(C/2025/3782)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0459),
– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 338 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0316/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego z 24 listopada 2023 r. 1 ,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
– uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Gospodarczą i Monetarną (A9-0054/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0288
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 2 ,
I
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dokładne, terminowe, wiarygodne i porównywalne statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w Unii Europejskiej są wymagane do celów opracowywania, wdrażania i oceny polityk Unii, w szczególności dotyczących spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, europejskiej strategii zatrudnienia, Europejskiego filaru praw socjalnych, europejskiego semestru., a także związanych z realizacją Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych oraz planu działania na rzecz gospodarki społecznej. Są one równie ważne dla UE, by mogła wypełniać zadania powierzone jej na mocy art. 2, 3 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). [Popr. 2]
(2) Zapobieganie zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowanie zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1176/2011 3 oraz monitorowanie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 4 wymaga dokładnych informacji dotyczących zmian godzinowych kosztów pracy i poziomów wynagrodzeń, wskaźnika zasięgu umów zbiorowych, poziomu ustawowego wynagrodzenia minimalnego i odsetka objętych nim pracowników w państwach członkowskich.
(3) Europejski Bank Centralny wykorzystuje europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw w kontekście jednolitej polityki pieniężnej, w szczególności statystyki dotyczące zmian kosztów pracy i wzrostu płac, do monitorowania ryzyka inflacji i deflacji wynikającego z kosztów pracy. Z tego względu konieczne są dokładne, aktualne i porównywalne unijne statystyki dotyczące zmian kosztów pracy. Analizie tej musi towarzyszyć monitorowanie ryzyka inflacji i deflacji wynikającego z zysków.
(4) Należy rozszerzyć zakres statystyk dotyczących wolnych miejsc pracy oraz poprawić aktualność indeksu kosztów zatrudnienia, ponieważ oba te wskaźniki są wymienione wśród podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych 5 potrzebnych do monitorowania polityki pieniężnej i gospodarczej.
(4a) Dostęp do odpowiedniej ilości danych historycznych jest ważny do celów analitycznych, aby umożliwić ocenę indeksu kosztów zatrudnienia na przestrzeni czasu. Aby jednak zmniejszyć obciążenie państw członkowskich, przekazywanie danych powinno ograniczać się do danych historycznych, które obejmują co najmniej lata kalendarzowe 2024 i 2025.
(5) Konieczna jest podstawa prawna regulująca przekazywanie rocznych danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami na potrzeby monitorowania celów zrównoważonego rozwoju w ramach Agendy 2030 Narodów Zjednoczonych (ONZ), w szczególności celu 5 "Równość płci" oraz celu 8 "Wzrost gospodarczy i godna praca", jak również monitorowania wpływu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 6 (dyrektywa w sprawie przejrzystości wynagrodzeń). [Popr. 3]
(6) Do wprowadzenia w życie, monitorowania i oceny zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy 7 wymagane są porównywalne dane dotyczące wynagrodzeń otrzymywanych przez mężczyzn i kobiety. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości 8 nakłada na państwa członkowskie wymóg terminowego dostarczania Komisji co roku aktualnych danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami zgodnie z dyrektywą (UE) 2023/970. Obowiązek ten należy uzupełnić odpowiednimi koniecznymi ramami statystycznymi w zakresie zestawiania i przekazywania danych dotyczących luki płacowej między kobietami a mężczyznami.
(6a) Zgodnie z planem działania na rzecz gospodarki społecznej 9 oraz celami określonymi w strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030, w szczególności zgodnie z celem tworzenia równych szans i zapewnienia równego dostępu do uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym, potrzebne są aktualne, porównywalne i dokładne dane na temat obecności osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy. Takie dane umożliwią bardzo potrzebną ocenę postępów we wspólnych wysiłkach na rzecz zmniejszenia różnic we wskaźnikach zatrudnienia i zwiększenia wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami.
(6b) Wdrożenie zasady równego traktowania bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne wymaga aktualnych, porównywalnych i dokładnych danych dotyczących wynagrodzeń osób o różnym pochodzeniu rasowym lub etnicznym oraz cech wykonywanej przez nich pracy. Takie dane umożliwią bardzo potrzebną ocenę postępów w ograniczaniu dyskryminacji w związku z warunkami zatrudnienia i pracy, w tym zwolnieniami i wynagrodzeniami.
(6c) Zróżnicowanie emerytur ze względu na płeć jest względną różnicą między średnimi emeryturami brutto kobiet i mężczyzn. Jego źródłem są różne ścieżki karier zawodowych. W przypadku kobiet charakteryzują się one niższymi wynagrodzeniami, krótszymi i przerywanymi okresami pracy oraz mniejszą liczbą przepracowanych godzin. W rezultacie kobiety są bardziej zagrożone ubóstwem na późniejszym etapie życia niż mężczyźni. Dane gromadzone w kontekście statystyk rynku pracy dla przedsiębiorstw dotyczące struktury zarobków, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć i struktury kosztów pracy mogą się też przyczynić do lepszego zrozumienia zróżnicowania emerytur ze względu na płeć w państwach członkowskich.
(7) Aby uprościć obowiązujące prawodawstwo i ułatwić harmonizację zakresu, pojęć, definicji oraz sprawozdawczości na temat jakości, niniejsze rozporządzenie powinno objąć wszystkie europejskie statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw.
(7a) Aby poprawić statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw, dane muszą spełniać wymogi jakościowe. W związku z tym Komisja (Eurostat) powinna przedstawić dodatkowe wytyczne dotyczące postępowania z danymi zgromadzonymi ze źródeł niskiej jakości.
(8) W rozporządzeniu należy wziąć pod uwagę nowe potrzeby, które pojawiły się wraz z rozwojem i pogłębieniem Unii i strefy euro, pod warunkiem że jego przepisy nie stwarzają nieproporcjonalnego obciążenia dla respondentów lub krajowych organów statystycznych.
(9) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne i finansowe przedsiębiorstw, zwłaszcza przedsiębiorstw społecznych, MŚP i mikroprzedsiębiorstw, krajowe organy statystyczne powinny rozważyć wykorzystanie już dostępnych krajowym, regionalnym lub lokalnym władzom źródeł administracyjnych i innowacyjnych, których głównym celem nie jest zapewnianie statystyk, do zastąpienia lub uzupełnienia badań statystycznych, z zastrzeżeniem wymogów jakości statystyki publicznej. Najnowsze osiągnięcia technologiczne i cyfrowe mogą się przyczynić do realizacji tego celu. Konieczne jest jednak ograniczenie liczby źródeł, z których można gromadzić i przekazywać dane, do tego, co jest konieczne i proporcjonalne, aby osiągnąć cel niniejszego rozporządzenia. W związku z tym Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, aby określić, z których źródeł innych niż dane sondażowe i rejestry administracyjne można gromadzić i przekazywać dane na podstawie niniejszego rozporządzenia. W każdym razie przetwarzanie danych z innych źródeł powinno się odbywać bez uszczerbku dla dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(9a) Krajowe organy statystyczne powinny brać pod uwagę normę dotyczącą efektywności pod względem kosztów, a podejmowane przez nie czynności wobec przedsiębiorstw nie powinny wiązać się z nadmiernymi obciążeniami dla podmiotów gospodarczych, jak stanowi art. 338 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Państwa członkowskie powinny dążyć do odpowiedniej wymiany istotnych danych między organami, aby zredukować obciążenie sprawozdawcze przedsiębiorstw.
(9b) Należy stale udoskonalać ramy regulujące statystyki rynku pracy dotyczące przedsiębiorstw. Obejmuje to aspekty jakości danych, a także zmniejszanie nadmiernych obciążeń ekonomicznych. Należy jednak odpowiednio przetestować nowe metody i procedury, zanim zostaną one włączone do codziennej działalności krajowych urzędów statystycznych. W tym celu Komisja (Eurostat) i krajowe urzędy statystyczne powinny przeprowadzić studia wykonalności i badania pilotażowe. Takie studia i badania powinna inicjować Komisja, a udział w nich powinien być otwarty dla krajowych urzędów statystycznych na zasadzie dobrowolności. Aby wyciągnąć właściwe wnioski, Komisja i krajowe urzędy statystyczne powinny dokładnie przeanalizować wyniki tych studiów i badań. Analizę należy udostępnić społeczności statystycznej i ogółowi społeczeństwa.
(10) W celu zwiększenia efektywności procesów tworzenia statystyk rynku pracy oraz zmniejszenia obciążenia statystycznego respondentów, krajowe organy statystyczne powinny mieć prawo do szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszystkich krajowych rejestrów administracyjnych i do korzystania z nich oraz do włączenia ich do statystyki w zakresie niezbędnym do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki rynku pracy dotyczącej przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, zgodnie z art. 17a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 11 .
(11) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla niniejszego rozporządzenia, w tym w odniesieniu do ochrony danych poufnych i przetwarzania danych osobowych oraz ich udostępniania, w tym danych będących w posiadaniu podmiotu prywatnego.
(11a) Ze względu na zwykle nieuporządkowany charakter przeszukiwania ogólnie dostępnych treści w internecie wykorzystywanie technik web scrapingu do gromadzenia danych ze stron internetowych może nie być zgodne z zasadą dokładności ochrony danych, ponieważ nie zapewnia oceny wiarygodności źródeł. Może dojść do naruszenia wymogów dotyczących jednakowej jakości statystyk publicznych (np. zasad dokładności statystycznej i wiarygodności danych źródłowych).
(12) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, tj. ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia wysokiej jakości statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, nie może zostać osiągnięty w wystarczającym stopniu przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na spójność i porównywalność możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię 25 września 2023 r.
(14) Do właściwego wdrożenia niniejszego rozporządzenia w państwach członkowskich konieczny jest upływ co najmniej 12 miesięcy od jego wejścia w życie do pierwszego gromadzenia danych. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno się rozpocząć najwcześniej od 1 stycznia 2026 r.
(15) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w ..
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3782 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2003 i (WE) nr 453/2008 (COM(2023)0459 - C9-0316/2023 - 2023/0288(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |