Sprawa T-197/25: Skarga wniesiona w dniu 21 marca 2025 r. - Česká asociace odpadového hospodářství i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 21 marca 2025 r. - Ceska asociace odpadového hospodarstvi i in./Komisja
(Sprawa T-197/25)

(C/2025/2903)

Język postępowania: czeski

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Ceska asociace odpadového hospodarstvi, z.s. (Praga, Republika Czeska), Sdruzeni komunalnich sluzeb Ceské republiky, z.s. (Praga), OZO Ostrava s.r.o. (Ostrawa, Republika Czeska), Marius Pedersen a.s. (Hradec Kralové, Republika Czeska), AVE CZ odpadové hospodarstvi s.r.o. (Praga) (przedstawiciel: K. Oberfalcerova, advokatka)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności art. 50 ust. 1-7 i art. 9-12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UU) 2025/40 1  oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący dyskryminującego charakteru rozporządzenia 2025/40

- W oparciu o rozporządzenie 2025/40 stworzone zostały nierówne warunki prowadzenia działalności na rynku recyklingu, faworyzując, na niekorzyść skarżących i innych podmiotów, których to dotyczy, producentów opakowań i organizacje odpowiedzialności producenta. Skarżące tracą dostęp do podstawowych surowców (PET, aluminium, stali), które ponownie podlegają kontroli producentów lub organizacji odpowiedzialności producenta. Prowadzi to do zakłócenia konkurencji, utopienia wcześniejszych inwestycji i osłabienia konkurencyjności podmiotów, których to dotyczy. Ten stan rzeczy jest bezpośrednio sprzeczny z zadeklarowanym w rozporządzeniu (UE) 2025/40 celem polegającym na zapewnieniu równych warunków działania na rynku wewnętrznym.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad niedziałania prawa wstecz i pewności prawa

- Rozporządzenie 2025/40 działa wstecz, ponieważ nałożono nim nowe obowiązki na podmioty gospodarcze, które już zainwestowały w realizację wcześniej określonych celów na podstawie obowiązujących dotychczas przepisów prawnych. W szczególności wzrost zbiórki opakowań metalowych z 0 % do 80 % w ciągu kilku miesięcy jest obiektywnie niewykonalny i narusza zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań. Jednocześnie regulacja ta skutkuje niepewnością prawa dla państw członkowskich, ponieważ akty wykonawcze Komisji, które mają zostać przyjęte dopiero w 2027 r., nie pozwalają państwom członkowskim na dokonanie terminowej oceny tego, czy spełniają one warunki zwolnienia ze stosowania kaucji. W rozporządzeniu 2025/40 system kaucji został wprowadzony jako de facto jedyne rozwiązanie, chociaż istniejąca infrastruktura umożliwiłaby osiągnięcie ww. celu, gdyby został na to wyznaczony realistyczny termin.

3. Zarzut trzeci dotyczący nieuwzględnienia wynegocjowanego odstępstwa Republiki Czeskiej w odniesieniu do opakowań z aluminium

- W rozporządzeniu 2025/40 ustanowione zostały te same cele recyklingu jak te określone w starej dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , ale systematycznie pominięto w nim istniejące odstępstwa, które państwa członkowskie (w tym Republika Czeska) uzyskały w wyniku złożonego procesu negocjacyjnego. W związku z tym Republice Czeskiej przyznano uzgodnione odstępstwo dotyczące recyklingu aluminium (35 % do 2029 r., 50 % do 2034 r.), na podstawie którego dostosowała ono już przepisy prawa krajowego i inwestycje. Rozporządzenie 2025/40 w sposób arbitralny pomija ten wyjątek, naruszając w ten sposób zasadę pewności prawa i naruszając uzasadnione oczekiwania państw i podmiotów prywatnych. Ponadto przyjęcie takiego podejścia dyskredytuje samo znaczenie przewidzianego w ramach dyrektywy 94/62/WE procesu negocjacji i wprowadza chaos prawny.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady pomocniczości i nieproporcjonalnego charakteru rozporządzenia 2025/40

- W rozporządzeniu 2025/40 dopuszczono się nadmiernej ingerencji w kompetencje państw członkowskich, narzucając, oprócz celów w zakresie recyklingu (przejętych z dyrektywy 94/62/WE), konkretne rozwiązanie technologiczne - system kaucji. W ten sposób dopuszczono się naruszenia zasady pomocniczości, ponieważ państwa członkowskie mogłyby osiągnąć cele za pomocą swoich własnych skutecznych sposobów. Ponadto rozporządzenie jest nieproporcjonalne: wymóg dotyczący skokowego wzrostu zbiórki opakowań metalowych do ich 80 % w 2026 r. nie pozostawia czasu na dostosowanie i wiąże się z pominięciem zawartej w rozporządzeniu 2025/40 deklaracji o konieczności wprowadzenia okresu przejściowego (zob. motywy 20, 22 i 137). Zastosowanie jednolitego rozwiązania bez wykazania jego niezbędności lub unijnej wartości dodanej (art. 5 ust. 3 TUE) jest zatem sprzeczne z zasadami UE.

5. Zarzut piąty dotyczący prawdopodobieństwa powstania szkody finansowej

- System kaucji oddaje nadające się do recyklingu kluczowe materiały pod kontrolę ograniczonej grupy podmiotów. Jako podwykonawcy skarżące tracą zarówno swe źródło dochodów, jak i zwrot z dokonanych w technologie recyklingu inwestycji. Jest to sprzeczne z zasadami wolnej konkurencji i równych warunków działania na rynku wewnętrznym UE.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UU) 2025/40 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmiany rozporządzenia (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2019/904 oraz uchylenia dyrektywy 94/62/WE (Dz.U. L, 2025, s. 1).
2 Dyrektywa 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 365, s. 10).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2903

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-197/25: Skarga wniesiona w dniu 21 marca 2025 r. - Česká asociace odpadového hospodářství i in./Komisja
Data aktu: 02/06/2025
Data ogłoszenia: 02/06/2025