Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: IQ (przedstawiciel: J. Michielsen, adwokat)
Strona pozwana: Europejska Agencja Obrony
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności powiadomienia organu upoważnionego do zawierania umów o pracę (OUZU) Europejskiej Agencji Obrony z dnia 16 lipca 2024 r. o sygnaturze "EDAHR202407018" dotyczącego wniosku skarżącego o wszczęcie postępowania w sprawie orzeczenia niepełnosprawności;
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę (OUZU) Europejskiej Agencji Obrony z dnia 9 stycznia 2025 r. o sygnaturze "EDAHR202411003" wydanej w odpowiedzi na zażalenie złożone na podstawie art. 168 ust. 2 regulaminu pracowniczego Europejskiej Agencji Obrony;
- nakazanie wszczęcia postępowania w sprawie orzeczenia niepełnosprawności przed Komitetem ds. Inwalidztwa zgodnie z art. 78 regulaminu pracowniczego EDA w celu uznania uprawnienia do renty inwalidzkiej i pokrycia kosztów leczenia.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi jeden tylko zarzut.
Jedyny zarzut dotyczący nieuzasadnionej odmowy uwzględnienia wniosku skarżącego o wszczęcie postępowania w sprawie orzeczenia niepełnosprawności przed komitetem ds. inwalidztwa z powodu domniemanego, lecz całkowicie nieudowodnionego nadużycia prawa.
Wniosek skarżącego o wszczęcie postępowania w sprawie orzeczenia niepełnosprawności przed komitetem ds. inwalidztwa - w celu ustalenia, czy jest on niezdolny do pracy i czy jest uprawniony do renty inwalidzkiej w rozumieniu art. 77 regulaminu pracowniczego EDA - został oddalony ze względu na podnoszone nadużycie prawa.
W zaskarżonej decyzji wskazano, że wniosek skarżącego został złożony długo po 12 miesiącach nieobecności z powodu zwolnienia chorobowego (w rozumieniu art. 53 ust. 4 regulaminu pracowniczego EDA), kiedy zbliżało się zakończenie umowy o pracę ze skarżącym. W związku z tym wniosek był przedmiotem szczegółowej analizy mającej na celu ustalenie, czy miał on charakter nadużycia. Z uwagi na moment złożenia wniosku przez skarżącego, rzekomy brak jakichkolwiek informacji wskazujących na niemożność podjęcia pracy przed wygaśnięciem zawartej z nim umowy o pracę, rzekomy brak nowych dowodów na poparcie jego wniosku, wniosek o skierowanie sprawy do komitetu ds. inwalidztwa nie został uwzględniony. Uznano, że wniosek ma charakter nadużycia.
Sugestia, zgodnie z którą moment złożenia wniosku przez skarżącego miałby świadczyć o nadużyciu prawa do żądania zastosowania art. 77 regulaminu pracowniczego EDA, jest jego zdaniem absurdalna. Skarżący zawsze przedstawiał jasny obraz swojego stanu zdrowia i zawsze wysyłał niezbędne zaświadczenia do EDA w odpowiednim czasie.
Niemniej jednak sytuacja zdrowotna skarżącego trudno poddaje się ocenie. Okoliczność, że nie złożył wniosku niezwłocznie po upływie terminu, o którym mowa w art. 53 ust. 4 regulaminu pracowniczego EDA, świadczy jedynie o tym, że wystąpienie z takim wnioskiem wiele go kosztowało, a zatem działał w dobrej wierze jako pracownik. Przez długi czas miał jeszcze nadzieję na szybszą poprawę swojego stanu zdrowia.
Okoliczność, że złożenie przez skarżącego wniosku nastąpiło w momencie zbliżonym do planowanej daty zakończenia współpracy, nie może automatycznie prowadzić do wniosku, że doszło do nadużycia. Wynika to wyłącznie z faktu, że skarżący zachorował, kiedy do wygaśnięcia umowy brakowało niecałych dwóch lat, i chorował przez okres, który ostatecznie przekroczył dwanaście miesięcy.
Odmienne rozstrzygnięcie prowadziłoby do utraty prawa do stosowania art. 77 regulaminu pracowniczego EDA w odniesieniu do każdego pracownika, który zachoruje w trakcie współpracy, z tego tylko powodu, że zbliża się wówczas data zakończenia współpracy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3415 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-204/25: Skarga wniesiona w dniu 27 marca 2025 r. - IQ/EDA |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |