(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)
Parlament Europejski,– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0415),
– uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0237/2023),
– uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 13 grudnia 2023 r. 1 ,
– uwzględniając art. 59 Regulaminu,
– uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (A9-0142/2024),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2023)0228
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie produkcji i wprowadzania do obrotu leśnego materiału rozmnożeniowego, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 i 2017/625 oraz uchylającego dyrektywę Rady 1999/105/WE (rozporządzenie w sprawie leśnego materiału rozmnożeniowego)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej 2 ,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,
[uwzględniając opinię Komitetu Regionów,]
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie Rady 1999/105/WE 5 określono przepisy dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu leśnego materiału rozmnożeniowego ("LMR").
(2) Lasy pokrywają około 45 % obszaru lądowego w Unii i pełnią wielofunkcyjną rolę obejmującą funkcje społeczne, gospodarcze, środowiskowe, ekologiczne i kulturowe. Lasy pełnią - obok innych funkcji - podstawową funkcję pochłaniacza dwutlenku węgla w polityce łagodzenia zmiany klimatu. LMR wysokiej jakości, dostosowany do klimatu i różnorodnyzróżnicowany ma zasadnicze znaczenie dla zaspokojenia tych potrzeb. [Popr. 1]
(3) W świetle nowych osiągnięć technicznych i naukowych, aktualizacji przepisów dotyczących systemu certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego przemieszczanego w handlu międzynarodowym Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 6 ("system certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego"), nowych priorytetów politycznych Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem, przystosowaniem się do zmiany klimatu i różnorodnością biologiczną oraz w szczególności Europejskiego Zielonego Ładu 7 , a także doświadczenia zdobytego podczas wdrażania dyrektywy 1999/105/WE, dyrektywę tę należy zastąpić nowym aktem. Aby jednolicie stosowano nowe przepisy w całej Unii, akt ten powinien mieć formę rozporządzenia.
(4) System certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego ma na celu zachęcenie do produkcji i stosowania nasion, części roślin i roślin, które zostały zebrane, przetworzone i wprowadzone do obrotu w sposób zapewniający wysoką jakość i dostępność LMR. Ze względu na długość cykli życia lasu oraz koszt nasadzania i długoterminowych inwestycji w lasy konieczne jest, by leśnicy otrzymywali w pełni wiarygodne informacje na temat pochodzenia pierwotnego i cech genetycznych LMR, który wykorzystują do nasadzania. System certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego zaspokaja tę potrzebę za pomocą certyfikacji i identyfikowalności. W istotny
sposób pomaga on w przystosowaniu światowych lasów do zmieniających się warunków klimatycznych. Nacisk położono na zachowanie różnorodności gatunków i zapewnienie wysokiej różnorodności genetycznej w obrębie gatunków i partii materiału siewnego, co zwiększa potencjał adaptacyjny LMR na potrzeby przyszłego ponownego nasadzania obszaru drzewami ("ponowne zalesianie") oraz sadzenia nowych lasów ("zalesianie"). Ponowne zalesianie może być konieczne w przypadku, gdy części istniejącego lasu zostały dotknięte ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi, pożarami środowiskowymi, chorobami i pojawami agrofaga lub innymi klęskami żywiołowymi.
(5) W Europejskim Zielonym Ładzie Komisja zobowiązuje się sprostać wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu i środowiskiem. Ma on na celu przekształcenie gospodarki Unii z myślą o zrównoważonej przyszłości. Przepisy unijne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu LMR muszą być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej 8 oraz z trzema strategiami wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu: nową strategią w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu 9 , nową strategią leśną UE 2030 10 oraz unijną strategią na rzecz bioróżnorodności 2030 11 .
(6) Rozporządzenie (UE) 2021/1119 zawiera wymóg, by odpowiednie instytucje Unii i państwa członkowskie zapewniały ciągłe postępy w zwiększaniu zdolności przystosowawczych, wzmacnianiu odporności i zmniejszaniu podatności na zmianę klimatu. Jednym z celów nowej strategii UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu jest zatem przyspieszenie osiągnięcia przez Unię zdolności przystosowania się do zmiany klimatu, między innymi przez zmianę przepisów dotyczących LMR. Prawodawstwo Unii powinno zachęcać do produkcji i wprowadzania do obrotu LMR w całej Unii. W tym celu należy znieść określoną w dyrektywie 1999/105/WE możliwość, by państwa członkowskie ograniczały zatwierdzanie pewnego materiału podstawowego oraz zakazywały wprowadzania do obrotu pewnego LMR dla użytkowników ostatecznych.
(7) Do głównych celów nowej strategii leśnej UE 2030 należy skuteczne zalesianie oraz ochrona i odbudowa lasów w Unii, aby zwiększyć pochłanianie CO2, ograniczyć liczbę i zasięg pożarów lasów oraz promować biogospodarkę, przy pełnym poszanowaniu zasad ekologicznych, które sprzyjają bioróżnorodności. Zapewnienie odbudowy lasów i wzmocnienie zrównoważonej gospodarki leśnej mają kluczowe znaczenie dla przystosowania się do zmiany klimatu i dla odporności lasów. W tym względzie w nowej strategii leśnej UE 2030 stwierdzono, że dostosowanie lasów do zmiany klimatu i odbudowa lasów po szkodach spowodowanych zmianą klimatu będą wymagały znacznych ilości odpowiedniego LMR. Oznacza to podjęcie działań w celu ochrony i zrównoważonego korzystania z leśnych zasobów genetycznych, od których zależy leśnictwo bardziej odporne na zmianę klimatu. Potrzebne są również działania na rzecz zwiększenia produkcji i dostępności takiego LMR, udzielania lepszych informacji na temat jego dostosowania do warunków klimatycznych i ekologicznych oraz zwiększenia zakresu jego wspólnej produkcji i przekazywania poza granice krajowe w Unii. Należy zatem zobowiązać podmioty profesjonalne do udzielania użytkownikom z wyprzedzeniem informacji na temat dostosowania LMR do warunków klimatycznych i ekologicznych.
(8) Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 ma na celu wprowadzenie unijnej różnorodności biologicznej na drogę odbudowy do 2030 r. W ramach tej strategii w prawodawstwie Unii należy kłaść nacisk na zachowanie różnorodności gatunków oraz zapewnienie wysokiej jakości genetycznej i znacznej różnorodności genetycznej w obrębie gatunków i partii materiału siewnego. Ma to na celu ułatwienie dostaw wysokiej jakości i zróżnicowanego genetycznie LMR, który jest dostosowany do obecnych i prognozowanych przyszłych warunków klimatycznych. Ochrona oraz zwiększenie różnorodności biologicznej lasów, w tym różnorodności genetycznej drzew, mają zasadnicze znaczenie dla zrównoważonej gospodarki leśnej oraz przystosowania lasów do zmiany klimatu. Gatunki drzew i sztuczne mieszańce objęte zakresem niniejszego rozporządzenia powinny być dopasowane pod względem genetycznym do lokalnych warunków i wyróżniać się wysoką jakością. [Popr. 2]
(9) Istnieje długoterminowy wymiar transgraniczny wynikający z faktu, że w nadchodzących dziesięcioleciach oczekuje się znacznego przyspieszenia zaobserwowanego już przemieszczania się na północ stref wegetacyjnych. Niniejsze rozporządzenie zawiera więc wymóg udzielania informacji na temat stref, w których można sadzić nasiona, lub dostosowania LMR do lokalnych warunków, co byłoby niezwykle przydatne dla leśników. Właściwe organy powinny zatem wyznaczyć strefy, wskazując, że w tych strefach nasiona są dostosowane do lokalnych warunków i mogą być wysiewane ("strefy transferu nasion"). Podobnie powinny one wyznaczyć obszary, wskazując, że na tych obszarach LMR jest dostosowany do warunków lokalnych ("obszar wprowadzania").
(10) W dyrektywie 1999/105/WE definiuje się LMR w odniesieniu do jego znaczenia dla celów leśnictwa w całej Unii lub w jej części, ale dyrektywa nie precyzuje tych celów leśnictwa. Dla zachowania jasności w zakresie niniejszego rozporządzenia ujęto cele, dla których istotne jest stosowanie wysokiej jakości LMR.
(11) LMR może być produkowany na potrzeby zalesiania/ponownego zalesiania oraz innych rodzajów sadzenia drzew oraz w wielu innych celach, takich jak produkcja drewna i biomateriałów, ochrona różnorodności biologicznej, odbudowa ekosystemów leśnych, przystosowanie się do zmiany klimatu, łagodzenie zmiany klimatu oraz ochrona i zrównoważonego użytkowania leśnych zasobów genetycznych.
(12) Badania naukowe wykazały, że ocena i zatwierdzenie materiału podstawowego z uwzględnieniem konkretnego celu, w jakim LMR będzie stosowany, ma największe znaczenie. Ponadto sadzenie wysokiej jakości LMR we właściwym miejscu ma pozytywny wpływ na cel, w jakim wykorzystywany jest dany LMR. "We właściwym miejscu" oznacza, że dany LMR jest dopasowany pod względem genetycznym i fenotypowym do obszaru, na którym jest uprawiany, z uwzględnieniem odpowiednich dotyczących go prognoz klimatycznych.
(13) Aby zapewnić wystarczające dostawy LMR w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na LMR konieczne jest usunięcie wszelkich rzeczywistych lub potencjalnych barier w handlu, które mogą ograniczać swobodny przepływ LMR na terenie Unii. Cel ten można osiągnąć tylko w przypadku wprowadzania najwyższych możliwych standardów w odpowiednich przepisach unijnych dotyczących LMR.
(14) Przepisy unijne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu LMR powinny uwzględniać praktyczne potrzeby i mieć zastosowanie wyłącznie do niektórych gatunków i sztucznych mieszańców wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Te gatunki i sztuczne mieszańce są ważne dla produkcji LMR na potrzeby zalesiania, ponownego zalesiania i innych rodzajów sadzenia drzew do celów produkcji drewna i biomateriałów, ochrony różnorodności biologicznej, odbudowy ekosystemów leśnych, przystosowania się do zmiany klimatu, łagodzenia zmiany klimatu oraz ochrony i zrównoważonego użytkowania leśnych zasobów genetycznych.
(15) Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie produkcji i wprowadzania do obrotu wysokiej jakości LMR. Aby wspierać tworzenie odpornych lasów i odbudowę ekosystemów leśnych, użytkownicy powinni być informowani przed zakupem LMR o odpowiedniości tego LMR w odniesieniu do warunków klimatycznych i ekologicznych obszaru, na którym będzie on wykorzystywany.
(16) Aby zapewnić przystosowanie certyfikowanego LMR do warunków klimatycznych i ekologicznych obszaru, na którym zostanie posadzony, właściwe organy powinny podczas procedury zatwierdzania tego materiału podstawowego ocenić jego właściwości związane ze zrównoważonym rozwojem. Te właściwości związane ze zrównoważonym rozwojem powinny dotyczyć dostosowania tego materiału podstawowego do warunków klimatycznych i ekologicznych oraz braku agrofagów i oznak ich występowania w przypadku drzew.
(17) Aby zapewnić najwyższą możliwą jakość, LMR powinien być zbierany wyłącznie z materiału podstawowego ocenionego i zatwierdzonego przez właściwe organy. Zatwierdzony materiał podstawowy należy zarejestrować w rejestrze krajowym i nadać mu niepowtarzalny odnośnik w tym rejestrze oraz podać odniesienie do jednostki zatwierdzenia.
(17a) Aby zachować jakoś materiału siewnego, opakowania powinny być tak projektowane, by po otwarciu stawały się niezdatne do użytku, dzięki czemu będzie można zapewnić, by użytkownicy byli świadomi wszelkich prób ingerencji w nasiona, a także zachęcać ich do właściwego wykorzystania całej zawartości, co pozwoli uniknąć niewłaściwego przechowywania nasion lub ich wykorzystania w sytuacji, gdy mogły ulec zepsuciu. [Popr. 3]
(18) Aby dostosować się do rozwoju naukowego i technicznego norm międzynarodowych, należy w ramach procedury zatwierdzania materiału podstawowego uwzględnić - jako metodę uzupełniającą - wykorzystanie technik biomolekularnych. Powinno się dopuścić stosowanie tych technik biomolekularnych do celów oceny pochodzenia pierwotnego materiału podstawowego lub do celów badań przesiewowych materiału podstawowego z wykorzystaniem markerów molekularnych pod kątem obecności cech odporności na choroby.
(19) Właściwe organy odpowiednich państw członkowskich powinny wydać certyfikat dla całego LMR pochodzącego (tj. zebranego) z zatwierdzonego materiału podstawowego. Taki certyfikat zapewnia identyfikację LMR, zawiera informacje o jego pochodzeniu pierwotnym oraz najbardziej odpowiednie szczegółowe informacje dla jego użytkowników i właściwych organów odpowiedzialnych za jego kontrolę urzędową. Należy zezwolić na wydawanie certyfikatu w formie elektronicznej.
(19a) Każde państwo członkowskie powinno ustanowić i aktualizować wykaz krajowy wydanych certyfikatów oraz udostępniać ten wykaz Komisji i właściwym organom krajowym wszystkich pozostałych państw członkowskich. [Popr. 4]
(20) Tylko LMR zebrany z zatwierdzonego materiału podstawowego należy dopuścić do dalszej certyfikacji i wprowadzenia do obrotu. LMR musi być certyfikowany jako materiał "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany", "kwalifikowany" i "przetestowany" przez właściwe organy i wprowadzany do obrotu z odniesieniem do tych kategorii. Te rodzaje kategorii wskazują, które z cech materiału podstawowego oceniono, oraz wskazują jakość LMR. W przypadku LMR niższej jakości (kategorie materiału "ze zidentyfikowanego źródła" i "wyselekcjonowany") materiał podstawowy sprawdza się pod kątem podstawowych cech. W przypadku LMR wyższej jakości (kategorie materiału "kwalifikowany" i "przetestowany") drzewa rodzicielskie zostaną wyselekcjonowane pod kątem wyjątkowych cech i zaplanowane zostaną wzory krzyżowania. W przypadku LMR kategorii "kwalifikowany", wyższość LMR zostaje oszacowana na podstawie cech drzew rodzicielskich. W przypadku materiału kategorii "przetestowany" wyższość LMR musi być wykazana albo przez porównanie z materiałem podstawowym, z którego zebrano odnośny LMR, albo z populacją referencyjną. Kategorie LMR "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany", "kwalifikowany" i "przetestowany" powinny podlegać jednolitym wymogom w zakresie produkcji i wprowadzania do obrotu, aby zapewnić przejrzystość, równe warunki konkurencji i integralność rynku wewnętrznego.
(21) Powinno się wyjaśnić zasady certyfikacji w przypadku LMR, który wyprodukowano przy użyciu innowacyjnych procesów produkcji, a w szczególności technik produkcji LMR służących do produkcji określonego rodzaju LMR, a mianowicie klonów. Ponieważ miejsce produkcji tych klonów może różnić się od lokalizacji pierwotnego drzewa (tj. materiału podstawowego), z którego uzyskano klon lub klony, należy zmienić zasady aby zapewnić identyfikowalność.
(22) Wymogi dotyczące materiału podstawowego przeznaczonego do celów ochrony i zrównoważonego użytkowania leśnych zasobów genetycznych różnią się od wymogów dotyczących materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR do celów komercyjnych ze względu na odmienne kryteria selekcji stosowane w odniesieniu do każdego z tych dwóch rodzajów materiału podstawowego. W celu ochrony i zrównoważonego korzystania z leśnych zasobów genetycznych należy zachować wszystkie drzewa maksymalną liczbę drzew z występującego w lesie drzewostanu. Jest to konieczne, aby zwiększyć różnorodność genetyczną w obrębie jednego gatunku drzew. Z drugiej strony, w przypadku materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR do celów komercyjnych, należy wybierać tylko drzewa z cechami o wyższejwartości. W związku z tym państwa członkowskiePodmioty profesjonalne powinny mieć możliwość odstąpienia od obowiązujących przepisów w odniesieniu do zatwierdzania materiału podstawowego i zgłaszania właściwemu organowi tego materiału podstawowego przeznaczonego do celów ochrony leśnych zasobów genetycznych. [Popr. 5]
(23) Kategoria "ze zidentyfikowanego źródła" jest minimalnym standardem wymaganym w przypadku wprowadzania do obrotu LMR, ponieważ w przypadku materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR należącego do kategorii "ze zidentyfikowanego źródła" nie została przeprowadzona selekcja fenotypowa lub przeprowadzono niewielką selekcję. Aby zapewnić identyfikowalność, podmiot profesjonalny powinien rejestrować lokalizację (tj. miejsce pochodzenia) materiału podstawowego, z którego pobiera się LMR. Podaje się pochodzenie pierwotne tego materiału podstawowego, jeśli jest znane. Jest to zgodne z system certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego oraz doświadczeniem zdobytym w związku z dyrektywą 1999/105/WE.
(24) Zgodnie z systemem certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego i po zastosowaniu dyrektywy 1999/105/WE właściwy organ powinien ocenić materiał podstawowy przeznaczony do produkcji LMR kategorii "wyselekcjonowany" na podstawie obserwacji cech tego materiału podstawowego, zważywszy na specyficzny cel, do którego ma być wykorzystany LMR zebrany z tego materiału podstawowego. Należy zadbać o ogólną jakość tej kategorii. Ponieważ populacja powinna wykazywać wysoki stopień jednorodności, należy usunąć drzewa, które mają mniej wartościowe cechy (np. mniejsze rozmiary) w porównaniu ze średnim rozmiarem drzewa w całej populacji.
(25) W celu wyprodukowania LMR kategorii "kwalifikowany" podmiot profesjonalny powinien wybrać - ze względu na wyjątkowe cechy, na przykład pod względem dostosowania się do lokalnych warunków klimatycznych i ekologicznych - składniki materiału podstawowego, które będą wykorzystane na poziomie indywidualnym w projekcie wzoru krzyżowania. Właściwy organ powinien zatwierdzić skład i proponowany wzór krzyżowania tych składników, układ terenu, warunki izolacji i lokalizację tego materiału podstawowego. Jest to ważne w celu dostosowania do mających zastosowanie norm międzynarodowych zgodnie z systemem certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego oraz uwzględnienia doświadczenia zdobytego w związku z dyrektywą 1999/105/WE.
(26) Materiał podstawowy przeznaczony do produkcji LMR kategorii "przetestowany" powinien podlegać możliwie najbardziej rygorystycznym wymaganiom. Ustalenie wyższości LMR powinno odbywać się w drodze porównania go z jednym, a lepiej z kilkoma zatwierdzonymi lub wcześniej wybranymi normami. Podmiot profesjonalny wybiera te normy na podstawie celu, do którego będzie wykorzystany LMR kategorii "przetestowany". W tym względzie, jeśli celem LMR będzie przystosowanie się do zmiany klimatu, wówczas LMR będzie porównywany z normami określającymi dobre wyniki pod względem przystosowania się do lokalnych warunków klimatycznych i ekologicznych (np. praktyczny brak agrofagów i oznak ich występowania). Po wyselekcjonowaniu składników materiału podstawowego podmiot profesjonalny powinien wykazać wyższość LMR w drodze testów porównawczych lub oszacować jego wyższą wartość, przeprowadzając ocenę składników genetycznych tego materiału podstawowego. Właściwy organ powinien uczestniczyć w każdym etapie tego procesu. Powinien zatwierdzić układ doświadczalny i testy w celu zatwierdzenia materiału podstawowego, zweryfikować dokumentację dostarczoną przez podmiot profesjonalny i zatwierdzić, odpowiednio, albo wyniki testów dotyczących wyższości LMR, albo oceny genetycznej. Jest to niezbędne w celu dostosowania do mających zastosowanie norm międzynarodowych zgodnie z systemem certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego i innych mających zastosowanie norm międzynarodowych oraz uwzględnienia doświadczenia zdobytego w związku z dyrektywą 1999/105/WE.
(27) Przeprowadzenie oceny materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR kategorii "przetestowany" trwa średnio 10 lat. W celu zapewnienia szybszego dostępu do rynku LMR kategorii "przetestowany", chociaż ocena materiału podstawowego jest nadal w toku, państwa członkowskie powinny mieć możliwość tymczasowego zatwierdzenia takiego materiału podstawowego na całym swoim terytorium lub jego części na maksymalny okres 10 lat. Zatwierdzenie takie powinno się przyznawać tylko w przypadku gdy tymczasowe wyniki oceny genetycznej lub testów porównawczych wskazują na to, że po zakończeniu testów materiał podstawowy spełni wymogi niniejszego rozporządzenia. Tę wstępną ocenę należy ponownie przeanalizować w po upływie maksymalnie 10 lat.
(28) Zgodność LMR z wymogami określonymi dla kategorii "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany", "kwalifikowany" i "przetestowany" powinna zostać potwierdzona w drodze inspekcji przeprowadzonych przez właściwe organy, odpowiednio dla każdej kategorii ("urzędowa certyfikacja"), i poświadczona etykietą urzędową.
(29) Zmodyfikowany genetycznie LMR może być wprowadzony do obrotu tylko w przypadku gdy jest bezpieczny dla zdrowia ludzkiego i środowiska oraz zatwierdzono go do uprawy zgodnie z Dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 lub rozporządzeniem (WE) 1829/2003 13 oraz jeżeli odnośny LMR należy do kategorii "przetestowany". LMR otrzymany za pomocą niektórych nowych technik genomowych może być wprowadzony do obrotu tylko w przypadku gdy spełnia wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [Urząd Publikacji: proszę wstawić odniesienie do rozporządzenia (UE) w sprawie roślin uzyskiwanych za pomocą niektórych nowych technik genomowych oraz pochodzących z tych roślin żywności i pasz] 14 oraz jeżeli odnośny LMR należy do kategorii "przetestowany".
(30) Etykieta urzędowa powinna zawierać informacje dotyczące materiału podstawowego, który zawiera organizm zmodyfikowany genetycznie lub składa się z takiego organizmu lub który wyprodukowano za pomocą niektórych nowych technik genomowych.
(31) Podmioty profesjonalne powinny uzyskać zezwolenie właściwego organu na wydanie i drukowanie pod nadzorem urzędowym etykiety urzędowej dla określonych gatunków i kategorii LMR. Zapewni to podmiotom profesjonalnym większą elastyczność w odniesieniu do późniejszego wprowadzania do obrotu tego LMR. Podmioty profesjonalne mogą jednak rozpocząć drukowanie etykiety dopiero po certyfikowaniu LMR, jeśli wszystkie wymogi określone przez właściwy organ zostały spełnione i jeśli po przeprowadzeniu audytu właściwy organ stwierdzi, że posiadają one niezbędne kompetencje, infrastrukturę i zasoby. Zezwolenie to jest konieczne w związku z urzędowym charakterem etykiety urzędowej oraz w celu zagwarantowania użytkownikom LMR najwyższych możliwych standardów jakości. Zapewni to podmiotom profesjonalnym większą elastyczność w odniesieniu do późniejszego wprowadzania do obrotu tego LMR. Należy ustanowić przepisy dotyczące cofnięcia tego zezwolenia lub jego zmiany. [Popr. 6]
(32) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość nałożenia dodatkowych lub bardziej rygorystycznych wymogów przy zatwierdzaniu materiału podstawowego produkowanego na ich terytorium z zastrzeżeniem zezwolenia udzielonego przez Komisję. Umożliwiłoby to wprowadzenie krajowych lub regionalnych podejść dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu LMR, mających na celu poprawę jakości danego LMR, ochronę środowiska lub wkład w ochronę różnorodności biologicznej i odbudowę ekosystemów leśnych.
(33) W celu zapewnienia przejrzystości i bardziej skutecznej kontroli produkcji i wprowadzania do obrotu LMR podmioty profesjonalne powinny być rejestrowane w rejestrach ustanowionych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 15 . Rejestracja zmniejsza obciążenie administracyjne tych podmiotów profesjonalnych. Jest ona niezbędna do zapewnienia skuteczności urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych i uniknięcia podwójnej rejestracji. Podmioty profesjonalne objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia są w dużej mierze objęte zakresem urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(34) Przed zakupem LMR przez potencjalnych nabywców Zanim dojdzie do zakupu LMR podmioty profesjonalne powinny udostępnić imwłaściwemu organowi i potencjalnym nabywcom oferowanego przez siebie LMR wszystkie niezbędne informacje dotyczące tożsamości i odpowiedniości tych tego LMR w odniesieniu do konkretnych warunków klimatycznych i ekologicznych, aby umożliwić potencjalnym nabywcom im wybór LMR najbardziej odpowiedniego dla ich danego regionu. [Popr. 7]
(35) W przypadku materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR należącego do kategorii "ze zidentyfikowanego źródła" i "wyselekcjonowany", państwa członkowskie powinny, w przypadku stosownych gatunków, wyznaczyć regiony pochodzenia w celu wskazania obszaru lub grupy obszarów o wystarczająco jednolitych warunkach ekologicznych i zawierających materiał podstawowy o podobnych cechach fenotypowych lub genetycznych. Jest to konieczne, ponieważ LMR wyprodukowany z tego materiału podstawowego ma być wprowadzany do obrotu z informacją o tych regionach pochodzenia.
(36) Aby zapewnić rzeczywisty obraz sytuacji i przejrzystość pod względem LMR produkowanego i wprowadzanego do obrotu w całej Unii, każde państwo członkowskie powinno utworzyć w formacie elektronicznym, opublikować i aktualizować rejestr krajowy materiału podstawowego poszczególnych gatunków i sztucznych mieszańców zatwierdzonych na jego terytorium oraz wykaz krajowy, który należy przedstawiać w formie streszczenia rejestru krajowego.
(37) Z tego samego względu Komisja powinna na podstawie wykazów krajowych dostarczonych przez poszczególne państwa członkowskie opublikować w formacie elektronicznym unijny wykaz zatwierdzonego materiału podstawowego do produkcji LMR. Unijny wykaz powinien zawierać informacje dotyczące materiału podstawowego, który zawiera organizm zmodyfikowany genetycznie lub składa się z takiego organizmu lub który wyprodukowano za pomocą niektórych nowych technik genomowych.
(38) Każde państwo członkowskie powinno sporządzić i aktualizować plan awaryjny, aby zapewnić wystarczające dostawy LMR na potrzeby ponownego zalesienia obszarów dotkniętych ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi, pożarami środowiskowymi, chorobami i pojawami agrofaga, klęskami żywiołowymi lub wszelkimi innymi zdarzeniami. Należy ustanowić przepisy dotyczące treści tego planu, aby zapewnić aktywne i skuteczne działania przeciwko takim zagrożeniom, jeśli się pojawią. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość dostosowa- niaokreślenia treści tego planu do konkretnych warunków klimatycznych i ekologicznych panującychzgodnie z konkretnymi warunkami klimatycznymi i ekologicznymi panującymi na ich terytorium oraz powinny mieć możliwość dostosowania tej treści w świetle nowej wiedzy naukowej. Wymóg ten odzwierciedla również ogólne działania na rzecz zapewnienia gotowości, które państwa członkowskie powinny przeprowadzać na zasadzie dobrowolności w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 16 . Na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego Komisja powinna zapewniać wsparcie w sporządzaniu tego planu i, w stosownych przypadkach, w jego aktualizacji, udzielając pomocy technicznej. [Popr. 8]
(39) LMR należy przechowywać na wszystkich etapach produkcji osobno według poszczególnych jednostek zatwierdzenia. Jednostki zatwierdzenia należy produkować i wprowadzać do obrotu w partiach, które muszą być wystarczająco jednorodne i zidentyfikowane jako różne od innych partii LMR. Należy dokonać rozróżnienia między partiami materiału siewnego a partiami materiału sadzeniowego, aby zidentyfikować rodzaj LMR i zapewnić identyfikowalność zatwierdzonego materiału podstawowego, z którego zebrano LMR. Gwarantuje to zachowanie tożsamości i jakości LMR.
(40) Nasiona należy wprowadzać do obrotu tylko w przypadku gdy spełniają odpowiednie normy jakości. Należy je opatrzyć etykietami i wprowadzać do obrotu tylko w zapieczętowanych opakowaniach, aby umożliwić ich właściwą identyfikację, jakość i identyfikowalność oraz aby uniknąć oszustw.
(41) Aby zrealizować cel strategii cyfrowej UE 17 , którym jest transformacja w kierunku technologii cyfrowych korzystna dla obywateli i przedsiębiorstw, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") w odniesieniu do przepisów dotyczących cyfrowego rejestrowania wszystkich działań podejmowanych w celu wydania certyfikatu i etykiety urzędowej oraz ustanowienia scentralizowanej platformy ułatwiającej przetwarzanie tych rejestrów, korzystania z nich i dostępu do nich.
(42) W okresie występowania chwilowych trudności w zebraniu wystarczających ilości LMR określonych gatunków, materiał podstawowy spełniający mniej rygorystyczne wymogi może być tymczasowo zatwierdzony pod określonymi warunkami. Te mniej rygorystyczne wymogi powinny dotyczyć zatwierdzenia materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji różnych kategorii LMR. Jest to konieczne, aby zapewnić elastyczne podejście w niesprzyjających okolicznościach i uniknąć zakłóceń na rynku wewnętrznym LMR.
(43) LMR można przywozić z państw trzecich wyłącznie w przypadku gdy spełnia on wymogi równoważne z wymogami mającymi zastosowanie do LMR produkowanego i wprowadzanego do obrotu w Unii. Jest to konieczne w celu zagwarantowania, aby przywożony LMR miał ten sam poziom jakości co LMR produkowany w Unii. Takie podejście zapewni, że przywóz LMR nie tylko będzie spełniał normy Unii, ale także przyczyni się do różnorodności genetycznej i zrównoważonego rozwoju roślin. [Popr. 9]
(44) W przypadku przywozu LMR z państwa trzeciego do Unii zainteresowany podmiot profesjonalny powinien powiadomić właściwy organ z wyprzedzeniem o przywozie LMR za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC), utworzonym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 18 . Do przywożonego LMR należy ponadto dołączyć certyfikat lub świadectwo urzędowe wystawione przez państwo trzecie pochodzenia pierwotnego oraz dokumentację zawierającą szczegółowe informacje na temat odnośnego LMR dostarczoną przez podmiot profesjonalny w tym państwie trzecim. Do LMR należy dołączyć etykietę urzędową, ponieważ jest to konieczne, aby zapewnić użytkownikom LMR świadomy wybór i ułatwić właściwym organom przeprowadzanie odpowiednich kontroli urzędowych.
(45) W celu monitorowania wpływu niniejszego rozporządzenia i umożliwienia Komisji oceny wprowadzonych środków, państwa członkowskie powinny co pięć lat składać sprawozdania dotyczące rocznych ilości certyfikowanego LMR, przyjętych krajowych planów awaryjnych, dostępnych dla użytkowników - na stronach internetowych lub w przewodnikach plantatorów - informacji o miejscach, w których najlepiej jest sadzić LMR, ilości przywożonego LMR i nałożonych sankcji.
(46) W celu dostosowania się do przemieszczających się na skutek zmiany klimatu stref wegetacji i zasięgów gatunków drzew oraz do wszelkich postępów wiedzy naukowej lub technicznej, w tym wiedzy o zmianie klimatu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany wykazów gatunków drzew, oraz ich sztucznych mieszańców, do których ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie.
(47) W celu dostosowania się do rozwoju wiedzy naukowej i technicznej i do zmian systemu certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego oraz do innych mających zastosowanie norm międzynarodowych oraz w celu uwzględnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 19 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany (i) wymogów dotyczących materiału podstawowego przeznaczonego do produkcji LMR, który ma być certyfikowany jako materiał "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany", "kwalifikowany" i "przetestowany" oraz (ii) kategorii w ramach których mogą być wprowadzane do obrotu poszczególne rodzaje materiału podstawowego.
(48) W celu umożliwienia państwom członkowskim bardziej elastycznego podejścia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do określenia warunków dotyczących tymczasowego zezwolenia na wprowadzanie do obrotu LMR niespełniającego wszystkich wymogów odnośnej kategorii.
(49) W celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do określania wymogów, które mają spełniać partie owoców i partie materiału siewnego gatunków objętych niniejszym rozporządzeniem, które mają spełniać części roślin gatunków i sztucznych mieszańców objętych niniejszym rozporządzeniem, zewnętrznych standardów jakości dla Populus spp. rozmnażanego przez zrzezy pędowe lub sadzonki, które ma spełniać materiał sadzeniowy gatunków i sztucznych mieszańców objętych niniejszym rozporządzeniem oraz materiał sadzeniowy przeznaczony do sprzedaży użytkownikom ostatecznym w regionach o klimacie śródziemnomorskim.
(50) W celu dostosowania do strategii cyfrowej UE i rozwoju technicznego w zakresie cyfryzacji usług należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ustanawiania przepisów dotyczących cyfrowego rejestrowania wszystkich działań podejmowanych przez podmiot profesjonalny i właściwe organy w celu wydania certyfikatu oraz w odniesieniu do ustanowienia scentralizowanej platformy łączącej wszystkie państwa członkowskie i Komisję.
(51) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych w związku z tymi aktami delegowanymi Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 20 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(52) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia konkretnych warunków w zakresie wymogów powiadomienia dotyczącego materiału podstawowego i treści tego powiadomienia.
(53) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz ułatwienia uznawania i stosowania certyfikatów należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do przyjmowania treści i wzoru certyfikatu tożsamości LMR pochodzącego ze źródeł nasion i drzewostanów, LMR pochodzącego z plantacji nasiennych lub drzew matecznych oraz LMR pochodzącego z klonów i mieszanek klonów.
(54) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz zapewnienia zharmonizowanych ram etykietowania i dostarczania informacji dotyczących LMR należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania treści etykiety urzędowej, dodatkowych informacji w przypadku nasion i małych ilości nasion, koloru etykiety w odniesieniu do określonych kategorii lub innych rodzajów LMR oraz dodatkowych informacji w przypadku określonych rodzajów lub gatunków.
(55) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz dostosowania się do zmian związanych z cyfryzacją sektora LMR należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania rozwiązań technicznych dotyczących wydawania certyfikatów elektronicznych.
(56) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz rozwiązania pilnych problemów związanych z dostawami LMR należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do tymczasowego wydawania zezwoleń na wprowadzanie do obrotu LMR jednego gatunku lub kilku gatunków, który to materiał spełnia mniej rygorystyczne wymogi niż określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi dotyczące zatwierdzania materiału podstawowego.
(57) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do podejmowania decyzji dotyczących organizacji tymczasowych eksperymentów mających na celu poszukiwanie lepszych rozwiązań niż określone w niniejszym rozporządzeniu wymogi w zakresie oceny i zatwierdzania materiału podstawowego oraz produkcji i wprowadzania do obrotu LMR.
(58) W celu poprawy spójności przepisów dotyczących LMR z prawodawstwem Unii dotyczącym zdrowia roślin do produkcji i wprowadzania do obrotu LMR na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie art. 36, 37, 40, 41, 49, 53 i 54 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Aby zapewnić spójność z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/2031 dotyczącymi paszportów roślin, należy zezwolić na połączenie etykiety urzędowej dla LMR z paszportem roślin.
(59) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) 2017/625, aby włączyć w jego zakres przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do LMR. Ma to na celu zapewnienie bardziej spójnych kontroli urzędowych i egzekwowania przepisów dotyczących LMR we wszystkich państwach członkowskich oraz spójności z innymi aktami Unii dotyczącymi kontroli urzędowych roślin, w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2016/2031 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).../
(60) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2016/2031 i 2017/625.
(61) Ze względu na jasność prawa i przejrzystość należy uchylić dyrektywę 1999/105/WE.
(62) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, którym jest zapewnienie zharmonizowanego podejścia do produkcji i wprowadzania do obrotu LMR, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na skutki, złożoność i międzynarodowy charakter działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. W tym kontekście i stosownie do potrzeb wprowadza ono odstępstwa lub szczegółowe wymogi w odniesieniu do określonych rodzajów LMR i do podmiotów profesjonalnych.
(63) Z uwagi na czas i zasoby, które są potrzebne właściwym organom i zainteresowanym podmiotom profesjonalnym do dostosowania się do nowych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia... [trzy lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia] r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3768 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie produkcji i wprowadzania do obrotu leśnego materiału rozmnożeniowego, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 i 2017/625 oraz uchylającego dyrektywę Rady 1999/105/WE (rozporządzenie w sprawie leśnego materiału rozmnożeniowego) (COM(2023)0415 - C9-0237/2023 - 2023/0228(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |