Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do przepisów dotyczących współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (C(2024)01488 - 2024/2663(DEA))

P9_TA(2024)0290
Zalecenie dotyczące decyzji o braku sprzeciwu wobec aktu delegowanego: przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy GAEC Decyzja Parlamentu Europejskiego
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do przepisów dotyczących współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (C(2024)01488 - 2024/2663(DEA))
(C/2025/3717)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2024)01488),

- uwzględniając pismo Komisji z dnia 12 marca 2024 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 marca 2024 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3 i art. 152 ust. 6,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

A. mając na uwadze, że od 1 stycznia 2023 r. państwa członkowskie wdrażają swoje plany strategiczne WPR, m.in. obowiązek utrzymania stosunku trwałych użytków zielonych do użytków rolnych określonej w normie dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska nr 1 (norma GAEC 1) w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115;

B. mając na uwadze, że doświadczenia zdobyte od początku wdrażania normy GAEC 1 pokazują, że przepisy te należy zmienić, by uniknąć nakładania nieproporcjonalnego obciążenia na rolników, w przypadku gdy zmiany strukturalne w systemach rolniczych państw członkowskich spowodowane reorientacją rynku, takie jak przejście z produkcji zwierzęcej na uprawę gruntów ornych i ograniczenie produkcji zwierzęcej, znacząco wpływają na zdolność rolników do zakładania trwałych użytków zielonych przy jednoczesnym utrzymaniu ich rentowności;

C. mając na uwadze, że w niektórych sytuacjach państwa członkowskie mogą być zmuszone do nałożenia na beneficjentów obowiązku przekształcenia gruntów w trwałe użytki zielone lub zakładania obszarów trwałych użytków zielonych, mimo że spadek wskaźnika rocznego wynika z wahań na obszarach zadeklarowanych;

D. mając na uwadze, że w niektórych sytuacjach obszary trwałych użytków zielonych mogą być zarejestrowane w systemie identyfikacji działek rolnych, ale nie są w danym roku deklarowane przez rolników do płatności bezpośrednich lub że całkowita powierzchnia użytków rolnych może wzrosnąć ze względu na dodatkowe deklaracje rolników;

E. mając na uwadze, że w takich sytuacjach, gdy spadek wskaźnika rocznego poniżej progu 5 % określonego w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115 nie wynika z przekształcenia obszarów trwałych użytków zielonych na inne użytkowanie rolnicze, nałożenie na rolników obowiązku zakładania dodatkowych obszarów trwałych użytków zielonych mogłoby być nieproporcjonalne;

F. mając na uwadze, że należy zapewnić pewien stopień elastyczności przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z głównym celem normy GAEC 1, jakim jest posiadanie ogólnej klauzuli przeciw przekształcaniu na inne użytkowanie rolnicze w celu zachowania zasobów węgla, oraz z maksymalnym obniżeniem wskaźnika określonego w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115;

G. mając na uwadze, że należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 2 , które ustanawia zasady dotyczące stosunku normy GAEC 1;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 52).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3717

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do przepisów dotyczących współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (C(2024)01488 - 2024/2663(DEA))
Data aktu: 23/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025