(Dz.U.UE C z dnia 18 lipca 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pismem z dnia 26 marca 2025 r. Włochy powiadomiły Komisję o pewnych środkach, które planują przyjąć na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE, mających na celu włączenie, aktualizację i zmianę obowiązujących obecnie w tym państwie członkowskim środków uznanych za zgodne z prawem Unii decyzją Komisji 2012/394/UE 2 . Planowane środki mają charakter dodatkowy w stosunku do obecnie obowiązujących środków i polegają na sporządzeniu nowego wykazu wytypowanych wydarzeń, krajowych lub zagranicznych, uznanych przez Włochy za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym.
(2) Komisja zweryfikowała, że takie środki określone w piśmie z dnia 26 marca 2025 r. są zgodne z prawem Unii, w szczególności w odniesieniu do proporcjonalności tych środków i przejrzystości procedury konsultacji krajowych.
(3) Analizując te środki, Komisja wzięła pod uwagę dostępne dane na temat włoskiego rynku audiowizualnego, w szczególności wpływu tych środków na rynek telewizyjny.
(4) Wykaz dodatkowych wytypowanych wydarzeń, krajowych lub zagranicznych, uznanych przez Włochy za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym ("wykaz") sporządzono w sposób jasny i przejrzysty, po przeprowadzeniu szerokich konsultacji publicznych.
(5) Na podstawie szczegółowej dokumentacji i danych dotyczących oglądalności przedstawionych przez władze Włoch Komisja oceniła, czy każde dodatkowe wydarzenie objęte wykazem spełnia co najmniej dwa z następujących kryteriów uznawanych za rzetelne wskaźniki znaczenia pewnych wydarzeń dla społeczeństwa: (i) szczególny powszechny oddźwięk danego wydarzenia w państwie członkowskim, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w danej dyscyplinie sportu lub dziedzinie aktywności; (ii) ogólnie uznawane, szczególne znaczenie kulturowe danego wydarzenia dla społeczeństwa państwa członkowskiego, w szczególności jako czynnik wzmacniający tożsamość kulturową; (iii) uczestnictwo reprezentacji narodowej w danym wydarzeniu sportowym w prestiżowych zawodach lub turniejach o znaczeniu międzynarodowym; (iv) fakt, że wydarzenie było tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwało dużą widownię telewizyjną.
(6) Letnie i zimowe igrzyska paralimpijskie mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą takie wydarzenia sportowe. Ponadto uczestniczy w nich reprezentacja narodowa Włoch, były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwały dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(7) W przypadku uczestnictwa włoskich drużyn za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym uznaje się również półfinały i finały piłkarskiej Ligi Konferencji. Mecze te mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą te rozgrywki. Były one wcześniej transmitowane w telewizji ogólnodostępnej i zyskiwały dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(8) Wykaz zawiera również finały dwóch turniejów piłkarskich: finały Coppa Italia i finały Supercoppa di Lega. Mecze te uznaje się za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym, ponieważ są szczególnie popularne wśród ogółu społeczeństwa, a nie tylko wśród tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu, i były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(9) W przypadku uczestnictwa włoskich graczy półfinały i finały turniejów tenisowych tzw. Wielkiego Szlema mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą tenis. Z jednej strony zarówno Wimbledon, jak i US Open były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwały dużą widownię telewizyjną we Włoszech. Z drugiej strony Australian Open i Roland Garros, które również miały dużą oglądalność, były w przeszłości transmitowane w telewizji płatnej; odbiorcy włoscy są jednak bezsprzecznie zainteresowani tymi turniejami, a oglądalność, która była już wysoka, gdy transmitowano je w telewizji płatnej, jest znaczna za każdym razem, gdy są transmitowane w telewizji ogólnodostępnej.
(10) W przypadku udziału włoskich graczy półfinały i finały ATP Finals, WTA Finals, ATP Masters 1000 i WTA 1000 uznaje się za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym, ponieważ są szczególnie popularne wśród ogółu społeczeństwa, a nie tylko wśród tych, którzy zazwyczaj śledzą tenis, i były również tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.
(11) W przypadku udziału włoskiej reprezentacji narodowej półfinały i finał tenisa United Cup mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech i oznaczają uczestnictwo reprezentacji w prestiżowym turnieju międzynarodowym.
(12) Wykaz obejmuje również etapy wyścigu rowerowego Tour de France, które odbywają się we Włoszech. Etapy te nie są jedynie istotne dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu, zyskują one ponadto dużą widownię telewizyjną i były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.
(13) Finały mistrzostw świata w lekkoatletyce, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskiej reprezentacji narodowej, mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech i znaczenie nie tylko dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia lekkoatletyczne. Oprócz uczestnictwa reprezentacji narodowej w prestiżowych międzynarodowych zawodach należy również wziąć pod uwagę, że te finały były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwały dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(14) Mistrzostwa świata w sportach wodnych, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskich pływaków, mają szczególny powszechny oddźwięk i znaczenie nie tylko dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu. Oznaczają udział włoskiej reprezentacji narodowej w prestiżowych międzynarodowych zawodach i były tradycyjnie transmitowane w telewizji ogólnodostępnej, zyskując dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(15) Mistrzostwa świata w gimnastyce, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskich gimnastyków lub gimnastyczek są również objęte tym wykazem. Oprócz uczestnictwa reprezentacji narodowej w prestiżowych międzynarodowych zawodach należy również wziąć pod uwagę, że finały te mają nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu, i że były tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(16) Mistrzostwa świata w szermierce, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskich szermierzy lub szermierek, mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu, oznaczają uczestnictwo reprezentacji narodowej w prestiżowym turnieju międzynarodowym i tradycyjnie były transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.
(17) Mistrzostwa świata w łyżwiarstwie figurowym, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskich łyżwiarzy lub łyżwiarek, są objęte wykazem. Oprócz uczestnictwa reprezentacji narodowej w prestiżowych międzynarodowych zawodach należy również wziąć pod uwagę, że mistrzostwa te mają nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu.
(18) Finały mistrzostw świata w narciarstwie alpejskim, które odbywają się we Włoszech lub z udziałem włoskich narciarzy, mają nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu, oraz oznaczają uczestnictwo reprezentacji narodowej w prestiżowym turnieju międzynarodowym.
(19) Finały Konkursu Piosenki Eurowizji mają szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech i były również tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną we Włoszech.
(20) Wieczór otwarcia sezonu operowego w Teatro San Carlo w Neapolu jest objęty wykazem ze względu na szczególny powszechny oddźwięk we Włoszech i szczególne znaczenie kulturalne tego wydarzenia.
(21) Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej środki zgłoszone przez Włochy nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie ochrony prawa do informacji i szerokiego dostępu odbiorców do telewizyjnej transmisji wydarzeń, krajowych lub zagranicznych, które Włochy uznają za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym, biorąc pod uwagę: (i) ustalenia, zgodnie z którymi dane wydarzenia mają być transmitowane; (ii) definicję "kwalifikującego się nadawcy" zawartą w art. 1 ust. 2 pkt B decyzji Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM) nr 131/12/CONS z dnia 15 marca 2012 r.; (iii) rolę AGCOM w rozstrzyganiu sporów oraz (iv) fakt, że w odniesieniu do nowych wytypowanych wydarzeń właściwy środek ma zastosowanie wyłącznie do wydarzeń, w odniesieniu do których prawa wyłączne zostały nabyte po wejściu w życie danego przepisu, a zatem środek ten nie ma zastosowania do wcześniej zawartych umów. Skutki wytypowania dodatkowych wydarzeń dla prawa własności określonego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z objęciem tych wydarzeń wykazem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.
(22) Z podobnych powodów wydaje się, że planowane przez Włochy środki są proporcjonalne w zakresie uzasadniającym odstępstwo od swobody świadczenia usług zapisanej w art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadrzędnym interesem publicznym uzasadniającym to odstępstwo jest zapewnienie szerokiego publicznego dostępu do krajowych lub zagranicznych transmisji wydarzeń, które Włochy uznają za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Ponadto środki te nie dyskryminują nadawców, podmiotów praw lub innych podmiotów gospodarczych z innych państw członkowskich ani nie utrudniają im dostępu do rynku.
(23) Planowane środki są zgodne z zasadami Unii dotyczącymi konkurencji. Zawarta w decyzji AGCOM nr 131/12/CONS definicja kwalifikującego się nadawcy opiera się na obiektywnych kryteriach, które umożliwiają rzeczywistą i potencjalną konkurencję w zakresie nabywania praw do transmisji wydarzeń. Ponadto liczba wytypowanych wydarzeń nie jest nieproporcjonalna w stopniu, który mógłby zakłócić konkurencję na rynku odbiorców końcowych telewizji ogólnodostępnej i telewizji płatnej. Skutki wytypowania dodatkowych wydarzeń dla swobody konkurencji nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z objęciem tych wydarzeń wykazem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.
(24) Komisja powiadomiła pozostałe państwa członkowskie o środkach, które planują przyjąć Włochy, i przedstawiła wyniki oceny tych środków Komitetowi Kontaktowemu ustanowionemu na podstawie art. 29 dyrektywy 2010/13/UE, a Komitet ten wydał pozytywną opinię,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4100 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planują przyjąć Włochy na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE |
| Data aktu: | 25/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/07/2025 |