(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2025 r.)
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) dane stanowią strategiczne aktywa, które są niezbędne do innowacji i umożliwiają wykorzystanie nowych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji;
(2) organizacje publiczne systematycznie udostępniają część swoich danych publicznych w formie otwartych danych, aby propagować przejrzystość i rozliczalność, wzmacniać pozycję obywateli oraz usprawniać usługi publiczne dzięki wspieraniu innowacji;
(3) aby wesprzeć tę praktykę, przyjęto dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 1 ;
(4) w rezolucji z 25 marca 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych 2 Parlament Europejski wezwał
do podjęcia środków umożliwiających większy przepływ danych między sektorem publicznym i przedsiębiorstwami, a także w ramach każdego z nich;
(5) Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej i Trybunał Obrachunkowy przyjęły środki formalizujące otwartość swoich danych; w 2011 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję 2011/833/UE 3 , która ma na celu ułatwianie szerszego ponownego wykorzystywania informacji publicznych. Na wzór Komisji Europejskiej Rada Unii Europejskiej przyjęła decyzję (UE) 2017/1842 4 , a Trybunał Obrachunkowy przyjął decyzję nr 6-2019 5 w sprawie polityki otwartych danych i dokumentowania polityki ponownego wykorzystywania;
(6) Parlamenty narodowe również dostrzegły potrzebę poprawy dostępności swoich danych publicznych. W 2022 r. Unia Międzyparlamentarna przeprowadziła badanie otwartych danych i opublikowała wykaz 6 izb parlamentarnych na całym świecie, które obecnie oferują otwarte dane na specjalnych portalach lub stronach internetowych;
(7) Wyrazem zaangażowania na rzecz otwartości i rozliczalności jest dla Parlamentu zadbanie o to, aby jego dane publiczne były łatwe do znalezienia i w jak największym stopniu interoperacyjne; stanowi to uzupełnienie decyzji podejmowanych w celu poprawy uczciwości, niezależności i rozliczalności instytucji. Udostępnianie otwartych danych jest także sposobem na pobudzanie innowacji w zakresie usług świadczonych na rzecz posłów, na usprawnienie procesu decyzyjnego Parlamentu opartego na danych oraz na skuteczniejsze docieranie do obywateli;
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.341 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO z dnia 16 grudnia 2024 r. ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/01/2025 |