Sprawa T-601/24: Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - Ignatova/Rada

Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - Ignatova/Rada
(Sprawa T-601/24)

(C/2025/406)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Anastasia Ignatova (Moskwa, Rosja) (przedstawiciel: C. Zatschler, Senior Counsel)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/2456 z dnia 12 września 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi 1  w zakresie, w jakim nazwisko skarżącej pozostawiono w wykazie osób, podmiotów i organów, do których mają zastosowanie te środki ograniczające;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/2455 z dnia 12 września 2024 r. wykonującego rozporządzenie Rady (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających 2  w zakresie, w jakim nazwisko skarżącej pozostawiono w wykazie osób, podmiotów i organów, do których mają zastosowanie te środki ograniczające; (zwanych dalej łącznie "zaskarżonymi aktami") oraz

- obciążenie strony pozwanej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że pozwana popełniła błędy w ocenie, stosując wobec skarżącej "kryterium członka najbliższej rodziny" określone w art. 2 ust. 1 lit. g) człon drugi decyzji Rady (UE) 2014/145/WPZiB ze zmianami i w art. 3 ust. 1 lit. g) człon drugi rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 ze zmianami [dalej "drugi człon kryterium g)"].

2. Zarzut drugi dotyczący niezgodności z prawem drugiego członu kryterium g). Zarzut drugi dzieli się na pięć części: Część pierwsza dotyczy braku podstawy prawnej w art. 215 TFUE dla drugiego członu kryterium g). Część druga dotyczy niezgodności z prawem pierwszego członu kryterium g), z którym to członem drugi człon jest nierozerwalnie związany, co tym bardziej czyni go niezgodnym z prawem. Część trzecia dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) narusza prawo do życia rodzinnego chronione na mocy art. 7 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zasadę proporcjonalności. Część czwarta dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) jest oczywiście nieodpowiedni do osiągnięcia zamierzonych celów i jako taki nieproporcjonalny. Część piąta dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) narusza zasadę pewności prawa w zakresie, w jakim pozwana zmierza do nadania pojęciu "członka najbliższej rodziny" szerszego znaczenia niż to, które należy wywieść ze zwykłej wykładni tego określenia. W tym celu zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami wymagana jest zawężająca wykładnia pojęcia "członka najbliższej rodziny".

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że przyjmując zaskarżone akty w zakresie, w jakim dotyczą one strony skarżącej, pozwana naruszyła obowiązek uzasadnienia.

1 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/2456 z dnia 12 września 2024 r. zmieniająca decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L, 2024/2456).
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2024/2455 z dnia 12 września 2024 r. wykonujące rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz.U. L, 2024/2455).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.406

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-601/24: Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - Ignatova/Rada
Data aktu: 27/01/2025
Data ogłoszenia: 27/01/2025