Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych (COM(2023)0660 - C9-0389/2023 - 2023/0379(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2024)0357
Zmiana rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych (COM(2023)0660 - C9-0389/2023 - 2023/0379(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2025/3783)

(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0660),

– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0389/2023),

– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 59 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0076/2024),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;

2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2023)0379

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych *

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów, aby zapewnić spełnianie przez nie celu, do którego były przeznaczone, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 4  wszyscy administratorzy wskaźników referencyjnych, bez względu na znaczenie systemowe tych wskaźników referencyjnych lub kwotę instrumentów finansowych lub umów, w których stosuje się te wskaźniki referencyjne jako stopy referencyjne lub jako punkt odniesienia dla wyników, muszą spełniać szereg bardzo szczegółowych wymogów, w tym wymogów w zakresie ich organizacji, zarządzania i konfliktów interesów, jednostek nadzorczych, danych wejściowych, kodeksów postępowania, zgłaszania naruszeń oraz ujawniania informacji na temat metody i ujawniania oświadczeń dotyczących wskaźnika referencyjnego. Te bardzo szczegółowe wymogi nałożyły nieproporcjonalne obciążenie regulacyjne na administratorów mniejszych wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli wziąć pod uwagę cele rozporządzenia (UE) 2016/1011, tj. ochronę stabilności finansowej i uniknięcie negatywnych skutków gospodarczych wynikających z niewiarygodności wskaźników referencyjnych. Konieczne jest zatem zmniejszenie tego obciążenia regulacyjnego przez skoncentrowanie się na wskaźnikach referencyjnych o największym znaczeniu gospodarczym dla rynku Unii, tj. na istotnych i kluczowych wskaźnikach referencyjnych, oraz na wskaźnikach, które przyczyniają się do promowania kluczowych polityk Unii, tj. na unijnych wskaźnikach referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźnikach referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego. Z tego powodu zakres stosowania tytułów II, III, IV i VI rozporządzenia (UE) 2016/1011 należy ograniczyć do tych konkretnych wskaźników referencyjnych.

(2a) Administratorzy wskaźników referencyjnych, którzy chcą pozostać objęci zakresem rozporządzenia (UE) 2016/1011, powinni móc zwrócić się o dobrowolny nadzór, nawet jeżeli ich wskaźniki referencyjne nie osiągnęły progu istotnego wskaźnika referencyjnego lub nie zostały wyznaczone jako istotne. Nie należy też pozbawiać tej możliwości administratorów wskaźników referencyjnych, których wskaźniki referencyjne nie osiągnęły progu istotnego wskaźnika referencyjnego i którzy chcą uzyskać licencję regulacyjną na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(3) Zgodnie z art. 18a rozporządzenia (UE) 2016/1011 Komisja może wyłączyć niektóre walutowe wskaźniki referencyjne spot z zakresu stosowania tego rozporządzenia, aby zapewnić ich dalszą dostępność do stosowania w Unii. Ze względu na potrzebę zmienionego i węższego ukierunkowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 na kluczowe wskaźniki referencyjne, istotne wskaźniki referencyjne, unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego nie ma już potrzeby stosowania szczególnego systemu wyłączeń w odniesieniu do walutowych wskaźników referencyjnych spot.

(4) Zgodnie z art. 19d rozporządzenia (UE) 2016/1011 administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych mają obowiązek podejmować starania w celu opracowywania unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej lub unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego z myślą o ustanowieniu minimalnych standardów dla klimatycznych wskaźników referencyjnych oraz o udostępnieniu w Unii całościowego zbioru indeksów klimatycznych.

(5) Kryteria oceny, czy dany wskaźnik referencyjny jest istotnym wskaźnikiem referencyjnym, są określone obecnie w art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Wskaźniki referencyjne zostaną uznane za istotne między innymi wtedy, gdy osiągną próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia.

(6) Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni monitorować stosowanie w Unii wskaźników referencyjnych, które opracowują, oraz powiadomić dany właściwy organ lub Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) - w zależności od tego, gdzie administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania - że zagregowane stosowanie jednego z ich wskaźników referencyjnych przekroczyło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011. Obliczenie takiego progu jest jednak trudne, zwłaszcza na poziomie Unii. Aby zapewnić spójne wdrażanie takiego progu, ESMA powinien opracować projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu doprecyzowania metody obliczania. Ponadto administratorzy wskaźników referencyjnych stosowanych w Unii powinni starać się o uzyskanie uzgodnionego na szczeblu globalnym kodu identyfikacyjnego w celu identyfikacji swoich wskaźników referencyjnych.

(6a) Aby zagwarantować, że administratorzy wskaźników referencyjnych mają wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów mających zastosowanie do istotnych wskaźników referencyjnych, powinni oni podlegać tym wymogom od 60. dnia roboczego po złożeniu takiego powiadomienia. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni ponadto przekazywać danym właściwym organom lub ESMA na ich wniosek wszelkie informacje niezbędne do oceny zagregowanego stosowania tego wskaźnika referencyjnego w Unii.

(6b) Jeżeli administrator wskaźnika referencyjnego pomija, że stosowanie jednego z jego wskaźników referencyjnych przekroczyło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, lub odmawia zgłoszenia tego faktu oraz jeżeli właściwe organy mają jednoznaczne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że próg ten przekroczono, dane właściwe organy lub ESMA, stosownie do przypadku, powinny móc oświadczyć, że próg ten przekroczono, po uprzednim umożliwieniu administratorowi przedstawienia jego stanowiska. Takie oświadczenie powinno wiązać się z nałożeniem na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak powiadomienie dokonane przez administratora wskaźnika referencyjnego. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości nakładania przez właściwe organy lub ESMA sankcji administracyjnych na administratorów, którzy nie zgłoszą, że jeden z ich wskaźników referencyjnych przekroczył próg mający zastosowanie.

(7) Rynki, ceny i otoczenie regulacyjne zmieniają się z czasem. Aby uwzględnić te zmiany, Komisja powinna być uprawniona do doprecyzowania metody, którą administratorzy i właściwe organy mają stosować do obliczania całkowitej wartości instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych stosujących wskaźnik referencyjny jako odniesienie.

(8) W wyjątkowych przypadkach mogą jednak istnieć wskaźniki referencyjne o zagregowanym stosowaniu poniżej progu określonego w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, które ze względu na szczególną sytuację na rynku danego państwa członkowskiego mają jednak dla tego państwa członkowskiego takie znaczenie, że jakikolwiek brak wiarygodności miałby wpływ porównywalny z wpływem wskaźnika referencyjnego, którego stosowanie przekracza ten próg. Z tego powodu właściwy organ tego państwa członkowskiego powinien mieć możliwość wyznaczenia takiego wskaźnika referencyjnego jako istotnego na podstawie zestawu kryteriów jakościowych, w przypadku gdy wskaźnik ten jest opracowywany przez administratora z UE. W przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora spoza UE to ESMA powinien wyznaczyć taki wskaźnik jako istotny wskaźnik referencyjny na wniosek co najmniej jednego właściwego organu.

(9) Aby zapewnić spójność i koordynację krajowych wyznaczeń wskaźników referencyjnych jako istotnych wskaźników referencyjnych, właściwe organy, które zamierzają wyznaczyć wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny zasięgać opinii ESMA. Z tego samego powodu właściwy organ państwa członkowskiego, który zamierza wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, powinien również skonsultować się z właściwym organem tego innego państwa członkowskiego. W przypadku gdy właściwe organy nie zgadzają się co do tego, który z nich powinien wyznaczyć i nadzorować wskaźnik referencyjny, ESMA powinien rozstrzygnąć ten spór zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .

(10) W celu poszanowania prawa do bycia wysłuchanym właściwy organ lub ESMA powinny przed wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego umożliwić administratorowi tego wskaźnika dostarczenie wszelkich użytecznych informacji istotnych dla jego wyznaczenia.

(11) Aby wyznaczenie wskaźnika jako istotnego wskaźnika referencyjnego było jak najbardziej przejrzyste, właściwe organy lub ESMA powinny wydać decyzję o wyznaczeniu zawierającą powody, dla których ten wskaźnik referencyjny uznaje się za istotny. Właściwe organy powinny opublikować decyzję o wyznaczeniu na swojej stronie internetowej i powiadomić o niej ESMA. Z tych samych powodów, w przypadku gdy ESMA wyznacza wskaźnik referencyjny jako istotny na wniosek właściwego organu, ESMA powinien opublikować decyzję o wyznaczeniu na swojej stronie internetowej i powiadomić o niej wnioskujący właściwy organ.

(12) Unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej (EU CTB) i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego (EU PAB) to szczególne kategorie wskaźników referencyjnych, które określa się na podstawie ich zgodności z przepisami regulującymi ich metodę i wymogi dotyczące ujawniania informacji przez ich administratorów. Z tego powodu oraz aby zapobiec twierdzeniom, które mogłyby skłonić użytkowników do myślenia, że takie wskaźniki referencyjne są zgodne ze standardami przypisanymi do tych oznaczeń, konieczne jest poddanie tych wskaźników referencyjnych obowiązkowej rejestracji, obowiązkowemu uzyskaniu zezwolenia, uznaniu lub zatwierdzeniu, stosownie do przypadku, oraz nadzorowi.

(12a) Podejście regulacyjne do towarowych wskaźników referencyjnych powinno być dostosowane do ich specyfiki. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych należy traktować tak samo jak inne finansowe wskaźniki referencyjne, a rozporządzeniem (UE) 2016/1011 powinny być objęte tylko wtedy, gdy są to istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne i nie zostały wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające szczególnemu systemowi określonemu w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/1011 powinny zawsze być objęte tym rozporządzeniem, aby zapewnić solidność i wiarygodność ich ocen.

(13) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie nadzoru nad istotnymi wskaźnikami referencyjnymi, administratorzy wskaźników referencyjnych, które stały się istotne wskutek osiągnięcia mającego zastosowanie progu ilościowego albo wyznaczenia, powinni być zobowiązani do ubiegania się w terminie 60 dni roboczych o udzielenie zezwolenia lub o rejestrację lub - w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim - o zatwierdzenie lub uznanie.

(14) Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które potencjalnie nie są bezpieczne do stosowania w Unii, oraz aby ostrzec potencjalnych użytkowników, właściwe organy i ESMA powinny mieć możliwość wydania ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, że administrator istotnego wskaźnika referencyjnego nie spełnia mających zastosowanie wymogów, w szczególności jeżeli chodzi o spełnienie przez administratora obowiązku uzyskania zezwolenia, rejestracji, zatwierdzenia lub uznania w odniesieniu do danego wskaźnika referencyjnego, stosownie do przypadku. Po wydaniu takiego ostrzeżenia podmioty nadzorowane nie powinny już mieć możliwości dodawania nowych odniesień do takich wskaźników referencyjnych lub zestawu wskaźników referencyjnych. Podobnie aby zapobiec ryzyku związanemu ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, co do których twierdzi się, że są zgodne z oznaczeniami związanymi z unijnym wskaźnikiem referencyjnym transformacji klimatycznej i unijnym wskaźnikiem referencyjnym dostosowanym do porozumienia paryskiego, lecz wskaźniki te nie są objęte odpowiednim nadzorem, podmioty nadzorowane nie powinny mieć również możliwości dodawania nowych odniesień do unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej ani unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego, ani zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli administrator tych wskaźników referencyjnych nie jest wpisany do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych prowadzonego przez ESMA.

(15) Aby uniknąć potencjalnie nadmiernych zakłóceń rynku w następstwie zakazu stosowania wskaźnika referencyjnego, właściwe organy lub ESMA powinny mieć możliwość zezwolenia na tymczasowe dalsze stosowanie takiego wskaźnika referencyjnego. Aby zapewnić inwestorom końcowym wystarczający poziom przejrzystości i ochrony, użytkownicy tych wskaźników referencyjnych, które są przedmiotem ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, powinni określić odpowiedni wskaźnik alternatywny zastępujący te wskaźniki referencyjne w terminie sześciu miesięcy od opublikowania tego publicznego ogłoszenia lub w inny sposób zapewnić, aby klienci byli odpowiednio informowani o braku alternatywnego wskaźnika referencyjnego.

(16) Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1011 uznanie administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim stanowi tymczasowy środek dostępu do rynku Unii do czasu przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej równoważności. Z uwagi na bardzo ograniczoną liczbę wskaźników referencyjnych z państw trzecich, które to wskaźniki są objęte decyzjami dotyczącymi równoważności, takie uznanie powinno jednak stać się stałym środkiem dostępu do rynku Unii w przypadku takich administratorów wskaźników referencyjnych.

(17) Wskaźniki referencyjne objęte decyzją dotyczącą równoważności uznaje się za regulowane i nadzorowane w sposób równoważny z unijnymi wskaźnikami referencyjnymi. Obowiązek ubiegania się o zatwierdzenie lub uznanie nie powinien zatem mieć zastosowania do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, którzy korzystają z decyzji dotyczącej równoważności.

(18) W interesie przejrzystości i w celu zapewnienia pewności prawa właściwe organy, które wyznaczają wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny określić potencjalne ograniczenia stosowania, które pojawiają się w przypadku, gdy administrator takiego wskaźnika referencyjnego nie uzyska zezwolenia lub nie zostanie zarejestrowany albo nie spełni wymogów zatwierdzenia lub uznania, stosownie do przypadku.

(19) Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem nieodpowiednio nadzorowanych istotnych wskaźników referencyjnych, w przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego, który staje się istotny, nie ubiega się o zezwolenie, rejestrację, uznanie lub zatwierdzenie w wyznaczonym terminie lub w przypadku gdy zezwolenie, rejestracja, uznanie lub zatwierdzenie takiego administratora wskaźnika referencyjnego nie powiedzie się, lub w przypadku cofnięcia zezwolenia, rejestracji, zatwierdzenia lub uznania, właściwy organ lub ESMA, stosownie do przypadku, powinny wydać publiczne ogłoszenie stwierdzające, że istotne wskaźniki referencyjne opracowywane przez tego administratora nie są odpowiednie do stosowania w Unii.

(20) Użytkownicy wskaźników referencyjnych opierają się na przejrzystości w odniesieniu do statusu regulacyjnego wskaźników referencyjnych, które stosują lub zamierzają stosować. Z tego powodu ESMA powinien wprowadzić do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych te wskaźniki referencyjne, które podlegają najbardziej szczegółowym wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) 2016/1011 ze względu na to, że ich stosowanie w Unii przekracza ustalony próg dla istotnych wskaźników referencyjnych albo zostały one uznane za istotne przez krajowy organ nadzoru lub ESMA, albo są kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi. Z tego samego powodu ESMA powinien również wprowadzić do tego rejestru unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego opracowywane przez administratorów, którzy uzyskali zezwolenie lub zostali zarejestrowani. Ponadto ESMA powinien również wprowadzić do rejestru wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których właściwy organ lub ESMA wydały publiczne ogłoszenie zakazujące dalszego stosowania tego wskaźnika referencyjnego. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie użytkowników, wszystkie takie informacje powinny być również łatwo dostępne w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP).

(20a) W przypadku dwóch kategorii wskaźników referencyjnych związanych z ESG, a mianowicie unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej (EU CTB) i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego (EU PAB), wymaga się zgodności z minimalnymi normami określonymi w prawie Unii. W rozporządzeniu (UE) 2019/2089 wprowadzono przepisy dotyczące przejrzystości wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się, w dokumentacji prawnej lub marketingowej, że przy ich projektowaniu uwzględniono czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG). Aby zachować wysoki poziom przejrzystości deklaracji związanych z ESG oraz odpowiedni poziom ochrony użytkowników, należy nałożyć wymóg, aby użytkownicy nie stosowali wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, jeżeli nie otrzymali informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 27 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć zastosowanie do każdego wskaźnika referencyjnego, co do którego deklaruje się, że przy jego projektowaniu uwzględniono czynniki ESG, niezależnie od tego, czy takie wskaźniki referencyjne są administrowane w Unii, czy w państwie trzecim.

Inne kategorie wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, nieuznanych za unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej ani unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego mogłyby jednak przyczynić się do promowania kluczowych strategii politycznych Unii w zakresie zrównoważonego finansowania i do osiągnięcia powiązanych celów lub do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu lub przeciwnie - stwarzać ryzyko w tym zakresie.

W związku z tym do 31 grudnia 2028 r. Komisja powinna przedstawić - na podstawie informacji przekazanych przez ESMA - sprawozdanie oceniające dostępność wskaźników referencyjnych ESG na rynkach europejskich i światowych oraz ich absorpcję na rynku, a także zawierające analizę, czy wskaźniki te zostałyby uznane za istotne wskaźniki referencyjne, oraz analizę kosztów i wpływu na dostępność na rynku oraz zmieniającego się charakteru wskaźników zrównoważonego rozwoju i metod stosowanych do ich pomiaru. Ponadto należy w nim ocenić konieczność uregulowania wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, w celu utrzymania odpowiedniego poziomu ochrony użytkowników tych wskaźników referencyjnych oraz wysokiego poziomu przejrzystości, zmniejszenia ryzyka pseudoekologicznego marketingu i zapewnienia spójności z innymi przepisami UE w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Do sprawozdania w razie potrzeby należy dołączyć ocenę skutków i, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.

(21) Aby zapewnić sprawne przejście na stosowanie przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem |, administratorzy nadzorowani wcześniej na mocy rozporządzenia (UE) 2019/2089 powinni zachować istniejące rejestracje, zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia przez dziewięć miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego. Okres ten powinien dać właściwym organom i ESMA wystarczający czas na podjęcie decyzji, czy wcześniej nadzorowanych administratorów należy wyznaczyć zgodnie z niniejszym rozporządzeniem zmieniającym. W przypadku wyznaczenia administratorzy uprzednio posiadający zezwolenie, zarejestrowani, uznani lub zatwierdzeni lub administratorzy, którzy dobrowolnie zdecydują się na stosowanie niniejszego rozporządzenia, powinni móc zachować poprzedni status bez konieczności ubiegania się o niego ponownie. Administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych powinni w każdym przypadku móc zachować statusu posiadających zezwolenie, zarejestrowanych, zatwierdzonych lub uznanych administratorów wskaźników referencyjnych.

(22) Aby zapewnić właściwym organom i ESMA niezbędny czas na zebranie informacji na temat potencjalnych istotnych wskaźników referencyjnych oraz na dostosowanie istniejącej infrastruktury do nowych ram zaproponowanych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1011,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2016/1011

W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Tytuły II, III, z wyjątkiem art. 23a-23c, IV i VI stosuje się wyłącznie w odniesieniu do kluczowych wskaźników referencyjnych, istotnych wskaźników referencyjnych, unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego. Art. 10 w tytule II oraz tytuły III, IV i VI mają zastosowanie do towarowych wskaźników referencyjnych objętych załącznikiem II";

b)
w ust. 2 uchyla się lit. g) ppkt (i);
2)
w art. 3 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

-a) ust. 17 lit. m) otrzymuje brzmienie:

"m) administrator posiadający zezwolenie lub zarejestrowany zgodnie z art. 34";

a)
uchyla się pkt 22a;
b)
uchyla się pkt 27;
3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 5 akapit drugi uchyla się ostatnie zdanie;
b)
uchyla się ust. 6;
4)
w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 5 akapit pierwszy uchyla się ostatnie zdanie;
b)
uchyla się ust. 6;
5)
w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 3 akapit pierwszy uchyla się ostatnie zdanie;
b)
uchyla się ust. 4;
6)
w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 5 akapit drugi uchyla się ostatnie zdanie;
b)
uchyla się ust. 6;
7)
w tytule III tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

"Wskaźniki referencyjne stóp procentowych";

7a)
w art. 18 ust. 1 drugi akapit otrzymuje brzmienie:

"Art. 25 nie stosuje się do opracowywania wskaźników referencyjnych stóp procentowych i przekazywania danych na ich potrzeby.";

8)
uchyla się art. 18a;
8a)
w art. 19 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Art. 25 nie stosuje się do opracowywania towarowych wskaźników referencyjnych i przekazywania danych na ich potrzeby.";

9)
w art. 19a dodaje się ustępy w brzmieniu:

"4. Administratorzy niewpisani do rejestru ESMA, o którym mowa w art. 36, nie mogą:

a) opracowywać ani zatwierdzać unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej lub unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego;

b) wskazywać lub sugerować w nazwie wskaźników referencyjnych, które udostępniają do stosowania w Unii, lub w dokumentacji prawnej lub marketingowej dotyczącej tych wskaźników referencyjnych, że udostępniane przez nich wskaźniki referencyjne spełniają wymogi mające zastosowanie do opracowywania unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej lub unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego."

4a. Administratorzy umieszczają akronim "EU CTB" w nazwie unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz akronim "EU PAB" w nazwie unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.;

10)
art. 19d otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19d

Starania w celu opracowywania unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.

Administratorzy, którzy mają siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii i opracowują istotne wskaźniki referencyjne wyznaczone na podstawie wartości jednego lub większej liczby aktywów bazowych lub cen, podejmują starania w celu opracowywania jednego lub większej liczby unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.";

11)
art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 24

Istotne wskaźniki referencyjne

1. Wskaźnik referencyjny, który nie jest kluczowym wskaźnikiem referencyjnym, jest istotny, jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) wskaźnik referencyjny jest wykorzystywany pośrednio lub bezpośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych stosowanych w Unii jako odniesienie dla instrumentów finansowych lub umów finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych, o całkowitej uśrednionej wartości wynoszącej co najmniej 50 mld EUR szacowanej na podstawie cech wskaźnika referencyjnego, w tym:

(i) okresów zapadalności wskaźnika referencyjnego, w stosownych przypadkach, za okres sześciu miesięcy;

(ii) wszystkich walut lub innych jednostek pomiaru wskaźnika referencyjnego, w stosownych przypadkach, za okres sześciu miesięcy; oraz

(iii) wszystkich metod obliczania stopy zwrotu, w stosownych przypadkach, za okres sześciu miesięcy;

b) wskaźnik referencyjny wyznaczono jako istotny zgodnie z procedurą określoną w ust. 3, 4 i 5 lub procedurą określoną w ust. 6.

2. Administrator natychmiast powiadamia ESMA oraz, jeżeli ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, właściwy organ tego państwa członkowskiego|, jeżeli co najmniejjeden ze wskaźników referencyjnych tego administratora przekracza próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a). Po otrzymaniu tego powiadomienia |ESMA| publikuje na swojej stronie internetowej oświadczenie stwierdzające, że dany wskaźnik referencyjny jest istotny w jednym państwie członkowskim lub w Unii.

Administrator na wniosek przekazuje ESMA i właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, |informacje, czy próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a), został faktycznie przekroczony.

W przypadku gdy właściwy organ lub | ESMA ma wyraźne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że wskaźnik referencyjny przekracza próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a), właściwy organ lub ESMA może wydać ogłoszenie stwierdzające ten fakt. Takie ogłoszenie powoduje nałożenie na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak powiadomienie, o którym mowa w ust. 2. Co najmniej 10 dni roboczych przed wydaniem takiego ogłoszenia właściwy organ lub ESMA informuje administratora danego wskaźnika referencyjnego o swoich ustaleniach i zwraca się do tego administratora o przedstawienie wszelkich uwag.

3. Właściwy organ może, po konsultacji z ESMA zgodnie z ust. 4 i z uwzględnieniem jego opinii, wyznaczyć wskaźnik referencyjny opracowany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, który to wskaźnik nie spełnia warunku określonego w ust. 1 lit. a), jako istotny, jeżeli ten wskaźnik referencyjny spełnia wszystkie następujące warunki:

a) wskaźnik referencyjny nie ma żadnych lub ma bardzo niewiele odpowiednich rynkowych zastępczych wskaźników referencyjnych;

b) w przypadku gdyby zaprzestano opracowywania wskaźnika referencyjnego lub gdyby był on opracowywany na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych, lub na podstawie niewiarygodnych danych wejściowych, miałoby to znaczący i negatywny wpływ na| stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w danym państwie członkowskim lub w Unii;

c) wskaźnik referencyjny nie został wyznaczony przez właściwy organ innego państwa członkowskiego lub ESMA.

W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że wskaźnik referencyjny spełnia kryteria określone w akapicie pierwszym, właściwy organ przygotowuje projekt decyzji o wyznaczeniu wskaźnika referencyjnego jako istotnego i powiadamia o tym projekcie decyzji danego administratora oraz właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego administratora, w stosownych przypadkach. Dany właściwy organ zasięga również opinii ESMA w sprawie projektu decyzji.

Dani administratorzy i właściwy organ rodzimego państwa członkowskiego administratora mają 15 dni roboczych od daty powiadomienia o projekcie decyzji danego wyznaczającego właściwego organu na przedstawienie spostrzeżeń i uwag na piśmie. Dany wyznaczający właściwy organ informuje ESMA o otrzymanych spostrzeżeniach i uwagach oraz należycie uwzględnia te spostrzeżenia i uwagi przed przyjęciem ostatecznej decyzji.

Wyznaczający właściwy organ bez zbędnej zwłoki powiadamia ESMA o swojej decyzji i publikuje ją na swojej stronie internetowej, wraz z uzasadnieniem i konsekwencjami tego wyznaczenia.

4. W przypadku gdy właściwy organ zasięga opinii ESMA w sprawie zamierzonego wyznaczenia wskaźnika referencyjnego jako istotnego zgodnie z ust. 3 akapit pierwszy, ESMA w terminie trzech miesięcy wydaje opinię, w której uwzględnia następujące czynniki w świetle szczególnych cech danego wskaźnika referencyjnego:

a) czy właściwy organ zasięgający opinii w wystarczającym stopniu uzasadnił swoją ocenę, że warunki, o których mowa w ust. 3 akapit pierwszy, są spełnione;

b) czy w przypadku gdyby zaprzestano opracowywania wskaźnika referencyjnego lub gdyby był on opracowywany na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych lub które są niewiarygodne, miałoby to znaczący i negatywny wpływ na|stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w Unii lub w państwach członkowskich Unii innych niż państwo członkowskie właściwego organu zasięgającego opinii.

Do celów lit. b) ESMA należycie uwzględnia, w stosownych przypadkach, informacje przekazane na podstawie ust. 3 akapit trzeci przez właściwy organ zasięgający opinii.

5. Jeżeli ESMA stwierdzi, że wskaźnik referencyjny spełnia warunki określone w ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i b) w Unii lub w więcej niż jednym państwie członkowskim, informuje o tym właściwe organy danych państw członkowskich. |

ESMA przygotowuje projekt decyzji o wyznaczeniu wskaźnika referencyjnego jako istotnego w Unii i powiadamia o tym projekcie decyzji danego administratora oraz odpowiednie właściwe organy, jeżeli zastosowanie ma lit. b). Dani administratorzy i odpowiednie właściwe organy mają 15 dni roboczych od daty powiadomienia o projekcie decyzji ESMA na przedstawienie spostrzeżeń i uwag na piśmie. ESMA należycie uwzględnia te spostrzeżenia i uwagi przed przyjęciem i publikacją ostatecznej decyzji.

6. Na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy ESMA może wyznaczyć wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, który to wskaźnik nie osiąga progu określonego w ust. 1 lit. a), jako istotny, jeżeli ten wskaźnik referencyjny spełnia wszystkie następujące warunki:

a) wskaźnik referencyjny nie ma żadnych lub ma bardzo niewiele odpowiednich rynkowych zastępczych wskaźników referencyjnych;

b) w przypadku gdyby zaprzestano opracowywania wskaźnika referencyjnego lub gdyby był on opracowywany na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych lub które są niewiarygodne, miałoby to znaczący i negatywny wpływ na| stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w Unii lub w co najmniej jednym państwie członkowskim.

Przed podjęciem decyzji o wyznaczeniu i tak szybko, jak to możliwe, ESMA informuje administratora wskaźnika referencyjnego o swoim zamiarze i zwraca się do niego o przedstawienie ESMA w terminie 15 dni roboczych uzasadnionego oświadczenia zawierającego wszelkie istotne informacje do celów oceny związanej z wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego.

W stosownych przypadkach ESMA zwraca się tak szybko, jak to możliwe, do właściwego organu jurysdykcji, w której administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, o przekazanie wszelkich istotnych informacji do celów oceny związanej z wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego.

ESMA uzasadnia każdą decyzję o wyznaczeniu, biorąc pod uwagę, czy istnieją wystarczające dowody na to, że warunki, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, są spełnione, w świetle szczególnych właściwości danego wskaźnika referencyjnego.

ESMA publikuje swoją uzasadnioną decyzję na swojej stronie internetowej i bez zbędnej zwłoki powiadamia o niej wnioskujący właściwy organ lub wnioskujące właściwe organy.

6a. Administratorzy wskaźników referencyjnych, które nie spełniają wymogów pozwalających uznać je za kluczowe wskaźniki referencyjne, istotne wskaźniki referencyjne, towarowe wskaźniki referencyjne objęte załącznikiem II, unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej lub unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego mogą dobrowolnie ubiegać się o dostęp do rejestru, o którym mowa w art. 36, na podstawie zezwolenia, rejestracji, uznania lub zatwierdzenia.

Administratorzy, którzy dobrowolnie zdecydują się na stosowanie niniejszego rozporządzenia, przedkładają taką decyzję na piśmie aktualnemu organowi nadzoru, dla każdego wskaźnika referencyjnego, a każdy z tych wskaźników uznaje się za istotny na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Dobrowolne odstąpienie od tego systemu nie uniemożliwia nałożenia odpowiednich obowiązków administracyjnych w przypadku nieprzestrzegania lub naruszenia rozporządzenia (UE) 2016/1011 podczas ich dobrowolnego pozostawania w rejestrze, o którym mowa w art. 36.

7. ESMA opracowuje projekty regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia:

(i) metody wyliczania stosowanej do ustalania progu, o którym mowa w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, w tym potencjalnych źródeł danych;

(ii) kryteriów oceny, kiedy wskaźnik referencyjny przekracza próg, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a), w jednym państwie członkowskim lub w całej Unii;

(iii) informacji, które właściwe organy przekazują podczas konsultacji z ESMA zgodnie z wymogami art. 24 ust. 3;

(iv) kryteriów, o których mowa w art. 24 ust. 4 lit. b), z uwzględnieniem wszelkich danych pozwalających na ocenę istotnego i negatywnego wpływu zaprzestania opracowywania wskaźnika referencyjnego lub jego niewiarygodności na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w danym państwie członkowskim;

ESMA przedłoży Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych do... [12 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r.

Komisja jest uprawniona do uzupełnienia niniejszego rozporządzenia poprzez przyjęcie regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

7a. Do... [2 lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r. Komisja, w ścisłej współpracy z ESMA, przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat adekwatności progu, o którym mowa w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, w świetle zmian rynkowych, cenowych i regulacyjnych. Do sprawozdania Komisja dołącza w stosownym przypadku wniosek ustawodawczy. Przegląd odbywa się co najmniej raz na trzy lata.

7b. Jeżeli ESMA uzna, że próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a), powinien zostać poddany wcześniejszemu przeglądowi z powodu zmian rynkowych, cenowych i regulacyjnych, przedkłada Komisji wniosek o dokonanie przeglądu tego progu. Po otrzymaniu wniosku Komisja sprawdza, czy konieczna jest ponowna ocena progu i podejmuje działania zgodnie z ust. 7a.";

12)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 24a

Wymogi dotyczące administratorów istotnych wskaźników referencyjnych

1) W terminie 60 dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 2, administrator wskaźnika referencyjnego spełniającego kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a) tego artykułu, występuje o zezwolenie lub rejestrację do właściwego organu państwa członkowskiego, jeżeli jest on istotny w tym państwie członkowskim, lub do ESMA, jeżeli wskaźnik referencyjny jest istotny w Unii. W przypadku gdy administrator ten ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim i o ile dany wskaźnik referencyjny nie jest objęty decyzją dotyczącą równoważności przyjętą na podstawie art. 30, administrator ten w terminie 60 dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 2, ubiega się w ESMA o jedno z poniższych:

a) uznanie | zgodnie z procedurą określoną w art. 32;

b) zatwierdzenie zgodnie z procedurą określoną w art. 33.

2) W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 3, administrator danego wskaźnika referencyjnego, chyba że administrator ten uzyskał już zezwolenie od właściwego organu krajowego lub został już zarejestrowany przez taki organ, występuje o zezwolenie lub rejestrację do wyznaczającego właściwego organu zgodnie z art. 34.

2a) W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 5, administrator danego wskaźnika referencyjnego występuje o zezwolenie lub rejestrację do ESMA zgodnie z art. 34, chyba że uzyskał już zezwolenie lub został już zarejestrowany. Jeżeli taki administrator uzyskał już zezwolenie lub został już zarejestrowany w państwie członkowskim, takie zezwolenie lub rejestracja zostają przeniesione do ESMA.

3) W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 6, administrator danego wskaźnika referencyjnego| ubiega się w ESMA o jedno z poniższych:

a) uznanie |zgodnie z procedurą określoną w art. 32;

b) zatwierdzenie zgodnie z procedurą określoną w art. 33.

Administratorzy wskaźników referencyjnych z krajów trzecich wybierają administratora zatwierdzającego w Unii.

4) ESMA lub właściwe organy korzystają z uprawnień w zakresie nadzoru i nakładania sankcji, które powierzono im na mocy niniejszego rozporządzenia, w celu zapewnienia, aby odpowiedni administratorzy wywiązywali się ze swoich obowiązków.

5) Właściwy organ lub ESMA wydaje publiczne ogłoszenie stwierdzające, że istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora nie jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem oraz że użytkownicy mają się powstrzymać od stosowania tego wskaźnika referencyjnego, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:

a) w terminie 60 dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 2, wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 3, lub wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 6, dany administrator nie wszczął procedur w celu zapewnienia zgodności z ust. 2 niniejszego artykułu;

b) procedury udzielania zezwolenia, rejestracji, uznania lub zatwierdzenia zakończyły się niepowodzeniem;

c) ESMA cofnął rejestrację administratora zgodnie z art. 31;

d) ESMA cofnął lub zawiesił uznanie danego administratora zgodnie z art. 32 ust. 8;

e) cofnięto zatwierdzenie danego administratora;

f) właściwy organ cofnął lub zawiesił zezwolenie udzielone danemu administratorowi lub rejestrację danego administratora.

Właściwe organy bez zbędnej zwłoki powiadamiają ESMA o wszystkich wydanych publicznych ogłoszeniach. ESMA publikuje wszystkie wydane publiczne ogłoszenia na swojej stronie internetowej. ESMA lub właściwy organ usuwa publiczne ogłoszenie bez zbędnej zwłoki, gdy tylko powód, dla którego je wydano, utraci ważność.";

13)
w tytule III uchyla się rozdział 6;
13a)
w art. 28 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

"2. Podmioty nadzorowane, inne niż administrator, o którym mowa w ust. 1, które stosują wskaźnik referencyjny, sporządzają na piśmie i zachowują rzetelne plany, określające działania, które podjęłyby na wypadek istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania danego wskaźnika referencyjnego. Jeżeli jest to możliwe i zasadne, plany takie wyznaczają jeden lub kilka alternatywnych wskaźników referencyjnych, do których można by się odnieść w celu zastąpienia wskaźników referencyjnych, których opracowywania zaprzestano, wskazując powody, dlaczego takie wskaźniki referencyjne mogłyby być odpowiednią alternatywą. Podmioty nadzorowane, na wniosek i bez zbędnej zwłoki, przekazują te plany i ich ewentualne aktualizacje odpowiedniemu właściwemu organowi oraz uwzględniają je w przepisach awaryjnych mających zastosowanie do umów finansowych, instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych.";

14)
w art. 29 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Stosowanie kluczowych wskaźników referencyjnych, istotnych wskaźników referencyjnych, towarowych wskaźników referencyjnych objętych załącznikiem II, unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Podmiot nadzorowany nie dodaje nowych odniesień do kluczowego wskaźnika referencyjnego, istotnego wskaźnika referencyjnego lub zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli ten wskaźnik referencyjny lub zestaw wskaźników referencyjnych są przedmiotem publicznego ogłoszenia wydanego przez ESMA lub właściwy organ zgodnie z art. 24a ust. 5. Podmiot nadzorowany nie dodaje nowych odniesień do kluczowego wskaźnika referencyjnego, towarowego wskaźnika referencyjnego objętego załącznikiem II, unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej ani unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego, ani zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli administrator tych wskaźników referencyjnych nie jest wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 36.

Podmioty nadzorowane regularnie sprawdzają informacje w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP), o którym mowa w art. 28a, lub rejestrze ESMA, o którym mowa w art. 36, w celu weryfikacji statusu regulacyjnego administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych, istotnych wskaźników referencyjnych, towarowych wskaźników referencyjnych objętych załącznikiem II, unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej lub unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, które zamierzają stosować.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego ESMA lub właściwy organ, stosownie do przypadku, może zezwolić na stosowanie wskaźnika referencyjnego będącego przedmiotem publicznego ogłoszenia wydanego zgodnie z art. 24a ust. 5 przez sześć miesięcy od daty opublikowania publicznego ogłoszenia, z możliwością jednokrotnego przedłużenia, jeżeli jest to konieczne w celu uniknięcia poważnych zakłóceń rynku lub na okres 24 miesięcy, bez możliwości przedłużenia, w następujących przypadkach:

a) pełnienia funkcji animatora rynku w celu wsparcia działalności klienta związanej z transakcjami zrealizowanymi przed datą wejścia w życie zakazu;

b) transakcji lub innych rodzajów działalności, które zmniejszają lub zabezpieczają ekspozycję nadzorowanego podmiotu lub jakiegokolwiek klienta nadzorowanego podmiotu na zakazany wskaźnik referencyjny;

c) nowacji transakcji;

d) transakcji realizowanych do celów udziału w procedurze aukcyjnej kontrahenta centralnego w przypadku niewykonania zobowiązania przez członka, w tym transakcji mających na celu zabezpieczenie powstałej ekspozycji;

e) interpolacji lub innego wykorzystania przewidzianego w umownych ustaleniach awaryjnych w związku z zakazanym wskaźnikiem referencyjnym.";

c)
| dodaje się nowy ust. 1b, 1ba, 1bb i 1bc:

"1b. Podmiot nadzorowany, który w istniejących umowach finansowych, w celu pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych lub instrumentów finansowych, stosuje wskaźnik referencyjny będący przedmiotem publicznego ogłoszenia na podstawie art. 24a ust. 5, zastępuje ten wskaźnik referencyjny odpowiednim wskaźnikiem alternatywnym w terminie sześciu miesięcy od publikacji tego ogłoszenia lub wydaje i publikuje na swojej stronie internetowej oświadczenie dla klientów z wyjaśnieniem, dlaczego nie jest w stanie tego zrobić.

1ba. Podmiot nadzorowany może stosować wskaźnik referencyjny, który w dokumentacji prawnej, marketingowej lub nazwie zawiera informację o uwzględnieniu czynników ESG w metodzie jego obliczania, tylko wtedy, gdy jego administrator ujawni informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) oraz w art. 27 ust. 2a. Wszystkie wymogi dotyczące ujawniania informacji na temat metodyki mają na celu zapewnienie spójności z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/2088.

Niniejszy ustęp ma zastosowanie zarówno do wskaźników referencyjnych z UE, jak i do wskaźników referencyjnych spoza UE."

ca)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

"2. Jeżeli przedmiotem prospektu, który ma zostać opublikowany zgodnie z dyrektywą 2003/71/WE lub dyrektywą 2009/65/WE, są zbywalne papiery wartościowe lub inne produkty inwestycyjne, które stosują jako odniesienie kluczowy wskaźnik referencyjny, istotny wskaźnik referencyjny, towarowy wskaźnik referencyjny objęty załącznikiem II, unijny wskaźnik referencyjny transformacji klimatycznej lub unijny wskaźnik referencyjny dostosowany do porozumienia paryskiego, emitent, oferent lub osoba ubiegająca się o zezwolenie na prowadzenie działalności handlowej na regulowanym rynku dopilnowują, aby w przypadku gdy publiczne ogłoszenie dotyczące wykorzystywanego wskaźnika referencyjnego zostaje umieszczone w rejestrze, o którym mowa w art. 36 niniejszego rozporządzenia, w terminie 9 miesięcy od publikacji tego ogłoszenia prospekt eksponował również tę informację w sposób jasny i widoczny."

cb)
dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Administratorzy wskaźników referencyjnych stosowanych w UE starają się o uzgodniony na szczeblu globalnym kod identyfikacyjny dla każdego ze wskaźników referencyjnych, które udostępniają do stosowania w Unii.";

15)
w art. 32 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się ust. 1;
b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Administrator mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim zamierzający ubiegać się o uznanie, o którym mowa w art. 24a ust. 1 i 3, musi spełniać wymogi niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem art. 11 ust. 4 oraz art. 16, 20, 21 i 23. Administrator mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim może spełnić ten warunek, stosując, stosownie do przypadku, zasady IOSCO dotyczące finansowych wskaźników referencyjnych lub zasady IOSCO dotyczące agencji zgłaszających ceny ropy naftowej, pod warunkiem że takie stosowanie jest równoważne ze spełnianiem wymogów niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem art. 11 ust. 4, art. 16, 20, 21 i 23.

Przy ustalaniu, czy warunek, o którym mowa w akapicie pierwszym, jest spełniony, oraz przy ocenie zgodności z, stosownie do przypadku, zasadami IOSCO dotyczącymi finansowych wskaźników referencyjnych lub zasadami IOSCO dotyczącymi agencji zgłaszających ceny ropy naftowej ESMA może uwzględnić:

a) ocenę administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim przeprowadzoną przez niezależnego audytora zewnętrznego;

b) zaświadczenie wystawione przez właściwy organ państwa trzeciego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Jeżeli i w zakresie, w jakim administrator z państwa trzeciego jest w stanie wykazać, że opracowywany przez niego wskaźnik referencyjny jest wskaźnikiem referencyjnym danych regulowanych lub towarowym wskaźnikiem referencyjnym, który nie opiera się na danych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, z których większość stanowią podmioty nadzorowane, administrator nie jest zobowiązany do spełniania wymogów, które zgodnie z art. 17 i art. 19 ust. 1 nie mają zastosowania do opracowywania wskaźników referencyjnych danych regulowanych i towarowych wskaźników referencyjnych.

3. Administrator mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim zamierzający ubiegać się o uznanie musi posiadać przedstawiciela prawnego. Przedstawiciel prawny jest osobą | prawną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, którą wspomniany administrator wyraźnie wyznaczył do podejmowania w jego imieniu czynności w związku z obowiązkami administratora wynikającymi z niniejszego rozporządzenia. Przedstawiciel prawny wykonuje, wraz z administratorem, zadania jednostki nadzorczej w stosunku do opracowywania wskaźników referencyjnych prowadzonego przez administratora na podstawie niniejszego rozporządzenia i |ponosi odpowiedzialność wobec ESMA. ESMA może nałożyć na przedstawiciela prawnego i administratora środek nadzorczy zgodnie z art. 48e za naruszenie wymienione w art. 42 ust. 1 lit. a) lub niepodjęcie współpracy lub niepoddanie się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli, lub wezwaniu zgodnie z rozdziałem 4 sekcja 1.";

c)
ust. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Administrator mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim zamierzający ubiegać się o uznanie, o którym mowa w ust. 2, występuje z wnioskiem o uznanie do ESMA. Wnioskujący administrator przekazuje wszelkie informacje, których ESMA potrzebuje, aby upewnić się, że administrator na dzień uznania ustanowił wszelkie rozwiązania niezbędne do spełnienia wymogów określonych w ust. 2 w odniesieniu do jego wskaźnika referencyjnego lub wskaźników referencyjnych wyznaczonych zgodnie z art. 24. W stosownych przypadkach wnioskujący administrator wskazuje właściwy organ w państwie trzecim odpowiedzialny za nadzór nad nim.

W terminie 15 dni roboczych od otrzymania wniosku ESMA sprawdza kompletność wniosku i informuje o tym odpowiednio wnioskodawcę. Jeżeli wniosek jest niekompletny, wnioskodawca przedkłada dodatkowe informacje wymagane przez ESMA. Termin, o którym mowa w niniejszym akapicie, biegnie od dnia przekazania przez wnioskodawcę takich dodatkowych informacji.";

15a)
wprowadzenie do art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Administrator mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii i posiadający zezwolenie lub zarejestrowany zgodnie z art. 34 z jasno i precyzyjnie określoną rolą w ramach dotyczących kontroli lub odpowiedzialności administratora z państwa trzeciego, który jest w stanie skuteczne monitorować opracowywanie wskaźnika referencyjnego, może zwrócić się do ESMA z wnioskiem o zatwierdzenie wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych opracowywanych w państwie trzecim w celu ich stosowania w Unii, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:"

15b)
w art. 33 ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:

"3. W terminie 90 dni roboczych od otrzymania wniosku o zatwierdzenie, o którym mowa w ust. 1, ESMA rozpatruje wniosek i wydaje decyzję o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia."

15c)
w art. 33 ust. 6 wprowadza się następujące zmiany:

"6. Jeżeli organ właściwy dla zatwierdzającego administratora posiada uzasadnione powody, aby uznać, że warunki określone w ust. 1 niniejszego artykułu nie są już spełniane, jest uprawniony do zażądania od zatwierdzającego administratora cofnięcia zatwierdzenia i do poinformowania o tym fakcie ESMA. W przypadku zaprzestania zatwierdzania stosuje się art. 28."

16)
w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, która działa lub zamierza działać jako administrator, składa wniosek do właściwego organu wyznaczonego na podstawie art. 40, w państwie członkowskim, w którym osoba ta ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub do ESMA, w celu uzyskania:

a) zezwolenia, jeżeli opracowuje lub zamierza opracowywać indeksy, które są stosowane lub przeznaczone do stosowania jako kluczowe wskaźniki referencyjne, jako istotne wskaźniki referencyjne, jako towarowe wskaźniki referencyjne objęte załącznikiem II, jako unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej lub jako unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego;

b) rejestracji, jeżeli jest podmiotem nadzorowanym, innym niż administrator, który opracowuje lub zamierza opracowywać indeksy, które są stosowane lub przeznaczone do stosowania jako istotne wskaźniki referencyjne, jako unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej lub jako unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego, pod warunkiem że działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego nie uniemożliwiają przepisy sektorowe mające zastosowanie do podmiotu nadzorowanego i że żaden z opracowywanych indeksów nie mógłby zostać uznany za kluczowy wskaźnik referencyjny.";

aa)
w art. 34 ust. 1a wprowadza się następujące zmiany:

"1a. Jeżeli wskaźnik lub wskaźniki opracowywane przez osobę, o której mowa w ust. 1, kwalifikowałyby się jako kluczowe wskaźniki referencyjne, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. a) i c), lub jako istotne wskaźniki referencyjne, o których mowa w art. 24 ust. 2, 5 i 6, lub jeżeli dana osoba przewiduje zatwierdzanie wskaźników zgodnie z art. 33, wniosek kieruje się do ESMA."

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie 30 dni roboczych od zawarcia przez podmiot nadzorowany umowy o stosowaniu indeksu opracowywanego przez wnioskodawcę jako odniesienie dla instrumentu finansowego lub umowy finansowej lub do pomiaru wyników funduszu inwestycyjnego lub w terminach określonych w art. 24a ust. 2 i 3, stosownie do przypadku.";

16a)
art. 36 ust. 1 lit. a)-d) otrzymują brzmienie:

"1. ESMA tworzy i prowadzi rejestr publiczny zawierający następujące informacje:

a) tożsamość, w tym - o ile jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego (LEI), administratorów posiadających zezwolenie lub zarejestrowanych zgodnie z art. 34 oraz właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad nimi;

b) tożsamość, w tym - o ile jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego (LEI), administratorów spełniających warunki określone w art. 30 ust. 1, wykaz wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 30 ust. 1 lit. c), wraz z - o ile są dostępne - międzynarodowymi kodami identyfikującymi papiery wartościowe (kody ISIN), oraz właściwe organy w państwie trzecim odpowiedzialne za nadzór nad nimi;

c) tożsamość, w tym - o ile jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego (LEI), administratorów, którzy zostali uznani zgodnie z art. 32, wykaz wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 32 ust. 7, wraz z - o ile są dostępne - międzynarodowymi kodami identyfikującymi papiery wartościowe(kody ISIN), oraz, w stosownych przypadkach, właściwe organy w państwie trzecim odpowiedzialne za nadzór nad nimi;

d) wskaźniki referencyjne, zatwierdzone zgodnie z procedurą określoną w art. 33, tożsamość ich administratorów oraz tożsamość zatwierdzających administratorów lub zatwierdzających podmiotów nadzorowanych.";

17)
w art. 36 ust. 1:
a)
lit. e)-j) otrzymują brzmienie:

"e) wskaźniki referencyjne, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN, będące przedmiotem oświadczenia opublikowanego przez ESMA lub właściwy organ zgodnie z art. 24 ust. 2 oraz hiperłącza do takich oświadczeń;

f) wskaźniki referencyjne, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN, będące przedmiotem wyznaczenia przez właściwe organy, o którym powiadomiono ESMA zgodnie z art. 24 ust. 4, oraz hiperłącza do takich wyznaczeń;

g) wskaźniki referencyjne, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN, będące przedmiotem wyznaczenia przez ESMA oraz hiperłącza do takich wyznaczeń;

h) wskaźniki referencyjne, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN, będące przedmiotem publicznych ogłoszeń wydanych przez ESMA i właściwe organy zgodnie z art. 24a ust. 5 oraz hiperłącza do takich publicznych ogłoszeń;

i) wykaz unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego dostępnych do stosowania w Unii, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN;

j) wykaz kluczowych wskaźników referencyjnych, w tym - o ile są dostępne - kody ISIN.";

b)
dodaje się lit. ja) w brzmieniu:

"ja) wykaz towarowych wskaźników referencyjnych objętych załącznikiem II dostępnych do stosowania w Unii, wraz z - o ile są dostępne - ich kodami ISIN.";

17a)
w art. 40 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Do celów niniejszego rozporządzenia ESMA jest właściwym organem właściwym dla:

a) administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. a) i c);

b) administratorów wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 32;

c) administratorów wskaźników referencyjnych istotnych w Unii, o których mowa w art. 24 ust. 2, 5 i 6;

d) administratorów zatwierdzających wskaźniki referencyjne opracowane w państwie trzecim zgodnie z art. 33;

e) administratorów unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, o których mowa w art. 3 ust. 23a i 23b.";

18)
w art. 41 ust. 1 dodaje się lit. k) i l) w brzmieniu:

"k) mogą wyznaczać wskaźnik referencyjny jako istotny zgodnie z art. 24 ust. 3;

l) w przypadku uzasadnionych podstaw, by podejrzewać naruszenie któregokolwiek z wymogów określonych w rozdziale 3a, mogą wymagać, aby administrator zaprzestał na okres nieprzekraczający 12 miesięcy:

(i) opracowywania unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej lub unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego;

(ii) odnoszenia się do unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej lub unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego w nazwie wskaźników referencyjnych, które udostępnia do stosowania w Unii, lub w dokumentacji prawnej lub marketingowej dotyczącej tych wskaźników referencyjnych;

(iii) odnoszenia się do zgodności z wymogami mającymi zastosowanie do opracowywania takich wskaźników referencyjnych w nazwie wskaźników referencyjnych, które udostępnia do stosowania w Unii, lub w dokumentacji prawnej lub marketingowej dotyczącej tych wskaźników referencyjnych.";

19)
w art. 42 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) każdego naruszenia art. 4-16, art. 19a, 19b, 19c i 21, art. 23-29 lub art. 34, w przypadkach, w których mają one zastosowanie; oraz";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. g) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) w przypadku naruszenia art. 4-10, art. 11 ust. 1 lit. a), b), c) i e), art. 11 ust. 2 i 3, art. 12-16, art. 21, art. 23-29 i art. 34 - 500 000 EUR, a w państwach członkowskich, w których euro nie jest oficjalną walutą, równowartość w walucie krajowej z dnia 31 grudnia 2023 r.; lub";

(ii)
lit. h) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) w przypadku naruszenia art. 4-10, art. 11 ust. 1 lit. a), b), c) i e), art. 11 ust. 2 i 3, art. 12-16, art. 21, art. 23-29 i art. 34 - 1 000 000 EUR, a w państwach członkowskich, w których euro nie jest oficjalną walutą, równowartość w walucie krajowej z dnia 31 grudnia 2023 r. albo 10 % całkowitego obrotu rocznego według ostatniego dostępnego sprawozdania zatwierdzonego przez organ zarządzający - w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa; lub";

19a)
wprowadzenie w art. 48e ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli zgodnie z art. 48i ust. 5 ESMA stwierdzi, że dowolna osoba, umyślnie lub w wyniku zaniedbania, dopuściła się jednego z naruszeń wymienionych w art. 42 ust. 1 lit. a) lub większej ich liczby lub nie podjęła współpracy, lub nie poddała się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli, lub wezwaniu zgodnie z sekcją 1 niniejszego rozdziału, przyjmuje decyzję o nałożeniu grzywny zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu. Uznaje się, że naruszenie popełniono umyślnie, jeżeli ESMA znalazł obiektywne dowody wskazujące na to, że dana osoba działała umyślnie w celu dopuszczenia się naruszenia.";

19b)
wprowadzenie w art. 48f ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli zgodnie z art. 48i ust. 5 ESMA stwierdzi, że dowolna osoba, umyślnie lub w wyniku zaniedbania, dopuściła się jednego z naruszeń wymienionych w art. 42 ust. 1 lit. a) lub większej ich liczby lub nie podjęła współpracy, lub nie poddała się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli, lub wezwaniu zgodnie z sekcją 1 niniejszego rozdziału, przyjmuje decyzję o nałożeniu grzywny zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu. Uznaje się, że naruszenie popełniono umyślnie, jeżeli ESMA znalazł obiektywne dowody wskazujące na to, że dana osoba działała umyślnie w celu dopuszczenia się naruszenia.";

19c)
w art. 54 dodaje się nowy ustęp w brzmieniu:

"7a. Do 31 grudnia 2028 r. Komisja, po konsultacji z ESMA, przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat konieczności uregulowania wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, oprócz unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, z uwzględnieniem sytuacji i dostępności wskaźników referencyjnych ESG na rynkach europejskich i światowych oraz ich absorpcji na rynku, analizując, czy wskaźniki te zostałyby uznane za istotne wskaźniki referencyjne, oraz analizując koszty i wpływ na dostępność rynku i zmieniający się charakter wskaźników zrównoważonego rozwoju oraz metody stosowane do ich pomiaru. W sprawozdaniu uwzględnia się również potrzebę spójności i zgodności z innymi przepisami prawa Unii, w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2019/2088, dyrektywą 2011/61/UE i dyrektywą 2009/65/WE, a także z wytycznymi ESMA w sprawie nazw funduszy, w których wykorzystuje się ESG lub odniesienia do zrównoważonego rozwoju. Do sprawozdania w razie potrzeby dołącza się ocenę skutków i, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.";

20)
w art. 49 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 2, art. 13 ust. 2a, art. 19a ust. 2, art. 19c ust. 1, art. 20 ust. 6, art. 24 ust. 7, art. 27 ust. 2b, art. 33 ust. 7, art. 51 ust. 6 i art. 54 ust. 3, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 30 czerwca 2024 r. Komisja sporządzi sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż do dnia 31 grudnia 2028 r. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na kolejne takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.

3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 3 ust. 2, art. 13 ust. 2a, art. 19a ust. 2, art. 19c ust. 1, art. 20 ust. 6, art. 24 ust. 7, art. 27 ust. 2b, art. 30 ust. 2a, art. 30 ust. 3a, art. 33 ust. 7, art. 48i ust. 10, art. 48l ust. 3, art. 51 ust. 6 i art. 54 ust. 3, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.";

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 3 ust. 2, art. 13 ust. 2a, art. 19a ust. 2, art. 19c ust. 1, art. 20 ust. 6, art. 24 ust. 7, art. 27 ust. 2b, art. 30 ust. 2a, art. 30 ust. 3a, art. 33 ust. 7, art. 48i ust. 10, art. 48l ust. 3, art. 51 ust. 6 lub art. 54 ust. 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o trzy miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

21)
w art. 51 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4c. Właściwe organy krajowe zamierzające wyznaczyć wskaźnik referencyjny opracowany przez administratora wpisanego do rejestru ESMA na dzień ...[data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego - 1 dzień] r. i ESMA zamierzający wyznaczyć wskaźnik referencyjny wpisany do rejestru ESMA lub którego administrator był wpisany do rejestru ESMA na dzień ...[data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego - 1 dzień] r. wyznaczają je do ...[dziewięć miesięcy po dacie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r.

Administratorzy wskaźników referencyjnych, którzy posiadali zezwolenie, byli zarejestrowani, zatwierdzeni lub uznani na dzień... [data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r., zachowują ten status przez dziewięć miesięcy po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego. Jeżeli jeden lub więcej ich wskaźników referencyjnych jest wyznaczonych w ciągu dziewięciu miesięcy od [data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r., wyznaczeni administratorzy nie są zobowiązani do ponownego wystąpienia z wnioskiem o udzielenie zezwolenia, o rejestrację, uznanie lub zatwierdzenie zgodnie z art. 24a ust. 1, 2 lub 3, stosownie do przypadku.

Administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych, którzy posiadali zezwolenie, byli zarejestrowani, zatwierdzeni lub uznani na dzień ... [data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r., nie są zobowiązani do ponownego wystąpienia z wnioskiem o udzielenie zezwolenia, o rejestrację, uznanie lub zatwierdzenie zgodnie z art. 24a ust. 1, jeżeli ich wskaźnik referencyjny lub wskaźniki referencyjne są istotne w rozumieniu art. 24 ust. 1 lit. a).

Administratorzy wskaźników referencyjnych, którzy posiadali zezwolenie, byli zarejestrowani, zatwierdzeni lub uznani na dzień [data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r. i którzy dobrowolnie zdecydują się na stosowanie niniejszego rozporządzenia do...[dziewięć miesięcy po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmieniającego] r., nie mają obowiązku ponownego ubiegania się o zezwolenie, rejestrację, uznanie lub zatwierdzenie.";

21a)
w art. 53 skreśla się ustęp 1.
Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w ... dnia [...] r.

* Zmiany w tekście wynikają z przyjęcia poprawki 1. Tekst nowy lub zmieniony został zaznaczony kursywą i wytłuszczonym drukiem; symbol | sygnalizuje skreślenia.
1 Dz.U. C [...] z [...], s. [...]..
2 Dz.U. C [.] z [...], s. [...]..
3 Dz.U. C [.] z [.], s. [.]..
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3783

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych (COM(2023)0660 - C9-0389/2023 - 2023/0379(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025