Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (COM(2023)0459 - C9-0316/2023 - 2023/0288(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2024)0356
Statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w Unii Europejskiej

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (COM(2023)0459 - C9-0316/2023 - 2023/0288(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2025/3782)

(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0459),

– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 338 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0316/2023),

– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego z 24 listopada 2023 r. 1 ,

– uwzględniając art. 59 Regulaminu,

– uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

– uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Gospodarczą i Monetarną (A9-0054/2024),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;

2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2023)0288

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 *

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 2 ,

I

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dokładne, terminowe, wiarygodne i porównywalne statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w Unii Europejskiej są wymagane do celów opracowywania, wdrażania i oceny polityk Unii, w szczególności dotyczących spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, europejskiej strategii zatrudnienia, Europejskiego filaru praw socjalnych, europejskiego semestru., a także związanych z realizacją Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych oraz planu działania na rzecz gospodarki społecznej. Są one równie ważne dla UE, by mogła wypełniać zadania powierzone jej na mocy art. 2, 3 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). [Popr. 2]

(2) Zapobieganie zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowanie zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1176/2011 3  oraz monitorowanie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 4  wymaga dokładnych informacji dotyczących zmian godzinowych kosztów pracy i poziomów wynagrodzeń, wskaźnika zasięgu umów zbiorowych, poziomu ustawowego wynagrodzenia minimalnego i odsetka objętych nim pracowników w państwach członkowskich.

(3) Europejski Bank Centralny wykorzystuje europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w kontekście jednolitej polityki pieniężnej, w szczególności statystyki dotyczące zmian kosztów pracy i wzrostu płac, do monitorowania ryzyka inflacji i deflacji wynikającego z kosztów pracy. Z tego względu konieczne są dokładne, aktualne i porównywalne unijne statystyki dotyczące zmian kosztów pracy. Analizie tej musi towarzyszyć monitorowanie ryzyka inflacji i deflacji wynikającego z zysków.

(4) Należy rozszerzyć zakres statystyk dotyczących wolnych miejsc pracy oraz poprawić aktualność indeksu kosztów zatrudnienia, ponieważ oba te wskaźniki są wymienione wśród podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych 5  potrzebnych do monitorowania polityki pieniężnej i gospodarczej.

(4a) Dostęp do odpowiedniej ilości danych historycznych jest ważny do celów analitycznych, aby umożliwić ocenę indeksu kosztów zatrudnienia na przestrzeni czasu. Aby jednak zmniejszyć obciążenie państw członkowskich, przekazywanie danych powinno ograniczać się do danych historycznych, które obejmują co najmniej lata kalendarzowe 2024 i 2025.

(5) Konieczna jest podstawa prawna regulująca przekazywanie rocznych danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami na potrzeby monitorowania celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy 2030 Narodów Zjednoczonych (ONZ), w szczególności celu 5 "Równość płci" oraz celu 8 "Wzrost gospodarczy i godna praca", jak również monitorowania wpływu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 6  (dyrektywa w sprawie przejrzystości wynagrodzeń). [Popr. 3]

(6) Do wprowadzenia w życie, monitorowania i oceny zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy 7  wymagane są porównywalne dane dotyczące wynagrodzeń otrzymywanych przez mężczyzn i kobiety. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości 8  nakłada na państwa członkowskie wymóg terminowego dostarczania Komisji co roku aktualnych danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami zgodnie z dyrektywą (UE) 2023/970. Obowiązek ten należy uzupełnić odpowiednimi koniecznymi ramami statystycznymi w zakresie zestawiania i przekazywania danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami.

(6a) Zgodnie z planem działania na rzecz gospodarki społecznej 9  oraz celami określonymi w strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030, w szczególności zgodnie z celem tworzenia równych szans i zapewnienia równego dostępu do uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym, potrzebne są aktualne, porównywalne i dokładne dane na temat obecności osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy. Takie dane umożliwią bardzo potrzebną ocenę postępów we wspólnych wysiłkach na rzecz zmniejszenia różnic we wskaźnikach zatrudnienia i zwiększenia wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami.

(6b) Wdrożenie zasady równego traktowania bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne wymaga aktualnych, porównywalnych i dokładnych danych dotyczących wynagrodzeń osób o różnym pochodzeniu rasowym lub etnicznym oraz cech wykonywanej przez nich pracy. Takie dane umożliwią bardzo potrzebną ocenę postępów w ograniczaniu dyskryminacji w związku z warunkami zatrudnienia i pracy, w tym zwolnieniami i wynagrodzeniami.

(6c) Zróżnicowanie emerytur ze względu na płeć jest względną różnicą między średnimi emeryturami brutto kobiet i mężczyzn. Jego źródłem są różne ścieżki karier zawodowych. W przypadku kobiet charakteryzują się one niższymi wynagrodzeniami, krótszymi i przerywanymi okresami pracy oraz mniejszą liczbą przepracowanych godzin. W rezultacie kobiety są bardziej zagrożone ubóstwem na późniejszym etapie życia niż mężczyźni. Dane gromadzone w kontekście statystyk rynku pracy dla przedsiębiorstw dotyczące struktury zarobków, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć i struktury kosztów pracy mogą się też przyczynić do lepszego zrozumienia zróżnicowania emerytur ze względu na płeć w państwach członkowskich.

(7) Aby uprościć obowiązujące prawodawstwo i ułatwić harmonizację zakresu, pojęć, definicji oraz sprawozdawczości na temat jakości, niniejsze rozporządzenie powinno objąć wszystkie europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw.

(7a) Aby poprawić statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw, dane muszą spełniać wymogi jakościowe. W związku z tym Komisja (Eurostat) powinna przedstawić dodatkowe wytyczne dotyczące postępowania z danymi zgromadzonymi ze źródeł niskiej jakości.

(8) W rozporządzeniu należy wziąć pod uwagę nowe potrzeby, które pojawiły się wraz z rozwojem i pogłębieniem Unii i strefy euro, pod warunkiem że jego przepisy nie stwarzają nieproporcjonalnego obciążenia dla respondentów lub krajowych organów statystycznych.

(9) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne i finansowe przedsiębiorstw, zwłaszcza przedsiębiorstw społecznych, MŚP i mikroprzedsiębiorstw, krajowe organy statystyczne powinny rozważyć wykorzystanie już dostępnych krajowym, regionalnym lub lokalnym władzom źródeł administracyjnych i innowacyjnych, których głównym celem nie jest zapewnianie statystyk, do zastąpienia lub uzupełnienia badań statystycznych, z zastrzeżeniem wymogów jakości statystyki publicznej. Najnowsze osiągnięcia technologiczne i cyfrowe mogą się przyczynić do realizacji tego celu. Konieczne jest jednak ograniczenie liczby źródeł, z których można gromadzić i przekazywać dane, do tego, co jest konieczne i proporcjonalne, aby osiągnąć cel niniejszego rozporządzenia. W związku z tym Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, aby określić, z których źródeł innych niż dane sondażowe i rejestry administracyjne można gromadzić i przekazywać dane na podstawie niniejszego rozporządzenia. W każdym razie przetwarzanie danych z innych źródeł powinno się odbywać bez uszczerbku dla dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .

(9a) Krajowe organy statystyczne powinny brać pod uwagę normę dotyczącą efektywności pod względem kosztów, a podejmowane przez nie czynności wobec przedsiębiorstw nie powinny wiązać się z nadmiernymi obciążeniami dla podmiotów gospodarczych, jak stanowi art. 338 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Państwa członkowskie powinny dążyć do odpowiedniej wymiany istotnych danych między organami, aby zredukować obciążenie sprawozdawcze przedsiębiorstw.

(9b) Należy stale udoskonalać ramy regulujące statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw. Obejmuje to aspekty jakości danych, a także zmniejszanie nadmiernych obciążeń ekonomicznych. Należy jednak odpowiednio przetestować nowe metody i procedury, zanim zostaną one włączone do codziennej działalności krajowych urzędów statystycznych. W tym celu Komisja (Eurostat) i krajowe urzędy statystyczne powinny przeprowadzić studia wykonalności i badania pilotażowe. Takie studia i badania powinna inicjować Komisja, a udział w nich powinien być otwarty dla krajowych urzędów statystycznych na zasadzie dobrowolności. Aby wyciągnąć właściwe wnioski, Komisja i krajowe urzędy statystyczne powinny dokładnie przeanalizować wyniki tych studiów i badań. Analizę należy udostępnić społeczności statystycznej i ogółowi społeczeństwa.

(10) W celu zwiększenia efektywności procesów tworzenia statystyk rynku pracy oraz zmniejszenia obciążenia statystycznego respondentów, krajowe organy statystyczne powinny mieć prawo do szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszystkich krajowych rejestrów administracyjnych i do korzystania z nich oraz do włączenia ich do statystyki w zakresie niezbędnym do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki rynku pracy dotyczącej przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 17a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 11 .

(11) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do ochrony danych poufnych i przetwarzania danych osobowych oraz ich udostępniania, w tym danych będących w posiadaniu podmiotu prywatnego.

(11a) Ze względu na zwykle nieuporządkowany charakter przeszukiwania ogólnie dostępnych treści w internecie wykorzystywanie technik web scrapingu do gromadzenia danych ze stron internetowych może nie być zgodne z zasadą dokładności ochrony danych, ponieważ nie zapewnia oceny wiarygodności źródeł. Może dojść do naruszenia wymogów dotyczących jednakowej jakości statystyk publicznych (np. zasad dokładności statystycznej i wiarygodności danych źródłowych).

(12) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, tj. ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia wysokiej jakości statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, nie może zostać osiągnięty w wystarczającym stopniu przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na spójność i porównywalność możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię 25 września 2023 r.

(14) Do właściwego wdrożenia niniejszego rozporządzenia w państwach członkowskich konieczny jest upływ co najmniej 12 miesięcy od jego wejścia w życie do pierwszego gromadzenia danych. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno się rozpocząć najwcześniej od 1 stycznia 2026 r.

(15) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W rozporządzeniu ustanawia się wspólne ramy prawne opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii.

Artykuł  2

Definicje

Do celów rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(1)
"jednostka statystyczna" oznacza osobę fizyczną lub prawną, której dotyczą gromadzone lub zestawiane dane;
(2)
"przedsiębiorstwo" oznacza zbiór jednostek prawnych zdefiniowanych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 13 , obejmujący producentów nierynkowych i inne jednostki instytucjonalne należące do sektora instytucji rządowych i samorządowych;
(2a)
"przedsiębiorstwo społeczne" oznacza podmiot prawa prywatnego, który można ustanowić korzystając z różnych form prawnych, i który dostarcza towary i świadczy usługi na rynku w sposób przedsiębiorczy i zgodnie z zasadami i cechami gospodarki społecznej, a uzasadnieniem jego działalności komercyjnej są cele społeczne lub środowiskowe 14 ;
(3)
"jednostka lokalna" oznacza przedsiębiorstwo lub jego część, znajdujące się w określonym geograficznie miejscu;
(4)
"przedsiębiorstwo będące rezydentem" lub "jednostka lokalna będąca rezydentem" oznacza przedsiębiorstwo lub jednostkę lokalną, prowadzące działalność gospodarczą mającą wpływ na produkt krajowy brutto (PKB);
(5)
"pracownik" oznacza osobę niezależnie od jej obywatelstwa, miejsca zamieszkania lub długości okresu pracy w danym państwie członkowskim, która pozostaje z przedsiębiorstwem w bezpośrednim stosunku pracy nawiązanym na podstawie formalnej lub nieformalnej umowy o pracę | oraz otrzymuje wynagrodzenie, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny) oraz czas trwania umowy (określony lub nieokreślony, w tym sezonowy); wynagrodzenie pracownika może przybrać formę wynagrodzenia łącznie z premiami, wynagrodzenia za pracę na akord i pracę w systemie zmianowym, dodatków, opłat, prowizji oraz wynagrodzenia w naturze; [Popr. 4]
(6)
"pracodawca" oznacza przedsiębiorstwo lub jednostkę lokalną, które pozostają w bezpośrednim stosunku pracy nawiązanym na podstawie formalnej lub nieformalnej umowy o pracę z pracownikiem; [Popr. 5]
(7)
"dziedzina" oznacza co najmniej jeden zbiór danych, który obejmuje co najmniej jeden temat;
(8)
"temat" oznacza treść informacji zbieranych w odniesieniu do jednostek statystycznych w procesie gromadzenia danych, przy czym każdy temat obejmuje pewną liczbę tematów szczegółowych;
(9)
"temat szczegółowy" oznacza szczegółową treść informacji, które mają być zbierane w odniesieniu do jednostek statystycznych w związku z danym tematem; każdy temat szczegółowy obejmuje co najmniej jedną zmienną;
(10)
"zmienna" oznacza cechę jednostki mogącą obejmować więcej niż jeden zbiór wartości, które mogą mieć postać liczby bezwzględnej, odsetka lub odniesienia do pozycji w klasyfikacji;
(11)
"podział" oznacza z góry określony, wyraźny, wyczerpujący i wzajemnie wykluczający się zbiór wartości, które mogą być przypisane do zmiennej charakteryzującej jednostki statystyczne;
(12)
"mikrodane" oznaczają dane dotyczące tylko jednej jednostki statystycznej bez bezpośredniego identyfikatora;
(13)
"dane zagregowane" oznaczają dane dotyczące zbioru kilku jednostek statystycznych;
(14)
"populacja statystyczna" oznacza zbiór jednostek statystycznych, w odniesieniu do których wymagane są informacje i szacunki;
(15)
"operat losowania" oznacza wykaz, mapę lub inną specyfikację jednostek, określające populację statystyczną, która ma zostać zbadana w całości lub podlegać doborowi próby;
(16)
"próba" oznacza podzbiór operatu losowania, którego elementy wybiera się w oparciu o proces o znanym prawdopodobieństwie wyboru, zaprojektowany tak, aby umożliwiał obliczanie wiarygodnych szacunków dotyczących populacji statystycznej;
(17)
"respondent" oznacza jednostkę sprawozdawczą, która dostarcza informacje organowi prowadzącemu badanie;
(18)
"dane z badania statystycznego" oznaczają dane zebrane w odniesieniu do próby respondentów i ekstrapolowane na populację statystyczną przy użyciu odpowiednich metod matematycznych;
(19)
"rejestry administracyjne" oznaczają dane generowane przez podmiot administracyjny, zwykle organ publiczny, którego głównym celem nie jest dostarczanie statystyk;
(20)
"inne źródła" oznaczają wysokiej jakości i wiarygodne dane generowane przez podmiot nieadministracyjny, w tym rejestry prywatne, strony internetowe i bazy danych, których głównym celem nie jest dostarczanie statystyk publicznych;
(21)
"klasyfikacja statystyczna" oznacza uporządkowany wykaz, z co najmniej jednym poziomem szczegółowości, powiązanych, ale wzajemnie wykluczających się kategorii stosowanych do organizowania informacji w danej dziedzinie statystycznej według ich podobieństwa;
(22)
"okres odniesienia" oznacza okres, do którego odnoszą się dane;
(23)
"okres gromadzenia danych" oznacza okres, w którym gromadzone są dane;
(24)
"metadane" oznaczają informacje, które są potrzebne do wykorzystywania i interpretowania statystyk i które opisują dane w ustrukturyzowany sposób;
(25)
"wstępnie sprawdzone dane" oznaczają dane zweryfikowane przez państwa członkowskie w oparciu o wspólne reguły walidacji danych;
(26)
"raport jakości" oznacza raport zawierający informacje o jakości produktu lub procesu statystycznego;
(26a)
"dane historyczne" oznaczają dane obejmujące okres co najmniej dwóch lat przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Źródła i metody

1. 
Do celów zestawiania statystyk na podstawie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie stosują lub ponownie wykorzystują jedno z następujących źródeł danych lub połączenie kilku tych źródeł, pod warunkiem, że spełniają one wymogi jakości, o których mowa w art. 8:
a)
dane z badania statystycznego,
b)
rejestry administracyjne,
c)
inne źródła.
1a. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 13, aby uzupełnić niniejsze rozporządzenie w celu określenia, z jakich innych źródeł, o których mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, można gromadzić i przekazywać dane. Wykonując uprawnienia do przyjmowania takich aktów delegowanych, Komisja dopilnowuje, aby korzystanie z tych innych źródeł było konieczne i proporcjonalne z punktu widzenia celów niniejszego rozporządzenia, z należytym uwzględnieniem wrażliwości przedmiotowych danych i bez uszczerbku dla dyrektywy 2002/58/WE.
2. 
W badaniach statystycznych stosowanych do celów statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw wykorzystuje się próby reprezentatywne dla populacji statystycznej. Próby przedsiębiorstw lub jednostek lokalnych wybiera się z krajowych statystycznych rejestrów przedsiębiorstw zdefiniowanych w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2152.
3. 
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) szczegółowe informacje dotyczące wykorzystanych źródeł i metod za pośrednictwem raportów jakości, o których mowa w art. 8 ust. 4.
Artykuł  3a

Wymagania w zakresie przetwarzania danych osobowych

1. 
Jeżeli działania, które należy podjąć na podstawie niniejszego rozporządzenia, obejmują przetwarzanie danych osobowych, takie przetwarzanie jest proporcjonalne i odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 15  oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 16 . Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w tych rozporządzeniach dane przekazywane na podstawie niniejszego rozporządzenia są agregowane w takim stopniu, aby nie można było zidentyfikować osób fizycznych.
2. 
Przetwarzanie danych osobowych do celów statystycznych, które uznaje się za leżące w interesie publicznym, podlega odpowiednim zabezpieczeniom zgodnie z art. 89 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 13 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Należy zwłaszcza przestrzegać zasady anonimizacji danych osobowych.
Artykuł  4

Wymogi w zakresie danych

1. 
Statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw obejmują następujące dziedziny i tematy:
a)
wynagrodzenia:
(i)
struktura wynagrodzeń;
(ii)
luka płacowa między kobietami a mężczyznami;
(iii)
zasięg umów zbiorowych;
(iv)
poziom ustawowego wynagrodzenia minimalnego, o ile ma zastosowanie;
(v)
zasięg ustawowego wynagrodzenia minimalnego, o ile ma zastosowanie;
b)
koszty pracy:
(i)
struktura kosztów pracy;
(ii)
indeks kosztów zatrudnienia;
c)
popyt na pracę:
(i)
wolne miejsca pracy.

Tematy: "indeks kosztów zatrudnienia", o którym mowa w lit. b) pkt (ii), oraz "wolne miejsca pracy", o którym mowa w lit. c) pkt (i), obejmują dotyczące ich wczesne szacunki, o których mowa w art. 5.

2. 
Dla każdego tematu wymienionego w ust. 1 określono w załączniku tematy szczegółowe, ich częstotliwość, okresy odniesienia i terminy przekazywania.
3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zgodnie z art. 13, w celu zmiany określonego w załączniku wykazu tematów szczegółowych, częstotliwości, okresów odniesienia i terminów przekazywania.
4. 
Przy wykonywaniu uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych, na podstawie ust. 3, Komisja zapewnia, aby zmiany nie nakładały znacznego i nieproporcjonalnego obciążenia na państwa członkowskie i respondentów. W tym celu prowadzi się studia wykonalności określone w art. 9 oraz należycie się ocenia i uwzględnia ich wyniki przed przyjęciem aktów delegowanych.
5. 
Dane przekazuje się Komisji (Eurostatowi) w formie danych zagregowanych, z wyjątkiem tematu "struktura wynagrodzeń", o którym mowa w ust. 1 lit. a) pkt (i) i w przypadku którego przekazuje się mikrodane dotyczące poszczególnych pracowników i jednostek lokalnych.
6. 
Państwa członkowskie przekazują wstępnie sprawdzone dane i metadane w formacie technicznym określonym przez Komisję (Eurostat) dla każdego zbioru danych. Do przekazywania danych Komisji (Eurostatowi) wykorzystuje się usługi pojedynczego punktu wprowadzania danych.
7. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające dla każdego tematu następujące elementy:
a)
wykaz i opis zmiennych;
b)
klasyfikacje statystyczne i podziały danych;
c)
docelowe poziomy dokładności;
d)
metadane, które mają być przekazywane z taką samą częstotliwością, za te same okresy odniesienia i w tych samych terminach, jak dane, do których się odnoszą;
e)
okresy gromadzenia danych.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2, nie później niż 12 miesięcy przed rozpoczęciem danego okresu odniesienia.

Artykuł  5

Wstępne szacunki

1. 
Wstępne szacunki dotyczące indeksu kosztów zatrudnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (ii), oraz wolnych miejsc pracy, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) pkt (i), są przekazywane:
a)
przez państwa członkowskie, których roczna liczba pracowników stanowi ponad 3 % łącznej liczby pracowników w UE w każdym z 3 ostatnich następujących po sobie lat oraz
b)
przez państwa członkowskie strefy euro, których roczna liczba pracowników stanowi ponad 3 % łącznej liczby pracowników w strefie euro w każdym z 3 ostatnich następujących po sobie lat.
2. 
Odsetek pracowników w łącznej liczbie pracowników w UE i w strefie euro, o którym mowa w ust. 1, ocenia Komisja (Eurostat) na podstawie dostępnych danych z badania aktywności ekonomicznej ludności UE.
3. 
W razie zmian w wykazie państw członkowskich, których roczna liczba pracowników przekracza progi, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), Komisja (Eurostat) powiadamia państwo lub państwa członkowskie, których to dotyczy, w terminie 6 miesięcy od końca okresu zastosowanego w ocenie progu 3 %. Jeżeli zaktualizowane odsetki pracowników wynoszą mniej niż wartości progowe, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), państwu członkowskiemu, którego to dotyczy, pozwala się na zaprzestanie przekazywania wstępnych szacunków, począwszy od kwartału odniesienia pierwszego roku kalendarzowego następującego po dacie zgłoszenia. Jeżeli zaktualizowane odsetki pracowników przekraczają te wartości progowe, państwo członkowskie, którego to dotyczy, przekazuje wstępne szacunki, począwszy od pierwszego kwartału odniesienia trzeciego roku kalendarzowego następującego po dacie zgłoszenia.
Artykuł  6

Jednostki statystyczne i populacja statystyczna

1. 
Na podstawie niniejszego rozporządzenia zestawia się statystyki w odniesieniu do co najmniej jednej z następujących jednostek statystycznych:
a)
przedsiębiorstwa;
b)
jednostki lokalne;
c)
pracownicy.
2. 
W przypadku tematu "indeks kosztów zatrudnienia", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (ii), oraz tematu "wolne miejsca pracy", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) pkt (i), populacja statystyczna obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa lub wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego i spełniające następujące warunki:
a)
ich główna działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE 17 , z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników oraz gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne", oraz
b)
zatrudniają co najmniej 1 pracownika.
3. 
W przypadku tematu "struktura wynagrodzeń", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) pkt (i), oraz tematu "luka płacowa między kobietami a mężczyznami", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) pkt (ii), w przypadku danych dotyczących pracodawcy populacja statystyczna obejmuje wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego i spełniające następujące warunki:
a)
ich działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE, z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników oraz gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne", oraz
b)
zatrudniają co najmniej 1 pracownika.

Wprzypadku tematów "struktura wynagrodzeń" oraz "luka płacowa między kobietami a mężczyznami" w przypadku danych dotyczących pracowników populacja statystyczna obejmuje wszystkich pracowników, których jednostka lokalna należy do populacji statystycznej zdefiniowanej w akapicie pierwszym lit. a) i b).

4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 lit. a) i b) w przypadku danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami za okres odniesienia 2026 przekazywanie danych obejmuje wszystkie jednostki lokalne wchodzące w skład przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 pracowników, które oprócz działalności wykluczonych w ust. 3 lit. a) nie wykonują działalności ujętej w klasyfikacji NACE w sekcji "Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne".
5. 
W przypadku tematu "struktura kosztów pracy", o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) pkt (i), populacja statystyczna obejmuje wszystkie jednostki lokalne będące rezydentami danego państwa członkowskiego i spełniające następujące warunki:
a)
ich działalność gospodarcza ujęta jest w jednej z sekcji klasyfikacji NACE, z wyjątkiem sekcji "Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo", "Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników oraz gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby" oraz "Organizacje i zespoły eksterytorialne", oraz
b)
wchodzą w skład przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 pracowników.
5a. 
W odniesieniu do wszystkich tematów wymienionych w załączniku państwa członkowskie gromadzą i przekazują oddzielnie dane dotyczące przedsiębiorstw społecznych.
Artykuł  7

Wymogi dotyczące statystyk ad hoc

1. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania zgodnie z art. 13 aktów delegowanych uzupełniających niniejsze rozporządzenie przez określenie informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie na zasadzie ad hoc, jeżeli w ramach niniejszego rozporządzenia gromadzenie dodatkowych danych uznaje się za niezbędne do zaspokojenia dodatkowych potrzeb w zakresie danych statystycznych, niemożliwych do zaspokojenia w inny sposób. Te akty delegowane określają:
a)
tematy szczegółowe, które mają być dostarczane w ramach gromadzenia danych ad hoc, związane z dziedzinami i tematami określonymi w art. 4 oraz przyczyny takich dodatkowych potrzeb statystycznych;
b)
okresy odniesienia i terminy przekazywania danych.
2. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w ust. 1, począwszy od roku odniesienia 2028 oraz z zachowaniem co najmniej 2 lat przerwy między każdym gromadzeniem danych ad hoc.
3. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu określenia informacji ad hoc, o których mowa w ust. 1, oraz metadanych. Te akty wykonawcze określają, w stosownych przypadkach, następujące elementy techniczne:
a)
wykaz i opis zmiennych;
b)
klasyfikacje statystyczne i podziały danych;
c)
szczegółowe specyfikacje objętych jednostek statystycznych;
d)
metadane, które mają być przekazywane;
e)
okresy gromadzenia danych.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2, nie później niż 24 miesiące przed rozpoczęciem odpowiedniego okresu odniesienia.

Artykuł  8

Wymogi jakości i sprawozdawczość dotycząca jakości

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają konieczne środki w celu zapewnienia jakości przekazywanych danych i metadanych.
2. 
Państwa członkowskie dopilnowują, aby dane, w tym dane historyczne, otrzymane z wykorzystaniem źródeł określonych w art. 3 obejmowały wszystkie jednostki statystyczne i całą populację statystyczną określone w art. 6 oraz zapewniały dokładne szacunki dotyczące tych jednostek i populacji.
3. 
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
4. 
Państwa członkowskie przekazują raporty jakości dotyczące źródeł i metod dla każdego tematu wymienionego w art. 4.
5. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające praktyczne ustalenia dotyczące raportów jakości oraz ich treść. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2.
6. 
Państwa członkowskie informują Komisję (Eurostat) o wszelkich istotnych informacjach lub zmianach dotyczących wykonania niniejszego rozporządzenia, mających wpływ na jakość przekazywanych statystyk. Informacje te są przekazywane jak najszybciej i najpóźniej 3 miesiące po wejściu w życie każdej takiej zmiany.
7. 
Na wniosek Komisji (Eurostatu) państwa członkowskie dostarczają dodatkowe informacje niezbędne do oceny jakości informacji statystycznych.
8. 
Komisja (Eurostat) ocenia jakość przekazanych danych, wykorzystanych źródeł i metod oraz operatów losowania. Komisja (Eurostat) przygotowuje i publikuje sprawozdania dotyczące jakości przekazywanych danych, źródeł i zastosowanych metod. W sprawozdaniach Komisja (Eurostat) zaleca sposób zarządzania źródłami, których jakość uznano za niską, oraz danymi zgromadzonymi z tych źródeł.
Artykuł  9

Studia wykonalności i badania pilotażowe

1. 
W celu poprawy statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw lub w celu ograniczenia administracyjnego i finansowego obciążenia przedsiębiorstw, w szczególności MŚP i mikroprzedsiębiorstw, Komisja (Eurostat) może inicjować studia wykonalności i badania pilotażowe. Cele takich studiów i badań obejmują co najmniej jeden z następujących elementów:
a)
poprawę jakości i porównywalności zbiorów danych;
b)
badanie nowych możliwości i wdrażanie nowych elementów dla zaspokojenia potrzeb użytkowników;
c)
usprawnienie integracji badań z innymi źródłami danych;
d)
ograniczenie obciążeń respondentów;
e)
poprawę opłacalności gromadzenia danych.

W takich studiach i badaniach uwzględnia się rozwój technologiczny i cyfrowy.

1a. 
Dane gromadzone podczas badań pilotażowych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, ograniczają się do dziedzin i tematów wymienionych w art. 4 ust. 1 oraz do tematów szczegółowych wymienionych w załączniku.
2. 
Państwa członkowskie mogą uczestniczyć w tych studiach i badaniach dobrowolnie. We współpracy z Komisją (Eurostatem) zapewniają ich reprezentatywność na poziomie Unii.
3. 
Wyniki tych studiów i badań ocenia Komisja (Eurostat) we współpracy z państwami członkowskimi i najważniejszymi zainteresowanymi stronami, w tym partnerami społecznymi. Komisja (Eurostat) przygotowuje sprawozdania z wyników tych studiów i badań we współpracy z państwami członkowskimi. Sprawozdania te są podawane do wiadomości publicznej.

W sprawozdaniach, o których mowa w akapicie pierwszym, Komisja (Eurostat) może zalecić, w jaki sposób badania pilotażowe powinny zostać włączone jako trwałe rozwiązania.

3a. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 13, aby uzupełnić niniejsze rozporządzenie w celu określenia ról i obowiązków podmiotów prowadzących badania, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, w zakresie, w jakim przetwarzanie danych osobowych odbywa się do celów takich badań.
Artykuł  10

Finansowanie

1. 
Z budżetu ogólnego Unii można przyznać wkład finansowy na rzecz krajowych organów statystycznych i innych organów krajowych, o których mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 223/2009, w celu:
a)
poprawy źródeł, w tym operatów losowania, na potrzeby statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw, od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia najpóźniej do dnia 31 grudnia 2029 r.;
b)
poprawy metod tworzenia statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw, w tym prowadzenia studiów wykonalności i badań pilotażowych, o których mowa w art. 9.

Unia nie finansuje kosztów regularnego zestawiania statystyk, które mają być przekazywane na podstawie niniejszego rozporządzenia.

2. 
Wkład finansowy Unii nie przekracza 80 % kosztów kwalifikowalnych.
Artykuł  11

Ochrona interesów finansowych Unii

1. 
Komisja wprowadza odpowiednie środki zapewniające - podczas realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia - ochronę interesów finansowych Unii przez zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary administracyjne i finansowe.
2. 
Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymali środki unijne na podstawie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole i inspekcje na miejscu, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 18  oraz rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 19 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o udzielenie dotacji, decyzją o udzieleniu dotacji lub umową w sprawie zamówienia finansowaną w na podstawie niniejszego rozporządzenia.
4. 
Nie naruszając przepisów ust. 1, 2 i 3, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i z organizacjami międzynarodowymi, zamówieniach, umowach o udzielenie dotacji i decyzjach o udzieleniu dotacji wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia zamieszcza się przepisy wyraźnie upoważniające Komisję, Trybunał Obrachunkowy, Prokuraturę Europejską i OLAF do prowadzenia takich audytów i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.
Artykuł  12

Odstępstwa

1. 
W przypadku gdy krajowy system statystyczny państwa członkowskiego wymaga istotnych zmian na potrzeby stosowania niniejszego rozporządzenia bądź aktów delegowanych lub wykonawczych przyjętych na jego podstawie, Komisja może przyznać temu państwu członkowskiemu - w drodze aktów wykonawczych - należycie uzasadnione odstępstwa na maksymalny okres jednego roku. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2.

Przyznając odstępstwa, Komisja bierze pod uwagę porównywalność statystyk państw członkowskich oraz terminowe obliczanie wymaganych reprezentatywnych i wiarygodnych agregatów europejskich. Komisja zapewnia też, aby wymogi dotyczące statystyk, metadanych i jakości objętych niniejszym rozporządzeniem, a poprzednio objętych uchylonymi rozporządzeniami, były nadal spełniane bez zakłóceń.

2. 
Państwo członkowskie, którego to dotyczy, składa należycie uzasadniony wniosek do Komisji w terminie 3 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub przyjętych na jego podstawie aktów delegowanych lub wykonawczych.
Artykuł  13

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 1a, art. 4 ust. 3, art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 3a, powierza się Komisji na okres pięciu lat od... Urząd Publikacji: proszę wstawić dokładną datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia]. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 3 ust. 1a, art. 4 ust. 3, art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 3a, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym, określonym w niej, terminie. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 3 ust. 1a, art. 4 ust. 3, art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 3a wchodzi wżycie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o trzy miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  14

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  15

Uchylenie

1. 
Rozporządzenia (WE) nr 530/1999, (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 tracą moc z dniem 1 stycznia 2026 r.
2. 
Odesłania do uchylonych rozporządzeń traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  16

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Stosuje się je od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w ..

ZAŁĄCZNIK

Dziedziny, tematy i tematy szczegółowe; częstotliwość przekazywania danych, okresy odniesienia i terminy przekazywania danych w podziale według tematów

Dziedzina Temat Temat szczegółowy Częstotliwość Okres odniesienia Termin przekazywania danych (1) (2) Pierwszy okres odniesienia
Wynagrodzenia Struktura wynagrodzeń Wynagrodzenia

Łączne wynagrodzenie roczne i miesięczne i wszystkie ich składniki oraz wynagrodzenie godzinowe wypłacane każdemu pracownikowi objętemu próbą.

Co cztery lata Rok kalendarzowy T+16 miesięcy 2026
Cechy charakterystyczne pracodawcy

Informacje gospodarcze, prawne, geograficzne i na temat zatrudnienia dotyczące jednostki lokalnej, do której należy każdy pracownik objęty próbą, oraz jej przedsiębiorstwa.

Cechy charakterystyczne pracownika

Indywidualne dane demograficzne, geograficzne, w tym to, czy pracownik jest pracownikiem migrującym czy transgranicz- nym,

dotyczące wykształcenia, umowy o pracę i zawodu odnoszące się do każdego pracownika objętego próbą.

Okresy pracy

Informacja o okresach pracy każdego pracownika objętego próbą.

Techniczne elementy badania

Informacje na temat doboru próby i gromadzenia danych odnoszące się do każdego pracownika objętego próbą oraz jego/jej pracodawcy (np. wagi).

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami Wynagrodzenia godzinowe

Wynagrodzenia godzinowe pracowników płci męskiej i żeńskiej w podziale według głównych cech charakterystycznych pracodawcy i pracownika oraz odpowiadające im względne różnice między wynagrodzeniami godzinowymi pracowników płci męskiej i żeńskiej.

Pracownicy

Liczba pracowników płci męskiej i żeńskiej w podziale według cech charakterystycznych pracodawcy i pracownika

Co roku Rok kalendarzowy T+13 miesięcy 2026
Minimalne wynagrodzenie Poziom ustawowego wynagrodzenia minimalnego Co dwa lata Rok kalendarzowy T+13 miesięcy 2026
Liczba i odsetek pracowników objętych ustawowym wynagrodzeniem minimalnym Co dwa lata Rok kalendarzowy T+13 miesięcy 2026
Zasięg umów zbiorowych Liczba pracowników objętych układami zbiorowymi Co dwa lata Rok kalendarzowy T+13 miesięcy 2026
Koszty pracy Struktura kosztów pracy Koszty pracy

Łączne koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z zatrudnianiem pracowników oraz składniki tych kosztów.

Co cztery lata Rok kalendarzowy T+18 miesięcy 2028
Godziny przepracowane

Godziny faktycznie przepracowane w podziale według głównych rodzajów pracowników.

Godziny opłacone

Godziny opłacone w podziale według głównych rodzajów pracowników.

Pracownicy

Liczba pracowników w podziale według głównych rodzajów.

Jednostki lokalne

Informacje na temat jednostek lokalnych objętych próbą.

Indeks kosztów zatrudnienia Kwartalny indeks kosztów zatrudnienia na godzinę pracy

Kwartalny indeks kosztów zatrudnienia na godzinę pracy, według rodzaju kosztów; nieskorgowane i skorygowane szeregi czasowe.

Co kwartał Kwartał kalendarzowy - Wczesne szacunki: T +45 dni

- Dane ostateczne T +65 dni

Pierwszy kwartał 2026 r.
Kwartalny indeks łącznych kosztów zatrudnienia

Nieskorygowane i skorygowane szeregi czasowe.

Kwartalny indeks godzin przepracowanych

Nieskorygowane i skorygowane szeregi czasowe.

Roczne koszty pracy

Poziomy (wagi) rocznych kosztów pracy w podziale według rodzaju kosztów.

Co roku Rok kalendarzowy Koniec pierwszego kwartału roku T+1 + 65 dni
Popyt na pracę Wolne miejsca pracy Wolne stanowiska

Informacje na temat zarejestrowanych wolnych stanowisk pracy; nie- skorygowane i skorygowane szeregi czasowe.

Stanowiska obsadzone

Informacje na temat zarejestrowanych stanowisk obsadzonych; nie- skorygowane i skorygowane szeregi czasowe.

Co kwartał Kwartał kalendarzowy - Wczesne szacunki: T +45 dni

- Dane ostateczne T +70 dni

Pierwszy kwartał 2026 r.
(1) Po zakończeniu okresu odniesienia "T".

(2) Jeżeli wspomniane wyżej terminy przypadają na sobotę lub niedzielę, faktycznym terminem jest następujący po nich poniedziałek, przed godziną

12:00 czasu środkowoeuropejskiego.

1 Dz.U. C, C/2024/668, 12.01.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/668/oj.
* Zmiany w tekście wynikają z przyjęcia poprawki 1. Tekst nowy lub zmieniony został zaznaczony kursywą i wytłuszczonym drukiem; symbol Isygnalizuje skreślenia.
2 Dz.U. C, C/2024/668, 12.01.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/668/oj.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 275 z 25.10.2022, s. 33).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk w strefie euro "W kierunku usprawnionych metod w zakresie statystyk i wskaźników dla strefy euro", COM(2002) 661 final z 27 listopada 2002 r.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (Dz.U. L 132 z 17.5.2023, s. 21, http://data.europa.eu/eli/dir/2023/ 970/oj).
7 Dyrektywa 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy (Dz.U. L 204 z 26.7.2006, s. 23).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (Dz.U. L 132 z 17.5.2023, s. 21).
9 COM(2021)0778.
10 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
13 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, s. 1), załącznik, sekcja III-A.
14 Zalecenie Rady z 27 listopada 2023 r. w sprawie opracowania ramowych warunków dla gospodarki społecznej (C/2023/1344) (Dz.U. C, C/2023/1344, 29.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1344/oj).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 679/oj).
17 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
19 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3782

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (COM(2023)0459 - C9-0316/2023 - 2023/0288(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025