Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 1

(C/2025/3433)

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

(Art. 24 rozporządzenia (UE) 2024/1143) "Salame di Varzi"

PDO-IT-0208-AM01 - 27.3.2025

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2025 r.)

1. Nazwa produktu

"Salame di Varzi"

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP)

□ Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG)

□ Oznaczenie geograficzne (OG)

3. Sektor

Produkty rolne

□ Wina

□ Napoje spirytusowe

4. Państwo członkowskie, do którego należy obszar geograficzny

Włochy

5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej

Ministerstwo Rolnictwa, Suwerenności Żywnościoweji Leśnictwa - Departament Suwerenności Żywnościowej i Jeździectwa

6. Kwalifikacja jako zmiana standardowa

Zmiany w specyfikacji produktu objętego ChNP Salame di Varzi:

- nie polegają na zmianie w chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym ani na zmianie korzystania z tej nazwy,

- nie grożą zanikiem związku z obszarem geograficznym, o którym mowa w jednolitym dokumencie ani

- nie wiążą się z dalszymi ograniczeniami dotyczącymi wprowadzania produktu do obrotu.

7. Opis zatwierdzonych zmian standardowych

1. Pkt 1 specyfikacji produktu

Zmiana 1

Zmiana dotyczy tytułu ustawy nr 224/1989 i pkt 1 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: w celu dostosowania do prawa Unii Europejskiej wprowadzono tytuł "Specyfikacja produktu objętego chronioną nazwą pochodzenia »Salame di Varzi«" zastępujący tytuł ustawy nr 224/1989 "Ochrona nazwy pochodzenia Salame di Varzi, określenie obszaru produkcji i właściwości produktu".

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

2. Pkt 1 specyfikacji produktu

Zmiana 2

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 1 ustawy nr 224/1989, pkt 1 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 1 i 3.1 jednolitego dokumentu.

Opis: Zmieniono brzmienie odniesienia do zarejestrowanej nazwy peklowanego produktu mięsnego "Salame di Varzi" w pkt 1 nowej specyfikacji produktu, wprowadzając zapis, że stosowanie ChNP zgodnie z prawem wymaga spełnienia warunków i wymogów specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

3. Pkt 1 i 2 specyfikacji produktu

Zmiana 3

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 2 ustawy nr 224/1989, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: Zmieniono brzmienie charakterystyki produktu w chwili wprowadzania go do obrotu w pkt 2 "Charakterystyka produktu" nowej specyfikacji produktu oraz dodano w nim opis salami.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

4. Pkt 1 i 2 specyfikacji produktu

Zmiana 4

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 1 lit. c) przepisów wykonawczych, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 2 nowej specyfikacji produktu zmiana polega na określeniu, że produkt objęty ChNP musi posiadać swoje właściwości handlowe i organoleptyczne od momentu opatrzenia plombą lub elementem identyfikacyjnym, o których mowa w pkt 5.4 specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

5. Pkt 2 specyfikacji produktu

Zmiana 5

Zmiana dotyczy art. 5 ust. 1 lit. a) ustawy nr 224/1989, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu cech handlowych różnych gramatur produktu Salame di Varzi do pkt 2 nowej specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

6. Pkt 2 specyfikacji produktu

Zmiana 6

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 2 przepisów wykonawczych, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na dodaniu w wykazie cech handlowych w pkt 2 lit. a) ppkt 1 w nowej specyfikacji produktu najmniejszej gramatury Salame di Varzi, tj. masy od 0,3 kg do 0,5 kg oraz minimalnego okresu dojrzewania wynoszącego 30 dni. Masa 0,5 kg występowała już w art. 10 ust. 2 przepisów wykonawczych, a obecnie stanowi maksymalną masę Salame di Varzi, które dojrzewa przez co najmniej 30 dni.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

7. Pkt 2 specyfikacji produktu

Zmiana 7

Zmiana dotyczy art. 5 ust. 1 lit. a) pkt 1-4 ustawy nr 224/1989, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: treść art. 5 ustawy nr 224/1989 przeniesiono do nowego wykazu w pkt 2 specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

8. Pkt 2 specyfikacji produktu

Zmiana 8

Zmiana dotyczy art. 5 ust. 1 lit. a) pkt 4 ustawy nr 224/1989, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na zastąpieniu wyrażenia "2 kg lub więcej" odnoszących się do gramatury "Salame di Varzi - cucito a budello doppio" [z podwójną osłonką] wyrażeniem "2,5 kg".

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

9. Pkt 2 specyfikacji produktu

Zmiana 9

Zmiana dotyczy art. 5 ust. 1 lit. b), c) i d) ustawy nr 224/1989, pkt 2 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu właściwości organoleptycznych Salame di Varzi, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. b), c) i d) ustawy nr 224/1989, do pkt 2, bez zmieniania ich.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

10. Pkt 3 specyfikacji produktu

Zmiana 10

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 przepisów wykonawczych, pkt 3 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 i 4 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu przepisu dotyczącego obszaru produkcji świń, których mięso jest wykorzystywane do produkcji objętego ChNP Salame di Varzi, z art. 2 przepisów wykonawczych do pkt 3 nowej specyfikacji produktu, bez zmieniania samego przepisu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

11. Pkt 3 specyfikacji produktu

Zmiana 11

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 1 ustawy nr 224/1989, pkt 3 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.4 i 4 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu przepisu dotyczącego obszaru produkcji produktu objętego ChNP Salame di Varzi z art. 1 ustawy nr 224/1989 do pkt 3 nowej specyfikacji produktu. Zmiana 12 poniżej polega jedynie na skorygowaniu zapisu niektórych nazw gmin bez zmieniania istniejącego obszaru produkcji.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

12. Pkt 3 specyfikacji produktu

Zmiana 12

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 1 ustawy nr 224/1989, pkt 3 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.4 i 4 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana ta polega na aktualizacji wykazu gmin na obszarze produkcji Salame di Varzi, co jest następstwem zmian nazw gmin wprowadzonych na mocy ustaw regionalnych regionu Emilia-Romania, zgodnie z prawem włoskim.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

13. Pkt 4 specyfikacji produktu

Zmiana 13

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 1, 2, 3 i 7, art. 4, 8, 9 i 23 przepisów wykonawczych, art. 7 ustawy nr 224/1989 i pkt 4 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 4 specyfikacji produktu "Dowód pochodzenia" zmiana wprowadza nowe brzmienie przepisów dotyczących systemu kontroli ChNP i, w przeciwieństwie do ustawy nr 224/1989 i przepisów wykonawczych, wyraźnie określa kategorie podmiotów, które mają podlegać kontrolom.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

14. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 14

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.1 specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu po raz pierwszy informacji na temat pochodzenia genetycznego świń, z których pochodzi surowiec wykorzystywany do produkcji Salame di Varzi, z podaniem wszystkich możliwych kombinacji genetycznych przyjętych zarówno w przypadku samców, jak i samic hodowlanych.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

15. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 15

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.1 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na dodaniu tabeli wyjaśniającej wymagania genetyczne dotyczące świń z uwzględnieniem dozwolonych i niedozwolonych kombinacji.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

16. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 16

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.1 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu odniesienia do wykazu typów genetycznych zatwierdzonych przez Ministerstwo Rolnictwa, Suwerenności Żywnościowej i Leśnictwa.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

17. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 17

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.1 specyfikacji produktu i pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na doprecyzowaniu, że nie można wykorzystywać mięsa knurów i loch.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

18. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 18

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.1 specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na doprecyzowaniu, że nie można wykorzystywać mięsa świń o niekorzystnych cechach.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

19. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 19

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.2 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: określono etapy chronologiczne hodowli świń, z których pochodzi surowiec wykorzystywany do produkcji Salame di Varzi, a mianowicie ssanie, odsadzanie, odchów i końcowy etap tuczu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

20. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 20

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.2 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu przepisów dotyczących etapu ssania u prosiąt, który trwa co najmniej 28 dni, tj. zgodnie z przepisami rozdziału II pkt C załącznika I do dyrektywy 2008/120/WE. Wprowadzono szczegółowe odniesienia do karmienia prosiąt przez lochę lub sztucznie mlekiem, podawania dozwolonych surowców oraz uzupełniania diety minerałami, witaminami i aminokwasami, a także stosowania dodatków.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

21. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 21

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 4 i 5 przepisów wykonawczych oraz pkt 5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na określeniu w pkt 5.2 specyfikacji produktu metod i terminów tatuowania na dwóch nogach każdej świni znaku zawierającego informację o pochodzeniu oraz powiązanych z tym modeli tatuownic uderzeniowych i płytek do nanoszenia tatuażu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

22. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 22

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 4 i 5 przepisów wykonawczych oraz pkt 5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu tabeli odniesienia wskazującej, której litery należy użyć w celu wskazania miesiąca urodzenia prosiąt za pomocą tatuażu zawierającego informację o pochodzeniu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

23. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 23

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.2 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na dodaniu możliwości używania elementów identyfikacyjnych zamiast wykonywanego przez rolnika tatuażu z informacją o pochodzeniu lub w połączeniu z tatuażem.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

24. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 24

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 4 przepisów wykonawczych i pkt 5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu do nowej specyfikacji produktu zasady określania wieku świń w miesiącach.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

25. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 25

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.2 specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu przepisów dotyczących etapu odsadzania prosiąt. Wprowadzono przepisy regulujące czas trwania tego etapu, tj. do trzech miesięcy, oraz maksymalną masę prosiąt, tj. do 40 kg. Podczas tego etapu świnie można karmić surowcami dopuszczonymi przez obowiązujące przepisy dotyczące karmienia zwierząt gospodarskich. Dodano odniesienie do sposobów podawania dawki pokarmowej. Wprowadzono również możliwość uzupełniania diety świń na tym etapie suplementami witaminowymi, mineralnymi i aminokwasowymi, a także stosowania dodatków.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

26. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 26

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy nr 224/1989, art. 3 ust. 6 przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu przepisów dotyczących etapu odchowu, które stanowią, że etap ten może trwać maksymalnie do pięciu miesięcy, i które ograniczają maksymalną masę do 85 kg. Wstawiono "Tabelę dozwolonych surowców", z której należy korzystać także podczas następnego etapu, tj. tuczu, w odniesieniu do którego dodano kilka szczegółowych przepisów.

W wykazie stosowanych pasz zaktualizowano terminologię zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 68/2013 zaktualizowanym rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1017.

Dieta, tradycyjnie oparta na surowcach typowych dla obszaru hodowli świń określonego w specyfikacji produktu, opiera się na wybranych przez rolnika dawkach pokarmowych, składających się z dużych ilości kukurydzy, sorgo, jęczmienia, pszenicy, pszenżyta, mączki kukurydzianej lub mączki z kolby kukurydzy oraz innych surowców, które tradycyjnie stanowią dietę świń ciężkich ras wykorzystywanych do produkcji mięsa peklowanego na obszarach, które dostarczają surowiec do produkcji Salame di Varzi.

Nazwę stosowaną w języku włoskim na określenie "kukurydzy" zmieniono z "mais" na "granturco".

"Mąkę jęczmienną" zmieniono na "jęczmień".

"Mączkę sojową" zmieniono na "produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion soi".

"Otręby" zmieniono na "otręby pszenne i inne produkty uboczne przetwarzania pszenicy".

Zmieniono ilości następujących surowców, które dotyczą teraz także etapu odchowu:

- ilość "kukurydzy" w diecie świń zwiększono z 40 % do "maks. 65 %" suchej masy,

- ilość "jęczmienia" zwiększono w diecie świń z 10-25 % do "maks. 55 %" suchej masy,

- ilość "otrębów pszennych i innych produktów ubocznych przetwarzania pszenicy" zwiększono z 10-15 % do "maks. 20 %" suchej masy,

- ilość "produktów uzyskiwanych podczas ekstrakcji nasion soi" w diecie świń zwiększono z "maksymalnie 15 %" do "maks. 20 %" suchej masy.

W skład surowców dozwolonych w diecie świń wchodzą m.in.: "sorgo", "pszenica", "pszenżyto", "kiszonka z kukurydzy", "inne gatunki zbóż o mniejszym znaczeniu", "mączka z ziaren kukurydzy lub mączka z kolb kukurydzy", "mąka kukurydziana z całych kolb", "kukurydziana mączka glutenowa lub gluten paszowy kukurydziany", "śruta poekstrakcyjna z zarodków kukurydzy", "serwatka", "maślanka", "odwodnione wysłodki buraczane", "lucerna, suszona w wysokiej temperaturze", "pulpa owocowa i pulpa pomidorowa (miazga pomidorowa) jako nośniki dla premiksów", "wywar gorzelniany zbożowy suszony z frakcją stałą i ciekłą", "melasy", "produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion słonecznika", "produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion rzepaku", "makuch z siemienia lnianego, makuch paszowy z siemienia lnianego, śruta poekstrakcyjna lniana, śruta poekstrakcyjna paszowa lniana", "tłuszcze o temperaturze topnienia powyżej 36 °C", "drożdże", "groch", "nasiona innych roślin strączkowych", "nasiona soi toastowane lub makuch sojowy", "mączka rybna".

W zmianie dopuszczono tolerancje dla poszczególnych surowców zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W zmianie sprecyzowano w uwagach do "Tabeli dozwolonych surowców":

- że "serwatka" i "maślanka" łącznie nie mogą przekraczać 15 litrów na sztukę dziennie,

- definicję "wywaru gorzelnianego zbożowego suszonego z frakcją stałą i ciekłą",

- że jeżeli melasę podaje się wraz z wywarem melasowym, całkowita zawartość azotu musi być niższa niż 2 %,

- zawartość tłuszczu surowego w produktach uzyskiwanych podczas ekstrakcji nasion soi, nasion słonecznika i nasion rzepaku nie może przekraczać 2,5 % suchej masy.

Wprowadzono inne specyfikacje, które mają zastosowanie zarówno do etapu odchowu, jak i końcowego etapu tuczu:

- oprócz stosowania suplementów mineralnych dodano stosowanie suplementów witaminowych i dodatków,

- maksymalny poziom kwasu linolowego w suchej masie diety określono na 2 %, a tłuszczu na 5 %,

- dawkę pokarmową można podawać w postaci płynnej (pomyje) lub suchej.

Ustalono, że na etapie odchowu sucha masa zbóż nie może być mniejsza niż 45 %.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

27. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 27

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.2 specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu wymogu, zgodnie z którym co najmniej 50 % suchej masy paszy dla świń w ujęciu rocznym pochodzi z obszaru geograficznego, na którym odbywa się chów świń.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

28. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 28

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy nr 224/1989 i pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: w części pkt 5.2 specyfikacji produktu dotyczącej końcowego etapu tuczu (obecnie zwanego w języku włoskim "ingrasso", a nie "finissaggio") zmieniono art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy nr 224/1989: czas trwania tego etapu wynosi obecnie cztery, a nie trzy miesiące, ponadto dodano odpowiedni minimalny wiek świń przy uboju, a także odniesienie do masy tuszy wieprzowej określonej w pkt 5.3 specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

29. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 29

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 6 przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: art. 3 ust. 6 przepisów wykonawczych zastąpiono pkt 5.2 nowej specyfikacji produktu, w którym opisano końcowy etap tuczu. Zamieszczono odniesienie do "Tabeli dozwolonych surowców" odnoszącej się do etapu odchowu, ale stwierdzono, że nie można używać "całych nasion soi toastowanych ani makucha z nasion soi" ani "mączki rybnej" i że sucha masa zbóż nie może stanowić mniej niż 55 % całości.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

30. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 30

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.3 specyfikacji produktu i pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu punktu "Ubój" i wymogu ustalania wieku świń w momencie uboju, tj. co najmniej 9 miesięcy, na podstawie wytatuowanego do 28. dnia znaku z informacją o pochodzeniu lub elementu identyfikacyjnego zastosowanego zamiast tatuażu opisanego w punkcie dotyczącym karmienia i chowu świń lub w połączeniu z tym tatuażem, o którym to tatuażu i elemencie identyfikacyjnym mowa w zmianach 21, 22, 23 i 24.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

31. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 31

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.3 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu kryterium obliczania wieku świń do celów uboju.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

32. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 32

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 ustawy nr 224/1989, art. 4 ust. 2 przepisów wykonawczych, pkt 5.3 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: zmieniono brzmienie art. 2 ust. 1 ustawy nr 224/1989 i art. 4 ust. 2 (w szczególności lit. b)) przepisów wykonawczych do tej ustawy w pkt 5.3 nowej specyfikacji produktu. Bez zmian pozostaje wymóg dotyczący świeżości mięsa, co pozwala na usunięcie odniesienia do art. 2 ust. 2 ustawy nr 224/1989 w sprawie wymogów dotyczących wykorzystywanego mięsa.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

33. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 33

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy nr 224/1989 i pkt 5.3 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.3 jednolitego dokumentu.

Opis: art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy nr 224/1989 zastąpiono pkt 5.3 nowej specyfikacji produktu stanowiącym, że mięso musi pochodzić z tusz ciężkich kategorii H o masie od 110,1 kg do 190,0 kg, zamiast dotychczasowego wymogu minimalnej wagi żywej wynoszącej 150 kg.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

34. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 34

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.3 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na określeniu, że w momencie uboju należy dokonać klasyfikacji poszczególnych tusz i ustalić ich masę.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

35. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 35

Zmiana dotyczy wprowadzenia nowych informacji do pkt 5.3 specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na określeniu, że nie wolno używać mięsa z widocznymi objawami miopatii PSE ("blade, miękkie, wodniste") i DFD ("ciemne, zbite i suche") lub z oczywistymi następstwami wcześniejszych stanów zapalnych i pourazowych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

36. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 36

Zmiana ta dotyczy art. 2 ust. 1 lit. c) ustawy nr 224/1989, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na usunięciu odniesienia do metod uboju i głodówki przedubojowej.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

37. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 37

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 1 ustawy nr 224/1989 i pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: art. 3 ust. 1 ustawy nr 224/1989 przeniesiono, bez zmieniania go, do pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu, w którym określono wymogi dotyczące produkcji Salame di Varzi.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

38. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 38

Zmiana dotyczy art. 3, ust. 2 ustawy nr 224/1989, pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: art. 3 ust. 2 ustawy nr 224/1989 zastąpiono pkt 5.4.1 nowej specyfikacji produktu: "odpowiednio przycięty boczek" przenosi się z wykazu kawałków mięsa do wykazu części, które można wykorzystywać jako tłuszcz do przygotowywania mieszanki.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

39. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 39

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 3 ustawy nr 224/1989 i pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na uchyleniu tego przepisu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

40. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 40

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 4 ustawy nr 224/1989, pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: art. 3 ust. 4 ustawy nr 224/1989 zastępuje się pkt 5.4.2 nowej specyfikacji produktu, w którym zmieniono wartości dotyczące stosunku mięsa do tłuszczu w mieszance z "40-45" kg na "15-30" kg na 100 kg chudego mięsa. W związku z tym ustalono również nowy zakres procentowy, tj. od 13,0 % do 23,1 %.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

41. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 41

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 5 ustawy nr 224/1989, pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu treści art. 3 ust. 5 ustawy nr 224/1989 bez zmieniania jej do pkt 5.4.3 nowej specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

42. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 42

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 6 ustawy nr 224/1989, pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na przeniesieniu treści art. 3 ust. 6 ustawy nr 224/1989 bez zmieniania jej do pkt 5.4.4 nowej specyfikacji produktu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

43. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 43

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 przepisów wykonawczych i pkt 5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: art. 10 ust. 1 przepisów wykonawczych przeniesiono do pkt 5.4.5 nowej specyfikacji produktu i zmieniono go jedynie poprzez usunięcie odniesienia do art. 3 ust. 7 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

44. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 44

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 lit. a) przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 5.4.5 lit. a) nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 10 ust. 1 lit. a) przepisów wykonawczych, ustalając nową minimalną zawartość soli morskiej na poziomie 20 g/kg, a dotychczasową wartość 25 g/kg przyjęto jako maksymalną wartość w tym zakresie.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

45. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 45

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: art. 10 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych zmieniono w pkt 5.4.5 lit. b) nowej specyfikacji produktu. We włoskim tekście azotan sodu obecnie określa się jako "nitrato di sodio", a nie "sodio nitrato", a azotyn sodu "nitrito di sodio" a nie "sodio nitrito" - zmiana ta ma na celu stosowanie poprawnych nazw chemicznych tych dwóch związków, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1333/2008. Dodano również możliwość używania azotanu potasu zamiast azotanu sodu lub możliwość używania mieszaniny tych dwóch związków, lub mieszaniny tych związków i azotynu sodu.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

46. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 46

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych i pkt 5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 5.4.5 lit. b) nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 10 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych: maksymalne dozwolone ilości konserwantów zastępuje się zasadą, że środki konserwujące można stosować zgodnie z limitami określonymi w obowiązujących przepisach.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

47. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 47

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 lit. c) przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 5.4.5 lit. c) nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 10 ust. 1 lit. c) przepisów wykonawczych: wyrażenie "ziarno czarnego pieprzu" zastępuje się wyrażeniem "ziarna czarnego pieprzu", minimalną ilość czarnego pieprzu ziarnistego zmieniono na 1 g/kg, a dotychczasową ilość 2 g/kg określono jako ilość maksymalną.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

48. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 48

Zmiana dotyczy art. 10 ust. 1 lit. d) przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.2 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 5.4.5 lit. d) nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 10 ust. 1 lit. d) przepisów wykonawczych: minimalną zawartość ekstraktu z czosnku i filtrowanego czerwonego wina ustalono na poziomie 7 ml/kg, a dotychczasową ilość wynoszącą 10 g/kg określono jako ilość maksymalną.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

49. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 49

Zmiana dotyczy art. 6 ustawy nr 224/1989, art. 11 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1 i 2 przepisów wykonawczych, załączników 1 i 2 do przepisów wykonawczych, pkt 5 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: zmieniono brzmienie przepisów dotyczących znaku identyfikacyjnego, z którego zrezygnowano, pozostawiając plombę jako jedyny element potwierdzający zgodność salami ze specyfikacją produktu. Wprowadzono następujące zmiany:

- uchylono art. 6 ust. 1 ustawy nr 224/1989 dotyczący znaku identyfikacyjnego,

- w pkt 5.4 nowej specyfikacji produktu zmieniono brzmienie przepisów dotyczących plomby, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy nr 224/1989, art. 11 ust. 2 przepisów wykonawczych oraz załączniku 1 do przepisów wykonawczych, precyzując, że plomba stanowi jedyny dopuszczalny element identyfikacyjny gwarantujący zgodność salami ze specyfikacją produktu po upływie minimalnych okresów dojrzewania,

- sprecyzowano, że element identyfikacyjny, tj. plombę, należy nałożyć zawsze, kiedy wprowadza się do obrotu salami w całości, co oznacza, że obecnie do plomby ma zastosowanie przepis dotyczący znaku identyfikacyjnego określony w art. 15 ust. 1 przepisów wykonawczych i załączniku 2 do przepisów wykonawczych,

- uchylono art. 11 ust. 1 przepisów wykonawczych, a w ust. 2 skreślono także fragmenty dotyczące informacji o dacie produkcji i nazwie producenta.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

50. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 50

Zmiana dotyczy wprowadzenia do pkt 5.4 specyfikacji produktu i pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na dodaniu możliwości stosowania elementów identyfikacyjnych zamiast plomby lub w połączeniu z nią.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

51. Pkt 5 specyfikacji produktu

Zmiana 51

Zmiana dotyczy art. 4 ustawy nr 224/1989 i pkt 5.5 nowej specyfikacji produktu, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 5.5 nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 4 ust. 1 ustawy nr 224/1989, bez zmieniania jego treści, przez dodanie odniesienia do gramatur Salame di Varzi opisanych w pkt 2 lit. a) specyfikacji produktu.

Zmiana ogranicza się do doprecyzowania minimalnego okresu dojrzewania, o którym mowa w nowym pkt 2 specyfikacji produktu, bez zmieniania tego parametru dla różnych gramatur, z tym że obecnie określono, iż Salame di Varzi o masie 0,3 kg-0,5 kg musi dojrzewać przez co najmniej 30 dni [zob. również zmiana 6].

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

52. Pkt 6 specyfikacji produktu

Zmiana 52

Zmiana dotyczy wprowadzenia do pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu do specyfikacji produktu pkt 6 opisującego związek Salame di Varzi ze środowiskiem. Informację tę skopiowano, bez zmian, z wniosku o rejestrację Salame di Varzi jako ChNP, tj. ze streszczenia (pkt 5 lit. d) i f)) przesłanego w 1994 r. zgodnie z obowiązującym wówczas art. 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 r.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

53. Pkt 7 specyfikacji produktu

Zmiana 53

Zmiana dotyczy art. 11 ust. 3 przepisów wykonawczych, załączników 1 i 2 do przepisów wykonawczych, pkt 7 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 7 "Opis, prezentacja i etykietowanie" nowej specyfikacji produktu zmiana polega na uproszczeniu przepisów dotyczących plomby określonych w ustawie i przepisach wykonawczych: w ppkt 1 określa się kształt i proporcje plomby, materiał, z którego jest wykonywana, oraz opis wzoru umieszczonego na niej. Określono kształt i wielkość plomby i ustalono, że ma ona być wykonana z tworzywa sztucznego lub papieru powlekanego tworzywem sztucznym, którym to ustaleniem zastąpiono odniesienie wyłącznie do aluminium. Plombę przedstawioną na rys. 1, wraz z awersem i rewersem, opisano w następujący sposób:

- logo identyfikacyjne ChNP Salame di Varzi, o którym mowa w pkt 7.2 specyfikacji produktu, czyli "logo stowarzyszenia ochrony Salame di Varzi", o którym mowa w załączniku 2 do przepisów wykonawczych,

- nazwa "Salame di Varzi", skrót "D.O.P." ["ChNP"] oraz słowa "Denominazione di Origine Protetta" ["chroniona nazwa pochodzenia"],

- unijny symbol ChNP.

Usunięto odniesienia do numerów seryjnych, nazwy producenta i daty produkcji.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

54. Pkt 7 specyfikacji produktu

Zmiana 54

Zmiana dotyczy załączników 1 i 2 do przepisów wykonawczych, pkt 7 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na zastąpieniu ilustracji plomby w załączniku 1 do przepisów wykonawczych wzorem podanym jako "Rysunek 1". Na awersie znajduje się logo ChNP Salame di Varzi, na którym widnieje ilustracja zamieszczona w załączniku 2 "Znak identyfikacyjny" do przepisów wykonawczych określających "logo organu kontrolnego". Na rys. 1 dodano szczegółowe informacje o barwach, których należy użyć do wykonania plomby.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

55. Pkt 7 specyfikacji produktu

Zmiana 55

Zmiana dotyczy załącznika 2 do przepisów wykonawczych, pkt 7 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 7 "Opis i prezentacja" nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 2 przepisów wykonawczych: znak identyfikacyjny zawierający "logo organu kontrolnego" nazwano "logo identyfikacyjne ChNP Salame di Varzi". Opis plomby identyfikacyjnej "Salame di Varzi" w pkt 7.1 specyfikacji produktu zawiera wymóg umieszczenia logo. Dodano opis, ilustrację wzoru [Rysunek 2] i szczegółowe informacje o barwach. Logo zostało zarejestrowane przez stowarzyszenie ochrony Salame di Varzi jako wspólny znak towarowy, co pozwala na używanie go przez wszystkich producentów, także tych niebędących członkami stowarzyszenia Salame di Varzi.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

56. Pkt 7 specyfikacji produktu

Zmiana 56

Zmiana dotyczy art. 14 ust. 1 przepisów wykonawczych, pkt 7 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: w pkt 7.3 tiret pierwsze nowej specyfikacji produktu zmieniono art. 14 ust. 1 przepisów wykonawczych przez dodanie elementów, które muszą być umieszczone na etykietach Salame di Varzi: logo lub nazwa ChNP, słowa "Denominazione di Origine Protetta" ["chroniona nazwa pochodzenia"] lub skrót "D.O.P." ["ChNP"] oraz unijny symbol ChNP.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

57. Pkt 7 specyfikacji produktu

Zmiana 57

Zmiana dotyczy art. 14 ust. 2 przepisów wykonawczych, pkt 7 nowej specyfikacji produktu oraz pkt 3.6 jednolitego dokumentu.

Opis: zmiana polega na wprowadzeniu przepisu art. 14 ust. 2 przepisów wykonawczych do pkt 7.3 tiret drugie nowej specyfikacji produktu, w którym stwierdza się, że zakazy mające już zastosowanie do etykietowania Salame di Varzi mają również zastosowanie do reklamy i promocji.

Zmiana ma wpływ na jednolity dokument.

58. Art. 1 ust. 1 lit. a) przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r., zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 58

Zmiana dotyczy art. 1 ust. 1 lit. a) przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 1 ust. 1 lit. a) przepisów wykonawczych.

Uzasadnienie: uchylenie jest uzasadnione, ponieważ przedmiotowa definicja nie jest potrzebna w specyfikacji produktu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

59. Art. 1 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r., zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 59

Zmiana ta dotyczy art. 1 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 1 ust. 1 lit. b) przepisów wykonawczych.

Uzasadnienie: uchylenie jest konieczne, ponieważ przepis ten nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami dotyczącymi różnicy między rolą grupy producentów a rolą organu kontrolnego odpowiedzialnego za kontrolę zgodności ze specyfikacją produktu.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

60. Art. 2 ust. 2 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r., zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 60

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 2 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 2 ust. 2 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

61. Art. 5 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 61

Zmiana ta dotyczy art. 5 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 5 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

62. Art. 6 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 62

Zmiana dotyczy art. 6 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 6 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

63. Art. 7 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 63

Zmiana dotyczy art. 7 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 7 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

64. Art. 12 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 64

Zmiana dotyczy art. 12 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 12 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

65. Art. 13 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 65

Zmiana dotyczy art. 13 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 13 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

66. Art. 14 ust. 3 i 4 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r., zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 66

Zmiana dotyczy art. 14 ust. 3 i 4 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 14 ust. 3 i 4 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

67. Art. 16 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 67

Zmiana dotyczy art. 16 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 16 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

68. Art. 17 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 68

Zmiana dotyczy art. 17 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 17 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

69. Art. 18 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 69

Zmiana dotyczy art. 18 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 18 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

70. Art. 19 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 70

Zmiana dotyczy art. 19 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 19 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

71. Art. 20 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 71

Zmiana dotyczy art. 20 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 20 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

72. Art. 21 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 72

Zmiana dotyczy art. 21 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 21 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

73. Art. 22 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 73

Zmiana dotyczy art. 22 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 22 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

74. Art. 24 przepisów wykonawczych do ustawy nr 224 z dnia 30 maja 1989 r. zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 74

Zmiana dotyczy art. 24 przepisów wykonawczych, ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 24 przepisów wykonawczych.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

75. Art. 2 ust. 1 lit. a) ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 75

Zmiana dotyczy art. 2 ust. 1 lit. a) ustawy nr 224/1989, zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 2 ust. 1 lit. a) ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

76. Art. 3 ust. 7 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 76

Zmiana dotyczy art. 3 ust. 7 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 3 ust. 7 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

77. Art. 8 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 77

Zmiana dotyczy art. 8 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 8 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

78. Art. 9 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 78

Zmiana dotyczy art. 9 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 9 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

79. Art. 10 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 79

Zmiana dotyczy art. 10 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 10 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

80. Art. 11 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 80

Zmiana dotyczy art. 11 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 11 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

81. Art. 12 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r.

Zmiana 81

Zmiana dotyczy art. 12 ustawy nr 224/1989 zmienionej art. 61 ustawy nr 142 z dnia 19 lutego 1992 r., ale nie dotyczy jednolitego dokumentu.

Opis: uchylono art. 12 ustawy nr 224/1989.

Zmiana ta nie ma wpływu na jednolity dokument.

JEDNOLITY DOKUMENT

"Salame di Varzi"

Nr UE: PDO-IT-0208-AM01 - 27.3.2025

ChNP (X) ChOG ()

1. Nazwa lub nazwy (ChNP lub ChOG)

"Salame di Varzi"

2. Państwo członkowskie lub państwo trzecie

Włochy

3. Opis produktu rolnego lub środka spożywczego

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 16 - PRZETWORY Z MIĘSA, RYB, SKORUPIAKÓW, MIĘCZAKÓW LUB POZOSTAŁYCH BEZKRĘGOWCÓW

WODNYCH LUB Z OWADÓW

3.2. Opis produktu, do którego odnosi się nazwa podana w pkt 1

"Salame di Varzi" to niegotowane peklowane salami, o cylindrycznym kształcie, wytwarzane z mieszanki świeżego mięsa świń pochodzącego z następujących kawałków: łopatka, noga, schab, polędwica, karkówka pozbawiona nerwów, mięso mielone najwyższej jakości. Wykorzystywany tłuszcz może pochodzić wyłącznie z podgardla, górnej części łopatki, udźca [cultatello], słoniny grzbietowej [lardello] lub odpowiednio przyciętego boczku. Zabrania się stosowania mięsa mrożonego lub konserwowanego w inny sposób. Stosunek mięsa do tłuszczu w mieszance musi wynosić od 15 kg do 30 kg tłuszczu na każde 100 kg mięsa.

Wielkość cząstek mięsa i tłuszczu wchodzących w skład mieszanki używanej do produkcji salami musi odpowiadać wielkości będącej wynikiem zastosowania sitka z oczkami o średnicy 12 mm. Mieszanką należy napełnić osłonki wieprzowe, a otrzymany produkt po jego odpowiednim nakłuciu należy ciasno obwiązać sznurkiem. Mieszanka przypraw składa się z soli morskiej, azotanu sodu lub azotanu potasu lub azotynu sodu bądź ich mieszaniny, ziaren czarnego pieprzu, ekstraktu z czosnku i czerwonego wina.

Cechy handlowe

Salame di Varzi produkowane jest w następujących gramaturach:

- Salame di Varzi: o masie od 0,3 kg do 0,5 kg, dojrzewające przez co najmniej 30 dni,

- Salame di Varzi - Filzetta: o masie od 0,5 kg do 0,7 kg, minimalny okres dojrzewania wynosi 45 dni,

- Salame di Varzi - Filzettone: o masie od 0,7 kg do 1 kg, minimalny okres dojrzewania wynosi 60 dni,

- Salame di Varzi - Sottocrespone a budello semplice [z pojedynczą osłonką]: o masie od 1 kg do 2 kg,

minimalny okres dojrzewania wynosi 120 dni,

- Salame di Varzi - Cucito a budello doppio [z podwójną osłonką]: o masie od 1 kg do 2,5 kg, minimalny okres dojrzewania wynosi 180 dni.

Właściwości organoleptyczne

- delikatne, jaskrawoczerwone po pokrojeniu,

- konsystencja zwarta, a tłuszcz doskonale biały i występujący we właściwej proporcji,

- łagodny, delikatny smak i wyraźny, charakterystyczny aromat, ściśle powiązany z długim okresem dojrzewania.

3.3. Pasza (wyłącznie w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego) i surowce (wyłącznie w odniesieniu do produktów przetworzonych)

Co najmniej 50 % suchej masy paszy dla świń w ujęciu rocznym musi pochodzić z obszaru geograficznego chowu.

Surowce, którymi karmi się świnie, pochodzą z obszaru geograficznego, na którym chowane są zwierzęta. Jednak ze względów klimatycznych lub handlowych pozyskanie 100 % surowców ze źródeł lokalnych może nie być możliwe z technicznego punktu widzenia. W takich wypadkach, aby zgodnie z art. 47 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1143 zagwarantować związek z terytorium i jakość produktu Salame di Varzi, zawsze zapewnia się, aby co najmniej 50 % suchej masy surowców dla świń w ujęciu rocznym pochodziło z obszaru geograficznego chowu.

Pasza

Pokarm świń wykorzystywanych do produkcji certyfikowanych surowców można podawać w postaci płynnej ("pomyje" lub "papka"), tradycyjnie zmieszanej z serwatką lub maślanką, albo w postaci suchej. Należy przestrzegać szczegółowo określonych zasad dotyczących stosowania i składu dawek żywnościowych. Dieta świń opiera się na zbożach uprawianych na obszarach geograficznych, z których pochodzi mięso, podanych w specyfikacji produktu. Jednak w niektórych latach może nie być możliwe, ze względów klimatycznych lub handlowych, uzyskanie 100 % surowców dla świń z lokalnych źródeł. W takich wypadkach, aby zagwarantować związek z terytorium i jakość produktu Salame di Varzi, zapewnia się, aby co najmniej 50 % suchej masy paszy dla świń w ujęciu rocznym pochodziło z obszaru geograficznego chowu.

Na etapie odsadzania dieta składa się z surowców dopuszczonych na mocy obowiązujących przepisów Unii Europejskiej dotyczących żywienia zwierząt gospodarskich. Dietę świń można uzupełniać witaminami, minerałami i aminokwasami, a dodatki można stosować zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Na etapie odchowu dozwolone są następujące surowce: kukurydza; sorgo, jęczmień, pszenica, pszenżyto, mączka z ziaren kukurydzy lub mączka z kolb kukurydzy; inne gatunki zbóż o mniejszym znaczeniu, groch; mączka kukurydziana z całych kolb, otręby pszenne i inne produkty uboczne przetwarzania pszenicy, produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion soi; kiszonka z kukurydzy, kukurydziana mączka z glutenowa lub gluten paszowy kukurydziany, odwodnione wysłodki buraczane, produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion słonecznika, produkty uzyskiwane podczas ekstrakcji nasion rzepaku, nasiona innych roślin strączkowych, stosowane całe nasiona soi toastowane lub makuch sojowy; śruta poekstrakcyjna z zarodków kukurydzy, melasy; lucerna (suszona w wysokiej temperaturze); wywar gorzelniany zbożowy suszony z frakcją stałą i ciekłą; pulpa owocowa i pulpa pomidorowa (miazga pomidorowa) jako nośniki dla premiksów, makuch z siemienia lnianego, makuch paszowy z siemienia lnianego, śruta poekstrakcyjna lniana, śruta poekstrakcyjna paszowa lniana, tłuszcze o temperaturze topnienia powyżej 36 °C, drożdże; mączka rybna; serwatka; maślanka. Na tym etapie należy również uwzględnić następujące specyfikacje: dietę świń można uzupełniać witaminami, minerałami i aminokwasami, a dodatki można stosować zgodnie z obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej; sucha masa zbóż nie może stanowić mniej niż 45 % całej paszy.

Na końcowym etapie tuczu należy przestrzegać wszystkich specyfikacji określonych dla etapu odchowu, z następującymi wyjątkami: sucha masa zbóż nie może stanowić mniej niż 55 % całej paszy; z surowców wyklucza się "całe nasiona soi toastowane lub makuch sojowy" oraz "mączkę rybną".

Surowce

Techniki chowu mają na celu uzyskanie ciężkiego tucznika chowanego i poddanego ubojowi w regionach Lombardia, Emilia-Romania lub Piemont.

Świeże mięso należy pozyskiwać ze świń będących potomstwem:

a) knurów tradycyjnych ras Large White Italiana, Landrace Italiana i Duroc Italiana, uszlachetnionych według specyfikacji określonej we włoskiej księdze hodowlanej, czystej rasy albo krzyżówek tych ras, oraz loch tradycyjnych ras Large White Italiana i Landrace Italiana, czystej rasy lub krzyżówek tych ras;

b) knurów ras tradycyjnych wymienionych w lit. a) oraz loch będących krzyżówkami lub loch innych typów genetycznych, pod warunkiem że są one hodowane w ramach programów selekcji lub krzyżowania z rasami Large White, Landrace lub Duroc, przeznaczonych do produkcji tuczników ciężkich, przy czym cele tych programów są zgodne z celami określonymi we włoskiej księdze hodowlanej;

c) knurów i loch innych typów genetycznych, pod warunkiem że są one hodowane w ramach programów selekcji lub krzyżowania z rasami Large White, Landrace lub Duroc, przeznaczonych do produkcji tuczników ciężkich, przy czym cele tych programów są zgodne z celami określonymi we włoskiej księdze hodowlanej;

d) knurów innych typów genetycznych wymienionych w lit. c) oraz loch ras tradycyjnych wymienionych w lit. a).

Świeże mięso świń używane do wyrobu tego produktu nie może pochodzić od:

- knurów ani loch,

- świń o cechach niepożądanych, zwłaszcza wykazujących podatność na stres (zespół stresu u świń - PSS).

Świeże mięso świń wykorzystywane do produkcji musi pochodzić wyłącznie z tusz kategorii H (ciężkich), o masie od 110,1 kg do 190,0 kg, należących do odpowiednich klas w skali klasyfikacji tusz wieprzowych w Unii Europejskiej.

3.4. Poszczególne etapy produkcji, które muszą odbywać się na wyznaczonym obszarze geograficznym

Poszczególne etapy produkcji Salame di Varzi, od doboru mięsa do zakończenia procesu peklowania, odbywają się na tradycyjnym obszarze produkcji określonym geograficznie jako cały obszar w obrębie obecnych granic gmin Bagnaria, Brallo di Pregola, Cecima, Fortunago, Godiasco Salice Terme, Menconico, Montesegale, Ponte Nizza, Rocca Susella, Romagnese, Santa Margherita Staffora, Val di Nizza, podrejonu Valverde w gminie Colli Verdi oraz gmin Varzi i Zavattarello, które wszystkie należą do wspólnoty górskiej nr 1 (Oltrepò Pavese), z wyłączeniem gmin Borgo Priolo, Borgoratto Mormorolo, Montalto Pavese oraz podrejonu Ruino w gminie Colli Verdi.

3.5. Szczegółowe zasady dotyczące krojenia, tarcia, pakowania itp. produktu, do którego odnosi się zarejestrowana nazwa -

3.6. Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania produktu, do którego odnosi się zarejestrowana nazwa "Salame di Varzi" należy wprowadzać do obrotu z plombą przedstawioną na rys. 1.

Rysunek 1

grafika

Na awersie plomby, na zakreskowanym tle przedstawiającym niepełną ilustrację dwóch producentów salami, znajduje się logo identyfikacyjne ChNP "Salame di Varzi", nazwa "SALAME DI VARZI", skrót "D.O.P." ["ChNP"] i związane z nim wyrażenie "Denominazione di Origine Protetta" ["chroniona nazwa pochodzenia"]. Na rewersie plomby znajduje się unijny symbol ChNP.

Zamiast plomby lub w połączeniu z nią można stosować alternatywne elementy identyfikacyjne, pod warunkiem że zapewniają one i gwarantują identyfikowalność i możliwość śledzenia Salame di Varzi.

Logo identyfikacyjne ChNP "Salame di Varzi", przedstawione na rys. 2, jest stylizowanym rysunkiem czterech producentów salami noszących tradycyjne dla tej branży fartuchy, przedstawionych na pomarańczowym tle zacieniowanym czarnymi kreskami, otoczonych brązową owalną ramką, w której znajduje się nazwa "SALAME DI VARZI •D.O.P.<

Rysunek 2

grafika

Na etykietach Salame di Varzi umieszcza się logo identyfikacyjne ChNP Salami di Varzi lub nazwę "Salame di Varzi", zapisaną wyraźnymi i nieusuwalnymi literami, większymi niż we wszystkich innych napisach, po której bezpośrednio następuje napis "Denominazione di Origine Protetta" ["chroniona nazwa pochodzenia"] lub skrót "D.O.P." [ChNP] oraz symbol ChNP Unii Europejskiej.

Zakazane jest stosowanie w połączeniu z nazwą "Salame di Varzi" jakichkolwiek wyrażeń zachwalających, takich jak extra [ekstra], super [super], classico [klasyczne], autentico [autentyczne] lub podobnych. Zakaz ten ma również zastosowanie do reklamy i promocji Salame di Varzi, niezależnie od ich formy lub kontekstu.

4. Zwięzłe określenie obszaru geograficznego

Świnie wykorzystywane do produkcji Salame di Varzi muszą być chowane i poddawane ubojowi w regionach Lombardia, Piemont lub Emilia-Romania.

"Salame di Varzi" produkuje się w następujących gminach: Bagnaria, Brallo di Pregola, Cecima, Fortunago, Godiasco Salice Terme, Menconico, Montesegale, Ponte Nizza, Rocca Susella, Romagnese, Santa Margherita Staffora, Val di Nizza, podrejonie Valverde w gminie Colli Verdi oraz gminach Varzi i Zavattarello, które wszystkie należą do wspólnoty górskiej nr 1 (Oltrepò Pavese), z wyłączeniem gmin Borgo Priolo, Borgoratto Mormorolo, Montalto Pavese oraz podrejonu Ruino w gminie Colli Verdi.

5. Związek z obszarem geograficznym

Historia produktu wiąże się z rozwojem specyficznej kultury wiejskiej w całym regionie znanym jako "Padania", czyli terytorium pochodzenia surowca, który jest następnie przetwarzany na znacznie mniejszym obszarze zgodnie z wieloletnimi tradycjami typowymi dla tego produktu.

Cechy tego produktu objętego nazwą pochodzenia ukształtowały się pod wpływem środowiska oraz czynników naturalnych i ludzkich. W szczególności właściwości surowca są absolutnie specyficzne dla większego określonego obszaru geograficznego, natomiast sama produkcja Salame di Varzi odbywa się w oparciu o warunki występujące w mniejszym określonym obszarze. Całość "surowiec-produkt-nazwa" jest powiązana z rozwojem społeczno- gospodarczym konkretnego obszaru. Rozwój chowu zwierząt w powiązaniu z technikami uprawy zbóż i przetwórstwem mleka stworzył warunki szczególnie sprzyjające produkcji tego typu, która ugruntowała się na obszarach, gdzie tradycyjnie prowadzi się niektóre rodzaje chowu trzody chlewnej.

Odesłanie do publikacji specyfikacji produktu

https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeAttachment.php/L/IT/D/1%252F6%252F1%252FD.432e2660067df7831a44/ P/BLOB%3AID%3D18907/E/pdf?mode=download

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/27 z dnia 30 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 o przepisy dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych, gwarantowanych tradycyjnych specjalności i określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie oraz uchylające rozporządzenie delegowane (UE) nr 664/2014 (Dz.U. L, 2025/27, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/27/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3433

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27
Data aktu: 19/06/2025
Data ogłoszenia: 19/06/2025