- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0030 - C9-0041/ 2024),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , zmienione rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2024/765 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0166/2024),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Niemcy złożyły wniosek EGF/2023/003 DE/Vallourec o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 1 518 zwolnień 5 w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 24 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja metali podstawowych) w sąsiadujących miastach Düsseldorf i Mülheim an der Ruhr w okresie odniesienia trwającym od 26 kwietnia do 26 sierpnia 2023 r.;
C. odnotowuje, że wniosek dotyczy 1 518 pracowników zwolnionych z przedsiębiorstwa Vallourec Deutschland GmbH (VAD);
D. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zmniejszyły konkurencyjność gospodarczą i negatywnie wpłynęły na wzrost gospodarczy w Niemczech;
F. mając na uwadze, że VAD, niemiecka spółka zależna francuskiej spółki Vallourec S.A., produkowała rury stalowe bez szwu walcowane na gorąco w dwóch hutach stali w Niemczech; mając na uwadze, że po latach strat finansowych w 2018 r. uruchomiono szereg środków restrukturyzacyjnych i ograniczono skalę działalności oraz wprowadzono specjalny plan naprawy gospodarczej, a restrukturyzacja ta doprowadziła do ustępstw pracowników pod względem warunków zatrudnienia; mając na uwadze, że mimo pewnych sukcesów sytuacja gospodarcza po pandemii COVID-19 spowodowała dalsze problemy dla niemieckich walcowni rur, a od 2015 r. restrukturyzacja doprowadziła już do utraty ponad 1 400 miejsc pracy; mając na uwadze, że w 2021 r. spółka Vallourec S.A. postanowiła sprzedać należące do niej niemieckie walcarki do rur i przenieść produkcję do Brazylii; mając na uwadze, że nie doszło do sprzedaży, co doprowadziło do ostatecznego zamknięcia zakładów i do zwolnienia pozostałych pracowników do 1 stycznia 2025 r.;
G. mając na uwadze, że VAD zgodziła się na utworzenie spółki transferowej dla każdej partii zwolnień oraz że przedsiębiorstwo zaproponowało również plan przejścia na wcześniejszą emeryturę dla pracowników urodzonych w 1966 r. lub wcześniej oraz plany dobrowolnego rozwiązania stosunku pracy dla osób, które mogą nie potrzebować dłuższego wsparcia w poszukiwaniu nowej pracy;
H. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego i trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej neutralnej dla klimatu i cyfrowej gospodarce europejskiej;
I. mając na uwadze, że w wyniku rewizji WRF zmniejszono maksymalną roczną kwotę EFG z 186 mln EUR do 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.), jak określono w art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093, zmienionego rozporządzeniem (UE, Euratom) 2024/765; mając na uwadze, że Komisja powinna monitorować wdrażanie EFG, a wszystkie instytucje UE powinny podjąć wszelkie niezbędne środki, by w geście unijnej solidarności zapewnić realizację wszystkich uzasadnionych wniosków o wsparcie z EFG;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Niemcy mają prawo do wkładu finansowego w wysokości 2 984 627 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 4 974 379 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 4 783 057 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości w wysokości 191 322 EUR;
2. zauważa, że niemieckie władze złożyły wniosek 15 listopada 2023 r. oraz że po przekazaniu przez Niemcy dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku 29 lutego 2024 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy 1 518 pracowników zwolnionych z przedsiębiorstwa Vallourec Deutschland GmbH (VAD); ponadto zauważa, że łącznie pomocą zostanie objętych 835 pracowników;
4. podkreśla, że zwolnienia te prawdopodobnie będą miały znaczący negatywny wpływ na lokalną gospodarkę, która w ostatnich dziesięcioleciach uległa poważnym zmianom strukturalnym i doświadczyła znacznego spadku liczby miejsc pracy w sektorze produkcji, zwłaszcza w sektorze metalurgicznym; zwraca uwagę, że zwolnienia spowodują wzrost stopy bezrobocia w miastach Mülheim i Düsseldorf, odpowiednio o 11,6 % i 5,6 %;
5. zwraca uwagę, że profile zwolnionych pracowników nie odpowiadają umiejętnościom poszukiwanym na rynku pracy; podkreśla ponadto, że większość zwolnionych pracowników jest na zaawansowanym etapie kariery zawodowej i pracowała dla VAD od dawna, a poziom formalnych kwalifikacji sprawia, że są oni niekonkurencyjni na obecnym rynku pracy, ponieważ 20,1 % z nich ma ponad 54 lata; podkreśla, że podnoszenie i zmiana kwalifikacji pracowników zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy na zawody wymagające kwalifikacji będzie zatem wyzwaniem, w szczególności biorąc pod uwagę dużą liczbę osób zwolnionych w tym samym czasie; podkreśla ponadto, że podnoszenie i zmiana kwalifikacji zwolnionych pracowników musi uwzględniać średnio- i długoterminowe potrzeby w zakresie kwalifikacji w związku z transformacją przemysłową w kierunku przyszłości neutralnej dla klimatu;
6. uważa, że zapewnienie zwolnionym pracownikom kwalifikacji niezbędnych do ekologicznej i sprawiedliwej transformacji przemysłu unijnego zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem stanowi odpowiedzialność społeczną Unii, ponieważ pracowali oni w sektorze charakteryzującym się wysoką intensywnością emisji dwutlenku węgla; podkreśla znaczenie badań naukowych i innowacji dla dostosowania Europy do przyszłych wyzwań produkcji przemysłowej, aby zapobiec dekarbonizacji Unii przez deindustrializację; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zindywidualizowane usługi świadczone przez EFG na rzecz pracowników, które obejmują środki w zakresie podnoszenia kwalifikacji, warsztaty, orientację zawodową, doradztwo zawodowe i dodatki szkoleniowe, aby uczynić ten region i cały rynek pracy bardziej zrównoważonymi i odpornymi w przyszłości;
7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Niemcy sporządziły skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w porozumieniu z beneficjentami objętymi pomocą, ich przedstawicielami i z partnerami społecznymi; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt, że bezpośrednio po podjęciu decyzji o zamknięciu walcowni rur kierownictwo przedsiębiorstwa i przedstawiciele pracowników rozpoczęli negocjacje w sprawie planu socjalnego, a w szczególności utworzenia spółki transferowej; przyznaje, że VAD podjęła znaczne wysiłki w celu zminimalizowania społecznych skutków zamknięcia zakładów;
8. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: dostosowane do potrzeb szkolenia i przekwalifikowanie, poradnictwo zawodowe, indywidualne usługi pomocy w poszukiwaniu pracy i ukierunkowane działania grupowe, wsparcie na rzecz tworzenia przedsiębiorstw i pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, a także zachęty i dodatki;
9. z dużym zadowoleniem przyjmuje proponowany środek dotyczący podstawowych umiejętności cyfrowych (Digitale Grundqualifizierung), który służy rozpowszechnianiu umiejętności wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej, zgodnie z wymogami art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG; odnotowuje, że środek ten jest skierowany w szczególności do tych uczestników, którzy nie posiadają umiejętności cyfrowych lub mają bardzo ograniczone umiejętności cyfrowe; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że uczestnicy otrzymają laptopy, aby mogli śledzić kurs i wykonywać ćwiczenia w domu, a szczególną uwagę poświęci się praktycznym umiejętnościom, które pomogą uczestnikom korzystać z narzędzi internetowych w poszukiwaniu pracy;
10. zauważa, że Niemcy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 grudnia 2023 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 grudnia 2023 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
11. zauważa, że Niemcy zaczęły ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG dnia 1 stycznia 2023 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, działania informacyjne i promocyjne oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 stycznia 2023 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. podkreśla, że władze niemieckie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii oraz że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
13. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;
14. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3759 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Niemcy - EGF/2023/003 DE/Vallourec (COM(2024)0030 - C9-0041/2024 - 2024/0049(BUD)) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |