- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 3 , a także powiązane oświadczenia jednostronne 4 ,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,
- uwzględniając swoje wstępne sprawozdanie z dnia 3 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 7 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2024/765 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 8 (rewizja WRF),
- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 16 maja 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 9 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 10 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2024 11 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 12 ,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 13 i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,
- uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2025,
- uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 11 marca 2024 r. zgodnie z art. 25 ust. 7 oraz art. 102 ust. 1 Regulaminu,
- uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 102 ust. 2 Regulaminu,
- uwzględniając art. 102 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0180/2024),
A. mając na uwadze, że budżet zaproponowany 26 lutego 2024 r. przez sekretarza generalnego we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego Parlamentu na 2025 r. wynosi 2 507 233 329 EUR, co oznacza wzrost o 5,21 % lub 124 132 017 EUR w porównaniu z budżetem na 2024 r.;
B. mając na uwadze, że w swojej (śródokresowej) prognozie z zimy 2024 r. Komisja przewiduje, że stopa inflacji w UE wyniesie 3 % w 2024 r. i 2,5 % w 2025 r.; mając na uwadze, że poziom wydatków w dziale 7 WRF na lata 2021-2027 opiera się na rocznym wzroście o 2 %;
C. mając na uwadze, że wiarygodność Parlamentu zależy od jego zdolności do realizacji podstawowych zadań budżetowych, ustawodawczych i kontrolnych na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym dawaniu przykładu innym instytucjom Unii poprzez ostrożne i skuteczne planowanie i realizowanie wydatków oraz odzwierciedlanie panujących realiów gospodarczych;
D. mając na uwadze, że rok 2025 będzie pierwszym pełnym rokiem po wyborach i tym samym będzie oznaczał powrót do normalnego tempa podstawowej działalności politycznej i działalności w zakresie wsparcia;
E. mając na uwadze, że Parlament zakończył proces głębokich reform rozpoczęty w zeszłym roku, aby z jednej strony dokonać przeglądu swoich wewnętrznych metod pracy z myślą o zwiększeniu skuteczności prac parlamentarnych, a z drugiej strony aby wzmocnić swoją rolę instytucjonalną i umożliwić lepsze funkcjonowanie Parlamentu jako współprawodawcy, organu władzy budżetowej i organu udzielającego absolutorium, a także aby zwiększyć swoją zdolność do sprawowania demokratycznego nadzoru;
Ramy ogólne
1. jest zaniepokojony sytuacją działu 7 w obecnych WRF; przypomina, że ograniczenia są wynikiem cięć dokonanych przez Radę w stosunku do już bardzo niskiego poziomu środków w pierwotnym wniosku Komisji przy uzgadnianiu obecnych WRF na lata 2021-2027; wyraża ubolewanie z powodu sprzeciwu Rady wobec propozycji Komisji dotyczącej podwyższenia od 2024 r. pułapu działu 7 w ramach rewizji WRF; zwraca uwagę, że podczas rewizji WRF nie rozwiązano kwestii pułapu działu 7; podkreśla, że przewidywany ujemny margines na 2025 r. zakłada wykorzystanie w tym celu instrumentów szczególnych w dziale 7;
2. przypomina, że prawie dwie trzecie budżetu jest ustalane przez zobowiązania statutowe; przypomina, że według obecnych prognoz Komisji indeksacja wynagrodzeń, zgodnie z regulaminem pracowniczym i Statutem posła do Parlamentu Europejskiego, wyniesie odpowiednio 5,3 % na lipiec 2024 r., 0,6 % na kwiecień 2025 r. i 3,7 % na lipiec 2025 r.; zauważa, że budżet na 2024 r. przewiduje indeksację wynagrodzeń w wysokości 3,4 % od lipca 2024 r.; zauważa, że Komisja Budżetowa będzie monitorować oficjalną prognozowaną ewolucję indeksacji wynagrodzeń;
3. zatwierdza porozumienie osiągnięte 9 kwietnia 2024 r. w ramach procedury pojednawczej między Prezydium a Komisją Budżetową, zakładające zwiększenie budżetu o 4,87 % w stosunku do 2024 r., co odpowiada ogólnemu poziomowi środków w preliminarzu w wysokości 2 499 233 329 EUR na 2025 r., oraz odpowiednie zmniejszenie środków zaproponowanych w następujących liniach budżetowych o łączną kwotę 11 000 000 EUR:
2 0 0 0 - Czynsze, 2 0 0 7 - Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych, 2 3 9 0 - Działalność EMAS i działania na rzecz zrównoważoności, w tym ich propagowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego, 3 2 4 2 - Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym, 3 2 4 3 - Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego, 1 0 1 - Rezerwa na nieprzewidziane wydatki;
ponadto postanawia zwiększyć poziom wydatków we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego zatwierdzonym przez Prezydium 11 marca 2024 r. o 3 000 000 EUR oraz odpowiednio zwiększyć środki zaproponowane w następujących liniach budżetowych:
3 2 4 4 - Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich; 4 0 3 - Finansowanie europejskich fundacji politycznych;
4. zauważa, że w ramach wzrostu o 116 mln EUR w porównaniu z budżetem na 2024 r. wzrost o 98 mln EUR jest związany z zobowiązaniami statutowymi, głównie z aktualizacją wynagrodzeń pracowników (54,7 mln EUR) i z wydatkami na pomoc parlamentarną (33,2 mln EUR); zauważa, że wzrost wydatków niestatutowych w latach 2024-2025 nie przekracza 2 %;
5. zauważa, że Parlament nie wnioskuje o dodatkowe stanowiska na 2025 r.;
6. zauważa, że 98 stałych stanowisk utworzonych w budżecie na 2023 r. w celu ułatwienia stosowania art. 29 ust. 4 regulaminu pracowniczego usunięto z planu zatrudnienia na 2025 r.;
Grupy odwiedzających i Europa Experience
7. przypomina, że grupy odwiedzających we wszystkich miejscach pracy Parlamentu stanowią ważne narzędzie umożliwiające posłom nawiązywanie kontaktów z wyborcami i przedstawianie wyborcom ich pracy parlamentarnej; podkreśla, że grupy odwiedzających przyczyniają się do promowania roli Parlamentu wśród wyborców w całej Unii;
8. z zaniepokojeniem odnotowuje rosnące trudności związane z organizacją takich wizyt ze względu na ograniczenia finansowe istniejącego budżetu, zwłaszcza dla posłów z państw członkowskich oddalonych geograficznie od Brukseli i Strasburga; apeluje o zapewnienie wystarczających środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z podróżami i zakwaterowaniem, z uwzględnieniem stóp inflacji i cen, zarówno w krajach pochodzenia grup odwiedzających, jak i w Brukseli i Strasburgu; uważa, że aby uwzględnić obecne warunki, konieczne jest zwiększenie przydziału środków na osobę o 10 %; wzywa sekretarza generalnego do jak najszybszego zaproponowania kwestorom podwyższenia pułapów pokrywanych kosztów, aby dalej i lepiej umożliwiać posłom przyjmowanie grup odwiedzających w Parlamencie;
9. z zaniepokojeniem odnotowuje przepisy wewnętrzne dotyczące grup odwiedzających posłów do PE, ponieważ zgodnie z tymi przepisami w pewnych okolicznościach 30 % kosztów początkowych muszą ponosić akredytowani asystenci parlamentarni; zwraca uwagę na niewykonalność tych przepisów w praktyce i na obciążenie finansowe, jakie stanowią one dla akredytowanych asystentów parlamentarnych; wzywa Prezydium do przeglądu i aktualizacji obowiązujących przepisów dotyczących wizyt, aby przezwyciężyć trudności w ich planowaniu i organizacji;
10. przypomina decyzję Prezydium z 25 listopada 2019 r. o utworzeniu centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich do końca 2024 r.; ubolewa nad opóźnieniami odnotowywanymi w tworzeniu centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich przed wyborami do Parlamentu w 2024 r. i zauważa, że obecnie działa ich tylko 12; uznaje, że do tych opóźnień przyczyniło się wiele czynników zewnętrznych, w tym niestabilność rynków nieruchomości;
11. zauważa, że w 2025 r. planuje się otwarcie pięciu centrów (w Atenach, Zagrzebiu, Hadze, Sofii i Budapeszcie); wzywa do jak najszybszego utworzenia centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich; przypomina, że centra Europa Experience powinny umożliwić wszystkim obywatelom lepsze zrozumienie funkcjonowania instytucji unijnych;
Infrastruktura
12. zauważa, że Komisja Budżetowa zatwierdziła decyzję Prezydium o przeprowadzeniu gruntownej renowacji budynku SPAAK, zgodnie z rezolucją PE z 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 14 ; podkreśla, że obecny budynek charakteryzuje się bardzo niską efektywnością energetyczną i brakuje mu niezbędnej elastyczności, aby mógł być funkcjonalny; podkreśla, że aby dostosować się do celów Zielonego Ładu, Parlament powinien zarządzać swoimi budynkami pod kątem efektywności energetycznej i zrównoważoności; zauważa, że renowacja umożliwi znaczne coroczne oszczędności i ograniczenie emisji CO2 oraz pomoże spełnić wymogi zmienionej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków; przypomina Prezydium, że przed podjęciem jakiejkolwiek ważnej decyzji w sprawie kwestii związanych z budynkami i ich finansowaniem należy zapewnić przejrzystość oraz odpowiednio poinformować Komisję Budżetową i skonsultować się z nią (co obejmuje zapewnienie jej dostępu do wszystkich szczegółów), ponieważ takie decyzje mają istotne skutki budżetowe;
13. uznaje potrzebę rozpoczęcia w 2025 r. prac remontowych w budynku TREVES II, aby ułatwić tymczasowe przyjęcie pracowników, którzy będą musieli zmienić biura w związku z renowacją budynku SPAAK;
14. z zadowoleniem przyjmuje politykę Parlamentu mającą na celu umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami w pełni niezależnego korzystania z budynków Parlamentu i popiera dalsze środki i dostosowania, które będą konieczne w tym zakresie; przyznaje, że trzeba poprawić dostęp osób z niepełnosprawnościami do sali posiedzeń plenarnych w Strasburgu;
15. przypomina, że administracja Parlamentu pracuje obecnie nad kompleksowym podejściem do określenia długoterminowej polityki Parlamentu w zakresie nieruchomości, uwzględniającym w szczególności obowiązki w zakresie ochrony środowiska, koszty, ograniczenia budżetowe, efektywność energetyczną i gospodarkę odpadami zgodnie z pakietem "Gotowi na 55", i oczekuje, że wyniki zostaną podane do wiadomości publicznej; apeluje o podsumowanie elastycznych metod pracy, które pojawiły się w wyniku pandemii, a jednocześnie o uznanie, że fizyczna obecność w celu prowadzenia negocjacji politycznych, debat lub wymiany poglądów jest nadal bardziej skuteczna w kształtowaniu polityki publicznej;
16. odnotowuje praktykę zbiorczego przesuwania niewykorzystanych środków na koniec roku na przedsięwzięcia z zakresu nieruchomości; odnotowuje, że praktykę taką stosuje się systematycznie w tych samych rozdziałach, tytułach i często dokładnie tych samych pozycjach budżetowych; zwraca uwagę, że zbiorcze przesuwanie niewykorzystanych środków na koniec roku może również służyć innym celom niż finansowanie projektów w zakresie nieruchomości;
17. z zadowoleniem przyjmuje ciągłe wysiłki i środki podejmowane przez Parlament w celu zmniejszenia jego śladu środowiskowego; ponownie wyraża pełne poparcie dla celów systemu ekozarządzania (EMAS) Parlamentu na 2024 r.; oczekuje, że do końca 2024 r. Parlament osiągnie wszystkie cele w zakresie kluczowych wskaźników EMAS, a następnie przyjmie nowe ambitne cele na nadchodzące lata; odnotowuje w szczególności szereg osiągnięć w tym zakresie, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 44 % od 2006 r., zmniejszenie zużycia papieru o 66 % w porównaniu z 2014 r., wysoki odsetek pracowników chodzących do pracy pieszo lub przyjeżdżających rowerem, znaczny spadek wykorzystania tworzyw sztucznych oraz pomyślne wdrożenie infrastruktury energii odnawialnej, dzięki której w 2023 r. Parlament wytworzył 458 MWh energii słonecznej;
18. odnotowuje wzrost cen jednostek emisji dwutlenku węgla; przypomina, że inwestycje w efektywność energetyczną są dobrą metodą osiągania optymalnego stosunku wartości do ceny; z zadowoleniem przyjmuje inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych i stopniowe wycofywanie paliw kopalnych, w szczególności biorąc pod uwagę kryzys energetyczny i kontekst geopolityczny, i zachęca do ich uwzględnienia w kolejnej wieloletniej strategii w zakresie nieruchomości; odnotowuje, że Parlament zainstalował i nadal instaluje panele fotowoltaiczne, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu, tak aby osiągnąć cel 25 %; przypomina, że prawie dwie trzecie emisji dwutlenku węgla przez Parlament pochodzi z transportu osób; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Parlamentu na rzecz ograniczenia emisji CO2 przez czarterowanie pociągów i wzywa do zwiększenia dostępności przejazdów koleją między trzema miejscami pracy;
Inne kwestie
19. przypomina o toczącej się walce, w którą zaangażowana jest Unia, na rzecz ochrony europejskich wartości i utrzymania integralności naszych procesów demokratycznych; z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez Parlament w dążeniu do tych celów oraz walkę z dezinformacją i manipulacją informacjami; wzywa DG COMM i biura kontaktowe PE do dalszego opracowywania i wdrażania skutecznych strategii przeciwdziałania dezinformacji i manipulowaniu informacjami; podkreśla, że jedną z najpotężniejszych broni w walce z dezinformacją jest pozytywna, oparta na faktach komunikacja na temat działań Parlamentu;
20. przypomina, że Parlament zdecydowanie popiera wielojęzyczność i promuje prawa mniejszości narodowych, regionalnych i językowych; uważa, że Parlament może aktywnie przyczyniać się do walki z dezinformacją, w stosownych przypadkach pogłębiając komunikację również w językach mniejszości i społeczności językowych; zwraca się do Prezydium o rozszerzenie zakresu produkcji i rozpowszechniania przez Parlament materiałów komunikacyjnych, które są zgodne z potrzebami mniejszości narodowych, regionalnych i językowych w państwach członkowskich, na przykład w biurach kontaktowych PE i ośrodkach "Europa Experience", jako sposób na przeciwdziałanie wszelkim próbom wykorzystywania różnic językowych do ograniczenia spójności; przypomina w tym kontekście wysiłki podejmowane przez biura kontaktowe PE w krajach bałtyckich, by od początku rosyjskiej wojny napastniczej w Ukrainie przekazywać obywatelom informacje w języku ukraińskim i rosyjskim, ze szczególnym naciskiem na przeciwdziałanie rosyjskiej dezinformacji i propagandzie oraz zachęca do dalszego wspierania i promowania takich działań w języku ukraińskim i rosyjskim; podkreśla, że ważne jest, by biura kontaktowe PE brały aktywny udział we wdrażaniu prac Parlamentu w zakresie edukacji obywatelskiej przez liczne programy angażujące społeczności lokalne, szkoły i uniwersytety;
21. podkreśla potencjał sztucznej inteligencji (AI) w zakresie wspierania posłów w wykonywaniu ich mandatu i w zakresie różnych działań administracji Parlamentu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że projekty w dziedzinie AI są już przygotowywane na 2025 r.;
22. popiera zapowiedź sekretarza generalnego na forum Komisji Budżetowej dotyczącą zmniejszenia obciążeń administracyjnych i biurokracji dla posłów i ich biur, przy jednoczesnym przyspieszeniu cyfryzacji procesów w administracji; podkreśla, że inwestycje w cyfryzację generują zwrot z inwestycji w perspektywie średnioterminowej i nie powinny być opóźniane ze względu na krótkoterminowe cięcia kosztów;
23. wzywa Parlament do dalszego przeprowadzania regularnych ocen organizacji jego potrzeb kadrowych, aby zoptymalizować podział personelu w Sekretariacie Parlamentu, zwłaszcza poprzez przenoszenie wolnych stanowisk między służbami, tak aby w miarę możliwości utrzymać stały poziom zatrudnienia; zwraca się do sekretarza generalnego, by przeprowadził ocenę ryzyka związanego z zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników kontraktowych, włącznie z niebezpieczeństwem powstania dwupoziomowej struktury zatrudnienia w Parlamencie; podkreśla, że podstawowe stałe stanowiska i najważniejsze stałe zadania należy zarezerwować dla pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony;
24. podkreśla, że zapewnienie sprawiedliwej równowagi geograficznej jest ważnym elementem tworzenia prawdziwie europejskiej służby publicznej; zauważa, że na przestrzeni lat Parlament podjął szereg działań w tym zakresie; zauważa, że możliwe są dalsze ulepszenia; zauważa, że Prezydium stworzyło ramy prawne dla organizacji konkursów dla poszczególnych krajów i postanowiło zorganizować pierwszy z takich konkursów; podkreśla, że konkursy powinny zawsze opierać się na kryteriach merytorycznych;
25. odnotowuje już obowiązującą procedurę składania wniosków przez użytkowników organów parlamentarnych o tłumaczenie na międzynarodowy język migowy podczas posiedzenia; zwraca się do sekretarza generalnego o dalsze badanie innych możliwości, takich jak narzędzia tłumaczenia mowy na tekst i tłumaczenia maszynowego, w odniesieniu do zasady równego dostępu dla wszystkich obywateli;
26. ponawia swój wniosek do Prezydium, wielokrotnie przyjęty na posiedzeniu plenarnym, o rozpoczęcie prac nad przeglądem Regulaminu, tak aby umożliwić posłom korzystanie z prawa do głosowania zdalnego podczas urlopu macierzyńskiego lub ojcowskiego, w przypadku długotrwałej choroby lub w przypadku siły wyższej, wykorzystując doświadczenia związane z technicznymi aspektami tej metody głosowania, zdobyte podczas pandemii;
27. ponawia swój apel do Prezydium o zadbanie o to, by wszystkie restauracje w Parlamencie przestrzegały norm jakości, wydajności i przystępności cenowej, a także o ponowne wprowadzenie kontroli dostępu przy wejściach do restauracji samoobsługowej w czasie szczytu; z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie kontroli dostępu przy wejściu do restauracji samoobsługowej w budynku WEISS w Strasburgu podczas sesji miesięcznych;
28. wzywa do podjęcia rzeczywistego zobowiązania na rzecz realizacji zasady wielojęzyczności;
29. ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu postanowień wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć, czy możliwe jest, aby akredytowani asystenci parlamentarni pod pewnymi warunkami towarzyszyli posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu; podkreśla, że zmiana ta nie spowodowałaby żadnych zmian w puli środków finansowych i byłaby neutralna dla budżetu;
30. oczekuje, że wnioski przegłosowane przez zgromadzenie plenarne powinno się co do zasady realizować w trybie priorytetowym;
°
° °
31. uchwala preliminarz budżetowy na rok budżetowy 2025;
32. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3794 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2025 (2023/2221(BUI)) |
| Data aktu: | 25/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |