stanowi 22 % całkowitego budżetu Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji;

24. z zaniepokojeniem odnotowuje przepisy wewnętrzne dotyczące grup odwiedzających posłów do PE, ponieważ zgodnie z tymi przepisami w pewnych okolicznościach 30 % kosztów początkowych muszą ponosić akredytowani asystenci parlamentarni; zwraca uwagę na niewykonalność tych przepisów w praktyce i na obciążenie finansowe, jakie stanowią one dla akredytowanych asystentów parlamentarnych; przyjmuje do wiadomości odpowiedzi udzielone przez sekretarza generalnego w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu na rok budżetowy 2024 w odniesieniu do uzasadnienia podejścia dwuetapowego; rozumie uzasadnienie, ale podkreśla rosnące wyzwania dla akredytowanych asystentów parlamentarnych, w szczególności obliczu ciągłych zmian w kierunku bardziej rygorystycznych przepisów;

25. podkreśla coraz trudniejszy krajobraz komunikacji i wielorakie sposoby prowadzenia komunikacji politycznej, w tym poprzez angażowanie się w różne platformy mediów społecznościowych i inne media; podkreśla, że grupy polityczne muszą przekazywać i komunikować swoje przesłanie we wszystkich państwach członkowskich jako kluczową zasadę dobrze funkcjonującej demokracji europejskiej;

Infrastruktura

26. odnotowuje nowe podejście związane z budynkami, gdzie po okresie zakupów Parlament wkroczył w erę konsolidacji budynków, biorąc pod uwagę zrównoważony rozwój, dostępność i mobilność posłów oraz pracowników;

27. zauważa, że w preliminarzu na 2026 r. uwzględniono 4 mln EUR na badania i prace przygotowawcze wykonawcy związane z renowacją budynku SPAAK, podczas gdy ogólne koszty szacuje się na 36 mln EUR; zauważa w związku z tym, że w preliminarzu na 2026 r. nie uwzględniono 32 mln EUR kosztów związanych z renowacją budynku SPAAK; zauważa, że sekretarz generalny zamierza pokryć te koszty przez przesunięcie zbiorcze lub wykorzystanie pożyczki; zwraca się do sekretarza generalnego o jak najszybsze przekazanie Komisji Budżetowej szczegółowych informacji na temat ewentualnej pożyczki na pokrycie tych kosztów, zgodnie z art. 272 ust. 6 rozporządzenia finansowego, a także pełnego planu prac, w tym planu kosztów; nalega, aby koszty niezwiązane bezpośrednio z pracami remontowymi były również jasno wyszczególnione i ujęte w budżecie; zauważa, że według stanu na grudzień 2024 r. koszty bezpośrednie projektu SPAAK wynoszą 14,12 mln EUR;

28. z zadowoleniem przyjmuje projekt pilotażowy DG INLO mający na celu usunięcie legionelli z systemu sanitarnego instalacji wodociągowej Parlamentu i podkreśla, że jedynym skutecznym sposobem walki z dalszym rozprzestrzenianiem się legionelli jest doprowadzenie temperatury wody wewnątrz rur do 55 °C przez ograniczony czas;

29. zauważa, że w 2026 r. planowane jest zainwestowanie 11,45 mln EUR w centra Europa Experience; przyjmuje do wiadomości decyzję Prezydium z listopada 2024 r. o zmianie koncepcji Europa Experience i oczekuje, że zmieniona koncepcja będzie bardziej opłacalna i atrakcyjna dla odwiedzających; ubolewa, że nadal nie ma centrów Europa Experience w Bukareszcie, Rydze, Madrycie, Lizbonie, Nikozji, Valletcie lub Wilnie; wzywa do utworzenia centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich niezwłocznie po ustanowieniu zmienionej koncepcji; przypomina, że centra Europa Experience powinny umożliwić wszystkim obywatelom lepsze zrozumienie funkcjonowania Unii i nauczać o naszych wspólnych wartościach; przypomina w związku z tym, że centra Europa Experience stanowią integralną część stałego zaangażowania Parlamentu w kontakty z obywatelami Unii;

30. zauważa, że nie jest potrzebne dodatkowe finansowanie na otwarcie biur Parlamentu w Mołdawii i na Bałkanach Zachodnich, ponieważ biura te zostaną utworzone w budynkach ESDZ; podkreśla znaczenie obecności Parlamentu w tych krajach jako oznaki europejskiej solidarności i zaangażowania Parlamentu w proces akcesyjny;

31. odnotowuje wcześniejsze rozwiązanie umowy z poprzednim operatorem żłobka Wayenberg po szeregu poważnych zarzutów wobec usługodawcy; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie z nowym usługodawcą, które przewiduje lepsze warunki pracy personelu żłobka i lepszą jakość usług dla dzieci; przyznaje jednak, że skutkuje to zwiększeniem budżetu niezbędnego na ten cel, ale podkreśla, że godne warunki pracy dla pracowników zewnętrznych powinny, w stosownych przypadkach, być co do zasady priorytetem w zamówieniach publicznych Parlamentu;

32. ponownie podkreśla potrzebę wysokiej jakości pomieszczeń do karmienia niemowląt w budynkach Parlamentu i wzywa właściwe służby do modernizacji obecnej infrastruktury pod względem wyposażenia, przestrzeni i dostępności, tak aby były one przyjazne dla dzieci; wzywa do przeprowadzenia oceny skutków w odniesieniu do potrzeby utworzenia sali rodzinnej w budynkach siedziby Parlamentu w Brukseli dla dzieci posłów nieposiadających stałego miejsca zamieszkania w Brukseli, na wzór rozwiązania zastosowanego w Strasburgu;

Pozostałe kwestie

33. ponawia swój wniosek, wielokrotnie przyjęty na posiedzeniu plenarnym, aby odpowiednie organy zastanowiły się nad rozwiązaniem umożliwiającym posłom korzystanie z prawa do głosowania zdalnego podczas urlopu macierzyńskiego lub ojcowskiego, w przypadku poświadczonej długotrwałej choroby, z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych podczas pandemii w zakresie technicznych aspektów tej metody głosowania;

34. ponawia swój apel do sekretarza generalnego o podkreślenie podstawowej zasady, zgodnie z którą rekrutacja powinna opierać się na kompetencjach, przy jednoczesnym zapewnieniu równowagi geograficznej między wszystkimi państwami członkowskimi na każdym szczeblu personelu; wzywa Parlament do budowania własnych zdolności w zakresie kontaktów zewnętrznych w celu przyciągania do konkursów wysokiej jakości kandydatów, których Parlament potrzebuje, jeśli chodzi o profil, wiek, płeć i narodowość, zwłaszcza z krajów słabo reprezentowanych; podkreśla, że osiągnięcie sprawiedliwej reprezentacji geograficznej ma zasadnicze znaczenie dla wspierania prawdziwie europejskiej służby publicznej; zauważa, że Parlament konsekwentnie podejmował działania wspierające ten cel, w tym organizował konkursy dla poszczególnych narodowości, przy jednoczesnym utrzymaniu rygorystycznego podejścia do naboru opartego na kryteriach merytorycznych;

35. uważa, że Parlament powinien dawać przykład w zakresie praw osób niepełnosprawnych, zarówno jako pracodawca, jak i instytucja publiczna; z zadowoleniem przyjmuje politykę Parlamentu mającą na celu umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami w pełni niezależnego korzystania z budynków Parlamentu i popiera dalsze środki i dostosowania, które będą konieczne w tym zakresie; zauważa, że w budżecie przewidziano na ten cel 3,7 mln EUR;

36. podkreśla, że posiadanie przez Parlament jednej siedziby może zmniejszyć koszty finansowe i środowiskowe; przypomina, że zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej Parlament ma mieć siedzibę w Strasburgu; zauważa, że trwałe zmiany wymagałyby zmiany Traktatu, do czego potrzebna jest jednomyślność;

37. zauważa, że koszty podróży służbowych posłów i pracowników wynoszą 116 mln EUR w budżecie Parlamentu; apeluje do organów Parlamentu o zastanowienie się nad praktykami związanymi z podróżami służbowymi oraz o przegląd zasad i praktyk dotyczących podróży służbowych w celu dalszego usprawnienia charakteru podróży służbowych oraz zmniejszenia związanych z nimi kosztów finansowych i środowiskowych; zachęca posłów do korzystania z niskoemisyjnych alternatyw transportowych i opowiada się za odpowiedzialnym i przemyślanym korzystaniem z najbardziej opłacalnych opcji lotów oraz preferowaniem podróży pociągami tam, gdzie stanowi to realną opcję;

38. odnotowuje, że art. 46 ust. 2 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego przewiduje możliwość finansowania dodatkowych kosztów związanych z budżetami pomocy parlamentarnej ze środków na dodatek z tytułu kosztów ogólnych; wzywa administrację Parlamentu do podjęcia niezbędnych środków, aby umożliwić posłom, którzy sobie tego życzą, wykorzystanie dodatku z tytułu kosztów ogólnych na pokrycie kosztów podróży służbowych akredytowanych asystentów parlamentarnych; podkreśla, że taki środek rozwiązałby kwestię rosnących kosztów w biurach posłów, a jednocześnie byłby neutralny dla budżetu;

39. wzywa Prezydium do rezygnacji z indeksacji dodatku z tytułu kosztów ogólnych i nieprzyznawania byłym posłom dodatku z tytułu kosztów ogólnych, co pozwoli na znaczne oszczędności w kosztach statutowych;

40. wzywa Prezydium do zmiany przepisów i do wprowadzenia okresu przejściowego dla byłych posłów, w którym nie mogą oni angażować się w działalność lobbingową lub reprezentacyjną w Parlamencie, równego okresowi, przez który posłowie otrzymują odprawę przejściową;

41. przypomina, że od 2018 r. Parlament konsekwentnie głosował na posiedzeniu plenarnym za rozważeniem zniesienia ogólnego zakazu udziału akredytowanych asystentów parlamentarnych w oficjalnych delegacjach i misjach; ubolewa, że decyzje Konferencji Przewodniczących z marca 2025 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących wyjazdów poza trzy miejsca pracy Parlamentu Europejskiego nie były zgodne z postulatem wyrażonym na posiedzeniu plenarnym; podtrzymuje swoje stanowisko, że akredytowani asystenci parlamentarni powinni mieć możliwość, pod pewnymi warunkami, towarzyszenia posłom w oficjalnych delegacjach i misjach; wzywa właściwe organy do zmiany odpowiednich artykułów przepisów wewnętrznych, aby bez dalszej zwłoki umożliwić akredytowanym asystentom parlamentarnym udział w oficjalnych misjach i delegacjach poza trzy miejsca pracy Parlamentu;

42. z zadowoleniem przyjmuje pracę Komitetu Akredytowanych Asystentów Parlamentarnych, reprezentującego około 2 000 asystentów parlamentarnych, których praca ma kluczowe znaczenie dla sprawnego funkcjonowania codziennej działalności posłów do PE; odnotowuje przeznaczenie 10 000 EUR, aby Komitet Akredytowanych Asystentów Parlamentarnych mógł wypełniać swoją rolę i zapewnić wystarczające zasoby do skutecznego wspierania i odpowiedniego reprezentowania akredytowanych asystentów parlamentarnych;

43. z zadowoleniem przyjmuje wyjątkowy 10 % wzrost stypendiów dla każdego stażysty w 2026 r., przewidziany w budżecie w wysokości 1 mln EUR w 2026 r., aby pomóc im w radzeniu sobie z rosnącymi kosztami mieszkaniowymi w Brukseli i Luksemburgu;

44. oczekuje, że wnioski przegłosowane na posiedzeniu plenarnym będą realizowane przez właściwe organy w trybie priorytetowym;

°

° °

45. przyjmuje preliminarz na rok budżetowy 2026;

46. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
2 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020, s. 4.
3 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 252.
4 Dz.U. L 325 z 20.12.2022, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2496/oj.
5 Dz.U. L, 2024/765, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj.
6 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 240.
7 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 115.
8 Dz.U. C, C/2024/1195, 23.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1195/oj.
9 Dz.U. C, C/2024/6751, 26.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6751/oj.
10 Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
11 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
12 Dz.U. L, 2025/31, 27.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2025/31/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4391

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 kwietnia 2025 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2026 (2024/2111(BUI))
Data aktu: 03/04/2025
Data ogłoszenia: 09/09/2025