I. WPROWADZENIE
W dniu 23 listopada 1998 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 1 . Zgodnie z art. 107 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską EBC uprzednio przedstawiło Radzie zalecenie EBC/1998/10 2 .
Następnie EBC przedstawił zalecenie EBC/2008/9 3 , które poprzedzało przyjęcie rozporządzenia Rady (WE) nr 951/2009 4 , oraz zalecenie EBC/2014/13 5 , które poprzedzało przyjęcie rozporządzenia Rady (UE) 2015/373 6 .
Aby rozporządzenie Rady (WE) Nr 2533/98 mogło pozostać efektywnym instrumentem realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) związanych ze zbieraniem informacji statystycznych i wykonywania wszystkich jego funkcji, niezbędne jest rozważenie wprowadzenia szeregu zmian.
Jest zatem wskazane wykonanie tej samej procedury, obecnie określonej w art. 129 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, i wprowadzenie proponowanych zmian do rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
II. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
EBC zaleca zmianę rozporządzenia (WE) nr 2533/98 w celu uwzględnienia istotnych zmian w paradygmacie gromadzenia, zestawiania, rozpowszechniania i wykorzystywania informacji statystycznych przez ESBC w związku z transformacją cyfrową. Zmiany te doprowadziły do zapotrzebowania na bardziej aktualne, zbierane z większą częstotliwością i bardziej szczegółowe informacje statystyczne, ale stworzyły również nowe możliwości skuteczniejszego gromadzenia tych informacji. Te wymogi i możliwości należy zrównoważyć poprzez zminimalizowanie powiązanego ryzyka i uwzględnienie potrzeby zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. Proponowana zmiana rozporządzenia (WE) nr 2533/98 ma zatem na celu zwiększenie skuteczności tworzenia statystyk przez ESBC oraz poprawę jakości i użyteczności tych statystyk.
III. KOMENTARZE DO POSZCZEGÓLNYCH ARTYKUŁÓW
Artykuł 2 dotyczący referencyjnej populacji sprawozdawczej
EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (zgodnie z art. 5 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, zwanego dalej "Statutem ESBC"), ma prawo do gromadzenia informacji statystycznych w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej oraz tego, co jest konieczne do realizacji zadań ESBC. EBC gromadzi przede wszystkim informacje statystyczne od podmiotów sprawozdających należących do sektora "przedsiębiorstwa finansowe (S.12)" w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 7 ustanawiającego europejski system rachunków narodowych i regionalnych 2010. Ponieważ ograniczona liczba instytucji kredytowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 8
może być sklasyfikowana w sektorze "instytucji rządowych i samorządowych (S.13)", konieczne jest zapewnienie, aby mieściły się one w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej ze względu na ich znaczenie, w szczególności w obszarze statystyki monetarnej i finansowej. Konieczne jest również zapewnienie stałej dostępności informacji statystycznych na temat wszystkich instytucji kredytowych określonych w prawie Unii, w tym na potrzeby stosowania wymogów w zakresie utrzymywania rezerwy obowiązkowej zgodnie z art. 19 Statutu ESBC i rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 9 .
Jeżeli podmiot sprawozdawczy ma oddział będący rezydentem w innym kraju, oddział ten jest podmiotem składającym sprawozdania w swym własnym imieniu. Aby dostosować się do statystycznych zasad efektywności kosztowej i minimalizacji obciążeń sprawozdawczych, EBC powinien mieć również prawo do gromadzenia od podmiotów sprawozdających informacji statystycznych na temat kontrolowanych przez nie podmiotów lub ich oddziałów, niezależnie od ich lokalizacji, zgodnie z zasadą jednorazowości. Skutkowałoby to tym, że podmioty sprawozdające nie musiałyby przekazywać tych samych danych więcej niż raz, co umożliwiłoby EBC ściślejsze dostosowanie podejścia do sprawozdawczości statystycznej do metody kraju rodzimego w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej w zakresie nadzoru nad działalnością oddziałów. Zapewniłoby to również EBC większą elastyczność w przyjmowaniu różnych metod w odniesieniu do zakresu konsolidacji w sprawozdawczości statystycznej. Dzięki temu zmniejszone zostałyby koszty administracyjne.
Artykuł 3 dotyczący warunków określania wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej
Przy określaniu i nakładaniu wymogów sprawozdawczych w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC należy wyjaśnić, że EBC może brać pod uwagę potencjalne wykorzystanie takich informacji do wykonywania szczególnych zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w stosownych przypadkach, jak również informacji pochodzących od innych instytucji, organów, urzędów, agencji lub właściwych organów państw członkowskich, do których członkowie ESBC mają prawo dostępu. Wyjaśnienie to stanowi aktualizację zasad określonych w art. 3, tak aby odzwierciedlić szeroko zakrojoną współpracę między członkami ESBC a organami nadzoru ostrożnościowego, która zapewnia im możliwość jak najskuteczniejszego wykonywania ich zadań, z myślą o zminimalizowaniu obciążeń spoczywających na podmiotach sprawozdających.Oznacza to, że w przypadku gdy EBC określa wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC, może wziąć pod uwagę potencjalne informacje, które mają być wykorzystywane do wykonywania zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w celu zapewnienia, aby informacje statystyczne o wysokiej wartości były zbierane tylko raz od tego samego podmiotu sprawozdającego.
Artykuł 7 dotyczący nakładania sankcji
W celu wzmocnienia odstraszającego skutku sankcji za niewypełnienie obowiązków wynikających z rozporządzeń lub decyzji EBC określających i nakładających wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej, za naruszenie należy uznać wszelkie przypadki nieprzestrzegania minimalnych standardów w odniesieniu do wymogów sprawozdawczości statystycznej, których muszą przestrzegać podmioty sprawozdające. Maksymalna kwota sankcji powinna zostać zwiększona, ponieważ pozostaje ona taka sama od 1998 r. Kwoty te są dostosowane do maksymalnych kwot określonych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98 lub od nich wyższe 10 . Zwiększenie to jest konieczne w celu zapewnienia członkom ESBC możliwości podejmowania skutecznych środków w celu egzekwowania przestrzegania przez podmioty sprawozdające obowiązków określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 oraz wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej.
Artykuły 8 i 8a dotyczące zasad poufności
Zasady poufności w ramach ESBC
W celu zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych, gromadzenia informacji statystycznych w najbardziej efektywny sposób i zgodnie z zasadą jednorazowości oraz w celu odzwierciedlenia ustaleń, zgodnie z którymi informacje statystyczne są wymieniane między członkami ESBC z wykorzystaniem wspólnej infrastruktury, należy rozszerzyć i doprecyzować przepisy regulujące wykorzystanie i wymianę poufnych informacji statystycznych w ramach ESBC i przez ESBC. W tym celu powinno być jasne, że członkowie ESBC muszą wykorzystywać i udostępniać sobie wzajemnie poufne informacje statystyczne, gromadzone zgodnie z art. 5 Statutu ESBC, do celów wykonywania zadań ESBC i do celów
statystycznych. W przypadku wymiany takich informacji członkowie ESBC powinni mieć swobodę w zakresie wykorzystywania i dalszego udostępniania poufnych informacji statystycznych w określonych okolicznościach. Aby ograniczyć potrzebę powielania wymogów sprawozdawczych i ułatwić współpracę między organami i podmiotami państw członkowskich i Unii, członkowie ESBC powinni być zobowiązani do dzielenia się poufnymi informacjami statystycznymi z niektórymi organami i podmiotami w celu wykonywania ich zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego. Członkowie ESBC powinni mieć możliwość wymiany poufnych informacji statystycznych z innymi organami i podmiotami państw członkowskich i Unii lub z naukowcami współpracującymi z jednostkami badawczymi w określonych okolicznościach. Ponadto konieczne jest udostępnienie podmiotom sprawozdającym wąskiego zestawu podstawowych danych referencyjnych w celu wdrożenia skuteczniejszych ustaleń dotyczących gromadzenia danych, które ostatecznie służą poprawie jakości statystyk i zmniejszeniu obciążeń sprawozdawczych. Dodatkowo udostępniany może być ograniczony zestaw poufnych informacji statystycznych, jeżeli źródła tych informacji są już dostępne dla podmiotu sprawozdającego, na przykład gdy takie informacje są przekazywane przez jednostkę kontrolowaną przez podmiot sprawozdający lub jego oddziały. Należy zapewnić zaufanie podmiotów sprawozdających do wykorzystywania i udostępniania poufnych informacji statystycznych, które podmioty te dostarczyły, poprzez ustanowienie spójnych zasad ochrony takich informacji i zwiększenia przejrzystości w zakresie sposobów wykorzystania poufnych informacji statystycznych.
Zasady poufności między ESBC a ESS
Wymiana poufnych informacji statystycznych między ESBC a Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) powinna nadal odbywać się wyłącznie do celów statystycznych. Zgodnie z rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 11 EBC popiera zezwolenie na przekazywanie poufnych informacji statystycznych między ESBC a ESS, co wzmocniłoby obecne uznaniowe przekazywania informacji.
Artykuł 8d dotyczący dostępu do danych administracyjnych
Dostępne dane administracyjne powinny być wykorzystywane w maksymalnym możliwym zakresie, niezależnie od celu, w jakim zostały pierwotnie zgromadzone. W przypadku gdy takie dane są zintegrowane z informacjami statystycznymi, powinny mieć zastosowanie takie same zasady poufności, jak w przypadku poufnych informacji statystycznych.
ZALECENIE
ROZPORZĄDZENIE RADY
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Komisji Europejskiej,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 129 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 41 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 12 jest kluczowym elementem ram prawnych wspierających wykonywanie przez Europejski Bank Centralny (EBC) zadań w zakresie zbierania informacji statystycznych przy wsparciu krajowych banków centralnych. Rozporządzenie to stanowi dla EBC podstawę prowadzenia i monitorowania skoordynowanego zbierania informacji statystycznych niezbędnych do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 zostało zmienione w 2009 r. i w 2015 r. w celu dokonania przeglądu zakresu wymogów sprawozdawczych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC oraz umożliwienia przekazywania i wykorzystywania informacji statystycznych gromadzonych przez ESBC, przez członków ESBC i inne organy odpowiedzialne za nadzór, nadzór makroostrożnościowy oraz restrukturyzację i uporządkowaną likwidację.
(3) Transformacja cyfrowa wprowadziła radykalne nowe możliwości włączenia technologii cyfrowych nie tylko do przedsiębiorstw, ale również do świadczenia usług publicznych. W ten sposób powstało niespotykane wcześniej otoczenie, w którym pojawiły się nowe potrzeby w zakresie statystyki dla realizacji zadań ESBC oraz nowe możliwości skuteczniejszego gromadzenia danych szczegółowych. Ponadto ostatnie wydarzenia gospodarcze i finansowe, takie jak kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 oraz kryzys energetyczny i kryzys kosztów utrzymania wywołany rosyjską napaścią na Ukrainę, zwiększyły wymagania i oczekiwania dotyczące bardziej aktualnych, częstszych i bardziej szczegółowych statystyk niezbędnych do wsparcia realizacji zadań ESBC. Jednocześnie ważne jest, aby zrównoważyć te wymagania i oczekiwania z potrzebą ograniczenia do minimum obciążeń nakładanych na podmioty sprawozdające, biorąc pod uwagę, że konkurencyjność i wydajność stanowią podstawowe warunki rozwoju przedsiębiorstw. Z tego powodu ważne jest dostosowanie ram prawnych w celu wsparcia zasady jednorazowości w odniesieniu do sprawozdawczości statystycznej i regulacyjnej wszędzie tam, gdzie to możliwe, aby podmioty sprawozdające nie musiały przekazywać tych samych danych więcej niż jeden raz. Dostosowania te powinny uwzględniać niezależność EBC oraz zasady statystyczne ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98.
(4) W celu odzwierciedlenia obecnych realiów i środowiska cyfrowego, w którym działa ESBC, w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 należy wprowadzić nowe lub zaktualizowane definicje w celu wyjaśnienia pojęć "udostępniania", "innego uprawnionego podmiotu" i "podstawowych danych referencyjnych". Należy także zaktualizować inne definicje, aby zapewnić spójność z prawem Unii.
(5) Jednorodna populacja sprawozdawcza jest niezbędna do sporządzenia skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (MIF) uczestniczących państw członkowskich, który dostarcza kompleksowego statystycznego obrazu zmian sytuacji monetarnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, postrzeganych jako jeden obszar gospodarczy. Z tego powodu EBC sporządził i prowadzi wykaz MIF do celów statystycznych w oparciu o wspólną definicję, która określa, że MIF obejmują instytucje kredytowe w rozumieniu prawa Unii. Należy zatem wyjaśnić, że nawet w wyjątkowych przypadkach, gdy instytucja kredytowa zdefiniowana w prawie Unii jest sklasyfikowana poza sektorem "przedsiębiorstw finansowych (S.12)" w europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych 2010, mieści się ona w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej, od której EBC ma prawo do gromadzenia informacji statystycznych. Gromadzenie tych informacji jest niezbędne do stosowania przez EBC wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych w odniesieniu do instytucji kredytowych do celów polityki pieniężnej zgodnie z art. 19 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego oraz rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 13 .
(6) Ponadto, aby dostosować się do statystycznych zasad efektywności kosztowej i minimalizacji obciążeń sprawozdawczych, EBC powinien mieć również prawo do gromadzenia informacji statystycznych od podmiotów sprawozdających na temat kontrolowanych przez nie podmiotów i oddziałów, w tym w przypadku gdy oddział jest rezydentem w innym państwie. Pozwoliłoby to EBC skutecznie wdrożyć zasadę jednorazowości w sprawozdawczości statystycznej, eliminując w ten sposób powielające się wymogi sprawozdawcze. Umożliwiłoby to również ściślejsze dostosowanie podejścia do sprawozdawczości statystycznej do metody kraju rodzimego w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej instytucji kredytowych w zakresie nadzoru nad ich oddziałami. Zapewniłoby to również EBC większą elastyczność w przyjmowaniu różnych metod w odniesieniu do zakresu konsolidacji w sprawozdawczości statystycznej.
(7) Do celów gromadzenia danych statystycznych EBC jest zobowiązany do współpracy z instytucjami, organami lub jednostkami organizacyjnymi Unii oraz z właściwymi organami państw członkowskich. W celu odzwierciedlenia takiej ścisłej współpracy, przy określaniu i nakładaniu wymogów sprawozdawczych w celu gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań ESBC EBC powinien brać pod uwagę potencjalne wykorzystanie takich informacji do wykonywania szczególnych zadań dotyczących polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi, w stosownych przypadkach, jak również informacji pochodzących od innych instytucji, organów, urzędów, agencji lub właściwych organów, do których członkowie ESBC mają prawo dostępu. Jest to konieczne, aby umożliwić maksymalne wykorzystanie istniejących informacji i zminimalizować obciążenie podmiotów sprawozdających.
(8) Należy zaktualizować limity i warunki, na jakich EBC jest uprawniony do nakładania sankcji na podmioty sprawozdające za niewypełnienie obowiązków wynikających z rozporządzenia (WE) nr 2533/98 lub obowiązków ustanowionych w rozporządzeniach i decyzjach EBC nakładających wymogi w zakresie sprawozdawczości statystycznej, tak aby zapewnić wystarczający skutek odstraszający tych sankcji.
(9) Poufne informacje statystyczne, które EBC i krajowe banki centralne pozyskują w celu wykonywania zadań ESBC, muszą być chronione, aby zapobiec ich bezprawnemu wykorzystaniu i ujawnieniu. Niemniej jednak zasady poufności powinny zostać zmienione i doprecyzowane w celu zapewnienia, aby EBC i krajowe banki centralne wykorzystywały i udostępniały sobie nawzajem poufne informacje statystyczne w celu wykonywania zadań ESBC, o których mowa w Traktacie, oraz w celu skutecznego opracowywania, tworzenia lub rozpowszechniania statystyk lub w celu poprawy ich jakości. Korekty te są niezbędne do zapewnienia, aby informacje mogły być gromadzone przez EBC z pomocą krajowych banków centralnych zgodnie z zasadą jednorazowości. Ponadto, aby ograniczyć potrzebę powielania wymogów regulacyjnych i sprawozdawczych i ułatwić współpracę między organami i podmiotami państw członkowskich i Unii oraz zmniejszyć zbędne obciążenia administracyjne, członkowie ESBC powinni być zobowiązani do dzielenia się poufnymi informacjami statystycznymi z niektórymi organami i podmiotami w celu wykonywania ich zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym i stabilnością systemu finansowego, a także z członkami Europejskiego Systemu Statystycznego. Członkowie ESBC powinni mieć możliwość wymiany poufnych informacji statystycznych z innymi organami i podmiotami państw członkowskich i Unii lub z naukowcami współpracującymi z jednostkami badawczymi w określonych okolicznościach. Przekazywany podmiotom sprawozdającym może być także ograniczony zestaw poufnych informacji statystycznych, jeżeli jest to konieczne dla celów statystycznych oraz jeżeli źródła tych informacji są już dostępne dla podmiotu sprawozdającego, na przykład gdy takie informacje są przekazywane przez jednostkę kontrolowaną przez podmiot sprawozdający lub jego oddziały. W celu utrzymania zaufania podmiotów sprawozdających powinny istnieć spójne ustalenia mające na celu ochronę poufnych informacji statystycznych oraz zwiększenie przejrzystości w zakresie wykorzystania informacji statystycznych.
(10) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 14 oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/138 15 informacje na temat przedsiębiorstw i własności przedsiębiorstw znajdują się w wykazie zbiorów danych o wysokiej wartości. Dzięki temu dane publiczne o najwyższym potencjale społeczno- gospodarczym są udostępniane do ponownego wykorzystywania z minimalnymi ograniczeniami prawnymi i technicznymi oraz nieodpłatnie. Należy zatem wprowadzić do rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zmiany odzwierciedlające dostępność takich danych dotyczących przedsiębiorstw i ich wysoką wartość do celów statystycznych lub innych funkcji ESBC. Jako uzupełnienie tych danych publicznych oraz zgodnie z zasadami efektywności kosztowej, minimalizacji obciążeń sprawozdawczych i wysokiej jakości produkcji członkowie ESBC powinni mieć możliwość udostępniania podmiotom sprawozdającym podstawowych danych referencyjnych obejmujących szczególne atrybuty dotyczące osób prawnych, oddziałów i jednostek instytucjonalnych. Należy zatem określić warunki, na jakich podstawowe dane referencyjne zbierane przez członków ESBC mogą być wykorzystywane do celów statystycznych i innych celów.
(11) Statystyki europejskie są opracowywane, tworzone i rozpowszechniane zarówno przez ESBC, jak i ESS, ale na podstawie odrębnych aktów prawnych odzwierciedlających ich struktury zarządzania. Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 powinno zatem uwzględniać zmiany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 16 , ale stosuje się je bez uszczerbku dla postanowień rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(12) W przypadku gdy działania, które mają być prowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2533/98, obejmują przetwarzanie danych osobowych do celów statystyki publicznej, takie przetwarzanie powinno być zgodne z odpowiednimi przepisami Unii dotyczącymi ochrony danych osobowych, a mianowicie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 18 . Zgodnie z zasadami określonymi w tych rozporządzeniach takie przetwarzanie powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom praw i swobód osoby, której dane dotyczą. Zabezpieczenia te powinny zapewniać wprowadzenie środków technicznych i organizacyjnych, w szczególności w celu zapewnienia poszanowania zasady minimalizacji danych. Środki te mogą obejmować pseudonimizację.
(13) W celu dalszego stosowania rozporządzenia (WE) nr 2533/98 jako skutecznego instrumentu umożliwiającego EBC wykonywanie zadań ESBC w zakresie zbierania informacji statystycznych, konieczne jest umożliwienie maksymalnego wykorzystania istniejących informacji, danych administracyjnych, rejestrów statystycznych i innych dostępnych źródeł. Statystyki są opracowywane lub tworzone na podstawie różnych źródeł danych; ponieważ korzystanie ze statystyk pochodzących z wielu źródeł powinno być promowane, do wykorzystywania i wymiany tych informacji powinny mieć zastosowanie zharmonizowane ramy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.".
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 maja 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3224 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2025/17) (Przedłożone Radzie przez Europejski Bank Centralny) |
| Data aktu: | 17/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/2025 |