Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie bezprecedensowego ataku Iranu na Izrael, potrzeby deeskalacji i reakcji UE (2024/2704(RSP))

P9_TA(2024)0382
Bezprecedensowy atak Iranu na Izrael, potrzeba deeskalacji i odpowiedzi UE Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie bezprecedensowego ataku Iranu na Izrael, potrzeby deeskalacji i reakcji UE (2024/2704(RSP))
(C/2025/3712)

Parlament Europejski,

- uwzględniając oświadczenie Sekretarza Generalnego ONZ z 13 kwietnia 2024 r. w sprawie ataków Islamskiej Republiki Iranu wymierzonych w Izrael,

- uwzględniając oświadczenie przywódców G7 z 14 kwietnia 2024 r. w sprawie ataku Iranu na Izrael,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Iranu, wydane w imieniu Unii Europejskiej 14 kwietnia 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z 3 kwietnia 2024 r. w sprawie ataku na konsulat w Damaszku,

- uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2023/1532 z 20 lipca 2023 r. w sprawie środków ograniczających w związku ze wsparciem wojskowym Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie 1 ,

- uwzględniając unijną listę terrorystów oraz wspólne stanowisko Rady 2001/931/WPZiB ustanawiające kryteria umieszczania na liście osób, grup i podmiotów 2 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 17 kwietnia 2024 r.,

- uwzględniając odnośne rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i Zgromadzenia Ogólnego ONZ,

- uwzględniając międzynarodowe prawo humanitarne, w szczególności konwencje haskie z 1899 r. i 1907 r. oraz konwencje genewskie z 1949 r. i protokoły dodatkowe do nich,

- uwzględniając Konwencję wiedeńską o stosunkach dyplomatycznych z 1961 r.,

- uwzględniając oświadczenie UE skierowane do Rady Zarządzających Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) z 12 września 2023 r. w sprawie weryfikacji i monitorowania w Iranie w świetle rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2231 (2015),

- uwzględniając Układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej z 1970 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 13 kwietnia 2024 r. Iran po raz pierwszy zaatakował terytorium Izraela, wystrzeliwując w jego kierunku ponad 300 dronów i rakiet; mając na uwadze, że większość z nich została przechwycona przez Izrael, USA, Zjednoczone Królestwo i Francję, które również zapewniły rozpoznanie z powietrza i obronę z terytorium Jordanii; mając na uwadze, że pięć rakiet dotarło nad terytorium Izraela, uderzając w izraelską bazę lotnicza Newatim i poważnie raniąc siedmioletnią dziewczynkę pochodzącą z arabskiej społeczności beduińskiej w Izraelu; mając na uwadze, że wszystkie 170 dronów i 30 pocisków manewrujących przechwycono, zanim przedostały się na terytorium Izraela, a 105 ze 110 rakietowych pocisków balistycznych przechwyciły izraelskie systemy obrony przeciwrakietowej; mając na uwadze, że przed atakiem i w jego trakcie Hezbollah również wystrzelił rakiety w kierunku wzgórz Golan, a Huti zaatakowali terytorium Izraela;

B. mając na uwadze, że 1 kwietnia 2024 r. irański konsulat w Damaszku w Syrii został zbombardowany w trakcie nalotu powszechnie przypisywanego Izraelowi, w którym zginęło siedmiu wojskowych, w tym dwóch wysokich rangą irańskich generałów z Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC), a 13 innych zostało rannych; mając na uwadze, że według doniesień irański konsulat w Damaszku wykorzystano do organizacji 150 ataków na amerykańskie i izraelskie cele w regionie; mając na uwadze, że po zbombardowaniu konsulatu Iran wezwał do "kary i zemsty"; mając na uwadze, że konwencje wiedeńskie o stosunkach dyplomatycznych i konsularnych gwarantują ochronę placówkom dyplomatycznym; mając na uwadze, że wszyscy członkowie Rady Bezpieczeństwa ONZ wyrazili obawy i wezwali do deeskalacji; mając na uwadze, że urzędnicy amerykańscy potwierdzili, że w nocy 19 kwietnia 2024 r. Izrael przeprowadził odwetowe operacje wojskowe z użyciem dronów w centralnej prowincji Isfahan;

C. mając na uwadze, że UE, Zjednoczone Królestwo, USA i inne państwa jednomyślnie potępiły ataki i wezwały obie strony do deeskalacji;

D. mając na uwadze, że nikczemne ataki terrorystyczne Hamasu na Izrael z 7 października 2023 r., w których terroryści brutalnie zabijali głównie cywilów, uprowadzili 253 osoby do Strefy Gazy jako zakładników, a od tego czasu uwolnili 112 z nich, miały głęboki i szkodliwy wpływ na stabilność całego Bliskiego Wschodu; mając na uwadze, że późniejsza wojna Izraela z terrorystami Hamasu w Strefie Gazy pociągnęła za sobą nieproporcjonalną reakcję wojskową, w wyniku której zginęły dziesiątki tysięcy cywilów, w tym wielu pracowników organizacji humanitarnych i dziennikarzy, oraz spowodowała katastrofalną sytuację humanitarną, w tym bezprecedensowy poziom głodu, ze względu na brak bezpiecznego i nieograniczonego dostępu ludności do pomocy humanitarnej; mając na uwadze, że wydarzenia zapoczątkowane 7 października 2023 r. miały głęboki i szkodliwy wpływ na stabilność całego Bliskiego Wschodu;

E. mając na uwadze, że na okupowanych terytoriach palestyńskich Iran wspiera finansowo i logistycznie organizację terrorystyczną Hamas;

F. mając na uwadze, że od 7 października 2023 r. setki rakiet wystrzelonych przez Hezbollah i jego sojuszników oraz przez Izrael uderzyło w południowy Liban i północny Izrael, powodując wysiedlenie 60 000 Izraelczyków i 30 000 Libańczyków; mając na uwadze, że izraelskie naloty w Libanie były wymierzone w członków Hezbollahu i Hamasu;

G. mając na uwadze, że Iran przywiózł bojówki z Libanu, Iraku, Iranu i Afganistanu do Syrii, aby zdławić opór i kontrolować terytorium syryjskiego reżimu; mając na uwadze, że po 7 października 2023 r. wspierane przez Iran bojówki w Syrii nasiliły ataki rakietowe i dronowe na Izrael;

H. mając na uwadze, że sojusznik Iranu w Syrii, reżim Assada, w latach 2011-2015 oblegał i ostrzeliwał obóz Jarmuk - największy obóz dla uchodźców palestyńskich w Syrii, a także uniemożliwiał dostawy żywności do niego, zabił setki cywilów i przesiedlił ponad 200 000 uchodźców palestyńskich;

I. mając na uwadze, że wspierane przez Iran bojówki wywarły dewastujący wpływ polityczny i wojskowy w Iraku, działając poza kontrolą organów krajowych sił zbrojnych; mając na uwadze, że w szczególności obrały za cel bazy wojskowe USA, a także iracki region Kurdystanu; mając na uwadze, że do ataków z 1 kwietnia 2024 r. na izraelską bazę marynarki wojennej w Ejlacie przyznała się proirańska bojówka w Iraku;

J. mając na uwadze, że Iran zapewnia znaczne wsparcie ruchowi Huti w Jemenie i jest z nim ściśle powiązany; mając na uwadze, że od października 2023 r. ataki Huti są wymierzone w międzynarodową żeglugę handlową w cieśninie Bab al-Mandab, co poważnie zakłóca ruch morski na Morzu Czerwonym i zagraża globalnej stabilności gospodarczej; mając na uwadze, że od 19 listopada 2023 r. Huti przetrzymują w charakterze zakładników japoński statek Galaxy Leader i jego załogę, w tym trzech obywateli UE; mając na uwadze, że USA i ich europejscy sojusznicy przechwycili drony wystrzelone przez Huti; mając na uwadze, że w lutym 2024 r. uruchomiono operację sił morskich UE ASPIDES w celu ochrony międzynarodowej żeglugi morskiej; mając na uwadze, że od października 2023 r. proces pokojowy w Jemenie pod przewodnictwem ONZ jest wstrzymany; mając na uwadze, że wcześniejsze irańskie ataki, takie jak zajęcie w Cieśninie Ormuz płynącego pod portugalską banderą kontenerowca MSC Aries z estońską załogą, stanowią zagrożenie dla międzynarodowego bezpieczeństwa morskiego;

K. mając na uwadze, że irański program jądrowy konsekwentnie narusza warunki Wspólnego kompleksowego planu działania (JCPOA), gdyż kraj ten przekracza limity zapasów uranu, wzbogaca uran do poziomu 60 %, wznawia działania w obiektach jądrowych, które ograniczono na mocy JCPOA, i skutecznie utrudnia nadzór MAEA; mając na uwadze, że 13 września 2023 r. Francja, Niemcy, Zjednoczone Królestwo i USA wyraziły na forum Rady Zarządzających MAEA poważne zaniepokojenie tymi wydarzeniami; mając na uwadze, że Iran ostrzegł Izrael, iż może dokonać przeglądu swojej doktryny jądrowej w następstwie spekulacji, że Izrael będzie obierał za cel irańskie obiekty jądrowe;

L. mając na uwadze, że Iran udzielił Rosji znacznej pomocy wojskowej, między innymi budując fabrykę dronów w Rosji i dostarczając jej kilka tysięcy dronów (bezzałogowych statków powietrznych), amunicję (artyleryjską) i pociski balistyczne ziemia-ziemia, aby wesprzeć Rosję w jej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że broni tej użyto na masową skalę przeciwko ludności i infrastrukturze cywilnej Ukrainy; mając na uwadze, że 20 lipca 2023 r. Rada Europejska ustanowiła nowe ramy środków ograniczających skierowanych przeciwko irańskiej pomocy wojskowej dla Rosji;

M. mając na uwadze, że brutalne irańskie represje wewnętrzne i transgraniczne dotknęły obrońców praw człowieka, pokojowych demonstrantów, dziennikarzy, artystów, społeczność LGBTIQ, związkowców oraz sportowców, w tym osoby przebywające na terytorium UE, a w szczególności przeciwników reżimu irańskiego, takich jak były wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Alejo Vidal-Quadras, który został postrzelony, przypuszczalnie przez Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej; mając na uwadze, że tysiące więźniów politycznych jest obecnie przetrzymywanych w strasznych warunkach, a wielu z nich zostało skazanych na karę śmierci; mając na uwadze, że Iran jest jednym z krajów na świecie, w których najczęściej narusza się przepisy dotyczące kary śmierci, ponieważ według Amnesty International w 2023 r. stracono tam co najmniej 853 osoby; mając na uwadze, że brutalne represje w Iranie wciąż dotykają mniejszości etnicznych, religijnych i seksualnych;

N. mając na uwadze, że specjalni sprawozdawcy ONZ podnieśli kwestię apartheidu płci w Iranie; mając na uwadze, że od września 2022 r. i zabicia Jiny Mahsy Amini w Iranie mają miejsce historyczne protesty na rzecz praw kobiet; mając na uwadze, że w 2023 r. Nagrodę im. Sacharowa za wolność myśli przyznano Jinie Mahsie Amini i irańskiemu ruchowi "Kobieta, Życie, Wolność"; mając na uwadze, że reżim irański zareagował wprowadzeniem jeszcze bardziej rygorystycznego otoczenia prawnego, dodatkowo ograniczając ubiór kobiet i pogłębiając segregację płciową;

O. mając na uwadze, że w kwietniu 2019 r. USA uznały IRGC za zagraniczną organizację terrorystyczną; mając na uwadze, że Parlament Europejski od początku 2023 r. domaga się wpisania IRGC na unijną listę organizacji terrorystycznych; mając na uwadze, że IRGC był zamieszany w planowanie lub przeprowadzanie dziesiątek operacji, zabójstw i ataków terrorystycznych na terytorium UE w ciągu ostatnich 30 lat, w tym w spisek "Mykonos" w Berlinie w 1992 r., zamach bombowy na autobus oraz zabójstwo pięciu obywateli Izraela i jednego obywatela Bułgarii w Bułgarii w 2012 r., zabójstwa irańskich dysydentów w Holandii w 2015 i 2017 r., planowany atak bombowy na irańskich dysydentów w Paryżu w 2018 r., planowane zabójstwo trzech irańskich dysydentów w Danii w 2018 r. oraz próbę podpalenia synagogi w Bochum w Niemczech w 2022 r.; mając na uwadze, że niektórzy ministrowie spraw zagranicznych UE domagali się nałożenia sankcji na IRGC podczas posiedzenia Rady do Spraw Zagranicznych 16 kwietnia 2024 r.;

P. mając na uwadze, że według szacunków około dwudziestu niewinnych obywateli UE zostało arbitralnie zatrzymanych w ramach wykorzystywania przez Iran zakładników do celów dyplomatycznych w celu wymuszenia zwycięstw politycznych; mając na uwadze, że Iran uprowadził dysydentów poza swoim terytorium, aby ich przetrzymywać lub stracić w Iranie;

Q. mając na uwadze, że w odpowiedzi na sankcje nałożone na Iran przez UE Iran podjął działania odwetowe wobec posłów do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że Parlament postanowił w listopadzie 2022 r., że jego delegacje i komisje nie będą już współpracować z władzami Iranu;

R. mając na uwadze, że 17 kwietnia 2024 r. Rada podjęła decyzję o rozszerzeniu systemu sankcji wobec Iranu, aby objąć nim irańską produkcję pocisków rakietowych i dronów; mając na uwadze, że administracja USA nałożyła nowe sankcje na irański program dotyczący rakietowych pocisków balistycznych i dronów;

S. mając na uwadze, że chociaż według irańskich mediów państwowych część irańskiego społeczeństwa poparła ataki przeprowadzone przez irański reżim, ataki te spotkały się z gorącą krytyką ze strony wielu Irańczyków w kraju i za granicą; mając na uwadze, że według doniesień podjęto działania w celu stłumienia głosów krytyki po ataku; mając na uwadze, że irański reżim nie jest prawowitym reprezentantem narodu irańskiego;

1. z całą stanowczością potępia bezprecedensowy atak z użyciem dronów i pocisków rakietowych przeprowadzony przez Iran na Izrael w nocy z 13 na 14 kwietnia 2024 r., a także poważną eskalację i związane z tym zagrożenie dla bezpieczeństwa w regionie; ponownie wyraża pełne poparcie dla bezpieczeństwa Państwa Izrael i jego obywateli; przekazuje wyrazy współczucia rodzinie ofiary pochodzącej z arabskiej społeczności beduińskiej w Izraelu, siedmioletniej dziewczynki, która została poważnie raniona odłamkami; potępia jednoczesne ataki popleczników Iranu - Hezbollahu na wzgórzach Golan i ruchu Huti u wybrzeży Jemenu;

2. ubolewa nad atakiem na irański konsulat w Damaszku z 1 kwietnia 2024 r., który spowodował kilka ofiar śmiertelnych; przypomina o znaczeniu zasady nienaruszalności pomieszczeń dyplomatycznych i konsularnych, której zgodnie z prawem międzynarodowym należy przestrzegać we wszystkich przypadkach;

3. wzywa wszystkie strony do uniknięcia dalszej eskalacji oraz do jak największej powściągliwości i deeskalacji;

4. z zadowoleniem przyjmuje decyzję UE o pogłębieniu i rozszerzeniu obecnego systemu sankcji ustanowionego w lipcu 2023 r., w tym przez objęcie sankcjami irańskich dostaw i produkcji bezzałogowych dronów i pocisków do Rosji i szerzej pojętego regionu Bliskiego Wschodu; domaga się pilnego wprowadzenia tych sankcji; apeluje, by objąć sankcjami większą liczbę osób i podmiotów, takich jak Baithe Rahbari (urząd najwyższego przywódcy Iranu), sztab generalny irańskich sił zbrojnych, centralne dowództwo Khatam-al Anbiya i jego dowódca Gholam Ali Rashid, marynarka wojenna IRGC, minister obrony Iranu generał brygady Mohammad-Reza Ashtiani oraz dyrektor irańskiej organizacji przemysłu lotniczego Seid Nooshin; zauważa, że obecne sankcje UE obejmują jedynie sześć osób i pięć podmiotów odpowiedzialnych za irański program jądrowy; podkreśla, że od lipca 2024 r. sankcje te będą musiały zostać przedłużone; wzywa Radę do przygotowania dodatkowych sankcji w sektorze bankowym, naftowym i lotniczym, które zostaną nałożone w przypadku dalszej niedopuszczalnej eskalacji sytuacji przez reżim irański, oraz do wcześniejszego poinformowania władz irańskich o tych środkach przygotowawczych; wzywa Radę do oceny najnowszych sankcji USA wobec Iranu oraz do uwzględnienia wartości dodanej wynikającej z synchronizacji systemów sankcji UE i USA, o ile jest to istotne i możliwe; podkreśla, że sankcje te powinny być w jak największym stopniu skoordynowane z USA, Zjednoczonym Królestwem, G-7 i innymi sojusznikami;

5. ponawia swój wieloletni apel do Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa o dodanie IRGC do unijnego wykazu organizacji terrorystycznych i podkreśla, że decyzja ta powinna zostać podjęta już dawno; podkreśla fakt, że w ciągu ostatnich kilku lat na terytorium Europy doszło do kilkudziesięciu zabójstw i prób zabójstw ze strony IRGC;

6. podkreśla silne powiązania między Iranem/IRGC, jego poplecznikami, takimi jak Huti, bojówki irackie i syryjskie, oraz organizacjami znajdującymi się w unijnym wykazie organizacji terrorystycznych, a mianowicie Hamasem i zbrojnym ramieniem Hezbollahu; wzywa Radę i wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela, aby dodali Hezbollah do unijnego wykazu organizacji terrorystycznych; potępia irański eksport dronów i amunicji w celu wsparcia rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

7. jest głęboko zaniepokojony eskalacją przemocy w regionie oraz destabilizującą rolą, jaką reżim irański i sieć popierających go podmiotów niepaństwowych odgrywają na Bliskim Wschodzie; jest zaniepokojony poważnym ryzykiem rozlania się konfliktu na cały region; potępia wszelkie działania podmiotów państwowych i niepaństwowych, które wywołują lub napędzają spiralę przemocy; wzywa wszystkie strony do deeskalacji i powstrzymania się od gróźb użycia siły lub jej faktycznego użycia zgodnie z ich zobowiązaniami międzynarodowymi, w szczególności na mocy art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, oraz do zachowania jak największej powściągliwości; wzywa wszystkie podmioty, by nieprzerwanie i w pełni szanowały prawo międzynarodowe i międzynarodowe prawo humanitarne;

8. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i państwa członkowskie, by kontynuowali i nasilili współpracę dyplomatyczną z partnerami międzynarodowymi, w tym z państwami Zatoki Perskiej, przyjmując za podstawę niedawne inicjatywy, w szczególności pierwsze forum wysokiego szczebla ministerialnego UE-Rada Współpracy Państw Zatoki, które odbyło się 22 kwietnia 2024 r., a także by zachęcali do pilnej deeskalacji i konstruktywnego dialogu;

9. podkreśla, ze wojna w Strefie Gazy ma ogromny wpływ na stabilność regionu; wyraża ubolewanie z powodu terroryzmu i zbrodni wojennych popełnionych przez Hamas i inne palestyńskie grupy terrorystyczne przeciwko Izraelowi oraz narodowi izraelskiemu i palestyńskiemu; wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia wszystkich izraelskich zakładników przetrzymywanych w Strefie Gazy oraz do zapewnienia Międzynarodowemu Komitetowi Czerwonego Krzyża bezpośredniego dostępu do wszystkich izraelskich zakładników przetrzymywanych w Strefie Gazy, aby mógł on udzielić im opieki medycznej; podkreśla obowiązek przestrzegania przez Izrael prawa międzynarodowego przy korzystaniu z prawa do samoobrony zapisanego w Karcie Narodów Zjednoczonych; potępia nieproporcjonalną reakcję wojskową Izraela, która spowodowała niespotykaną wcześniej liczbę ofiar śmiertelnych wśród ludności cywilnej; wzywa Izrael do zapewnienia głodującej ludności Strefy Gazy pełnego, niezakłóconego i bezpiecznego dostępu do pomocy humanitarnej oraz do przestrzegania postanowień Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla, że znalezienie długotrwałego politycznego rozwiązania konfliktu izraelsko-palestyńskiego znacznie poprawiłoby stabilność i perspektywy regionu; przypomina o swoim niezachwianym poparciu dla wynegocjowanego rozwiązania dwupaństwowego w granicach z 1967 r., zgodnie z którym dwa suwerenne, demokratyczne państwa współistnieją obok siebie w pokoju i gwarantowanym bezpieczeństwie oraz pełnym poszanowaniu prawa międzynarodowego, z Jerozolimą jako stolicą obu państw;

10. zauważa, że Iran, Rosja i Chiny w coraz większym stopniu wymieniają się krytycznymi informacjami wywiadowczymi i współpracują za pośrednictwem przedsiębiorstw fasadowych, próbując połączyć swoje systemy bankowe i przewóz ropy na morzu przy wyłączonych urządzeniach lokalizacyjnych, co osłabia skuteczność unijnych sankcji; domaga się lepszego egzekwowania sankcji UE, pilnej modernizacji systemów automatycznej identyfikacji w celu przeciwdziałania unikaniu sankcji i embarga, a także nasilenia nadzoru i inspekcji podejrzanych statków irańskich;

11. potępia ciągłe nieprzestrzeganie przez Iran zobowiązań w zakresie gwarancji prawnych w ramach JCPOA oraz rozwijanie programu jądrowego w stopniu wykraczającym poza wszelkie wiarygodne uzasadnienie cywilne; podkreśla, że według szeregu wiarygodnych źródeł czas, jakiego Iran potrzebuje obecnie do uzyskania wystarczającej ilości plutonu do wyprodukowania bomby jądrowej (tzw. breakout time), wynosi kilka tygodni; wzywa władze Iranu do natychmiastowego wywiązania się ze swoich zobowiązań i zajęcia się wszystkimi nierozstrzygniętymi kwestiami; wzywa grupę E3 (Francja, Niemcy, Zjednoczone Królestwo) i jej partnerów, aby rozważyli narzucenie Iranowi terminu na wypełnienie jego zobowiązań wynikających z JCPOA oraz, w przypadku niewywiązania się, by wspólnie powołali się na mechanizm sankcji dotyczący przywrócenia wcześniejszych warunków na mocy rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2231;

12. mając na uwadze, że Stany Zjednoczone są niezwykle zaniepokojone współpracą wojskową między Iranem a Koreą Północną, w szczególności w zakresie pocisków nuklearnych i balistycznych; mając na uwadze, że istnieją również uzasadnione obawy dotyczące współpracy wojskowej Iranu z Rosją i Pakistanem oraz jego pogłębionej współpracy z Chinami w zakresie technologii wojskowych; mając na uwadze, że Rada Bezpieczeństwa ONZ poinformowała o wymianie technologii pocisków dalekiego zasięgu i broni między Koreą Północną a Iranem, które dostarczono także poplecznikom Iranu na Bliskim Wschodzie; mając na uwadze, że Korea Północna dostarczyła Iranowi krytyczne komponenty, umożliwiając mu produkcję rakiet balistycznych zdolnych trafić w znacznie bardziej oddalone cele, a tym samym pomogła mu przekształcić się w potęgę rakietową;

13. przypomina, że Hezbollah musi się rozbroić zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1701; potępia jego aktywną rolę w tłumieniu głosów opozycji w Libanie i Syrii, w tym poprzez zabójstwo kilku sygnalistów, którzy donieśli o eksplozji w porcie w Bejrucie w sierpniu 2020 r.; potępia ataki Hezbollahu na Izrael i izraelskie naloty na Liban; pilnie wzywa obie strony do wykazania powściągliwości i zaprzestania działań wojennych, aby nie powodować dalszej eskalacji napięć; apeluje do Rady, aby uznała Hezbollah jako całość za organizację terrorystyczną;

14. wzywa UE i jej państwa członkowskie, by skonsolidowały i zintensyfikowały wszelkie wysiłki na rzecz zapewnienia bezpiecznego i natychmiastowego uwolnienia wszystkich zakładników uprowadzonych ze statku Galaxy Leader, w tym dwóch obywateli Bułgarii, jednego obywatela Rumunii i trzech obywateli Ukrainy, którzy są przetrzymywani przez Huti od 19 listopada 2023 r.; wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i państwa członkowskie, by zintensyfikowali działania dyplomatyczne w tym celu oraz nawiązali współpracę z wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, aby zagwarantować niezwłoczny i bezpieczny powrót pojmanych Europejczyków; stanowczo potępia bezprawne przechwycenie statku pływającego pod portugalską banderą MSC Aries, wtargnięcie na jego pokład oraz przetrzymywanie statku i jego załogi przez podmioty pozostające pod bezpośrednią lub pośrednią kontrolą irańskiego rządu; pilnie domaga się ich natychmiastowego uwolnienia; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady UE o rozpoczęciu operacji sił morskich UE ASPIDES w celu ochrony wolności żeglugi u wybrzeży Jemenu, w ścisłej współpracy z podmiotami regionalnymi;

15. potępia wykorzystywanie zakładników do celów dyplomatycznych przez Iran; domaga się natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia Johana Floderusa, obywatela Szwecji i urzędnika UE, który został arbitralnie zatrzymany w Teheranie i który i jest nadal przetrzymywany w Iranie w nieludzkich warunkach; wzywa UE, by wdrożyła strategię przeciwdziałającą takiemu postępowaniu za pomocą specjalnej grupy zadaniowej, która zapewni lepsze wsparcie dla rodzin zakładników i skutecznie zapobiegnie dalszemu braniu zakładników; apeluje, by odradzać obywatelom UE wszelkich podróży do Iranu, które nie są niezbędne; wzywa Iran do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia wszystkich obywateli UE, w tym urzędnika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych Johana Floderusa, a także pozostałych więźniów politycznych;

16. potępia sankcje nałożone przez władze Iranu na posłów do PE; potwierdza, że dopóki sankcje wobec europejskich parlamentarzystów pozostaną w mocy, dialog międzyparlamentarny musi pozostać zawieszony;

17. wzywa Komisję do zainicjowania szeroko zakrojonej strategii przeciwdziałania represjom transgranicznym ze strony irańskiego reżimu w UE i uważa, że strategia ta powinna promować narzędzia techniczne zapobiegające takim represjom; wzywa do nałożenia sankcji na członków rodzin prominentnych członków IRGC, którzy studiują lub pracują w UE, oraz do podjęcia środków zapobiegających wszelkiemu nękaniu lub zastraszaniu irańskiej diaspory w UE, w tym na kampusach; wzywa europejskie służby wywiadowcze, zespoły CSIRT, Centrum Analiz Wywiadowczych UE, Agencję UE ds. Cyberbezpieczeństwa i grupę zadaniową East StratCom do aktywnej współpracy w zakresie zwalczania i powstrzymywania internetowych operacji dezinformacyjnych i cybernetycznych oraz operacji zastraszania prowadzonych przez Iran, IRGC lub irańskie ministerstwo wywiadu przeciwko irańskiej diasporze; wzywa państwa członkowskie do aktywnego przeciwdziałania podejmowanym przez Iran próbom szerzenia rewolucyjnej ideologii na terenie UE;

18. wzywa UE i państwa członkowskie do udzielenia społeczeństwu obywatelskiemu i opozycji w Iranie wsparcia w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz bezpłatnych i dostępnych wirtualnych sieci prywatnych (VPN) lub innych narzędzi obchodzenia;

19. potępia masowe i ogólnokrajowe represje ze strony władz irańskich wobec kobiet, które łamią skandaliczne przepisy o hidżabie; z głębokim zaniepokojeniem odnotowuje coraz częstsze wykonywanie kary śmierci w Iranie w ostatnim czasie i ponawia apel o jej zniesienie;

20. wyraża pełne poparcie dla społeczeństwa obywatelskiego i sił demokratycznych w Iranie oraz okazuje solidarność z nimi; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by zwiększyły wsparcie dla obrońców praw człowieka, którzy muszą opuścić Iran, m.in. poprzez zapewnienie szybkiego dostępu do wiz i azylu, oraz by zapewniły wsparcie techniczne podmiotom pomagającym irańskiemu społeczeństwu obywatelskiemu, jednocześnie dopilnowując, by strona irańska wzięła odpowiedzialność za te działania;

21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, rządowi i parlamentowi Iranu oraz rządowi i parlamentowi Izraela.

1 Dz.U. L 186 z 25.7.2023, s. 20.
2 Dz.U. L 344 z 28.12.2001, s. 93.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3712

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie bezprecedensowego ataku Iranu na Izrael, potrzeby deeskalacji i reakcji UE (2024/2704(RSP))
Data aktu: 25/04/2024
Data ogłoszenia: 17/09/2025