Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Petra Bystrona (2024/2048(IMM))

P10_TA(2025)0041
Wniosek o uchylenie immunitetu Petra Bystrona Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Petra Bystrona (2024/2048(IMM))

(C/2025/4372)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Petra Bystrona, który wpłynął pismem niemieckiego federalnego ministerstwa sprawiedliwości z 27 sierpnia 2024 r., przekazującym wniosek prokuratora naczelnego okręgu Monachium I związany z postępowaniem karnym toczącym się przed sądem okręgowym w Monachium, ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 16 września 2024 r.,

- po wysłuchaniu Petra Bystrona 29 stycznia 2025 r. zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu i uwzględniając dokumenty przedstawione przez niego podczas wysłuchania,

- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r., 19 grudnia 2019 r. i 5 lipca 2023 r. 1 ,

- uwzględniając art. 46 ustawy zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A10-0030/2025),

A. mając na uwadze, że prokurator naczelny okręgu Monachium I zwrócił się o uchylenie immunitetu parlamentarnego posła do Parlamentu Europejskiego Petra Bystrona w związku z oskarżeniem wniesionym przeciwko niemu na podstawie art. 86a niemieckiego kodeksu karnego w związku z art. 86 kodeksu, dotyczącym zarzucanego użycia symboli organizacji niekonstytucyjnych i terrorystycznych;

B. mając na uwadze, że we wniosku wskazano, iż po odwołaniu z urzędu ambasadora Ukrainy w Niemczech 12 lipca 2022 r. Petr Bystron miał opublikować na swoim koncie na Twitterze fotomontaż przedstawiający wycinki zdjęć osób, które wcześniej zajmowały wysokie urzędy publiczne, przy czym każda z nich wyciągała prawe lub lewe ramię z palcami skierowanymi ku górze; mając na uwadze, że opublikowany kolaż opatrzono podpisem "Pa, pa [...]! Niemieccy politycy machają na pożegnanie!" 2 ; mając na uwadze, że Petra Bystrona oskarżono o co najmniej milczącą akceptację, że fotomontaż wywrze na obiektywnym użytkowniku Twittera wrażenie, iż przedstawiona pozycja ramion jest "pozdrowieniem hitlerowskim", ponieważ była to forma przywitania stosowana przez reżim nazistowski; mając na uwadze, że Petr Bystron został oskarżony o rozpowszechnianie lub publiczne wykorzystywanie w Niemczech symboli organizacji niekonstytucyjnych i terrorystycznych;

C. mając na uwadze, że po przeprowadzeniu postępowania przygotowawczego właściwe organy złożyły do niemieckiego Bundestagu, do którego był wówczas posłem, wniosek o uchylenie immunitetu Petra Bystrona; mając na uwadze, że 7 września 2023 r. niemiecki Bundestag uchylił jego immunitet;

D. mając na uwadze, że w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w 2024 r., Petr Bystron został wybrany na posła; mając na uwadze, że po ogłoszeniu ostatecznego wyniku wyborów właściwe organy decyzją z 9 lipca 2024 r. tymczasowo zawiesiły postępowanie karne przeciwko niemu, aby procedować wniosek o uchylenie immunitetu;

E. mając na uwadze, że w czasie popełnienia zarzucanego czynu Petr Bystron nie był posłem do Parlamentu Europejskiego;

F. mając na uwadze, że zarzucane czyny i późniejszy wniosek o uchylenie immunitetu nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez Petra Bystrona w głosowaniu w czasie wykonywania przezeń obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 akapit pierwszy lit. a) Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

H. mając na uwadze, że art. 46 ust. 2, 3 i 4 ustawy zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec stanowi, co następuje:

"(2) Poseł nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności ani zatrzymany za czyn karalny bez zgody Bundestagu, chyba że zostanie ujęty w trakcie popełniania czynu lub w ciągu następnej doby.

(3) Zgoda Bundestagu wymagana jest również w celu jakiegokolwiek ograniczenia wolności osobistej posła lub w celu wszczęcia postępowania przeciwko posłowi na mocy art. 18.

(4) Na wniosek Bundestagu zostają zawieszone wszelkie postępowania karne przeciwko posłowi lub wszelkie postępowania na mocy art. 18 oraz wszelkie zatrzymania lub inne ograniczenia jego wolności osobistej";

I. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

J. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego posłów;

K. mając na uwadze, że Parlament nie znalazł w tej sprawie dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego;

L. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że w kontekście procedury uchylenia immunitetu posła nie można uznawać za "oskarżonego" 3 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Petra Bystrona;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwemu organowi Republiki Federalnej Niemiec oraz Petrowi Bystronowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115; wyrok Sądu z dnia 5 lipca 2023 r., Puigdemont i Casamajó i in./Parlament, T-272/21, ECLI:EU:T:2023:373.
2 Tłumaczenie oryginału na język polski.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4372

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Petra Bystrona (2024/2048(IMM))
Data aktu: 01/04/2025
Data ogłoszenia: 09/09/2025