(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(C/2025/3783)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0660),
– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0389/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0076/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0379
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów, aby zapewnić spełnianie przez nie celu, do którego były przeznaczone, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 4 wszyscy administratorzy wskaźników referencyjnych, bez względu na znaczenie systemowe tych wskaźników referencyjnych lub kwotę instrumentów finansowych lub umów, w których stosuje się te wskaźniki referencyjne jako stopy referencyjne lub jako punkt odniesienia dla wyników, muszą spełniać szereg bardzo szczegółowych wymogów, w tym wymogów w zakresie ich organizacji, zarządzania i konfliktów interesów, jednostek nadzorczych, danych wejściowych, kodeksów postępowania, zgłaszania naruszeń oraz ujawniania informacji na temat metody i ujawniania oświadczeń dotyczących wskaźnika referencyjnego. Te bardzo szczegółowe wymogi nałożyły nieproporcjonalne obciążenie regulacyjne na administratorów mniejszych wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli wziąć pod uwagę cele rozporządzenia (UE) 2016/1011, tj. ochronę stabilności finansowej i uniknięcie negatywnych skutków gospodarczych wynikających z niewiarygodności wskaźników referencyjnych. Konieczne jest zatem zmniejszenie tego obciążenia regulacyjnego przez skoncentrowanie się na wskaźnikach referencyjnych o największym znaczeniu gospodarczym dla rynku Unii, tj. na istotnych i kluczowych wskaźnikach referencyjnych, oraz na wskaźnikach, które przyczyniają się do promowania kluczowych polityk Unii, tj. na unijnych wskaźnikach referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźnikach referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego. Z tego powodu zakres stosowania tytułów II, III, IV i VI rozporządzenia (UE) 2016/1011 należy ograniczyć do tych konkretnych wskaźników referencyjnych.
(2a) Administratorzy wskaźników referencyjnych, którzy chcą pozostać objęci zakresem rozporządzenia (UE) 2016/1011, powinni móc zwrócić się o dobrowolny nadzór, nawet jeżeli ich wskaźniki referencyjne nie osiągnęły progu istotnego wskaźnika referencyjnego lub nie zostały wyznaczone jako istotne. Nie należy też pozbawiać tej możliwości administratorów wskaźników referencyjnych, których wskaźniki referencyjne nie osiągnęły progu istotnego wskaźnika referencyjnego i którzy chcą uzyskać licencję regulacyjną na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(3) Zgodnie z art. 18a rozporządzenia (UE) 2016/1011 Komisja może wyłączyć niektóre walutowe wskaźniki referencyjne spot z zakresu stosowania tego rozporządzenia, aby zapewnić ich dalszą dostępność do stosowania w Unii. Ze względu na potrzebę zmienionego i węższego ukierunkowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 na kluczowe wskaźniki referencyjne, istotne wskaźniki referencyjne, unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego nie ma już potrzeby stosowania szczególnego systemu wyłączeń w odniesieniu do walutowych wskaźników referencyjnych spot.
(4) Zgodnie z art. 19d rozporządzenia (UE) 2016/1011 administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych mają obowiązek podejmować starania w celu opracowywania unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej lub unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego z myślą o ustanowieniu minimalnych standardów dla klimatycznych wskaźników referencyjnych oraz o udostępnieniu w Unii całościowego zbioru indeksów klimatycznych.
(5) Kryteria oceny, czy dany wskaźnik referencyjny jest istotnym wskaźnikiem referencyjnym, są określone obecnie w art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Wskaźniki referencyjne zostaną uznane za istotne między innymi wtedy, gdy osiągną próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia.
(6) Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni monitorować stosowanie w Unii wskaźników referencyjnych, które opracowują, oraz powiadomić dany właściwy organ lub Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) - w zależności od tego, gdzie administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania - że zagregowane stosowanie jednego z ich wskaźników referencyjnych przekroczyło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011. Obliczenie takiego progu jest jednak trudne, zwłaszcza na poziomie Unii. Aby zapewnić spójne wdrażanie takiego progu, ESMA powinien opracować projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu doprecyzowania metody obliczania. Ponadto administratorzy wskaźników referencyjnych stosowanych w Unii powinni starać się o uzyskanie uzgodnionego na szczeblu globalnym kodu identyfikacyjnego w celu identyfikacji swoich wskaźników referencyjnych.
(6a) Aby zagwarantować, że administratorzy wskaźników referencyjnych mają wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów mających zastosowanie do istotnych wskaźników referencyjnych, powinni oni podlegać tym wymogom od 60. dnia roboczego po złożeniu takiego powiadomienia. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni ponadto przekazywać danym właściwym organom lub ESMA na ich wniosek wszelkie informacje niezbędne do oceny zagregowanego stosowania tego wskaźnika referencyjnego w Unii.
(6b) Jeżeli administrator wskaźnika referencyjnego pomija, że stosowanie jednego z jego wskaźników referencyjnych przekroczyło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, lub odmawia zgłoszenia tego faktu oraz jeżeli właściwe organy mają jednoznaczne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że próg ten przekroczono, dane właściwe organy lub ESMA, stosownie do przypadku, powinny móc oświadczyć, że próg ten przekroczono, po uprzednim umożliwieniu administratorowi przedstawienia jego stanowiska. Takie oświadczenie powinno wiązać się z nałożeniem na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak powiadomienie dokonane przez administratora wskaźnika referencyjnego. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości nakładania przez właściwe organy lub ESMA sankcji administracyjnych na administratorów, którzy nie zgłoszą, że jeden z ich wskaźników referencyjnych przekroczył próg mający zastosowanie.
(7) Rynki, ceny i otoczenie regulacyjne zmieniają się z czasem. Aby uwzględnić te zmiany, Komisja powinna być uprawniona do doprecyzowania metody, którą administratorzy i właściwe organy mają stosować do obliczania całkowitej wartości instrumentów finansowych, umów finansowych lub funduszy inwestycyjnych stosujących wskaźnik referencyjny jako odniesienie.
(8) W wyjątkowych przypadkach mogą jednak istnieć wskaźniki referencyjne o zagregowanym stosowaniu poniżej progu określonego w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, które ze względu na szczególną sytuację na rynku danego państwa członkowskiego mają jednak dla tego państwa członkowskiego takie znaczenie, że jakikolwiek brak wiarygodności miałby wpływ porównywalny z wpływem wskaźnika referencyjnego, którego stosowanie przekracza ten próg. Z tego powodu właściwy organ tego państwa członkowskiego powinien mieć możliwość wyznaczenia takiego wskaźnika referencyjnego jako istotnego na podstawie zestawu kryteriów jakościowych, w przypadku gdy wskaźnik ten jest opracowywany przez administratora z UE. W przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora spoza UE to ESMA powinien wyznaczyć taki wskaźnik jako istotny wskaźnik referencyjny na wniosek co najmniej jednego właściwego organu.
(9) Aby zapewnić spójność i koordynację krajowych wyznaczeń wskaźników referencyjnych jako istotnych wskaźników referencyjnych, właściwe organy, które zamierzają wyznaczyć wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny zasięgać opinii ESMA. Z tego samego powodu właściwy organ państwa członkowskiego, który zamierza wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, powinien również skonsultować się z właściwym organem tego innego państwa członkowskiego. W przypadku gdy właściwe organy nie zgadzają się co do tego, który z nich powinien wyznaczyć i nadzorować wskaźnik referencyjny, ESMA powinien rozstrzygnąć ten spór zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(10) W celu poszanowania prawa do bycia wysłuchanym właściwy organ lub ESMA powinny przed wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego umożliwić administratorowi tego wskaźnika dostarczenie wszelkich użytecznych informacji istotnych dla jego wyznaczenia.
(11) Aby wyznaczenie wskaźnika jako istotnego wskaźnika referencyjnego było jak najbardziej przejrzyste, właściwe organy lub ESMA powinny wydać decyzję o wyznaczeniu zawierającą powody, dla których ten wskaźnik referencyjny uznaje się za istotny. Właściwe organy powinny opublikować decyzję o wyznaczeniu na swojej stronie internetowej i powiadomić o niej ESMA. Z tych samych powodów, w przypadku gdy ESMA wyznacza wskaźnik referencyjny jako istotny na wniosek właściwego organu, ESMA powinien opublikować decyzję o wyznaczeniu na swojej stronie internetowej i powiadomić o niej wnioskujący właściwy organ.
(12) Unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej (EU CTB) i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego (EU PAB) to szczególne kategorie wskaźników referencyjnych, które określa się na podstawie ich zgodności z przepisami regulującymi ich metodę i wymogi dotyczące ujawniania informacji przez ich administratorów. Z tego powodu oraz aby zapobiec twierdzeniom, które mogłyby skłonić użytkowników do myślenia, że takie wskaźniki referencyjne są zgodne ze standardami przypisanymi do tych oznaczeń, konieczne jest poddanie tych wskaźników referencyjnych obowiązkowej rejestracji, obowiązkowemu uzyskaniu zezwolenia, uznaniu lub zatwierdzeniu, stosownie do przypadku, oraz nadzorowi.
(12a) Podejście regulacyjne do towarowych wskaźników referencyjnych powinno być dostosowane do ich specyfiki. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych należy traktować tak samo jak inne finansowe wskaźniki referencyjne, a rozporządzeniem (UE) 2016/1011 powinny być objęte tylko wtedy, gdy są to istotne lub kluczowe wskaźniki referencyjne i nie zostały wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające szczególnemu systemowi określonemu w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/1011 powinny zawsze być objęte tym rozporządzeniem, aby zapewnić solidność i wiarygodność ich ocen.
(13) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie nadzoru nad istotnymi wskaźnikami referencyjnymi, administratorzy wskaźników referencyjnych, które stały się istotne wskutek osiągnięcia mającego zastosowanie progu ilościowego albo wyznaczenia, powinni być zobowiązani do ubiegania się w terminie 60 dni roboczych o udzielenie zezwolenia lub o rejestrację lub - w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim - o zatwierdzenie lub uznanie.
(14) Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które potencjalnie nie są bezpieczne do stosowania w Unii, oraz aby ostrzec potencjalnych użytkowników, właściwe organy i ESMA powinny mieć możliwość wydania ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, że administrator istotnego wskaźnika referencyjnego nie spełnia mających zastosowanie wymogów, w szczególności jeżeli chodzi o spełnienie przez administratora obowiązku uzyskania zezwolenia, rejestracji, zatwierdzenia lub uznania w odniesieniu do danego wskaźnika referencyjnego, stosownie do przypadku. Po wydaniu takiego ostrzeżenia podmioty nadzorowane nie powinny już mieć możliwości dodawania nowych odniesień do takich wskaźników referencyjnych lub zestawu wskaźników referencyjnych. Podobnie aby zapobiec ryzyku związanemu ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, co do których twierdzi się, że są zgodne z oznaczeniami związanymi z unijnym wskaźnikiem referencyjnym transformacji klimatycznej i unijnym wskaźnikiem referencyjnym dostosowanym do porozumienia paryskiego, lecz wskaźniki te nie są objęte odpowiednim nadzorem, podmioty nadzorowane nie powinny mieć również możliwości dodawania nowych odniesień do unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej ani unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego, ani zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli administrator tych wskaźników referencyjnych nie jest wpisany do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych prowadzonego przez ESMA.
(15) Aby uniknąć potencjalnie nadmiernych zakłóceń rynku w następstwie zakazu stosowania wskaźnika referencyjnego, właściwe organy lub ESMA powinny mieć możliwość zezwolenia na tymczasowe dalsze stosowanie takiego wskaźnika referencyjnego. Aby zapewnić inwestorom końcowym wystarczający poziom przejrzystości i ochrony, użytkownicy tych wskaźników referencyjnych, które są przedmiotem ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, powinni określić odpowiedni wskaźnik alternatywny zastępujący te wskaźniki referencyjne w terminie sześciu miesięcy od opublikowania tego publicznego ogłoszenia lub w inny sposób zapewnić, aby klienci byli odpowiednio informowani o braku alternatywnego wskaźnika referencyjnego.
(16) Zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1011 uznanie administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim stanowi tymczasowy środek dostępu do rynku Unii do czasu przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej równoważności. Z uwagi na bardzo ograniczoną liczbę wskaźników referencyjnych z państw trzecich, które to wskaźniki są objęte decyzjami dotyczącymi równoważności, takie uznanie powinno jednak stać się stałym środkiem dostępu do rynku Unii w przypadku takich administratorów wskaźników referencyjnych.
(17) Wskaźniki referencyjne objęte decyzją dotyczącą równoważności uznaje się za regulowane i nadzorowane w sposób równoważny z unijnymi wskaźnikami referencyjnymi. Obowiązek ubiegania się o zatwierdzenie lub uznanie nie powinien zatem mieć zastosowania do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, którzy korzystają z decyzji dotyczącej równoważności.
(18) W interesie przejrzystości i w celu zapewnienia pewności prawa właściwe organy, które wyznaczają wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny określić potencjalne ograniczenia stosowania, które pojawiają się w przypadku, gdy administrator takiego wskaźnika referencyjnego nie uzyska zezwolenia lub nie zostanie zarejestrowany albo nie spełni wymogów zatwierdzenia lub uznania, stosownie do przypadku.
(19) Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem nieodpowiednio nadzorowanych istotnych wskaźników referencyjnych, w przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego, który staje się istotny, nie ubiega się o zezwolenie, rejestrację, uznanie lub zatwierdzenie w wyznaczonym terminie lub w przypadku gdy zezwolenie, rejestracja, uznanie lub zatwierdzenie takiego administratora wskaźnika referencyjnego nie powiedzie się, lub w przypadku cofnięcia zezwolenia, rejestracji, zatwierdzenia lub uznania, właściwy organ lub ESMA, stosownie do przypadku, powinny wydać publiczne ogłoszenie stwierdzające, że istotne wskaźniki referencyjne opracowywane przez tego administratora nie są odpowiednie do stosowania w Unii.
(20) Użytkownicy wskaźników referencyjnych opierają się na przejrzystości w odniesieniu do statusu regulacyjnego wskaźników referencyjnych, które stosują lub zamierzają stosować. Z tego powodu ESMA powinien wprowadzić do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych te wskaźniki referencyjne, które podlegają najbardziej szczegółowym wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) 2016/1011 ze względu na to, że ich stosowanie w Unii przekracza ustalony próg dla istotnych wskaźników referencyjnych albo zostały one uznane za istotne przez krajowy organ nadzoru lub ESMA, albo są kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi. Z tego samego powodu ESMA powinien również wprowadzić do tego rejestru unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego opracowywane przez administratorów, którzy uzyskali zezwolenie lub zostali zarejestrowani. Ponadto ESMA powinien również wprowadzić do rejestru wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których właściwy organ lub ESMA wydały publiczne ogłoszenie zakazujące dalszego stosowania tego wskaźnika referencyjnego. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie użytkowników, wszystkie takie informacje powinny być również łatwo dostępne w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP).
(20a) W przypadku dwóch kategorii wskaźników referencyjnych związanych z ESG, a mianowicie unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej (EU CTB) i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego (EU PAB), wymaga się zgodności z minimalnymi normami określonymi w prawie Unii. W rozporządzeniu (UE) 2019/2089 wprowadzono przepisy dotyczące przejrzystości wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się, w dokumentacji prawnej lub marketingowej, że przy ich projektowaniu uwzględniono czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG). Aby zachować wysoki poziom przejrzystości deklaracji związanych z ESG oraz odpowiedni poziom ochrony użytkowników, należy nałożyć wymóg, aby użytkownicy nie stosowali wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, jeżeli nie otrzymali informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 27 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2016/1011. Powinno to mieć zastosowanie do każdego wskaźnika referencyjnego, co do którego deklaruje się, że przy jego projektowaniu uwzględniono czynniki ESG, niezależnie od tego, czy takie wskaźniki referencyjne są administrowane w Unii, czy w państwie trzecim.
Inne kategorie wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, nieuznanych za unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej ani unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego mogłyby jednak przyczynić się do promowania kluczowych strategii politycznych Unii w zakresie zrównoważonego finansowania i do osiągnięcia powiązanych celów lub do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu lub przeciwnie - stwarzać ryzyko w tym zakresie.
W związku z tym do 31 grudnia 2028 r. Komisja powinna przedstawić - na podstawie informacji przekazanych przez ESMA - sprawozdanie oceniające dostępność wskaźników referencyjnych ESG na rynkach europejskich i światowych oraz ich absorpcję na rynku, a także zawierające analizę, czy wskaźniki te zostałyby uznane za istotne wskaźniki referencyjne, oraz analizę kosztów i wpływu na dostępność na rynku oraz zmieniającego się charakteru wskaźników zrównoważonego rozwoju i metod stosowanych do ich pomiaru. Ponadto należy w nim ocenić konieczność uregulowania wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników ESG, w celu utrzymania odpowiedniego poziomu ochrony użytkowników tych wskaźników referencyjnych oraz wysokiego poziomu przejrzystości, zmniejszenia ryzyka pseudoekologicznego marketingu i zapewnienia spójności z innymi przepisami UE w zakresie wymogów dotyczących ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Do sprawozdania w razie potrzeby należy dołączyć ocenę skutków i, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.
(21) Aby zapewnić sprawne przejście na stosowanie przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem |, administratorzy nadzorowani wcześniej na mocy rozporządzenia (UE) 2019/2089 powinni zachować istniejące rejestracje, zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia przez dziewięć miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego. Okres ten powinien dać właściwym organom i ESMA wystarczający czas na podjęcie decyzji, czy wcześniej nadzorowanych administratorów należy wyznaczyć zgodnie z niniejszym rozporządzeniem zmieniającym. W przypadku wyznaczenia administratorzy uprzednio posiadający zezwolenie, zarejestrowani, uznani lub zatwierdzeni lub administratorzy, którzy dobrowolnie zdecydują się na stosowanie niniejszego rozporządzenia, powinni móc zachować poprzedni status bez konieczności ubiegania się o niego ponownie. Administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych powinni w każdym przypadku móc zachować statusu posiadających zezwolenie, zarejestrowanych, zatwierdzonych lub uznanych administratorów wskaźników referencyjnych.
(22) Aby zapewnić właściwym organom i ESMA niezbędny czas na zebranie informacji na temat potencjalnych istotnych wskaźników referencyjnych oraz na dostosowanie istniejącej infrastruktury do nowych ram zaproponowanych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1011,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w ... dnia [...] r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3783 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych (COM(2023)0660 - C9-0389/2023 - 2023/0379(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |