Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone;
Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister
(Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.)

(C/2025/376)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Cour constitutionnelle

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy

Druga strona postępowania: Premier ministre/Eerste Minister

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 1 , w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:

a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które nakładają na operatorów usług łączności elektronicznej obowiązek zatrzymywania i przetwarzania wskazanych w tych przepisach danych o ruchu w ramach udostępniania tej sieci lub świadczenia tej usługi, na okres wynoszący, zależnie od przypadku, od czterech do dwunastu miesięcy, aby podejmowali oni odpowiednie, proporcjonalne, prewencyjne i naprawcze środki pozwalające unikać oszustw i wykorzystywania ich sieci w sposób niedozwolony oraz zapobiegać ponoszeniu szkód przez użytkowników końcowych lub nękaniu ich, a także udowadniać oszustwa lub wykorzystanie sieci lub usługi w sposób niedozwolony lub identyfikować ich sprawców oraz źródło;

b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie rozpatrywanych danych o ruchu po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego wykorzystania sieci w sposób niedozwolony, przez czas niezbędny do jego analizy i rozstrzygnięcia sprawy albo przez czas niezbędny do analizy tego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;

c) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych innych niż wskazane w ustawie w celu umożliwienia wykazania oszustwa lub wykorzystania sieci lub usługi w sposób niedozwolony albo zidentyfikowania sprawcy tych czynów i ich źródła, lecz nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi;

d) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie przez okres dwunastu miesięcy (a w przypadku szczególnego naruszenia bezpieczeństwa sieci - przez okres niezbędny do zbadania sprawy) danych o ruchu, które uznają oni za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania ich sieci i usług łączności elektronicznej, a w szczególności do wykrywania i analizowania potencjalnych lub rzeczywistych naruszeń tego bezpieczeństwa, w tym identyfikowania źródła tych naruszeń, przy czym przepisy te nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi?

2) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:

a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają operatorom sieci ruchomych, w ramach udostępniania tych sieci lub świadczenia tych usług, zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji bez dokładnego określenia, o jakie dane chodzi, przez okres czterech lub dwunastu miesięcy (zależnie od przypadku), gdy jest to niezbędne do prawidłowego działania i bezpieczeństwa sieci lub usługi albo do wykrywania lub analizowania oszustw lub przypadków wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;

b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony?

3) Jeżeli na podstawie odpowiedzi udzielonych na pierwsze lub drugie pytanie prejudycjalne Cour constitutionnelle (trybunał konstytucyjny) miałby dojść do wniosku, że niektóre przepisy loi du 20 juillet 2022 relative à la collecte et à la conservation des données d'identification et des métadonnées dans le secteur des communications électroniques et à la fourniture de ces données aux autorités (ustawy z dnia 20 lipca 2022 r. o zbieraniu i zatrzymywaniu danych identyfikacyjnych i metadanych w sektorze łączności elektronicznej oraz o przekazywaniu tych danych organom) naruszają jeden lub więcej z obowiązków wynikających z przepisów wskazanych w tych pytaniach, czy mógłby tymczasowo utrzymać w mocy skutki loi du 20 juillet 2022, aby uniknąć niepewności prawa i zapewnić możliwość dalszego wykorzystywania uprzednio zebranych i zatrzymywanych danych do celów określonych w ustawie?

1 Dz.U. 2002, L 201, s. 37.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.376

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister
Data aktu: 27/01/2025
Data ogłoszenia: 27/01/2025