Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się (COM(2024)0316 - C10-0112/2024 - 2024/0187(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

P10_TA(2025)0056
Poprawa zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom UE i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się (COM(2024)0316 - C10-0112/2024 - 2024/0187(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(C/2025/4387)

Parlament Europejski,
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2024)0316),
uwzględniając art. 77 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C10-0112/2024),
uwzględniając art. 84 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A10-0041/ 2025),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie

znaczących zmian do wniosku Komisji;

5.
zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 19

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(19) Niniejsze rozporządzenie nie stanowi podstawy prawnej ustanowienia lub prowadzenia na szczeblu krajowym baz danych do celów przechowywania danych biometrycznych w państwach

członkowskich, gdyż podstawę taką powinno stanowić prawo krajowe, które musi być zgodne z prawem Unii dotyczącym ochrony danych, w tym z wymogami w zakresie konieczności i proporcjonalności. Ponadto niniejsze rozporządzenie nie stanowi podstawy prawnej stworzenia lub prowadzenia scentralizowanejbazy danych na szczeblu Unii.

(19) Niniejsze rozporządzenie nie stanowi podstawy prawnejdo ustanowienia lub prowadzenia na szczeblu krajowym baz danych do celów przechowywania danych biometrycznych w państwach członkowskich. Ponadto niniejsze rozporządzenie nie stanowi podstawy prawnej do ustanowienia lub prowadzenia scentralizowanej bazy danych na szczeblu Unii. Jak przypomniał Europejski Inspektor Ochrony Danych w swojej opinii 21/2024, ustanowienie lub prowadzenie baz danych na szczeblu krajowym w celu przechowywania danych biometrycznych w państwach członkowskich, a także ustanowienie lub prowadzenie scentralizowanej bazy danych na szczeblu Unii oraz potencjalne wykorzystanie takich danych do innych celów, wymagałoby spełnienia kryterium ścisłej konieczności i proporcjonalności na podstawie Karty, zgodnie z wykładnią zawartą w odpowiednim orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 20

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(20) Dane biometryczne powinny być gromadzone i przechowywane na nośniku danych dowodów osobistych i dokumentów pobytowych do celów weryfikacji autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza. Biorąc pod uwagę podpis elektroniczny na nośniku danych dowodów osobistych, identyfikacja posiadacza za pomocą danych na nośniku pamięci, który zawiera te same dane personalizacyjne, co wydrukowane na dokumencie, jest bardziej wiarygodna niż kontrola wizualna dokumentu. Obywatele Unii powinni zatem mieć możliwość korzystania z danych znajdujących się na nośniku ich dowodu osobistego, aby potwierdzić swoją tożsamość wobec podmiotów prywatnych. Weryfikacja odcisków palców przechowywanych na nośniku danych powinna być jednak przeprowadzana wyłącznie przez odpowiednio upoważniony personel i wyłącznie gdy prawo wymaga okazania dokumentu. (20) Do wizerunków twarzy przechowywanych na nośniku danych dowodów osobistych i dokumentów pobytowych dostęp powinien mieć wyłącznie odpowiednio upoważniony personel właściwych organów krajowych, agencji Unii i podmiotów prywatnych do celów weryfikacji autentyczności dokumentu i weryfikacji tożsamości posiadacza. Dostęp taki powinien być zgodny z unijnymi przepisami o ochronie danych. Ponadto wizerunki twarzy nie powinny być zatrzymywane przez okres dłuższy, niż jest to niezbędne do tych celów, powinny być usuwane niezwłocznie po osiągnięciu tych celów i nie powinny być przekazywane państwom trzecim ani organizacjom międzynarodowym, chyba że zezwalają na to unijne przepisy o ochronie danych. Zabezpieczenia te mają zapewnić odpowiednią ochronę wizerunku twarzy bez jednoczesnego zakazywania korzystania z niego.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 20 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(20a) Weryfikację odcisków palców przechowywanych na nośniku danych powinien przeprowadzać tylko odpowiednio upoważniony personel właściwych organów krajowych i agencji Unii, wyłącznie gdy okazania dokumentu wymaga prawo Unii lub prawo krajowe.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 23

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(23) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość podejmowania decyzji o włączeniu danych dotyczących płci danejosoby do dokumentu objętego niniejszym rozporządzeniem. Jeżeli państwo członkowskie uwzględnia płeć danej osoby w takim dokumencie, należy odpowiednio stosować właściwe wartości określone w dokumencie ICAO nr 9303: "F", "M" lub "X" lub odpowiednią literę stosowaną w języku lub językach danego państwa członkowskiego. (23) Z zastrzeżeniem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości (Ia) państwa członkowskie powinny mieć możliwość podejmowania decyzji o włączeniu danych dotyczących płci danej osoby do dokumentu objętego niniejszym rozporządzeniem. Jeżeli państwo członkowskie uwzględnia płeć danej osoby w takim dokumencie, należy odpowiednio stosować właściwe wartości określone w dokumencie ICAO nr 9303: "F", "M" lub "X" lub odpowiednią literę stosowaną w języku lub językach danego państwa członkowskiego.

(1a) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 4 października

2024 r. w sprawie C-4/23 [Mirin], ECLI:EU:C:2024:845

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 26

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(26) W przypadku gdy występują trudności w pobieraniu identyfikatorów biometrycznych, państwa

członkowskie powinny zapewnić wprowadzenie odpowiednich procedur w celu poszanowania godności danejosoby. Należy zatem wziąć pod uwagę specyficzne względy związane z płcią i szczególnymi potrzebami dzieci oraz osób wymagających szczególnego traktowania.

(26) W przypadku gdy występują trudności w pobieraniu identyfikatorów biometrycznych, państwa

członkowskie powinny zapewnić wprowadzenie odpowiednich procedur w celu poszanowania godności danejosoby. Należy zatem wziąć pod uwagę specyficzne względy związane z płcią i szczególnymi potrzebami dzieci oraz osób wymagających szczególnego traktowania. Wykwalifikowany personel powinien przejść szkolenie dotyczące przyjaznych dzieciom i osobom wymagającym szczególnego traktowania praktyk pobierania identyfikatorów biometrycznych, które uwrażliwi go na potrzeby związane z płcią i wiekiem oraz na konieczność poszanowania godności wszystkich osób.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 32

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(32) Państwa członkowskie powinny wymieniać między sobą informacje niezbędne do celów dostępu do informacji zapisanych na bezpiecznym nośniku danych, ich uwierzytelnienia i sprawdzenia. Formaty wykorzystane na zabezpieczonym nośniku danych powinny być interoperacyjne, w tym w odniesieniu do zautomatyzowanych przejść granicznych. (32) Państwa członkowskie powinny wymieniać między sobą informacje niezbędne do celów dostępu do informacji zapisanych na bezpiecznym nośniku danych, ich uwierzytelnienia i sprawdzenia. Formaty wykorzystane na zabezpieczonym nośniku danych powinny być interoperacyjne, w tym w odniesieniu do zautomatyzowanych przejść granicznych. Komisja powinna promować współpracę państw członkowskich na rzecz realizacji takich celów.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 43

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(43) Zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (9) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia nie wcześniej niż sześć lat po dacie jego wejścia w życie, w tym na podstawie informacji zgromadzonych dzięki szczególnym uzgodnieniom w zakresie monitorowania, aby ocenić faktyczny wpływ niniejszego rozporządzenia oraz potrzebę podjęcia dalszych działań. Do celów monitorowania państwa (43) Po dwóch i 11 latach od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja powinna złożyć sprawozdanie z jego wdrożenia, zawierające ocenę, czy poziom zabezpieczeń jest właściwy, oraz jaki jest wpływ rozporządzenia na prawa podstawowe i zasady ochrony danych. Zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (9) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia sześć lat po dacie jego
członkowskie powinny gromadzić dane statystyczne dotyczące liczby wydanych przez siebie dowodów osobistych i dokumentów pobytowych. wejścia w życie, a następnie co sześć lat, w tym na podstawie informacji zgromadzonych dzięki szczególnym uzgodnieniom w zakresie monitorowania, aby ocenić faktyczny wpływ niniejszego rozporządzenia oraz potrzebę podjęcia dalszych działań. Do celów monitorowania państwa członkowskie powinny gromadzić dane statystyczne dotyczące liczby wydanych przez siebie dowodów osobistych i dokumentów pobytowych.
(9) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/

eli/agree_interinstit/2016/512/oj.

(9) Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/

eli/agree_interinstit/2016/512/oj.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 2 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego numer dokumentu może być umieszczony w polu I, a wskazanie płci danej osoby jest fakultatywne. W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego numer dokumentu może być umieszczony w polu I, a wskazanie płci danejosoby jest fakultatywne. Jeżeli państwo członkowskie uwzględnia płeć danej osoby w dokumencie objętym niniejszym rozporządzeniem, należy odpowiednio stosować właściwe wartości określone w dokumencie ICAO nr 9303: "F", "M" lub "X" lub odpowiednią literę stosowaną w oficjalnym języku lub oficjalnych językach danego państwa członkowskiego.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5. Dowody osobiste są wyposażone w nośnik danych o wysokim stopniu zabezpieczenia, który zawiera wizerunek twarzy posiadacza dokumentu i dwa odciski palców w formatach cyfrowych. W odniesieniu do pobierania identyfikatorów biometrycznych państwa członkowskie stosują specyfikacje techniczne określone w decyzji wykonawczejKomisji C(2018)7767 (12) zmienionej decyzją wykonawczą Komisji C(2021)3726 (13). 5. Dowody osobiste są wyposażone w nośnik danych o wysokim stopniu zabezpieczenia, który zawiera wizerunek twarzy posiadacza dokumentu i dwa odciski palców w formatach cyfrowych. W odniesieniu do pobierania tych dwóch rodzajów identyfikatorów biometrycznych państwa członkowskie stosują specyfikacje techniczne określone w decyzji wykonawczejKomisji C(2018)7767 (12) zmienionej decyzją wykonawczą Komisji C(2021)3726 (13).
(12) Decyzja wykonawcza Komisji C(2018)7767 z dnia

30 listopada 2018 r. określająca specyfikację techniczną jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich i uchylająca decyzję C(2002)3069.

(12) Decyzja wykonawcza Komisji C(2018)7767 z dnia

30 listopada 2018 r. określająca specyfikację techniczną jednolitego wzoru dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich i uchylająca decyzję C(2002)3069.

(13) Decyzja wykonawcza Komisji C(2021)3726 z dnia 4 czerwca

2021 r. zmieniająca załącznik III do decyzji wykonawczej C(2018)7767 w odniesieniu do wykazu odniesień normatywnych.

(13) Decyzja wykonawcza Komisji C(2021)3726 z dnia 4 czerwca

2021 r. zmieniająca załącznik III do decyzji wykonawczej C(2018)7767 w odniesieniu do wykazu odniesień normatywnych.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 10 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3. Poza przypadkami, gdy jest to wymagane w celu przetwarzania zgodnie z prawem Unii i prawem krajowym, identyfikatory biometryczne gromadzone na potrzeby personalizacji dowodów osobistych lub dokumentów pobytowych są przechowywane w wysoce bezpieczny sposób i wyłącznie do dnia odbioru dokumentu, a w każdym razie nie dłużej niż 90 dni od daty wydania tego dokumentu. Po upływie tego okresu identyfikatory biometryczne zostają natychmiast usunięte lub zniszczone. 3. Identyfikatory biometryczne gromadzone

na potrzeby personalizacji dowodów osobistych lub dokumentów pobytowych są przechowywane w wysoce bezpieczny sposób i wyłącznie do dnia odbioru dokumentu, a w każdym razie nie dłużej niż 90 dni od daty wydania tego dokumentu. Po upływie tego okresu identyfikatory biometryczne zostają natychmiast usunięte lub zniszczone. Przetwarzanie tych danych do innych celów podlega ograniczeniom i warunkom przewidzianym w prawie krajowym lub unijnym prawie o ochronie danych.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 11 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4. Współpraca z usługodawcami zewnętrznymi nie wyklucza odpowiedzialności państwa członkowskiego, która może wynikać z prawa Unii lub prawa krajowego z tytułu naruszenia obowiązków w odniesieniu do danych osobowych. 4. Współpraca z usługodawcami zewnętrznymi nie wyklucza odpowiedzialności państwa członkowskiego, która może wynikać z prawa Unii lub prawa krajowego z tytułu naruszenia obowiązków w odniesieniu do danych osobowych. Państwa członkowskie dbają o to, aby wszyscy dostawcy zewnętrzni przestrzegali unijnych i krajowych przepisów o ochronie danych; należy też przyjąć odpowiednie środki, aby zapobiec nieuprawnionemu dostępowi lub niewłaściwemu wykorzystaniu danych osobowych podczas procesów zlecanych na zewnątrz.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 11 - ustęp 6 - akapit 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Dane biometryczne przechowywane na nośniku danych dokumentów tożsamości i dokumentów pobytowych wykorzystuje się wyłącznie zgodnie z prawem unijnym i krajowym do celów weryfikacji: Do wizerunku twarzy posiadacza, który to wizerunek przechowywany jest na nośniku danych w dowodach osobistych i dokumentach pobytowych, dostęp ma wyłącznie odpowiednio upoważniony personel właściwych organów krajowych, agencji Unii i podmiotów prywatnych, a dostęp ten odbywa się zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych do celów weryfikacji:

Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 11 - ustęp 6 - akapit -1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Dostęp do wizerunku twarzy przez podmioty prywatne wymaga również zgody posiadacza, chyba że - niezależnie od zgody - jest on absolutnie niezbędny do celów określonych w akapicie pierwszym i jest przewidziany w prawie Unii lub prawie krajowym zgodnie z unijnymi przepisami o ochronie danych.

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 11 - ustęp 6 - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Dostęp do dwóch odcisków palców przechowywanych na nośniku danych ma wyłącznie odpowiednio upoważniony personel właściwych organów krajowych i agencji unijnych. Dostęp do dwóch odcisków palców posiadacza dokumentu przechowywanych na nośniku danych ma wyłącznie odpowiednio upoważniony personel właściwych organów krajowych i agencji unijnych, który korzysta z niego do celów określonych w akapicie pierwszym zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami o ochronie danych.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - nagłówek

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Ocena Sprawozdawczość i ocena

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - ustęp -1 (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1. Do dnia [dwa lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] i do dnia [11 lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z wdrożenia niniejszego rozporządzenia., w szczególności w odniesieniu do ochrony praw podstawowych i danych osobowych.

Poprawka 17

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - ustęp 1 - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Nie wcześniej niż [sześć lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja dokonuje jego oceny i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z głównymi ustaleniami. Sprawozdanie dotyczy w szczególności: 1. Nie później niż [sześć lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia], a następnie co sześć lat Komisja dokonuje jego oceny i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z głównymi ustaleniami. Sprawozdanie dotyczy w szczególności:

Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - ustęp 1 - litera d a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
da) konieczności wprowadzenia wspólnych

zabezpieczeń w tymczasowych dokumentach potwierdzających tożsamość w celu ich lepszego uznawania;

Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 13 - ustęp 1 - litera d b (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
db) konieczności dalszej harmonizacji zabezpieczeń dokumentów pobytowych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4387

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się (COM(2024)0316 - C10-0112/2024 - 2024/0187(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
Data aktu: 02/04/2025
Data ogłoszenia: 09/09/2025