Zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17) (Przedłożone Radzie przez Europejski Bank Centralny)

Zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny
(EBC/2025/17)
(Przedłożone Radzie przez Europejski Bank Centralny)
(C/2025/3224)

UZASADNIENIE

I. WPROWADZENIE

W dniu 23 listopada 1998 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 1 . Zgodnie z art. 107 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską EBC uprzednio przedstawiło Radzie zalecenie EBC/1998/10 2 .

Następnie EBC przedstawił zalecenie EBC/2008/9 3 , które poprzedzało przyjęcie rozporządzenia Rady (WE) nr 951/2009 4 , oraz zalecenie EBC/2014/13 5 , które poprzedzało przyjęcie rozporządzenia Rady (UE) 2015/373 6 .

Aby rozporządzenie Rady (WE) Nr 2533/98 mogło pozostać efektywnym instrumentem realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) związanych ze zbieraniem informacji statystycznych i wykonywania wszystkich jego funkcji, niezbędne jest rozważenie wprowadzenia szeregu zmian.

Jest zatem wskazane wykonanie tej samej procedury, obecnie określonej w art. 129 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, i wprowadzenie proponowanych zmian do rozporządzenia (WE) nr 2533/98.

II. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA

EBC zaleca zmianę rozporządzenia (WE) nr 2533/98 w celu uwzględnienia istotnych zmian w paradygmacie gromadzenia, zestawiania, rozpowszechniania i wykorzystywania informacji statystycznych przez ESBC w związku z transformacją cyfrową. Zmiany te doprowadziły do zapotrzebowania na bardziej aktualne, zbierane z większą częstotliwością i bardziej szczegółowe informacje statystyczne, ale stworzyły również nowe możliwości skuteczniejszego gromadzenia tych informacji. Te wymogi i możliwości należy zrównoważyć poprzez zminimalizowanie powiązanego ryzyka i uwzględnienie potrzeby zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. Proponowana zmiana rozporządzenia (WE) nr 2533/98 ma zatem na celu zwiększenie skuteczności tworzenia statystyk przez ESBC oraz poprawę jakości i użyteczności tych statystyk.

III. KOMENTARZE DO POSZCZEGÓLNYCH ARTYKUŁÓW

Artykuł 2 dotyczący referencyjnej populacji sprawozdawczej

EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (zgodnie z art. 5 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, zwanego dalej "Statutem ESBC"), ma prawo do gromadzenia informacji statystycznych w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej oraz tego, co jest konieczne do realizacji zadań ESBC. EBC gromadzi przede wszystkim informacje statystyczne od podmiotów sprawozdających należących do sektora "przedsiębiorstwa finansowe (S.12)" w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 7  ustanawiającego europejski system rachunków narodowych i regionalnych 2010. Ponieważ ograniczona liczba instytucji kredytowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 8

może być sklasyfikowana w sektorze "instytucji rządowych i samorządowych (S.13)", konieczne jest zapewnienie, aby mieściły się one w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej ze względu na ich znaczenie, w szczególności w obszarze statystyki monetarnej i finansowej. Konieczne jest również zapewnienie stałej dostępności informacji statystycznych na temat wszystkich instytucji kredytowych określonych w prawie Unii, w tym na potrzeby stosowania wymogów w zakresie utrzymywania rezerwy obowiązkowej zgodnie z art. 19 Statutu ESBC i rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 9 .

Jeżeli podmiot sprawozdawczy ma oddział będący rezydentem w innym kraju, oddział ten jest podmiotem składającym sprawozdania w swym własnym imieniu. Aby dostosować się do statystycznych zasad efektywności kosztowej i minimalizacji obciążeń sprawozdawczych, EBC powinien mieć również prawo do gromadzenia od podmiotów sprawozdających informacji statystycznych na temat kontrolowanych przez nie podmiotów lub ich oddziałów, niezależnie od ich lokalizacji, zgodnie z zasadą jednorazowości. Skutkowałoby to tym, że podmioty sprawozdające nie musiałyby przekazywać tych samych danych więcej niż raz, co umożliwiłoby EBC ściślejsze dostosowanie podejścia do sprawozdawczości statystycznej do metody kraju rodzimego w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej w zakresie nadzoru nad działalnością oddziałów. Zapewniłoby to również EBC większą elastyczność w przyjmowaniu różnych metod w odniesieniu do zakresu konsolidacji w sprawozdawczości statystycznej. Dzięki temu zmniejszone zostałyby koszty administracyjne.

Artykuł 3 dotyczący warunków określania wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej

Przy określaniu i nakładaniu wymogów sprawozdawczych w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC należy wyjaśnić, że EBC może brać pod uwagę potencjalne wykorzystanie takich informacji do wykonywania szczególnych zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w stosownych przypadkach, jak również informacji pochodzących od innych instytucji, organów, urzędów, agencji lub właściwych organów państw członkowskich, do których członkowie ESBC mają prawo dostępu. Wyjaśnienie to stanowi aktualizację zasad określonych w art. 3, tak aby odzwierciedlić szeroko zakrojoną współpracę między członkami ESBC a organami nadzoru ostrożnościowego, która zapewnia im możliwość jak najskuteczniejszego wykonywania ich zadań, z myślą o zminimalizowaniu obciążeń spoczywających na podmiotach sprawozdających.Oznacza to, że w przypadku gdy EBC określa wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC, może wziąć pod uwagę potencjalne informacje, które mają być wykorzystywane do wykonywania zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w celu zapewnienia, aby informacje statystyczne o wysokiej wartości były zbierane tylko raz od tego samego podmiotu sprawozdającego.

Artykuł 7 dotyczący nakładania sankcji

W celu wzmocnienia odstraszającego skutku sankcji za niewypełnienie obowiązków wynikających z rozporządzeń lub decyzji EBC określających i nakładających wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej, za naruszenie należy uznać wszelkie przypadki nieprzestrzegania minimalnych standardów w odniesieniu do wymogów sprawozdawczości statystycznej, których muszą przestrzegać podmioty sprawozdające. Maksymalna kwota sankcji powinna zostać zwiększona, ponieważ pozostaje ona taka sama od 1998 r. Kwoty te są dostosowane do maksymalnych kwot określonych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98 lub od nich wyższe 10 . Zwiększenie to jest konieczne w celu zapewnienia członkom ESBC możliwości podejmowania skutecznych środków w celu egzekwowania przestrzegania przez podmioty sprawozdające obowiązków określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 oraz wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej.

Artykuły 8 i 8a dotyczące zasad poufności

Zasady poufności w ramach ESBC

W celu zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych, gromadzenia informacji statystycznych w najbardziej efektywny sposób i zgodnie z zasadą jednorazowości oraz w celu odzwierciedlenia ustaleń, zgodnie z którymi informacje statystyczne są wymieniane między członkami ESBC z wykorzystaniem wspólnej infrastruktury, należy rozszerzyć i doprecyzować przepisy regulujące wykorzystanie i wymianę poufnych informacji statystycznych w ramach ESBC i przez ESBC. W tym celu powinno być jasne, że członkowie ESBC muszą wykorzystywać i udostępniać sobie wzajemnie poufne informacje statystyczne, gromadzone zgodnie z art. 5 Statutu ESBC, do celów wykonywania zadań ESBC i do celów

statystycznych. W przypadku wymiany takich informacji członkowie ESBC powinni mieć swobodę w zakresie wykorzystywania i dalszego udostępniania poufnych informacji statystycznych w określonych okolicznościach. Aby ograniczyć potrzebę powielania wymogów sprawozdawczych i ułatwić współpracę między organami i podmiotami państw członkowskich i Unii, członkowie ESBC powinni być zobowiązani do dzielenia się poufnymi informacjami statystycznymi z niektórymi organami i podmiotami w celu wykonywania ich zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego. Członkowie ESBC powinni mieć możliwość wymiany poufnych informacji statystycznych z innymi organami i podmiotami państw członkowskich i Unii lub z naukowcami współpracującymi z jednostkami badawczymi w określonych okolicznościach. Ponadto konieczne jest udostępnienie podmiotom sprawozdającym wąskiego zestawu podstawowych danych referencyjnych w celu wdrożenia skuteczniejszych ustaleń dotyczących gromadzenia danych, które ostatecznie służą poprawie jakości statystyk i zmniejszeniu obciążeń sprawozdawczych. Dodatkowo udostępniany może być ograniczony zestaw poufnych informacji statystycznych, jeżeli źródła tych informacji są już dostępne dla podmiotu sprawozdającego, na przykład gdy takie informacje są przekazywane przez jednostkę kontrolowaną przez podmiot sprawozdający lub jego oddziały. Należy zapewnić zaufanie podmiotów sprawozdających do wykorzystywania i udostępniania poufnych informacji statystycznych, które podmioty te dostarczyły, poprzez ustanowienie spójnych zasad ochrony takich informacji i zwiększenia przejrzystości w zakresie sposobów wykorzystania poufnych informacji statystycznych.

Zasady poufności między ESBC a ESS

Wymiana poufnych informacji statystycznych między ESBC a Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) powinna nadal odbywać się wyłącznie do celów statystycznych. Zgodnie z rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 11  EBC popiera zezwolenie na przekazywanie poufnych informacji statystycznych między ESBC a ESS, co wzmocniłoby obecne uznaniowe przekazywania informacji.

Artykuł 8d dotyczący dostępu do danych administracyjnych

Dostępne dane administracyjne powinny być wykorzystywane w maksymalnym możliwym zakresie, niezależnie od celu, w jakim zostały pierwotnie zgromadzone. W przypadku gdy takie dane są zintegrowane z informacjami statystycznymi, powinny mieć zastosowanie takie same zasady poufności, jak w przypadku poufnych informacji statystycznych.

ZALECENIE

ROZPORZĄDZENIE RADY

zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 4,

uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Komisji Europejskiej,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 129 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 41 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 12  jest kluczowym elementem ram prawnych wspierających wykonywanie przez Europejski Bank Centralny (EBC) zadań w zakresie zbierania informacji statystycznych przy wsparciu krajowych banków centralnych. Rozporządzenie to stanowi dla EBC podstawę prowadzenia i monitorowania skoordynowanego zbierania informacji statystycznych niezbędnych do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 zostało zmienione w 2009 r. i w 2015 r. w celu dokonania przeglądu zakresu wymogów sprawozdawczych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC oraz umożliwienia przekazywania i wykorzystywania informacji statystycznych gromadzonych przez ESBC, przez członków ESBC i inne organy odpowiedzialne za nadzór, nadzór makroostrożnościowy oraz restrukturyzację i uporządkowaną likwidację.

(3) Transformacja cyfrowa wprowadziła radykalne nowe możliwości włączenia technologii cyfrowych nie tylko do przedsiębiorstw, ale również do świadczenia usług publicznych. W ten sposób powstało niespotykane wcześniej otoczenie, w którym pojawiły się nowe potrzeby w zakresie statystyki dla realizacji zadań ESBC oraz nowe możliwości skuteczniejszego gromadzenia danych szczegółowych. Ponadto ostatnie wydarzenia gospodarcze i finansowe, takie jak kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 oraz kryzys energetyczny i kryzys kosztów utrzymania wywołany rosyjską napaścią na Ukrainę, zwiększyły wymagania i oczekiwania dotyczące bardziej aktualnych, częstszych i bardziej szczegółowych statystyk niezbędnych do wsparcia realizacji zadań ESBC. Jednocześnie ważne jest, aby zrównoważyć te wymagania i oczekiwania z potrzebą ograniczenia do minimum obciążeń nakładanych na podmioty sprawozdające, biorąc pod uwagę, że konkurencyjność i wydajność stanowią podstawowe warunki rozwoju przedsiębiorstw. Z tego powodu ważne jest dostosowanie ram prawnych w celu wsparcia zasady jednorazowości w odniesieniu do sprawozdawczości statystycznej i regulacyjnej wszędzie tam, gdzie to możliwe, aby podmioty sprawozdające nie musiały przekazywać tych samych danych więcej niż jeden raz. Dostosowania te powinny uwzględniać niezależność EBC oraz zasady statystyczne ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98.

(4) W celu odzwierciedlenia obecnych realiów i środowiska cyfrowego, w którym działa ESBC, w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 należy wprowadzić nowe lub zaktualizowane definicje w celu wyjaśnienia pojęć "udostępniania", "innego uprawnionego podmiotu" i "podstawowych danych referencyjnych". Należy także zaktualizować inne definicje, aby zapewnić spójność z prawem Unii.

(5) Jednorodna populacja sprawozdawcza jest niezbędna do sporządzenia skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (MIF) uczestniczących państw członkowskich, który dostarcza kompleksowego statystycznego obrazu zmian sytuacji monetarnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, postrzeganych jako jeden obszar gospodarczy. Z tego powodu EBC sporządził i prowadzi wykaz MIF do celów statystycznych w oparciu o wspólną definicję, która określa, że MIF obejmują instytucje kredytowe w rozumieniu prawa Unii. Należy zatem wyjaśnić, że nawet w wyjątkowych przypadkach, gdy instytucja kredytowa zdefiniowana w prawie Unii jest sklasyfikowana poza sektorem "przedsiębiorstw finansowych (S.12)" w europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych 2010, mieści się ona w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej, od której EBC ma prawo do gromadzenia informacji statystycznych. Gromadzenie tych informacji jest niezbędne do stosowania przez EBC wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych w odniesieniu do instytucji kredytowych do celów polityki pieniężnej zgodnie z art. 19 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego oraz rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 13 .

(6) Ponadto, aby dostosować się do statystycznych zasad efektywności kosztowej i minimalizacji obciążeń sprawozdawczych, EBC powinien mieć również prawo do gromadzenia informacji statystycznych od podmiotów sprawozdających na temat kontrolowanych przez nie podmiotów i oddziałów, w tym w przypadku gdy oddział jest rezydentem w innym państwie. Pozwoliłoby to EBC skutecznie wdrożyć zasadę jednorazowości w sprawozdawczości statystycznej, eliminując w ten sposób powielające się wymogi sprawozdawcze. Umożliwiłoby to również ściślejsze dostosowanie podejścia do sprawozdawczości statystycznej do metody kraju rodzimego w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej instytucji kredytowych w zakresie nadzoru nad ich oddziałami. Zapewniłoby to również EBC większą elastyczność w przyjmowaniu różnych metod w odniesieniu do zakresu konsolidacji w sprawozdawczości statystycznej.

(7) Do celów gromadzenia danych statystycznych EBC jest zobowiązany do współpracy z instytucjami, organami lub jednostkami organizacyjnymi Unii oraz z właściwymi organami państw członkowskich. W celu odzwierciedlenia takiej ścisłej współpracy, przy określaniu i nakładaniu wymogów sprawozdawczych w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC EBC powinien brać pod uwagę potencjalne wykorzystanie takich informacji do wykonywania szczególnych zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w stosownych przypadkach, jak również informacji pochodzących od innych instytucji, organów, urzędów, agencji lub właściwych organów, do których członkowie ESBC mają prawo dostępu. Jest to konieczne, aby umożliwić maksymalne wykorzystanie istniejących informacji i zminimalizować obciążenie podmiotów sprawozdających.

(8) Należy zaktualizować limity i warunki, na jakich EBC jest uprawniony do nakładania sankcji na podmioty sprawozdające za niewypełnienie obowiązków wynikających z rozporządzenia (WE) nr 2533/98 lub obowiązków ustanowionych w rozporządzeniach i decyzjach EBC nakładających wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej, tak aby zapewnić wystarczający skutek odstraszający tych sankcji.

(9) Poufne informacje statystyczne, które EBC i krajowe banki centralne pozyskują w celu wykonywania zadań ESBC, muszą być chronione, aby zapobiec ich bezprawnemu wykorzystaniu i ujawnieniu. Niemniej jednak zasady poufności powinny zostać zmienione i doprecyzowane w celu zapewnienia, aby EBC i krajowe banki centralne wykorzystywały i udostępniały sobie nawzajem poufne informacje statystyczne w celu wykonywania zadań ESBC, o których mowa w Traktacie, oraz w celu skutecznego opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania statystyk lub w celu poprawy ich jakości. Korekty te są niezbędne do zapewnienia, aby informacje mogły być gromadzone przez EBC z pomocą krajowych banków centralnych zgodnie z zasadą jednorazowości. Ponadto, aby ograniczyć potrzebę powielania wymogów regulacyjnych i sprawozdawczych i ułatwić współpracę między organami i podmiotami państw członkowskich i Unii oraz zmniejszyć zbędne obciążenia administracyjne, członkowie ESBC powinni być zobowiązani do dzielenia się poufnymi informacjami statystycznymi z niektórymi organami i podmiotami w celu wykonywania ich zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego, a także z członkami Europejskiego Systemu Statystycznego. Członkowie ESBC powinni mieć możliwość wymiany poufnych informacji statystycznych z innymi organami i podmiotami państw członkowskich i Unii lub z naukowcami współpracującymi z jednostkami badawczymi w określonych okolicznościach. Przekazywany podmiotom sprawozdającym może być także ograniczony zestaw poufnych informacji statystycznych, jeżeli jest to konieczne dla celów statystycznych oraz jeżeli źródła tych informacji są już dostępne dla podmiotu sprawozdającego, na przykład gdy takie informacje są przekazywane przez jednostkę kontrolowaną przez podmiot sprawozdający lub jego oddziały. W celu utrzymania zaufania podmiotów sprawozdających powinny istnieć spójne ustalenia mające na celu ochronę poufnych informacji statystycznych oraz zwiększenie przejrzystości w zakresie wykorzystania informacji statystycznych.

(10) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 14  oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/138 15  informacje na temat przedsiębiorstw i własności przedsiębiorstw znajdują się w wykazie zbiorów danych o wysokiej wartości. Dzięki temu dane publiczne o najwyższym potencjale społeczno- gospodarczym są udostępniane do ponownego wykorzystywania z minimalnymi ograniczeniami prawnymi i technicznymi oraz nieodpłatnie. Należy zatem wprowadzić do rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zmiany odzwierciedlające dostępność takich danych dotyczących przedsiębiorstw i ich wysoką wartość do celów statystycznych lub innych funkcji ESBC. Jako uzupełnienie tych danych publicznych oraz zgodnie z zasadami efektywności kosztowej, minimalizacji obciążeń sprawozdawczych i wysokiej jakości produkcji członkowie ESBC powinni mieć możliwość udostępniania podmiotom sprawozdającym podstawowych danych referencyjnych obejmujących szczególne atrybuty dotyczące osób prawnych, oddziałów i jednostek instytucjonalnych. Należy zatem określić warunki, na jakich podstawowe dane referencyjne zbierane przez członków ESBC mogą być wykorzystywane do celów statystycznych i innych celów.

(11) Statystyki europejskie są opracowywane, tworzone i rozpowszechniane zarówno przez ESBC, jak i ESS, ale na podstawie odrębnych aktów prawnych odzwierciedlających ich struktury zarządzania. Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 powinno zatem uwzględniać zmiany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 16 , ale stosuje się je bez uszczerbku dla postanowień rozporządzenia (WE) nr 223/2009.

(12) W przypadku gdy działania, które mają być prowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2533/98, obejmują przetwarzanie danych osobowych do celów statystyki publicznej, takie przetwarzanie powinno być zgodne z odpowiednimi przepisami Unii dotyczącymi ochrony danych osobowych, a mianowicie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17  i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 18 . Zgodnie z zasadami określonymi w tych rozporządzeniach takie przetwarzanie powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom praw i swobód osoby, której dane dotyczą. Zabezpieczenia te powinny zapewniać wprowadzenie środków technicznych i organizacyjnych, w szczególności w celu zapewnienia poszanowania zasady minimalizacji danych. Środki te mogą obejmować pseudonimizację.

(13) W celu dalszego stosowania rozporządzenia (WE) nr 2533/98 jako skutecznego instrumentu umożliwiającego EBC wykonywanie zadań ESBC w zakresie zbierania informacji statystycznych, konieczne jest umożliwienie maksymalnego wykorzystania istniejących informacji, danych administracyjnych, rejestrów statystycznych i innych dostępnych źródeł. Statystyki są opracowywane lub tworzone na podstawie różnych źródeł danych; ponieważ korzystanie ze statystyk pochodzących z wielu źródeł powinno być promowane, do wykorzystywania i wymiany tych informacji powinny mieć zastosowanie zharmonizowane ramy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany

W rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt (4) otrzymuje brzmienie:

"4) »rezydent« i »będący rezydentem« oznacza posiadanie głównego ośrodka interesów gospodarczych na obszarze gospodarczym danego kraju, zgodnie z pkt 1.61 i 2.07 rozdziału 1 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 * , które ustanowiło europejski system rachunków narodowych i regionalnych 2010 (zwany dalej »ESA 2010«); w tym kontekście »pozycje transgraniczne« i »transakcje transgraniczne« oznaczają odpowiednio pozycje i transakcje, których przedmiotem są aktywa lub pasywa rezydentów uczestniczących państw członkowskich postrzeganych jako jeden obszar gospodarczy, z rezydentami nieuczestniczących państw członkowskich lub rezydentami państw trzecich;

b)
pkt (6)otrzymuje brzmienie:

"6) »pieniądz elektroniczny« (electronic money) oznacza wartość pieniężną reprezentowaną w formie wierzytelności wobec wystawcy, która jest przechowywana na nośniku elektronicznym, w tym magnetycznym, emitowaną w zamian za środki pieniężne w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż emitent pieniądza elektronicznego;";

c)
dodaje się pkt 13), 14) i 15) w brzmieniu:

"13) »wymiana informacji« lub »udostępnianie informacji« oznacza udostępnianie informacji innemu podmiotowi lub zezwolenie na ich wykorzystanie przez taki inny podmiot, na podstawie przepisów prawa i w celach przez prawo dozwolonych;

14) »inny uprawniony podmiot« oznacza Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 * ; właściwy organ uczestniczącego państwa członkowskiego Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego zdefiniowany w art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 * ; Europejski Urząd Nadzoru ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 * , rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 * lub rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 * , oraz odpowiedni właściwy organ zdefiniowany w tych rozporządzeniach; lub Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 * , oraz krajowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowany w tym rozporządzeniu;

15) »podstawowe dane referencyjne« oznaczają, w stosownych przypadkach, następujące atrybuty identyfikacji i klasyfikacji osób prawnych, oddziałów i jednostek instytucjonalnych: nazwa osoby prawnej, oddziału lub jednostki instytucjonalnej, status, data rejestracji lub utworzenia, adres, forma prawna, numery rejestracyjne i inne numery identyfikacyjne, państwo członkowskie, w którym osoba prawna, oddział lub jednostka instutucjonalna jest zarejestrowana lub ma siedzibę, działalność lub rodzaje działalności prowadzonej przez osobę prawną, oddział lub jednostkę instytucjonalną, takie jak kod NACE (zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej w Unii (NACE) określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1893/2006 * ) oraz klasyfikację sektorową ESA 2010.

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W tym kontekście bazowa populacja objęta sprawozdaniem obejmuje następujące podmioty składające sprawozdanie:

a) osoby prawne i fizyczne będące rezydentami państwa członkowskiego, zaliczane do sektora »instytucje finansowe (S.12)« zgodnie z definicją ESA 2010;

b) instytucje świadczące żyro pocztowe będące rezydentami państwa członkowskiego;

c) osoby prawne i fizyczne będące rezydentami państwa członkowskiego w zakresie, w jakim posiadają pozycje transgraniczne lub dokonywały transakcji transgranicznych;

d) osoby prawne i fizyczne będące rezydentami państwa członkowskiego w zakresie, w jakim emitowały papiery wartościowe lub pieniądz elektroniczny;

e) osoby prawne i fizyczne będące rezydentami uczestniczącego państwa członkowskiego w zakresie, w jakim posiadają pozycje finansowe w stosunku do rezydentów innych uczestniczących państw członkowskich lub dokonywały transakcji finansowych z rezydentami innych uczestniczących państw członkowskich;

f) instytucje kredytowe zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 * będące rezydentami uczestniczącego państwa członkowskiego i nienależące do sektora »przedsiębiorstwa finansowe (S.12)« zdefiniowanego w ESA 2010.

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. EBC ma prawo do gromadzenia od podmiotów sprawozdających wchodzących w zakres referencyjnej populacji sprawozdawczej, określonej w ust. 2 lub 3, informacji statystycznych dotyczących:

a) osób prawnych, zbiorów osób fizycznych lub podmiotów kontrolowanych przez podmioty sprawozdające (zwanych dalej »podmiotami kontrolowanymi«); lub

b) oddziałów podmiotów sprawozdających, niezależnie od tego, gdzie się znajdują.

EBC określa sposób przekazywania takich informacji na temat kontrolowanych podmiotów lub oddziałów, w tym co do mających zastosowanie zasad konsolidacji i unettowienia.

W obu przypadkach kontrolowane podmioty lub oddziały nie są podmiotami sprawozdającymi we własnym imieniu.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Warunki określania wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej

EBC, określając i nakładając wymogi dotyczące sprawozdawczości statystycznej, ustala rzeczywistą populację objętą sprawozdaniem w granicach bazowej populacji objętej sprawozdaniem, określonej w art. 2. Bez uszczerbku dla wypełnienia własnych wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej EBC:

a) wykorzystuje w największym możliwym zakresie istniejące statystyki;

b) uwzględnia stosowne europejskie i międzynarodowe standardy statystyczne;

c) może całkowicie lub częściowo zwolnić z wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej określone kategorie podmiotów składających sprawozdanie; oraz

d) może uwzględniać potencjalne wykorzystanie informacji statystycznych do wykonywania zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, z zastrzeżeniem kompetencji Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego w tej dziedzinie.

Przed przyjęciem rozporządzenia, o którym mowa w art. 5, dotyczącego nowych statystyk, EBC ocenia korzyści i koszty zebrania przedmiotowych nowych informacji statystycznych. EBC uwzględnia w szczególności specyfikę zbierania danych, wielkość populacji sprawozdawczej, częstotliwość sprawozdawczości oraz informacje będące już w posiadaniu organów i administracji statystycznych lub innych instytucji, organów, urzędów, agencji Unii lub właściwych organów państw członkowskich, do których członkowie ESBC mają prawo dostępu.";

4)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Obowiązek przekazywania informacji statystycznych do EBC lub do krajowych banków centralnych uważa się za naruszony, jeśli:

a) EBC lub krajowy bank centralny nie otrzyma żadnych informacji statystycznych przed upływem ustalonego nieprzekraczalnego terminu;

b) informacje statystyczne są nieprawidłowe, niekompletne lub przedstawione w formie niezgodnej z wymogami; lub

c) informacje statystyczne nie spełniają minimalnych standardów w odniesieniu do wymogów sprawozdawczości statystycznej innych niż wymogi określone w lit. a) lub b).";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. EBC może nakładać na podmioty składające sprawozdanie następujące sankcje:

a) karę pieniężną nieprzekraczającą kwoty 30 000 EUR dziennie z łączną grzywną nieprzekraczającą kwoty 500 000 EUR - w przypadku naruszenia, o którym mowa w ust. 2 lit. a);

b) grzywnę nieprzekraczającą kwoty 500 000 EUR - w przypadku naruszenia, o którym mowa w ust. 2 lit. b) i c) oraz ust. 3.";

5)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Ochrona, wykorzystanie i udostępnianie poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC

Aby zapobiec bezprawnemu wykorzystaniu i ujawnieniu poufnych informacji statystycznych dostarczonych przez podmiot składający sprawozdanie lub inną osobę prawną lub fizyczną, podmiot lub oddział członkowi ESBC bądź udostępnianych w ramach ESBC, zastosowanie mają następujące zasady:

1) Członkowie ESBC wykorzystują i udostępniają sobie wzajemnie poufne informacje statystyczne na potrzeby wykonywania zadań ESBC oraz opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania statystyk lub poprawy ich jakości.

2) Oprócz wymogu określonego w ust. 1 członkowie ESBC:

a) mogą wykorzystywać poufne informacje statystyczne do wykonywania swoich zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym;

b) udostępniają poufne informacje statystyczne innym uprawnionym podmiotom w celu wykonywania ich odpowiednich statutowych zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego;

c) mogą udostępniać poufne informacje statystyczne władzom i organom państw członkowskich i Unii, które nie są innymi uprawnionymi podmiotami, w następujący sposób:

(i) jeżeli takie władze lub podmioty są odpowiedzialne za nadzór nad instytucjami, rynkami i infrastrukturą finansową lub za stabilność systemu finansowego zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym oraz z Europejskim Mechanizmem Stabilności, w zakresie i na poziomie szczegółowości niezbędnym do wykonywania ich odpowiednich zadań statutowych;

(ii) jeżeli takie władze lub podmioty mają prawo lub uprawnienie do gromadzenia poufnych informacji statystycznych w celu wykonywania swoich odpowiednich zadań statutowych, w zakresie i na poziomie szczegółowości niezbędnym do uniknięcia dwukrotnego pozyskiwania takich informacji od tego samego podmiotu sprawozdającego;

d) udostępniają poufne informacje statystyczne członkom ESS zgodnie z art. 8a ust. 1 i 2;

e) mogą udzielać naukowcom powiązanym z naukowymi instytucjami badawczymi dostępu do poufnych informacji statystycznych, które nie pozwalają na bezpośrednią identyfikację podmiotu sprawozdającego, innej osoby prawnej lub fizycznej, podmiotu lub oddziału;

f) będący krajowymi bankami centralnymi, zgodnie z art. 14 ust. 4 Statutu, mogą wykorzystywać i udostępniać poufne informacje statystyczne do celów wykonywania funkcji krajowych banków centralnych innych niż określone w Statucie;

g) mogą wykorzystywać lub udostępniać poufne informacje statystyczne do innych celów, jeżeli podmiot sprawozdający lub inna osoba prawna lub fizyczna, podmiot lub oddział, które można zidentyfikować, wyraźnie wyraziły zgodę na takie wykorzystanie lub udostępnianie.

3) We wszystkich okolicznościach określonych w ust. 2 lit. a)-f) poufne informacje statystyczne nie mogą być wykorzystywane ani udostępniane do celów handlowych lub podatkowych ani do celów postępowania sądowego, z wyjątkiem:

a) postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom wynikającym z rozporządzeń lub decyzji EBC, w tym tych określających i nakładających wymogi sprawozdawczości statystycznej; lub

b) sytuacji gdy poufne informacje statystyczne zgromadzone przez krajowy bank centralny są wykorzystywane lub udostępniane do tych celów na potrzeby pełnienia funkcji innych niż określone w Statucie, zgodnie z art. 14 ust. 4 Statutu.

4) EBC może podjąć decyzję o gromadzeniu informacji poufnych pierwotnie zebranych do celów innych niż określone w art. 5 Statutu, w zakresie i na poziomie szczegółowości niezbędnym do skutecznego opracowywania lub tworzenia statystyk lub do podniesienia ich jakości, oraz w przypadku gdy statystyki te są niezbędne do wykonywania zadań ESBC, o których mowa w Traktacie. Po zintegrowaniu z informacjami statystycznymi informacje poufne podlegają tym samym zasadom, które mają zastosowanie do poufnych informacji statystycznych.

5) Członkowie ESBC mogą udostępniać poufne informacje statystyczne podmiotowi sprawozdającemu w następujących okolicznościach:

a) w przypadku gdy poufne informacje statystyczne obejmują podstawowe dane referencyjne, które są wykorzystywane przez podmiot sprawozdający do identyfikacji i klasyfikacji podmiotu sprawozdającego lub osób prawnych, podmiotów lub oddziałów powiązanych z podmiotem sprawozdającym lub kontrahentami transakcji z podmiotem sprawozdającym, pod warunkiem że takie udostępnianie jest niezbędne do skutecznego opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania statystyk europejskich lub do poprawy ich jakości;

b) w przypadku gdy poufne informacje statystyczne pochodzą ze źródeł, którymi dysponuje podmiot sprawozdający, pod warunkiem że ich udostępnianie jest niezbędne do skutecznego opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania statystyk lub do podniesienia ich jakości, lub do wykonywania zadań ESBC lub zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi.

6) W celu zapewnienia fizycznej i logicznej ochrony poufnych informacji statystycznych członkowie ESBC podejmują wszelkie konieczne środki regulacyjne, administracyjne, techniczne i organizacyjne. EBC określa wspólne zasady i wprowadza minimalne standardy zapobiegające bezprawnemu ujawnianiu poufnych informacji statystycznych oraz ich nieautoryzowanemu wykorzystaniu. Państwa członkowskie i EBC podejmują wszelkie środki konieczne do zapewnienia ochrony poufnych informacji statystycznych, w tym dotyczące nakładania odpowiednich środków przymusu w przypadku naruszenia.

7) Podmioty otrzymujące poufne informacje statystyczne:

a) podejmują wszelkie niezbędne środki regulacyjne, administracyjne, techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia fizycznej i logicznej ochrony poufnych informacji statystycznych zgodnie ze wspólnymi zasadami i minimalnymi standardami określonymi przez EBC; oraz

b) mogą dalej przekazywać poufne informacje statystyczne tylko wtedy, gdy jest to konieczne do wykonywania ich zadań statutowych i za wyraźną zgodą członka ESBC, który udostępnił te informacje.

8) Podmioty sprawozdające są informowane o celach, do których mogą zostać wykorzystane dostarczane przez nie informacje statystyczne. W tym celu członkowie ESBC publikują informacje o wykorzystaniu informacji statystycznych do celów statystycznych lub do celów wykonywania zadań ESBC lub zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi oraz informacje o wszelkich innych okolicznościach, w których poufne informacje statystyczne są wykorzystywane lub udostępniane zgodnie z art. 8 ust. 2. Podmioty sprawozdające mają prawo uzyskiwania informacji dotyczących podstawy prawnej udostępniania informacji oraz przyjętych środków ochronnych.

9) Informacji statystycznych, które są zgodnie z prawem publicznie dostępne i które pozostają publicznie dostępne zgodnie z prawem krajowym lub prawem Unii, nie uznaje się za poufne. Informacje takie obejmują w szczególności dane dotyczące kluczowych atrybutów poszczególnych przedsiębiorstw wymienionych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/138 * .

10) Niniejszy artykuł stosuje się bez uszczerbku dla szczególnych przepisów prawa krajowego lub prawa Unii odnoszących się do przekazywania lub udostępniania EBC informacji innych niż poufne informacje statystyczne i nie ma zastosowania do poufnych informacji statystycznych pierwotnie przekazywanych między organem ESS a członkiem ESBC zgodnie z art. 8a.

11) Niniejszy artykuł nie stanowi przeszkody w wykorzystywaniu poufnych informacji statystycznych zbieranych przez członka ESBC do celów innych niż spełnienie wymogów EBC dotyczących sprawozdawczości statystycznej, lub towarzyszących spełnieniu tych wymogów, do realizacji tych innych celów.

12) Niniejszy artykuł nie uniemożliwia członkom ESBC udzielania dostępu do poufnych informacji statystycznych dostawcom usług wyłącznie w celu świadczenia zakontraktowanych usług wspierających wykonywanie zadań, do których takie informacje mogą być wykorzystywane i udostępniane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

6)
dodaje się art. 8-a w brzmieniu:

"

Artykuł 8-a

Udostępnianie danych jawnych między ESBC a ESS

Z zastrzeżeniem postanowień art. 2a wymiana danych jawnych, w tym danych udostępnianych przez prywatnych posiadaczy danych, odbywa się między członkiem ESBC a ESS na wniosek, jeżeli żądane dane są niezbędne i dostępne w formie zagregowanej, w obszarach wspólnej odpowiedzialności lub wspólnego zainteresowania oraz gdy dane są niezbędne do wykonywania zadań wnioskującego członka ESBC lub organu ESS.";

7)
w art. 8a wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przekazywanie poufnych informacji statystycznych między członkiem ESBC a organem ESS jest dozwolone, pod warunkiem że jest to niezbędne do skutecznego opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania lub do podniesienia jakości statystyki europejskiej w odpowiednich dziedzinach kompetencji ESBC i ESS oraz że konieczność ta została odpowiednio uzasadniona.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Informacje statystyczne, które członkowie ESBC otrzymują od organów ESS i które uzyskano z danych zgodnie z prawem dostępnych publicznie, które pozostają publicznie dostępne zgodnie z przepisami krajowymi lub unijnymi, nie są uznawane za poufne. Dane takie obejmują w szczególności dane dotyczące kluczowych atrybutów poszczególnych przedsiębiorstw wymienionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/138.";

8)
art. 8c otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8c

Ochrona informacji poufnych dotyczących osób fizycznych

Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 * .

9)
art. 8d otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8d

Dostęp do danych administracyjnych

Aby zmniejszyć obciążenie respondentów, krajowym bankom centralnym i EBC zezwala się na bezpłatny dostęp do danych administracyjnych pochodzących z odpowiednich źródeł, ich wykorzystywanie i integrację w ramach swoich odpowiednich systemów administracji publicznej, w sposób terminowy oraz z wystarczającą częstotliwością i szczegółowością do celów opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich.

Praktyczne ustalenia i warunki niezbędne do osiągnięcia skutecznego dostępu określa, w razie potrzeby, każde państwo członkowskie oraz EBC w zakresie swoich odpowiednich kompetencji.

Po zintegrowaniu z informacjami statystycznymi te dane administracyjne są wykorzystywane i udostępniane tak, jakby były gromadzone zgodnie z art. 5 Statutu.".

Artykuł  2

Postanowienie końcowe

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie [dwudziestego] dnia po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.".

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 maja 2025 r.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1998/2533/oj).
2 Zalecenie EBC/1998/10 w sprawie rozporządzenia Rady (WE) dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. C 246 z 6.8.1998, s. 12).
3 Zalecenie EBC/2008/9 w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. C 251 z 3.10.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 951/2009 z dnia 9 października 2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 269 z 14.10.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2009/951/oj).
5 Zalecenie EBC/2014/13 w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. C 188 z 20.6.2014, s. 1).
6 Rozporządzenie Rady (UE) nr 2015/373 z dnia 5 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 64 z 7.3.2015, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/ 373/oj).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 549/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
9 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (wersja przekształcona) (EBC/2021/1) (Dz.U. L 73 z 3.3.2021, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2021/378/oj).
10 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1998/2532/oj).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/223/oj).
12 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1998/2533/oj).
13 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) (Dz.U. L 73 z 3.3.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/ 378/oj).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj).
15 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/138 z dnia 21 grudnia 2022 r. ustanawiające wykaz szczególnych zbiorów danych o wysokiej wartości oraz warunki ich publikacji i ponownego wykorzystywania (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 43, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/223/oj).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/549/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2010/1092/oj).
* Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1094/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/ 1095/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2006/1893/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2013/575/oj).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/138 z dnia 21 grudnia 2022 r. ustanawiające wykaz szczególnych zbiorów danych o wysokiej wartości oraz warunki ich publikacji i ponownego wykorzystywania (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj);
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).";

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3224

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17) (Przedłożone Radzie przez Europejski Bank Centralny)
Data aktu: 17/06/2025
Data ogłoszenia: 17/06/2025