– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2024)0029),
– uwzględniając art. 187 i art. 188 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0013/2024),
– uwzględniając art. 82 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0161/2024),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie
znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
Poprawka 1
POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO *
do wniosku Komisji
2024/0016(CNS)
Wniosek
ROZPORZĄDZENIE RADY
zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu startup w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 ust. 1, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji 3 ("akt w sprawie sztucznej inteligencji") ma na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych, w szczególności dotyczących rozwoju, marketingu i wykorzystywania sztucznej inteligencji zgodnie z wartościami Unii.
(2) Od 2021 r., kiedy przyjęto rozporządzenie Rady (UE) 2021/1173 4 , w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) odnotowano ogromny postęp techniczny i stała się ona wysoce strategiczną i sporną dziedziną na całym świecie. Unia odgrywa wiodącą rolę w staraniach na rzecz wspierania etycznych i odpowiedzialnych innowacji w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji przy jednoczesnym ustanawianiu zabezpieczeń i rozwijaniu skutecznego zarządzania.
(3) 13 września 2023 r., w ramach kompleksowego podejścia na rzecz wspierania odpowiedzialnych innowacji
w dziedzinie AI, Komisja ogłosiła nową inicjatywę strategiczną mającą na celu udostępnienie zdolności Unii w zakresie obliczeń wielkiej skali innowacyjnym europejskim przedsiębiorstwom typu startup w dziedzinie godnej zaufania AI w celu trenowania ich modeli. Uzupełnia to prace nad stworzeniem zabezpieczeń AI na mocy rozporządzenia (UE) 2024/..., ustanawiającego struktury zarządzania i wspieraniem innowacji za pośrednictwem skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji.
(3a) Aby wykorzystać swoją infrastrukturę obliczeń superkomputerowych i wspierać innowacyjny europejski ekosystem sztucznej inteligencji, w tym poprzez ustanowienie fabryk sztucznej inteligencji w całej Unii, w komunikacie Komisji z dnia 24 stycznia 2024 r. pt. "Wspieranie przedsiębiorstw typu startup i innowacji w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji" określono strategiczne ramy inwestycyjne, które umożliwią przedsiębiorstwom typu startup i przemysłowi w Unii wykorzystanie ich potencjału, aby stać się globalnymi liderami w godnych zaufania zaawansowanych modelach, systemach i zastosowaniach sztucznej inteligencji.
(4) Biorąc pod uwagę, że największe zdolności Unii w zakresie obliczeń superkomputerowych światowej klasy znajdują się w obiektach Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali ("Wspólne Przedsięwzięcie"), to właśnie te obiekty będą musiały zostać udostępnione, aby inicjatywa Komisji stała się rzeczywistością. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie kolejnego celu, oprócz obecnych sześciu, dla Wspólnego Przedsięwzięcia, który to cel obejmie wkład superkomputerów w nową unijną inicjatywę w zakresie AI, zapewniając sprawiedliwość, przejrzystość, wiarygodność i pozytywny wpływ społeczny oraz odpowiadając na potrzeby i cele Unii.
(5) Nowy cel umożliwiłby Wspólnemu Przedsięwzięciu prowadzenie działań w dziedzinach modernizacji lub nabywania i eksploatacji superkomputerów przeznaczonych na potrzeby sztucznej inteligencji lub partycji superkomputerów, aby umożliwić szybkie uczenie się maszyn i trenowanie godnych zaufania i etycznychsystemów sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia, a tym samym wzmocnić konkurencyjność UE i bazę przemysłową w dziedzinie AI. Wspólne Przedsięwzięcie powinno również mieć możliwość stworzenia nowego trybu dostępu do swoich zasobów obliczeniowych, w szczególności dla przedsiębiorstw typu startup zajmujących się AI i szerszej społeczności naukowej zajmującej się AI, oraz opracowania specjalnych modeli zastosowań i systemów AI zoptymalizowanych na potrzeby eksploatacji na jego superkomputerach, przy jednoczesnym zapewnieniu otwartego dostępu, sprawiedliwości i przejrzystości. Zmiany te umożliwią Wspólnemu Przedsięwzięciu oferowanie dostosowanej do potrzeb mocy obliczeniowej i usług obliczeniowych w celu wspierania szkolenia i rozwoju w zakresie AI na dużą skalę oraz jej wykorzystania w Unii, co nie jest wykonalne w ramach obecnego rozporządzenia.
(5a) Wspólne Przedsięwzięcie powinno utworzyć punkt kompleksowej obsługi w oparciu o zasady otwartego dostępu, tak aby różne rodzaje użytkowników mogły w pełni wykorzystać potencjał AI w obliczeniach superkomputerowych. O możliwościach oferowanych przez fabryki sztucznej inteligencji należy szeroko informować przedsiębiorstwa typu startup, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), ekosystem innowacji i naukowców zaangażowanych w programy unijne, podkreślając liczne korzyści, które może zapewnić AI w zakresie obliczeń superkomputerowych. Ponadto współpraca "fabryk sztucznej inteligencji" na szczeblu unijnym powinna umożliwić udostępnienie w całej Unii mocy obliczeniowej w formie usługi, która jest niezbędna dla oferowanych usług wsparcia, co jeszcze bardziej ułatwi dostęp do tej infrastruktury krytycznej. Pomogłoby to również w opracowaniu superkomputerów EuroHPC ukierunkowanych na popyt, aby zagwarantować, że infrastruktura będzie spełniać zmieniające się potrzeby użytkowników i sektorów w całej Unii.
(5b) W rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie zwiększenia innowacyjności oraz konkurencyjności przemysłowej i technologicznej dzięki sprzyjającym warunkom dla przedsiębiorstw typu startup i przedsiębiorstw scale-up 5 podkreślono, że przedsiębiorstwa scale-up odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu innowacji, tworzeniu miejsc pracy i wzroście gospodarczym w Unii, oraz wezwano Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia właściwej definicji przedsiębiorstw scale-up w oparciu o skalowalność, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnic między nimi a przedsiębiorstwami typu startup, przedsiębiorstwami scale-up i MŚP. Rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia powinna określić warunki dostępu do takich superkomputerów przeznaczonych na potrzeby AI i odpowiednich usług wsparcia dla różnych kategorii użytkowników, takich jak przedsiębiorstwa typu startup, przedsiębiorstwa scale-up, MŚP, instytucje szkolnictwa wyższego i ośrodki badawcze, w celu przezwyciężenia ograniczeń kosztowych i braku wiedzy specjalistycznej w zakresie zasobów.
(5c) Ponieważ wykorzystanie superkomputerów do AI wymaga większego wykorzystania danych, ważne jest, aby znajdowały się one w pobliżu lub były połączone z istniejącym lub planowanym ośrodkiem przetwarzania danych za pośrednictwem szybkich sieci. Ponadto takie ośrodki przetwarzania danych powinny być w pełni zgodne z wymogami określonymi w art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 6 , a w przyszłości powinny być połączone ze wspólnymi europejskimi przestrzeniami danych, aby ułatwić szkolenie modeli w kluczowych dziedzinach sektorowych. Jednostki przyjmujące powinny mieć możliwość skutecznego wykorzystania wsparcia finansowego ze wspólnych europejskich przestrzeni danych w celu ulepszenia swojej infrastruktury, w tym nabycia lub modernizacji centrów danych. Należy promować synergie między różnymi inicjatywami.
(5d) Ponieważ wykorzystanie superkomputerów do AI wymaga znacznego wzrostu mocy obliczeniowej, co z kolei prowadzi do większego zużycia energii, jednostki przyjmujące powinny mieć plany dotyczące ich efektywności energetycznej i zrównoważenia środowiskowego. Plany te powinny zapewniać, że superkomputer ma dostęp do bezpiecznego i stabilnego połączenia z siecią i dostaw energii elektrycznej, najlepiej za pośrednictwem czystej, przystępnej cenowo energii, w tym z wykorzystaniem umów zakupu energii, które mogą być również oparte na energii odnawialnej, oraz z wykorzystaniem energii elektrycznej wytwarzanej lokalnie. Ponadto modele AI powinny spełniać wymogi dotyczące zużycia energii określone w rozporządzeniu(UE) 2024/... [akt w sprawie sztucznej inteligencji]. Należy przestrzegać obowiązków sprawozdawczych dotyczących modeli AI ogólnego przeznaczenia określonych w tym rozporządzeniu.
(5e) Fabryki sztucznej inteligencji zapewnią kompleksowe usługi wsparcia superkomputerowego dla przedsiębiorstw typu startup działających w dziedzinie AI, małych innowacyjnych firm oraz szerszego ekosystemu badań i innowacji. Usługi te mają kluczowe znaczenie dla ułatwienia dostępu do superkomputerów, oferując specjalne funkcje programistyczne i wsparcie w zakresie algorytmów na potrzeby opracowywania, testowania, oceny i walidacji modeli i systemów szkoleniowych sztucznej inteligencji. Ponadto pomagają w tworzeniu nowatorskich przypadków użycia i nowych zastosowań w unijnych obszarach strategicznych, w tym w robotyce i produkcji, nowych materiałach i akumulatorach, lotnictwie i kosmonautyce, mobilności, kierowaniu pojazdami podłączonymi do internetu bądź zautomatyzowanym kierowaniu pojazdami, zdrowiu i opiece, biotechnologii, energii, zmianie klimatu i przystosowaniu się do niej, dynamice systemów złożonych, wirtualnych światach i cyfrowych bliźniakach, cyberbezpieczeństwie, praktykach rolniczych, badaniach i innowacjach oraz sektorze publicznym.
(6) Aby dostosować datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do daty rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez zbędnej zwłoki.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1173,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w .. dnia ..
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3785 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1173 w odniesieniu do inicjatywy EuroHPC dla przedsiębiorstw typu start-up w celu wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w dziedzinie godnej zaufania sztucznej inteligencji (COM(2024)0029 - C9-0013/2024 - 2024/0016(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |