Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Konkurencyjność i bezpieczeństwo gospodarcze - w jaki sposób polityka handlowa UE powinna przyczynić się do osiągnięcia celów wskazanych w sprawozdaniu Draghiego? (opinia rozpoznawcza)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Konkurencyjność i bezpieczeństwo gospodarcze - w jaki sposób polityka handlowa UE powinna przyczynić się do osiągnięcia celów wskazanych w sprawozdaniu Draghiego?

(opinia rozpoznawcza)

(C/2025/2962)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2025 r.)

Sprawozdawca: Georgi STOJEW

Doradczynie i doradcy Arnaldo ABRUZZINI
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 24.10.2024
Podstawa prawna Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Stosunków Zewnętrznych
Data przyjęcia przez sekcję 10.3.2025
Data przyjęcia na sesji plenarnej 26.3.2025
Sesja plenarna nr 595
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 157/0/0

1. Wnioski i zalecenia

1.1. W ostatnich latach w ramach polityki handlowej Unii Europejskiej (UE) poświęcono wiele uwagi splotowi konkurencyjności i bezpieczeństwa gospodarczego. W związku z ciągłą ewolucją sytuacji gospodarczej na świecie UE stoi w obliczu konieczności opracowania strategii, które nie tylko wzmacniałyby jej przewagę konkurencyjną, lecz również gwarantowały jej bezpieczeństwo gospodarcze. Państwa członkowskie powinny zająć się kwestiami politycznymi mającymi wpływ na konkurencyjność w dziedzinie badań naukowych i innowacji, otoczenia biznesowego i rynku pracy, efektywności energetycznej i zasobooszczędności oraz umiejętności i szkoleń.

1.2. EKES uważa, że jeśli handel ma skutecznie przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w sprawozdaniu Draghiego, polityka handlowa musi być ściśle skoordynowana z polityką przemysłową i europejską polityką bezpieczeństwa gospodarczego, a zrównoważony rozwój musi być jednym z motorów handlu. Wymaga to wspólnej europejskiej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, której jednym z głównych elementów jest zagraniczna polityka gospodarcza i handlowa.

1.3. Komitet wskazuje, że główne cele tej koordynacji polityki powinny być zgodne ze zintegrowaną koncepcją otwartej, zrównoważonej i asertywnej polityki handlowej, zmierzającą między innymi do:

a) zabezpieczenia dostaw surowców krytycznych i ogólnie zrównoważonego charakteru łańcuchów dostaw;

b) sprawienia, by Europa mogła być konkurencyjna i produkować z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych technologii oraz przewodzić sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji ekologicznej i cyfrowej;

c) przyczynienia się do znaczącego obniżenia cen energii, które są głównym czynnikiem utraty konkurencyjności przez europejską gospodarkę.

1.4. EKES uważa, że z uwagi na obecne okoliczności, które zmieniają się z dnia na dzień, potrzebne są jednolite działania i ewentualnie reakcja na szczeblu UE. Będzie to wymagało silnego przywództwa, w tym wykorzystania istniejących narzędzi ochrony handlu, jeżeli cła będą nakładane nielegalnie, w tym ceł odwetowych, działań dyplomacji gospodarczej i wyzwań związanych z WTO. Zdecydowanie zaleca się również dywersyfikację handlu.

1.5. W ocenie EKES-u egzekwowanie norm UE w handlu należy odpowiednio dostosować, aby handel mógł chronić obywateli UE i ich interesy. Unijnych norm nie należy zatem mylić z protekcjonizmem, gdyż istnieją po to, by chronić nasze zasady oraz naszych producentów i konsumentów. Aby unijne normy handlowe mogły nadal skuteczne chronić szersze interesy UE, swoją rolę w procedurach negocjacyjnych musi odgrywać społeczeństwo obywatelskie. Ustrukturyzowany udział organizacji społeczeństwa obywatelskiego w formie konsultacji w czasie negocjacji stwarzałby okazję do tego, by zaakcentować pewne kluczowe kwestie dotyczące wpływu umów jeszcze przed ich zatwierdzeniem. Należy zaktualizować procedury negocjacyjne dotyczące unijnych umów o wolnym handlu i działania następcze w związku z tymi umowami. Musimy przyspieszyć cały proces, zwiększyć jego wiarygodność i sprawić by, stał się bardziej atrakcyjny dla partnerów zagranicznych i przyniósł wymierne rezultaty w akceptowalnym czasie.

1.6. Na obecnym etapie bezpieczeństwo i niższe ceny importu surowców krytycznych i energii można by zapewnić dzięki wspólnej europejskiej polityce zamówień publicznych. Komitet zaleca, aby opracowywać zamówienia publiczne z perspektywy MŚP i z ich czynnym udziałem na szczeblu regionalnym, aby umożliwić im korzystanie z innych rynków za granicą. Komitet zaproponował utworzenie unijnego funduszu inwestycyjnego na rzecz odporności gospodarczej i zrównoważonej konkurencyjności 1 , aby przyczynić się do wzmocnienia zdolności finansowej UE i zdolności EBI do udzielania pożyczek w celu wspierania programów InvestEU. Ukończenie tworzenia unii bankowej i unii rynków kapitałowych ułatwiłoby transfer kapitału prywatnego do inwestycji w znacznie większym tempie.

1.7. EKES zdaje sobie sprawę, że państwa członkowskie UE powinny zlikwidować lukę pod względem wydajności i konkurencyjności w stosunku do gospodarek Chin i USA, aby wspierać przyjazny dla środowiska i zrównoważony społecznie model rozwoju gospodarczego.

1.8. Środki na rzecz przemysłu europejskiego powinny koncentrować się na wydajnych systemach innowacji poprzez przyciąganie inwestycji i zatrzymywanie największych talentów oraz wspieranie wspólnych programów i przedsiębiorstw europejskich, w szczególności MŚP. Jednak najważniejsze jest to, że polityka handlowa UE powinna koncentrować się na eliminowaniu obciążeń biurokratycznych i zapewnianiu konkurencyjnego dostępu do zasobów energetycznych i surowców krytycznych.

1.9. Liberalizacja handlu i wymiana technologiczna mogą pobudzić innowacje i wzrost gospodarczy. Integracja rynków finansowych może wzmocnić europejski rynek kapitałowy, aby zmobilizować kapitał prywatny i stworzyć solidny sektor bankowy zapewniający konkurencyjny dostęp do finansowania.

1.10. Mechanizm transgranicznego dostosowywania cen z uwzględnieniem emisji CO2 należy rozszerzyć na wszystkie produkty i usługi, a także trzeba przewidzieć zdecydowane wsparcie, by rozwijać handel na zasadzie wielostronnej i zgodnie ze standardami WTO. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę trudności, z jakimi boryka się multilateralizm w globalnym scenariuszu geopolitycznym, praktycznym rozwiązaniem mogłaby być sieć umów dwustronnych z partnerami międzynarodowymi opartych na wspólnych zasadach i standardach.

1.11. EKES zaleca, aby ukierunkować działania na nowe rynki w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, inwestować w strategiczne łańcuchy dostaw, innowacje i alternatywne surowce, wzmacniać jednolity rynek UE i dostosowywać się do zmian geopolitycznych. Budowa ekosystemu sztucznej inteligencji przyjaznego dla MŚP w UE może pomóc:

a) zapewnić dostęp do danych;

b) zwiększyć odporność na zagrożenia kognitywne i hybrydowe w świecie kształtowanym przez konkurencję technologiczną, wykorzystywanie gospodarki jako broni oraz zacieranie się granic między gospodarką i bezpieczeństwem;

c) obniżyć bariery wejścia dla MŚP w zakresie przyjmowania technologii sztucznej inteligencji i wspierania innowacji kierowanych przez MŚP w strategicznych sektorach takich jak obronność.

2. Wprowadzenie i kontekst

2.1. W zmieniającym się świecie, w którym pojawiają się nowe wyzwania, Unia Europejska koncentruje się na utrzymaniu konkurencyjności i dobrobytu. Dlatego też Komisja Europejska powierzyła Mario Draghiemu przygotowanie sprawozdania na temat jego wizji przyszłości europejskiej konkurencyjności.

2.2. W sprawozdaniu przeanalizowano wyzwania stojące przed przemysłem i przedsiębiorstwami na jednolitym rynku. Zawarte w sprawozdaniu ustalenia będą przyczynkiem do prac Komisji nad nowym planem na rzecz trwałego dobrobytu i konkurencyjności Europy oraz nad nowym Czystym Ładem Przemysłowym na rzecz konkurencyjnego przemysłu i wysokiej jakości miejsc pracy, który zostanie przedstawiony w pierwszych 100 dniach nowej kadencji Komisji. Dziś Europa jest zjednoczona w dążeniu do wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy czym skupia się na:

- zrównoważonej konkurencyjności,

- bezpieczeństwie gospodarczym,

- otwartej strategicznej autonomii,

- uczciwej konkurencji.

Wszystkie te elementy służą jako filary dobrobytu, choć pojawiają się dodatkowe pytania, jak ich bronić.

2.3. Ta opinia rozpoznawcza, o którą wystąpiła Komisja Handlu Międzynarodowego (INTA), pokazuje, jak można wykorzystać politykę handlową UE do osiągnięcia niektórych celów określonych w sprawozdaniu Draghiego, koncentrując się na wzajemnych zależnościach między handlem, wzrostem gospodarczym, transformacją cyfrową, zrównoważeniem środowiskowym i sprawiedliwością społeczną. Inne sposoby radzenia sobie z zagrożeniami geopolitycznymi i pogarszającą się sytuacją polityczną na arenie międzynarodowej to, zdaniem EKES-u: wzmocnienie UE, jej polityki gospodarczej i handlowej oraz rozwój i finansowanie programów zapewniających europejskie dobra wspólne i poziom integracji gospodarczej i politycznej UE.

2.4. Według EKES-u sprawozdanie Draghiego stanowi przewodnik na temat tego, jaką politykę i jakie decyzje należy wdrożyć, aby UE mogła zniwelować lukę w wydajności, innowacyjności i konkurencyjności w stosunku do gospodarek Chin i USA, a także - zwłaszcza po niedawnej deklaracji nowego prezydenta USA w sprawie taryf i ceł - na temat tego, jak propagować zrównoważony pod względem środowiskowym i społecznym model konkurencyjności.

2.5. Komitet zdaje sobie sprawę, że osiągnięcie celów określonych w sprawozdaniu Draghiego wymaga ogromnych wysiłków inwestycyjnych, mobilizujących kapitał publiczny i prywatny, krajowy i europejski za pomocą wszystkich istniejących instrumentów. Na szczeblu unijnym EKES zaproponował utworzenie unijnego funduszu inwestycyjnego na rzecz odporności gospodarczej i zrównoważonej konkurencyjności 2 . Aby wnieść wkład w proces inwestycji w europejskie dobra wspólne, UE musi wzmocnić swoją zdolność finansowania, zwiększając zasoby własne oraz, w razie potrzeby, emitując nowy wspólny europejski dług. Finansowanie znacznego wysiłku inwestycyjnego na szczeblu europejskim i krajowym trzeba wesprzeć, wzmacniając zdolność kredytową EBI i jego programy typu InvestEU. Ukończenie, bez dalszych opóźnień, unii bankowej i unii rynków kapitałowych ułatwiłoby transfer europejskich prywatnych oszczędności do inwestycji w znacznie szybszym tempie, niż to się dzieje obecnie.

3. Uwagi ogólne

3.1. Europejska polityka handlowa odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości gospodarczej kontynentu. W wyczerpującym sprawozdaniu Maria Draghiego, w którym skoncentrowano się na kwestii osiągnięcia wzrostu gospodarczego, stabilności, zrównoważenia środowiskowego, sprawiedliwości społecznej i urzeczywistnienia transformacji cyfrowej, podkreślono, że polityka handlowa stanowi podstawowe narzędzie realizacji tych celów. Polityka handlowa UE nie tylko wpływa na globalne wzajemne relacje gospodarcze, ale również określa wewnętrzne strategie wzrostu. Zapewniając skuteczny dostęp do rynków, zwiększając innowacje, sprzyjając zrównoważeniu środowiskowemu i propagując sprawiedliwość społeczną, UE może stać się globalnym liderem w szybko zmieniającej się gospodarce światowej. Te filary nie tylko stanowią podstawę strategii UE na rzecz konkurencyjności, lecz także powinny kształtować jej zewnętrzną politykę handlową.

3.2. Ponadto w sprawozdaniu stwierdzono, że polityka handlowa ma kapitalne znaczenie dla połączenia dekarbonizacji z konkurencyjnością, dla zabezpieczenia łańcuchów dostaw, dla rozwoju nowych rynków i skompensowania konkurencji sponsorowanej przez państwo. W czasach globalnej konkurencji polityka handlowa musi być należycie skoordynowana z innymi strategiami politycznymi i priorytetami UE, zwłaszcza z polityką przemysłową, aby można było osiągnąć właściwą równowagę między tą ostatnią a otwartą, zrównoważoną i asertywną polityką handlową. Musi gwarantować nie tylko równe warunki działania w sektorze, gdzie partnerzy handlowi systematycznie nie przestrzegają zasad, ale także powinna otwierać przed europejskimi przedsiębiorstwami nowe drzwi w największych światowych ośrodkach wzrostu, biorąc pod uwagę naszą zależność od surowców i to, że w najbliższych latach większość globalnego wzrostu gospodarczego będzie pochodzić spoza UE. Otwarcie rynku nie jest jednak celem samym w sobie i nie powinno być jedynym celem polityki handlowej UE. W samym porozumieniu ustanawiającym WTO mowa jest o wykorzystaniu handlu jako środka do podnoszenia standardu życia, tworzenia miejsc pracy i promowania zrównoważonego rozwoju.

3.3. W sprawozdaniu słusznie podkreślono, że Europa musi wzmocnić wielostronne zasady i dostosować je do zakładanych celów. Wyraźnie wspomniano przy tym o koniecznej reformie WTO i o reformie mechanizmu rozstrzygania sporów, zwłaszcza biorąc pod uwagę nowe okoliczności związane z rolą tej organizacji. W sprawozdaniu położono nacisk na polityki sektorowe, które obejmują sektory energochłonne, surowce krytyczne, sieć szerokopasmową, przetwarzanie danych i sztuczną inteligencję oraz półprzewodniki, a także na polityki horyzontalne, w których zakres wchodzą innowacje, umiejętności, inwestycje, zarządzanie UE, handel i jednolity rynek.

3.4. Należy bardziej docenić wagę rozwoju nowych rynków i znaczenie europejskiej sieci umów handlowych dla dostaw kluczowych czynników produkcji i surowców oraz umożliwienia przedsiębiorstwom wzrostu na rynkach zagranicznych. Strategiczna i otwarta polityka handlowa na rzecz europejskiej konkurencyjności jest niezwykle ważna dla europejskich organizacji przedsiębiorców, pracowników i konsumentów.

3.5. Polityka handlowa jest zasadniczą siłą napędową wzrostu gospodarczego dzięki wspieraniu bardziej otwartej i zintegrowanej gospodarki światowej. Za pośrednictwem starannie opracowanych umów Unia Europejska może zmniejszyć bariery handlowe, otworzyć nowe rynki i wspierać sektory o wysokim potencjale wzrostu, przyczyniając się jednocześnie do podniesienia światowych standardów.

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Zmniejszenie barier handlowych: W unijnej polityce handlowej akcentuje się znaczenie zmniejszania taryf, kontyngentów oraz barier administracyjnych i biurokratycznych w handlu. Sprzyja to wydajniejszym globalnym łańcuchom dostaw i zwiększa konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw. EKES uważa, że przyciąganie bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) powinno stać się priorytetem. W odniesieniu do decyzji UE w sprawie BIZ konieczna jest wzmocniona koordynacja. Ta zasada wypływa bezpośrednio ze sprawozdania Draghiego i stanowi konkretny przykład tego, jak państwa członkowskie UE mogą (i powinny) wzmocnić swoje wewnętrzne mechanizmy koordynacji, aby chronić swoją politykę handlową. Mogłoby to również pomóc w osiągnięciu bardziej asertywnego tonu w polityce handlowej UE i zasygnalizowaniu zamiaru wspólnej ochrony sektorów strategicznych.

4.2. Zwiększanie dostępu do rynków: Umowy handlowe odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu europejskim przedsiębiorstwom dostępu do rynków wschodzących, a tym samym wspierają wywóz i pobudzają lokalny rozwój. UE aktywnie włącza do swoich umów handlowych rozdziały dotyczące handlu i zrównoważonego rozwoju, a EKES z zadowoleniem przyjął nowy poziom odniesienia dotyczący handlu i zrównoważonego rozwoju, ustalony przez Komisję w 2022 r 3 . Klauzule środowiskowe koncentrują się na promowaniu czystej energii, ograniczaniu emisji oraz wspieraniu zrównoważonego rolnictwa i metod produkcji. Kompleksowe bezpieczeństwo obejmuje kilka wymiarów: zdrowie i ochronę przed zagrożeniami środowiskowymi, gotowość cywilną i gotowość społeczeństwa, obronę i wysoki potencjał technologiczny, wydajne systemy innowacji i silną bazę przemysłową. Umowy handlowe UE często zawierają przepisy dotyczące ochrony własności intelektualnej, transferu technologii i dostępu do zaawansowanych rynków. Te przepisy sprzyjają innowacjom i zwiększają konkurencyjność europejskiego przemysłu.

4.3. Transformacja cyfrowa ma kluczowe znaczenie dla przyszłego dobrobytu UE, a polityka handlowa ma na celu wykorzystanie potencjału handlu cyfrowego. Wspierając handel cyfrowy, który staje się coraz ważniejszy, polityka handlowa UE zmierza do usunięcia barier cyfrowych - takich jak niespójne uregulowania - co umożliwi niezakłócony przepływ towarów i usług cyfrowych przez granice. UE ma rygorystyczne przepisy o ochronie danych - takie jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) - które muszą zostać włączone do jej umów handlowych. Zapewnienie ochrony danych jest bardzo istotnym aspektem zwiększania zaufania w handlu cyfrowym.

4.4. Wspieranie transferu technologii: UE wspiera globalny transfer technologii, w szczególności do krajów rozwijających się, poprzez włączanie do swoich umów handlowych przepisów ułatwiających dzielenie się wiedzą i innowacjami technologicznymi.

4.5. Zrównoważenie środowiskowe: W ramach szerszych celów środowiskowych Unii Europejskiej jej polityka handlowa obejmuje inicjatywy ekologiczne mające sprawić, że handel będzie nie tylko przyczyniał się do wzrostu gospodarczego, ale również promował zrównoważone praktyki. Unia zobowiązała się do promowania zrównoważonych praktyk w umowach handlowych, w tym polityk mających na celu wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym, zmniejszenie zużycia zasobów oraz ograniczanie odpadów i zanieczyszczeń. UE rozważa mechanizmy dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, aby zapobiegać ucieczce emisji i zagwarantować, że jej polityki klimatycznej nie osłabi tańszy i mniej przyjazny środowisku przywóz, a także aby zapewnić dostawy energii ze źródeł niskoemisyjnych.

4.6. Równość społeczna i praktyki sprawiedliwego handlu: Unijna polityka handlowa jest również ściśle zharmonizowana z celami UE w zakresie sprawiedliwości społecznej. UE dąży do tego, aby polityka handlowa przynosiła korzyści wszystkim grupom społecznym i nie pogłębiała istniejących nierówności. W umowach handlowych UE kładzie się nacisk na praktyki sprawiedliwego handlu, by zapewnić, że zarówno UE, jak i kraje partnerskie respektują, wdrażają i egzekwują międzynarodowe standardy pracownicze, środowiskowe i społeczne oraz zasady ich ochrony.

4.7. UE nalega na włączenie do swoich umów handlowych ochrony praw pracowniczych, aby zapobiegać wyzyskowi i propagować godne warunki pracy na całym świecie. Te wysiłki mogą zwiększać uczestnictwo w rynku pracy, ułatwiać mobilność pracowników i wspierać działania szkoleniowe. Polityka handlowa może odegrać rolę w zmniejszaniu nierówności dochodowych, wspierając sektory zapewniające wysokopłatne miejsca pracy, inwestując w kształcenie i szkolenie oraz tworząc bardziej równomierny podział płynących z handlu korzyści między regiony i społeczności. Wszystko to może przyczynić się do opracowania strategii UE mającej na celu zapobieganie drenażowi mózgów z państw członkowskich. Wspieranie przedsiębiorstw typu startup i scale-up w dziedzinie technologii przyczyni się do rozwoju innowacyjnych technologii, a wynikające z tego duże zdolności technologiczne mogą ułatwić przyjęcie zaawansowanych technologii i pomóc w rozwoju jednolitego rynku danych.

4.8. Jeżeli UE chce odgrywać czołową rolę w sferze bezpieczeństwa gospodarczego i konkurencyjności poprzez swoją politykę handlową, powinna skupić się na następujących zasadach, aby osiągnąć równowagę między otwartą a asertywną polityką handlową. Dzięki współpracy i wzajemnemu zrozumieniu Europa może wieść prym w globalnym zrównoważonym rozwoju, nie narażając na szwank zasad wolnego i sprawiedliwego handlu. W tym celu należy rozważyć śmiały nowy plan finansowy w zakresie zrównoważoności i klimatu - plan, który powinien obejmować aspekty zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne oraz mieć konsekwencje tak dla samej Unii, jak dla świata zewnętrznego. Część zewnętrzna powinna skupiać się na finansowaniu państw trzecich (krajów rozwijających się), w których UE chce pobudzić swój handel i zmniejszyć wpływ danych krajów na klimat. Warunkiem finansowania powinien być przywóz zielonych technologii i towarów z UE. Miałoby to wpływ na wspieranie zrównoważonego rozwoju za granicą, poprawę ogólnego globalnego śladu klimatycznego, zwiększenie eksportu produktów UE oraz potencjalnie mogłoby skłonić te państwa trzecie do przyjęcia przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju podobnych do unijnych. Możemy wzmocnić naszą bazę przemysłową i uczynić UE bardziej przyjazną inwestycjom poprzez:

- wdrożenie naszego planu REPowerEU, aby zabezpieczyć nasze dostawy energii i zmniejszyć zależność od importu ropy naftowej i gazu,

- opracowanie planu przemysłowego Zielonego Ładu, aby zwiększyć konkurencyjność europejskiego przemysłu technologii neutralnych emisyjnie,

- budowanie Europejskiej Unii Zdrowotnej, w której środki medyczne są dostępne, przystępne cenowo i innowacyjne. Pięciopunktowy plan na rzecz bardziej konkurencyjnej Europy zmierza do tego, abyśmy mogli nadal zapewniać wysoki poziom dobrobytu wszystkim mieszkańcom UE oraz abyśmy umieścili konkurencyjność w samym centrum naszego programu gospodarczego na 2025 r. i kolejne lata.

1 Dz.U. C, C/2024/6862, 28.11.2024, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/C/2024/6862/oj?locale=pl.
2 Dz.U. C, C/2024/6862, 28.11.2024, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/C/2024/6862/oj?locale=pl.
3 Dz.U. C 140 z 21.4.2023, s. 69.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2962

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Konkurencyjność i bezpieczeństwo gospodarcze - w jaki sposób polityka handlowa UE powinna przyczynić się do osiągnięcia celów wskazanych w sprawozdaniu Draghiego? (opinia rozpoznawcza)
Data aktu: 16/06/2025
Data ogłoszenia: 16/06/2025