Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu start-up w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji (COM(2024)0029 - C9-0013/2024 - 2024/0016(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

P9_TA(2024)0359
Inicjatywa EuroHPC dla przedsiębiorstw typu startup w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu startup w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji (COM(2024)0029 - C9-0013/2024 - 2024/0016(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(C/2025/3785)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2024)0029),

– uwzględniając art. 187 i art. 188 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0013/2024),

– uwzględniając art. 82 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0161/2024),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;

4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie

znaczących zmian do wniosku Komisji;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

Poprawka 1

POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO *

do wniosku Komisji

2024/0016(CNS)

Wniosek

ROZPORZĄDZENIE RADY

zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu startup w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 ust. 1, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

a także mając na uwadze,

co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji 3  ("akt w sprawie sztucznej inteligencji") ma na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych, w szczególności dotyczących rozwoju, marketingu i wykorzystywania sztucznej inteligencji zgodnie z wartościami Unii.

(2) Od 2021 r., kiedy przyjęto rozporządzenie Rady (UE) 2021/1173 4 , w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) odnotowano ogromny postęp techniczny i stała się ona wysoce strategiczną i sporną dziedziną na całym świecie. Unia odgrywa wiodącą rolę w staraniach na rzecz wspierania etycznych i odpowiedzialnych innowacji w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji przy jednoczesnym ustanawianiu zabezpieczeń i rozwijaniu skutecznego zarządzania.

(3) 13 września 2023 r., w ramach kompleksowego podejścia na rzecz wspierania odpowiedzialnych innowacji

w dziedzinie AI, Komisja ogłosiła nową inicjatywę strategiczną mającą na celu udostępnienie zdolności Unii w zakresie obliczeń wielkiej skali innowacyjnym europejskim przedsiębiorstwom typu startup w dziedzinie godnej zaufania AI w celu trenowania ich modeli. Uzupełnia to prace nad stworzeniem zabezpieczeń AI na mocy rozporządzenia (UE) 2024/..., ustanawiającego struktury zarządzania i wspieraniem innowacji za pośrednictwem skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji.

(3a) Aby wykorzystać swoją infrastrukturę obliczeń superkomputerowych i wspierać innowacyjny europejski ekosystem sztucznej inteligencji, w tym poprzez ustanowienie fabryk sztucznej inteligencji w całej Unii, w komunikacie Komisji z dnia 24 stycznia 2024 r. pt. "Wspieranie przedsiębiorstw typu startup i innowacji w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji" określono strategiczne ramy inwestycyjne, które umożliwią przedsiębiorstwom typu startup i przemysłowi w Unii wykorzystanie ich potencjału, aby stać się globalnymi liderami w godnych zaufania zaawansowanych modelach, systemach i zastosowaniach sztucznej inteligencji.

(4) Biorąc pod uwagę, że największe zdolności Unii w zakresie obliczeń superkomputerowych światowej klasy znajdują się w obiektach Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali ("Wspólne Przedsięwzięcie"), to właśnie te obiekty będą musiały zostać udostępnione, aby inicjatywa Komisji stała się rzeczywistością. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie kolejnego celu, oprócz obecnych sześciu, dla Wspólnego Przedsięwzięcia, który to cel obejmie wkład superkomputerów w nową unijną inicjatywę w zakresie AI, zapewniając sprawiedliwość, przejrzystość, wiarygodność i pozytywny wpływ społeczny oraz odpowiadając na potrzeby i cele Unii.

(5) Nowy cel umożliwiłby Wspólnemu Przedsięwzięciu prowadzenie działań w dziedzinach modernizacji lub nabywania i eksploatacji superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji lub partycji superkomputerów, aby umożliwić szybkie uczenie się maszyn i trenowanie godnych zaufania i etycznychsystemów sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia, a tym samym wzmocnić konkurencyjność UE i bazę przemysłową w dziedzinie AI. Wspólne Przedsięwzięcie powinno również mieć możliwość stworzenia nowego trybu dostępu do swoich zasobów obliczeniowych, w szczególności dla przedsiębiorstw typu startup zajmujących się AI i szerszej społeczności naukowej zajmującej się AI, oraz opracowania specjalnych modeli zastosowań i systemów AI zoptymalizowanych na potrzeby eksploatacji na jego superkomputerach, przy jednoczesnym zapewnieniu otwartego dostępu, sprawiedliwości i przejrzystości. Zmiany te umożliwią Wspólnemu Przedsięwzięciu oferowanie dostosowanej do potrzeb mocy obliczeniowej i usług obliczeniowych w celu wspierania szkolenia i rozwoju w zakresie AI na dużą skalę oraz jej wykorzystania w Unii, co nie jest wykonalne w ramach obecnego rozporządzenia.

(5a) Wspólne Przedsięwzięcie powinno utworzyć punkt kompleksowej obsługi w oparciu o zasady otwartego dostępu, tak aby różne rodzaje użytkowników mogły w pełni wykorzystać potencjał AI w obliczeniach superkomputerowych. O możliwościach oferowanych przez fabryki sztucznej inteligencji należy szeroko informować przedsiębiorstwa typu startup, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), ekosystem innowacji i naukowców zaangażowanych w programy unijne, podkreślając liczne korzyści, które może zapewnić AI w zakresie obliczeń superkomputerowych. Ponadto współpraca "fabryk sztucznej inteligencji" na szczeblu unijnym powinna umożliwić udostępnienie w całej Unii mocy obliczeniowej w formie usługi, która jest niezbędna dla oferowanych usług wsparcia, co jeszcze bardziej ułatwi dostęp do tej infrastruktury krytycznej. Pomogłoby to również w opracowaniu superkomputerów EuroHPC ukierunkowanych na popyt, aby zagwarantować, że infrastruktura będzie spełniać zmieniające się potrzeby użytkowników i sektorów w całej Unii.

(5b) W rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie zwiększenia innowacyjności oraz konkurencyjności przemysłowej i technologicznej dzięki sprzyjającym warunkom dla przedsiębiorstw typu startup i przedsiębiorstw scale-up 5  podkreślono, że przedsiębiorstwa scale-up odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu innowacji, tworzeniu miejsc pracy i wzroście gospodarczym w Unii, oraz wezwano Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia właściwej definicji przedsiębiorstw scale-up w oparciu o skalowalność, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnic między nimi a przedsiębiorstwami typu startup, przedsiębiorstwami scale-up i MŚP. Rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia powinna określić warunki dostępu do takich superkomputerów przeznaczonych na potrzeby AI i odpowiednich usług wsparcia dla różnych kategorii użytkowników, takich jak przedsiębiorstwa typu startup, przedsiębiorstwa scale-up, MŚP, instytucje szkolnictwa wyższego i ośrodki badawcze, w celu przezwyciężenia ograniczeń kosztowych i braku wiedzy specjalistycznej w zakresie zasobów.

(5c) Ponieważ wykorzystanie superkomputerów do AI wymaga większego wykorzystania danych, ważne jest, aby znajdowały się one w pobliżu lub były połączone z istniejącym lub planowanym ośrodkiem przetwarzania danych za pośrednictwem szybkich sieci. Ponadto takie ośrodki przetwarzania danych powinny być w pełni zgodne z wymogami określonymi w art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 6 , a w przyszłości powinny być połączone ze wspólnymi europejskimi przestrzeniami danych, aby ułatwić szkolenie modeli w kluczowych dziedzinach sektorowych. Jednostki przyjmujące powinny mieć możliwość skutecznego wykorzystania wsparcia finansowego ze wspólnych europejskich przestrzeni danych w celu ulepszenia swojej infrastruktury, w tym nabycia lub modernizacji centrów danych. Należy promować synergie między różnymi inicjatywami.

(5d) Ponieważ wykorzystanie superkomputerów do AI wymaga znacznego wzrostu mocy obliczeniowej, co z kolei prowadzi do większego zużycia energii, jednostki przyjmujące powinny mieć plany dotyczące ich efektywności energetycznej i zrównoważenia środowiskowego. Plany te powinny zapewniać, że superkomputer ma dostęp do bezpiecznego i stabilnego połączenia z siecią i dostaw energii elektrycznej, najlepiej za pośrednictwem czystej, przystępnej cenowo energii, w tym z wykorzystaniem umów zakupu energii, które mogą być również oparte na energii odnawialnej, oraz z wykorzystaniem energii elektrycznej wytwarzanej lokalnie. Ponadto modele AI powinny spełniać wymogi dotyczące zużycia energii określone w rozporządzeniu(UE) 2024/... [akt w sprawie sztucznej inteligencji]. Należy przestrzegać obowiązków sprawozdawczych dotyczących modeli AI ogólnego przeznaczenia określonych w tym rozporządzeniu.

(5e) Fabryki sztucznej inteligencji zapewnią kompleksowe usługi wsparcia superkomputerowego dla przedsiębiorstw typu startup działających w dziedzinie AI, małych innowacyjnych firm oraz szerszego ekosystemu badań i innowacji. Usługi te mają kluczowe znaczenie dla ułatwienia dostępu do superkomputerów, oferując specjalne funkcje programistyczne i wsparcie w zakresie algorytmów na potrzeby opracowywania, testowania, oceny i walidacji modeli i systemów szkoleniowych sztucznej inteligencji. Ponadto pomagają w tworzeniu nowatorskich przypadków użycia i nowych zastosowań w unijnych obszarach strategicznych, w tym w robotyce i produkcji, nowych materiałach i akumulatorach, lotnictwie i kosmonautyce, mobilności, kierowaniu pojazdami podłączonymi do internetu bądź zautomatyzowanym kierowaniu pojazdami, zdrowiu i opiece, biotechnologii, energii, zmianie klimatu i przystosowaniu się do niej, dynamice systemów złożonych, wirtualnych światach i cyfrowych bliźniakach, cyberbezpieczeństwie, praktykach rolniczych, badaniach i innowacjach oraz sektorze publicznym.

(6) Aby dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do daty rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez zbędnej zwłoki.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1173,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2021/1173 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się pkt 3a i 3b w brzmieniu:

"3b) »superkomputer przeznaczony na potrzeby sztucznej inteligencji« oznacza superkomputer, który jest zaprojektowany głównie do celów trenowania wielkoskalowych cywilnych modeli sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia i do opracowywania technologii i systemów;

3c) »fabryka sztucznej inteligencji« oznacza scentralizowany lub rozproszony otwarty ekosystem zapewniający infrastrukturę usług obliczeń superkomputerowych sztucznej inteligencji, w skład którego wchodzą: superkomputer przeznaczony na potrzeby sztucznej inteligencji lub partycja superkomputera przeznaczona na potrzeby sztucznej inteligencji, lub superkomputer EuroHPC zmodernizowany na potrzeby sztucznej inteligencji, powiązane centrum danych, specjalny dostęp i usługi obliczeń superkomputerowych ukierunkowane na sztuczną inteligencję, które otwarcie i aktywnie rozwijają, przyciągają, zatrzymują i tworzą pulę talentów w celu zapewnienia wymaganych kompetencji, umiejętności i wiedzy, które pomagają użytkownikom i ukierunkowują ich w korzystaniu z superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji oraz które świadczą usługi wymagane do ich utrzymania;";

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) »superkomputer EuroHPC« oznacza każdy system obliczeniowy w całości posiadany przez Wspólne Przedsięwzięcie lub posiadany wspólnie z innymi państwami uczestniczącymi lub z konsorcjum partnerów prywatnych; który może być superkomputerem klasycznym (superkomputer wysokiej klasy, superkomputer klasy przemysłowej, superkomputer przeznaczony na potrzeby sztucznej inteligencji lub superkomputer średniej klasy), hybrydowym komputerem klasyczno-kwantowym, komputerem kwantowym lub symulatorem kwantowym;";

2)
w art. 3 ust. 2 dodaje się lit. h) w brzmieniu:

"h) rozwój i eksploatacja fabryk sztucznej inteligencji w celu wsparcia dalszego rozwoju wysoce konkurencyjnego, zrównoważonego, godnego zaufania, etycznego i innowacyjnego ekosystemu sztucznej inteligencji w Unii.";

3)
w art. 4 ust. 1 dodaje się lit. h) w brzmieniu:

"h) filar dotyczący fabryk sztucznej inteligencji służący wiarygodnej i etycznej sztucznej inteligencji, obejmujący działania mające na celu zapewnienie ukierunkowanej na sztuczną inteligencję infrastruktury usług obliczeń superkomputerowych, której celem jest dalszy rozwój zdolności i umiejętności ekosystemu sztucznej inteligencji w zakresie innowacji; działania te skupiają się m.in. na następujących aspektach:

(i) nabywanie i eksploatacja superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji, zlokalizowanych w tych samych miejscach co | centra danych lub połączonych z centrami danych za pośrednictwem bardzo szybkich sieci;

(ii) modernizacja istniejących superkomputerów EuroHPC poprzez dodanie zdolności w zakresie sztucznej inteligencji;

(iii) zapewnienie dostępu do superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji lub superkomputerów EuroHPC zmodernizowanych na potrzeby zdolności w zakresie sztucznej inteligencji, w tym rozszerzenie ich wykorzystania na dużą liczbę użytkowników publicznych i prywatnych, w tym przedsiębiorstwa typu startup, przedsiębiorstwa scale-up, MŚP, instytucje szkolnictwa wyższego oraz szerszą społeczność naukową;

(iiia) szerokie informowanie o możliwościach oferowanych przez fabryki sztucznej inteligencji przedsiębiorstwom typu startup, przedsiębiorstwom scale-up oraz społecznościom badawczym i innowacyjnym;

(iv) funkcjonowanie scentralizowanych lub rozproszonych centrów usług w zakresie obliczeń superkomputerowych w celu wsparcia przedsiębiorstw typu startup działających w dziedzinie sztucznej inteligencji oraz ekosystemu badań naukowych i innowacji, zapewniających pomoc i porady użytkownikom, wspierających badania interdyscyplinarne zapewniające wsparcie algorytmiczne, wsparcie dla dalszego rozwoju, szkolenia, testowania, oceny i walidacji modeli i systemów trenowania sztucznej inteligencji oraz wspieranie rozwoju powstających zastosowań sztucznej inteligencji na dużą skalę w strategicznych obszarach |;

(v) eksploatacja przyjaznego superkomputerom zaplecza programistycznego, w tym na potrzeby wprowadzania obliczeń równoległych do zastosowań sztucznej inteligencji w celu optymalizacji wykorzystania zdolności w zakresie obliczeń superkomputerowych oraz świadczenie innych usług w zakresie obliczeń superkomputerowych wspierających sztuczną inteligencję;

|

(vii) poprzez przejrzysty, oparty na równych szansach i otwarty proces przyciąganie, tworzenie puli, szkolenie i zatrzymywanie talentów, w tym studentów, programistów, badaczy, naukowców i społeczności użytkowników, w celu rozwijania ich kompetencji, umiejętności i wiedzy w zakresie wykorzystywania superkomputerów EuroHPC na potrzeby sztucznej inteligencji, a także zapewniania dostosowanego do potrzeb coachingu;

(viii) współdziałanie z innymi fabrykami sztucznej inteligencji, udostępnianie ich usług w całej Europie, przy ciągłym zwracaniu uwagi na równowagę geograficzną i równowagę płci, oraz współpraca z centrami kompetencji i centrami doskonałości EuroHPC, a także z odpowiednimi inicjatywami Unii w zakresie sztucznej inteligencji, takimi jak centra przedsiębiorstw typu startup zajmujących się sztuczną inteligencją, ekosystemy sztucznej inteligencji i danych, ośrodki testowo-doświadczalne w dziedzinie sztucznej inteligencji, europejska centralna platforma sztucznej inteligencji, centra innowacji cyfrowych ukierunkowanych na sztuczną inteligencję, związane ze sztuczną inteligencją Wspólnoty Wiedzy i Innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, związane ze sztuczną inteligencją wspólne przedsięwzięcia i partnerstwa w ramach programu »Horyzont Europa«, odpowiednie europejskie infrastruktury badawcze i inne powiązane inicjatywy;

(viiia) utrzymanie i optymalizacja superkomputerów ze zdolnościami w zakresie sztucznej inteligencji, zapewnienie ich niezawodności i wydajności na potrzeby zaawansowanych zadań obliczeniowych.";

4)
w art. 9 ust. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g) w przypadku superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji do jednostek przyjmujących zastosowanie mają następujące dodatkowe kryteria wyboru:

(i) bliskość lub połączenie za pośrednictwem bardzo szybkich sieci z planowanym lub istniejącym ośrodkiem przetwarzania danych, zgodnie z art. 12 dyrektywy (UE) 2023/1791;

(ia) wizja i plany jednostki przyjmującej dotyczące efektywności energetycznej i zrównoważenia środowiskowego superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem podejścia opartego na cyklu życia, dostępności odpowiedniego dostępu do czystej, przystępnej cenowo energii, również poprzez umowy zakupu energii, które mogą opierać się na energii odnawialnej, oraz wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej lokalnie;

(ii) wizja, plany i zdolność jednostki przyjmującej do sprostania wyzwaniom związanym z ekosystemem przedsiębiorstw typu startup i badań naukowych oraz innowacji w zakresie sztucznej inteligencji oraz społecznością użytkowników sztucznej inteligencji, wzmocnienie takiego ekosystemu poprzez promowanie synergii i innowacji, w tym inwestycje w przyszłe technologie, wnoszenie wkładu i zapewnianie wspierającej scentralizowanej lub rozproszonej usługi obliczeń superkomputerowych ukierunkowanej na sztuczną inteligencję;

(iii) jakość i znaczenie doświadczenia i wiedzy fachowej dostępnych w planowanym zespole, który byłby odpowiedzialny za wspierające środowisko usług superkomputerowych ukierunkowanych na sztuczną inteligencję;

(iv) plany interakcji i współpracy z innymi fabrykami sztucznej inteligencji, centrami kompetencji EuroHPC i centrami doskonałości EuroHPC oraz z odpowiednimi działaniami w zakresie sztucznej inteligencji, takimi jak centra przedsiębiorstw typu startup zajmujących się sztuczną inteligencją, ekosystemy sztucznej inteligencji i danych, ośrodki testowo-doświadczalne w dziedzinie AI, europejska centralna platforma sztucznej inteligencji, centra innowacji cyfrowych ukierunkowanych na sztuczną inteligencję i inne powiązane inicjatywy;

(v) istniejące zdolności i przyszłe plany jednostki przyjmującej w celu przyczynienia się do rozwoju, przyciągania, szkolenia i zatrzymania puli talentów oraz do tworzenia umiejętności, możliwości i kompetencji w zakresie wykorzystywania superkomputerów, w tym w formie wsparcia dla przedsiębiorstw typu startup za pośrednictwem programów inkubacyjnych lub akceleracyjnych.";

ga) istniejąca jednostka przyjmująca wybrana przez Radę Zarządzającą w drodze sprawiedliwego i przejrzystego procesu i po zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania może utworzyć fabrykę sztucznej inteligencji, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w art. 9 ust. 5 lit. g).";

5)
w art. 9 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a) W przypadku superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji, o których mowa w art. 12a, a także w przypadku superkomputerów EuroHPC, o których mowa w art. 11, 12, 12a, 14, 15, jednostki przyjmujące tworzą punkt kompleksowej obsługi dla przedsiębiorstw typu startup, przedsiębiorstw scale-up, MŚP i innych użytkowników w celu ułatwiania dostępu do swoich usług wsparcia oraz wspierania rozwoju ich umiejętności i kompetencji.";

6)
art. 10 ust. 2 lit. l) otrzymuje brzmienie:

"l) specjalne warunki mające zastosowanie w przypadku, gdy jednostka przyjmująca eksploatuje superkomputer EuroHPC do celów przemysłowych, superkomputer przeznaczony na potrzeby sztucznej inteligencji lub istniejący superkomputer EuroHPC zmodernizowane na potrzeby zdolności w zakresie sztucznej inteligencji.";

7)
dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Nabycie i własność superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji

1. Wspólne Przedsięwzięcie nabywa superkomputery przeznaczone na potrzeby sztucznej inteligencji i jest ich właścicielem.

2. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w art. 5 ust. 1, pokrywa maksymalnie 50 % kosztów nabycia plus maksymalnie 50 % kosztów eksploatacyjnych superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji.

Pozostała część całkowitego kosztu własności superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji jest pokrywana przez państwo uczestniczące, w którym jednostka przyjmująca ma siedzibę, lub przez państwa uczestniczące należące do konsorcjum przyjmującego i ewentualnie uzupełniana wkładami, o których mowa w art. 6.

3. Wybór dostawcy superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji odbywa się na podstawie dostosowanych do popytu specyfikacji istotnych warunków zamówienia, uwzględnia wymagania użytkowników i ogólne specyfikacje systemu przedstawione przez wybraną jednostkę przyjmującą we wniosku o zaproszenie do wyrażenia zainteresowania. Przy wyborze uwzględnia się również kwestię bezpieczeństwa łańcucha dostaw.

4. Wspólne Przedsięwzięcie może funkcjonować jako pierwszy użytkownik superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji, które integrują technologie opracowane w głównej mierze w Unii.

5. Rada Zarządzająca może - jeżeli jest to należycie uzasadnione względami bezpieczeństwa - określić w programie prac warunki udziału dostawców w nabywaniu superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/694 lub postanowić o ograniczeniu udziału dostawców ze względów bezpieczeństwa lub z uwagi na działania bezpośrednio związane ze strategiczną autonomią UE, zgodnie z art. 18 ust. 4 tego rozporządzenia.

6. Superkomputery przeznaczone na potrzeby sztucznej inteligencji znajdują się w jednostce przyjmującej superkomputer EuroHPC zlokalizowanej na terenie Unii.

7. Bez uszczerbku dla likwidacji Wspólnego Przedsięwzięcia, o której mowa w art. 23 ust. 4 statutu, najwcześniej po upływie pięciu lat od zakończenia przez Wspólne Przedsięwzięcie z pomyślnym wynikiem testu odbiorczego superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji zainstalowanego w jednostce przyjmującej, własność superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji może decyzją Rady Zarządzającej i zgodnie z umową o przyjęcie zostać przeniesiona na tę jednostkę przyjmującą lub superkomputer może zostać sprzedany innej jednostce bądź wycofany z eksploatacji. W przypadku przeniesienia własności superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji jednostka przyjmująca zwraca Wspólnemu Przedsięwzięciu kwotę odpowiadającą wartości końcowej superkomputera, którego własność podlega przeniesieniu. Jeśli nie dokonuje się przeniesienia własności na jednostkę przyjmującą, ale podjęto decyzję o wycofaniu z eksploatacji, stosowne koszty są dzielone równo między Wspólne Przedsięwzięcie a jednostkę przyjmującą. Wspólne Przedsięwzięcie nie ponosi odpowiedzialności za żadne koszty powstałe po przeniesieniu własności superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji lub po jego sprzedaży lub wycofaniu z eksploatacji.";

8)
w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wspólne Przedsięwzięcie może ogłosić zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu modernizacji superkomputerów EuroHPC, których jest właścicielem lub współwłaścicielem, w celu podniesienia poziomu osiągów superkomputera blisko poziomu eksaskalowego lub zwiększenia zdolności superkomputera w zakresie sztucznej inteligencji, lub w celu zwiększenia wydajności operacyjnej superkomputera w jakikolwiek inny sposób, w tym za pomocą akceleratorów kwantowych."; uchyla się ust. 2;

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Udział procentowy wkładu finansowego Unii w koszty nabycia modernizacji musi być taki sam jak udział procentowy wkładu finansowego Unii na rzecz pierwotnego superkomputera EuroHPC, amortyzowany w oczekiwanym pozostałym okresie eksploatacji pierwotnego superkomputera. Udział procentowy wkładu finansowego Unii w dodatkowe koszty operacyjne związane z modernizacją musi być taki sam jak udział procentowy wkładu finansowego Unii na rzecz pierwotnego superkomputera EuroHPC.";

9)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Superkomputery przeznaczone na potrzeby sztucznej inteligencji i superkomputery EuroHPC zmodernizowane na potrzeby zdolności w zakresie sztucznej inteligencji wykorzystuje się przede wszystkim do opracowywania, testowania, oceny i walidacji wielkoskalowych modeli trenowania sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia i nowych zastosowań sztucznej inteligencji, a także do dalszego rozwoju rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji w Unii wymagających obliczeń wielkiej skali i wdrażania wielkoskalowych algorytmów sztucznej inteligencji w celu rozwiązywania problemów naukowych.";

b)
dodaje się ust. 2b w brzmieniu:

"2b. Rada Zarządzająca określa | warunki dostępu do superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji i superkomputerów EuroHPC zmodernizowanych na potrzeby zdolności w zakresie sztucznej inteligencji zgodnie z art. 17, uwzględniając szczególne potrzeby ekosystemu przedsiębiorstw typu startup i badań w dziedzinie sztucznej inteligencji. Rada Zarządzająca może określić szczególne warunki dostępu dla różnych typów użytkowników lub zastosowań, w tym specjalny dostęp dla przedsiębiorstw typu startup, przedsiębiorstw scale-up oraz MŚP. Należy zapewnić taki sam poziom bezpieczeństwa i jakości usług wszystkim użytkownikom w ramach każdej kategorii użytkowników. Jedynie wnioski dotyczące opracowania wiarygodnych i etycznych modeli, systemów i zastosowań sztucznej inteligencji, które są zgodne z przepisami i wartościami Unii, w szczególności tymi zapisanymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, kwalifikują się do dostępu. Kryteria dostępu, metodologie i wytyczne dotyczące ustalania priorytetów dostępu zostaną określone zgodnie z podejściem do sztucznej inteligencji uwzględniającym etykę na etapie projektowania i przy wsparciu mechanizmu oceny etycznej programu Horyzont Europa.";

10)
art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Udział w przynależnym Unii czasie dostępu do każdego superkomputera EuroHPC wysokiej klasy, kwantowego i superkomputera przeznaczonego na potrzeby sztucznej inteligencji EuroHPC jest wprost proporcjonalny do wkładu finansowego Unii, o którym mowa w art. 5 ust. 1, w całkowity koszt własności danego superkomputera EuroHPC, a zatem nie może przekraczać 50 % całkowitego czasu dostępu do tego superkomputera."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w .. dnia ..

* Poprawki: tekst nowy lub zmieniony został zaznaczony wytłuszczonym drukiem i kursywą; symbol | sygnalizuje skreślenia.
1 Dz.U. C [...] z [...] s. [...].
2 Opinia [...], Dz.U. C [...] z [...], s. [...].
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) i zmieniające niektóre akty ustawodawcze Unii (Dz.U. L...).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/1173 z dnia 13 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/1488 (Dz.U. L 256 z 19.7.2021, s. 3, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2021/1173/oj).
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0480.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniająca rozporządzenie (UE) 2023/955 (wersja przekształcona) (Dz.U. L 231 z 20.9.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3785

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu start-up w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji (COM(2024)0029 - C9-0013/2024 - 2024/0016(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025