(Art. 24 rozporządzenia (UE) 2024/1143)
"Crémant d'Alsace"
PDO-FR-A0917-AM02 - 14.5.2025
1. Nazwa produktu
"Crémant d'Alsace"
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP)
□ Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG)
□ Oznaczenie geograficzne (OG)
3. Sektor
□ Produkty rolne
Wina
□ Napoje spirytusowe
4. Państwo, do którego należy obszar geograficzny
Francja
5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej
Ministerstwo Rolnictwa i Suwerenności Żywnościowej - Dyrekcja Generalna ds. Gospodarczych i Środowiskowych Przedsiębiorstw, Biuro ds. Win i Innych Napojów
6. Kwalifikacja jako zmiana standardowa
Zmiany wprowadzone w niniejszej specyfikacji produktu są zmianami standardowymi zgodnie z definicją określoną w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1143. Wniosek o zmianę specyfikacji ChNP "Crémant d'Alsace" nie dotyczy żadnego z trzech przypadków zmiany zwanej "zmianą na poziomie Unii", która:
a) obejmuje zmianę w nazwie lub stosowaniu nazwy lub w kategorii produktu lub produktów noszących odnośne oznaczenie geograficzne;
b) może powodować unieważnienie związku ze środowiskiem geograficznym;
c) wiąże się z dalszymi ograniczeniami przy wprowadzaniu produktu do obrotu. W związku z tym władze francuskie uznają, że wniosek dotyczy zmiany zwanej "zmianą standardową".
7. Opis zatwierdzonych zmian standardowych
1. Obszar geograficzny
W rozdziale 1 pkt III ppkt 1 specyfikacji produktu dodano akapit, aby wprowadzić odniesienie do dat zatwierdzenia obszaru geograficznego przez INAO (Institut national de l'origine et de la qualité - Krajowy Instytut ds. Pochodzenia i Jakości) oraz wskazać ramy wyznaczenia obszaru uwzględnionego w specyfikacji produktu, tj. oficjalny kod geograficzny z 2019 r.
Wprowadzono następującą zmianę: Obszar geograficzny został zatwierdzony przez Krajowy Instytut ds. Pochodzenia i Jakości na posiedzeniach właściwego komitetu krajowego w dniach 31 maja 2001 r. i 8 czerwca 2016 r. W dniu zatwierdzenia niniejszej specyfikacji produktu przez właściwy krajowy komitet obszar ten obejmuje terytorium następujących gmin na podstawie oficjalnego kodu geograficznego z 2019 r.
Dokumenty kartograficzne przedstawiające obszar geograficzny są dostępne do wglądu na stronie internetowej INAO.
Ponadto odniesienie do oficjalnego kodu geograficznego z 2019 r. prowadzi do aktualizacji wykazu nazw gmin w departamencie Haut-Rhin: usunięcie nazw gmin Kientzheim i Sigolsheim oraz dodanie słowa "Vignoble" do nazwy gminy Kaysersberg. Gmina ta obejmuje obecnie terytoria dwóch wyżej wymienionych gmin.
Przedmiotowa zmiana ma wpływ na jednolity dokument.
2. Odmiany winorośli
W rozdziale 1 pkt IV ppkt 1 lit. c) specyfikacji produktu usunięto termin składania gminnych planów nasadzeń winorośli zatwierdzonych przez INAO do władz gminnych. Wskazany termin już upłynął i nie można go dotrzymać.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
3. Zasady przycinania
W rozdziale 1 pkt V ppkt 1 lit. b) specyfikacji produktu usunięto zasadę dotyczącą liczby oczek/m2, aby zachować jedynie liczbę oczek na krzew.
Zmiana ta pozwala zharmonizować brzmienie specyfikacji produktu alzackich nazw pochodzenia oraz uprościć metody kontroli.
Przedmiotowa zmiana ma wpływ na jednolity dokument.
4. Zasady palikowania
W rozdziale 1 pkt V ppkt 1 specyfikacji usunięto zasadę dotyczącą maksymalnej wysokości drutu nośnego rusztowania i zmieniono metodę pomiaru wysokości ulistnienia.
Zmiany te umożliwiają sprawdzenie zgodności z wymogiem wysokości ulistnienia w trakcie wegetacji, podczas gdy wcześniej istniało wyłącznie zobowiązanie starannego działania.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
5. Praktyki enologiczne i obróbka fizyczna
W rozdziale 1 pkt VIII ppkt 1 lit. c) specyfikacji produktu wprowadzono czysto redakcyjną zmianę w zdaniu określającym maksymalną całkowitą objętościową zawartość alkoholu po wzbogaceniu, nie zmieniając jej wartości.
W związku z tym zmienia się odpowiednio pkt 4 jednolitego dokumentu.
6. Wydajność kadzi fermentacyjnych
W rozdziale 1 pkt VIII ppkt 1 lit. d) specyfikacji produktu współczynnik służący do obliczania wydajności kadzi fermentacyjnych został zmniejszony z 1,3 do 1,2 objętości poprzednich zbiorów.
Podmioty gospodarcze stwierdziły, że stosunek objętości produkowanego wina do wydajności kadzi nie musi być tak duży.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
7. Przepisy dotyczące przechowywania
W rozdziale 1 pkt VIII ppkt 4 specyfikacji produktu określono cechy miejsca przechowywania win zabutelkowanych, zastępując wyrażenie "szczególne" wyrażeniem "dostosowane, zamknięte i przykryte".
Doprecyzowanie to pomaga podmiotom gospodarczym przestrzegać tej zasady.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
8. Informacje na temat jakości i cech charakterystycznych produktów
W rozdziale 1 ppkt IX ppkt 2 specyfikacji produktu dodano opis wyglądu win białych i różowych:
"Wina białe mają w większości przypadków barwę od bladożółtej z zielonymi refleksami do złotożółtej.
Wina różowe mają zazwyczaj przezroczystą różową szatę o różnej intensywności".
Zmiana w pkt 4 jednolitego dokumentu.
9. Środek przejściowy dotyczący metody prowadzenia winorośli
W rozdziale 1 pkt X ppkt 1 specyfikacji produktu:
- usunięto wymóg dotyczący maksymalnej wysokości drutu nośnego rusztowania, ponieważ parametr ten usunięto z zasad palikowania w rozdziale 1 pkt V ppkt 1 lit. c);
- usunięto zasadę dotyczącą liczby oczek/m2, aby zachować jedynie liczbę oczek na krzew. Zmiana ta pozwala zharmonizować brzmienie specyfikacji produktu alzackich nazw pochodzenia oraz uprościć metody kontroli.
Zmiany te nie mają wpływu na jednolity dokument.
10. Oświadczenie o wycofaniu
W rozdziale 2 pkt I specyfikacji produktu dodano obowiązek zgłoszenia "oświadczenia o wycofaniu".
Umożliwia to śledzenie win objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia wycofanych przez podmioty gospodarcze.
Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.
JEDNOLITY DOKUMENT
1. Nazwa lub nazwy
Crémant d'Alsace
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego:
ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
3. Kategorie produktów sektora wina
5. Gatunkowe wino musujące
3.1. Kod Nomenklatury Scalonej
- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET
2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009
4. Opis wina lub win
ZWIĘZŁY OPIS
Są to gatunkowe wina musujące białe lub różowe. Wina białe i różowe (te ostatnie produkowane wyłącznie z odmiany Pinot Noir N) charakteryzują się zarówno złożoną, jak i naturalnie kwaśną strukturą, która nadaje im całą ich świeżość i subtelność. Kwasowości tej towarzyszą nuty owocowe. Podczas dojrzewania na osadzie pojawiają się dojrzalsze nuty aromatyczne, którym często towarzyszą nuty masła lub opiekanego chleba. Pianka jest delikatna i lekka. Wina białe mają w większości przypadków barwę od bladożółtej z zielonymi refleksami do złotożółtej. Wina różowe mają zazwyczaj przezroczystą różową szatę o różnej intensywności. Po drugiej fermentacji, przed degorżowaniem i po wzbogaceniu, całkowita objętościowa zawartość alkoholu w winach nie przekracza 13 %. Po degorżowaniu w winach występuje nadmiar ciśnienia dwutlenku węgla wynoszący co najmniej 4 bary mierzony w temperaturze 20 °C.
Pozostałe kryteria analityczne są zgodne z wartościami ustanowionymi w przepisach europejskich.
Ogólne cechy analityczne
- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) -Minimalna kwasowość ogólna: w miliekwiwalentach na litr
- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): -Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -
5. Praktyki winiarskie
5.1. Szczególne praktyki enologiczne
1. Metody prowadzenia winorośli: Gęstość nasadzeń
Praktyka uprawy
Minimalna gęstość nasadzeń w winnicy wynosi 4 000 roślin na hektar. Odległość między rzędami wynosi maksymalnie 2,50 metra. Odstęp między rzędami winorośli wynosi od co najmniej 0,75 metra do nie więcej niż 1,50 metra. Od 25 października 2011 r. karczowanie rzędów na działce nie może prowadzić do odstępu między rzędami powyżej 3 metrów w najszerszych miejscach.
2. Metody prowadzenia winorośli: Zasady przycinania
Praktyka uprawy
Winorośl przycina się w pojedynczy lub podwójny sznur Guyota, z maksymalnie 24 oczkami na krzew.
3. Zbiór
Ograniczenie mające zastosowanie do produkcji wina
Wina produkuje się z winogron zebranych ręcznie.
Winogrona są transportowane w pojemnikach o pojemności nieprzekraczającej 0,60 m3.
Tradycyjne alzackie kadzie mogą być wykorzystywane do transportu zebranych winogron. Nie należy ich napełniać powyżej wysokości 0,75 metra. W przypadku każdego innego rodzaju pojemnika wysokość ta nie może przekraczać 0,45 metra.
Pojemniki do transportu zebranych winogron należy chronić przed złą pogodą.
Czas między zbiorem winogron a tłoczeniem musi być możliwie najkrótszy. W żadnym przypadku okres ten nie może przekraczać 24 godzin.
4. Praktyki enologiczne i obróbka fizyczna
Szczególne praktyki enologiczne
Zabrania się stosowania zrębków drewna.
5. Odbiór i tłoczenie
Ograniczenie mające zastosowanie do produkcji wina
Zakłady, w których odbywa się tłoczenie, muszą spełniać kryteria dotyczące odbioru zbiorów, pras, załadowywania pras, frakcjonowania soku oraz higieny.
Wina bazowe przeznaczone do produkcji win kwalifikujących się do objęcia kontrolowaną nazwą pochodzenia pozyskuje się z ilości maksymalnie 100 litrów moszczu na 150 kilogramów wykorzystanych winogron.
5.2. Maksymalna wydajność
1. 96 hektolitrów z hektara
6. Wyznaczony obszar geograficzny
Obszar geograficzny został zatwierdzony przez Krajowy Instytut ds. Pochodzenia i Jakości na posiedzeniach właściwego komitetu krajowego w dniach 31 maja 2001 r. i 8 czerwca 2016 r. W dniu zatwierdzenia przez właściwy krajowy komitet obszar ten obejmuje terytorium następujących gmin zgodnie z oficjalnym kodem geograficznym z 2019 r. Dokumenty kartograficzne przedstawiające obszar geograficzny są dostępne do wglądu na stronie internetowej INAO (Krajowy Instytut ds. Pochodzenia i Jakości).
Zbiór winogron, winifikacja oraz produkcja, dojrzewanie i pakowanie wina odbywają się na obszarze następujących gmin:
- w departamencie Haut-Rhin: Ammerschwihr, Beblenheim, Bennwihr, Bergheim, Bergholtz, Bergholtz-Zell, Berrwiller, Buhl, Cernay, Colmar, Eguisheim, Gueberschwihr, Guebwiller, Hartmanswiller, Hattstatt, Herrlisheim, Houssen, Hunawihr, Husseren-les-Chateaux, Ingersheim, Jungholtz, Katzenthal, Kaysersberg Vignoble, Leimbach, Mittelwihr, Niedermorschwihr, Obermorschwihr, Orschwihr, Osenbach, Pfaffenheim, Ribeauville, Riquewihr, Rorschwihr, Rodern, Rouffach, Saint-Hippolyte, Soultz, Soultzmatt, Steinbach, Thann, Turckheim, Uffholtz, Vieux-Thann, Voegtlinshoffen, Walbach, Wattwiller, Westhalten, Wettolsheim, Wihr-au- Val, Wintzenheim, Wuenheim, Zellenberg, Zimmerbach;
- w departamencie Bas-Rhin: Albe, Andlau, Avolsheim, Balbronn, Barr, Bergbieten, Bernardswiller, Bernardville, Bischoffsheim, Blienschwiller, Boersch, Bourgheim, Chatenois, Cleebourg, Dahlenheim, Dambach-la-Ville, Dangolsheim, Dieffenthal, Dorlisheim, Eichhoffen, Epfig, Ergersheim, Flexbourg, Furdenheim, Gertwiller, Gimbrett-Berstett, Goxwiller, Heiligenstein, Itterswiller, Kienheim, Kintzheim, Kirchheim, Kuttolsheim, Marlenheim, Mittelbergheim, Molsheim, Mutzig, Nothalten, Nordheim, Oberhoffen-les-Wissembourg, Obernai, Odratzheim, Orschwiller, Osthoffen, Ottrott, Reichsfeld, Riedseltz, Rosenwiller, Rosheim, Rott, Saint- Nabor, Saint-Pierre, Scharrachbergheim-Irmstett, Scherwiller, Soultz-les-Bains, Steinseltz, Stotzheim, Traenheim, Ville, Wangen, Westhoffen, Wissembourg, Wolxheim, Zellwiller.
Produkcja wina, jego dojrzewanie i pakowanie mogą odbywać się również na obszarze następujących gmin:
- w departamencie Haut-Rhin: Gundolsheim, Ostheim, Wolfgantzen;
- w departamencie Bas-Rhin: Dachstein, Ernolsheim-Bruche, Fessenheim-le-Bas, Mittelhausen, Petersbach, Seebach, Selestat, Strasbourg.
7. Odmiana(-y) winorośli
Auxerrois B
Chardonnay B
Pinot blanc B
Pinot gris G
Pinot noir N
Riesling B
8. Opis związku lub związków
Warunki klimatyczne panujące na obszarze uprawy winorośli charakteryzują się okresem dojrzewania, w którym gorące dni następują naprzemiennie z chłodnymi nocami, co w połączeniu ze znaczną wysokością ulistnienia zapewnia dobre dojrzewanie winogron (cukier i kwas winowy). Średnia wysokość położenia winnic (200-400 m), która odpowiada optymalnemu zakresowi temperatur, zapewnia zrównoważoną naturalną kwasowość z perspektywy jakościowej.
Niewielkie opady pod koniec lata oraz amplituda temperatur między dniem a nocą podczas dojrzewania umożliwiają utrzymanie bardzo dobrego stanu zdrowia winogron. Ma to zasadnicze znaczenie dla jakości tłoczenia i sprzyja produkcji delikatnej pianki.
Zbiory prowadzone po osiągnieciu optymalnej dojrzałości winogron zapewniają doskonałą równowagę między słodkością a kwasowością, niezbędną zarówno do nadania winu świeżości, jak i do prawidłowego przeprowadzenia procesu drugiej fermentacji oraz do zapewnienia winu zdatności do dojrzewania.
Różnorodność warunków uprawy, a w szczególności duża różnorodność warunków geologicznych i pedologicznych, umożliwiła producentom zapewnienie każdej z sześciu zadomowionych odmian winorośli optymalnych warunków wzrostu, sprzyjając świeżości i kwasowości w połączeniu z nutami owocowymi. Producenci, bogatsi o doświadczenie zdobyte dzięki produkcji wina prowadzonej osobno z poszczególnych odmian winorośli, komponują kupaże, których skład jest wynikiem doskonale opanowanych umiejętności dotyczących poszczególnych odmian i roczników i które pozwalają na uzyskanie pewnej stałej równowagi kwasowej win.
Zachowanie integralności winogron od momentu zbioru oraz zasady tłoczenia określone w specyfikacji produktu gwarantują klarowność soku, która jest niezbędnym czynnikiem do uzyskania jakości drugiej fermentacji. Dojrzewanie win na osadzie, często przez okres znacznie dłuższy niż dziewięć miesięcy, podczas którego powstają aromaty trzeciorzędne, zapewnia złożoność win.
Od lat osiemdziesiątych XX wieku "Crémant d'Alsace" jest uważane przez konsumentów z Alzacji za wino o charakterze odświętnym, serwowane podczas oficjalnych uroczystości. "Crémant d'Alsace" stanowi 25 % wszystkich kontrolowanych nazw pochodzenia produkowanych w Alzacji, a produkcja stale rośnie każdego roku. W prestiżowym krajowym konkursie crémant (fr. concours national des crémants) jakość kontrolowanej nazwy pochodzenia "Crémant d'Alsace" jest w każdym roku wyróżniana.
W konkursie "Effervescents du monde" [międzynarodowy konkurs najlepszych win musujących] "Crémant d'Alsace" ma regularnie wysokie notowania. Sprzedaż win poza terytorium Francji, dawniej skoncentrowana na Niemczech, jest zróżnicowana w krajach Europy Północnej i osiągnęła 20 %.
9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)
Etykietowanie
Ramy prawne:
przepisy krajowe
Rodzaj wymogów dodatkowych:
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu
Kontrolowana nazwa pochodzenia jest umieszczona na korku, w części znajdującej się wewnątrz szyjki butelki.
Pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym
Ramy prawne:
przepisy krajowe
Rodzaj wymogów dodatkowych:
pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym
Opis wymogu
a) Wszystkie czynności związane z produkcją - od zbioru winogron aż po degorżowanie - odbywają się na wyznaczonym obszarze geograficznym.
b) Ze względu na proces wytwarzania z wykorzystaniem drugiej fermentacji w butelce, pakowanie win odbywa się na obszarze geograficznym.
c) Rozlanie do szklanych butelek, w których odbywa się druga fermentacja, ma miejsce począwszy od dnia 1 grudnia w roku, w którym odbyły się zbiory.
d) Wina wprowadza się do obrotu z przeznaczeniem dla konsumentów po upływie minimalnego okresu dojrzewania wynoszącego 12 miesięcy, licząc od daty rozlania.
Link do specyfikacji produktu
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3835 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja powiadomienia dotyczącego zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 |
| Data aktu: | 10/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2025 |