Sprawa T-578/24: Skarga wniesiona w dniu 12 listopada 2024 r. - Deutsche Umwelthilfe i Aurelia Stiftung/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 12 listopada 2024 r. - Deutsche Umwelthilfe i Aurelia Stiftung/Komisja
(Sprawa T-578/24)

(C/2025/270)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Deutsche Umwelthilfe eV (Radolfzell, Niemcy), Aurelia Stiftung (Berlin, Niemcy) (przedstawiciele: R. Klinger i C. Douhaire, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji pozwanej Ares(2024)4619143 z dnia 26 czerwca 2024 r., a przekazanej w języku niemieckim w dniu 13 września 2024 r., w zakresie, w jakim oddalono w niej jako bezzasadny wniosek skarżących z dnia 24 stycznia 2024 r. o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2660 1  w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat;

- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi podane niżej zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 2  oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną.

Pozwana błędnie uznała, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przeprowadził ocenę ryzyka, że przeprowadzono kompleksową ocenę pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną oraz że nie stwierdzono w tym względzie żadnego konkretnego ryzyka ani obaw.

Pozwana również błędnie uznała, że dane przedstawione przez spółki będące wnioskodawcą ("Glyphosate Renewal Group") w celu dokonania oceny pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną miały wystarczającą jakość.

Przewidziane przez pozwaną zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do pośrednich skutków dla różnorodności biologicznej jest niewystarczające. Dotyczy to przede wszystkim wezwania wnioskodawcy do dostarczenia informacji potwierdzających potencjalny pośredni wpływ na różnorodność biologiczną poprzez interakcje troficzne, ale również szczególne przepisy nałożone na państwa członkowskie w celu uwzględnienia pośrednich skutków dla różnorodności biologicznej nie stanowią skutecznego zarządzania ryzykiem.

2. Zarzut drugi: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego (bezpośredniego) wpływu na owady

W ocenie ryzyka nie uwzględniono w wystarczającym stopniu nowych ustaleń dotyczących wysoce toksycznego bezpośredniego wpływu glifosatu na owady.

3. Zarzut trzeci: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego wpływu na wodę

W odniesieniu do rozprzestrzeniania się glifosatu w wodach powierzchniowych pozwana oparła się na błędnym kryterium oceny ryzyka. Ponadto niesłusznie uznała, że zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych było wystarczające.

1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2660 z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L, 2023/2660).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. 2009, L 309, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.270

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-578/24: Skarga wniesiona w dniu 12 listopada 2024 r. - Deutsche Umwelthilfe i Aurelia Stiftung/Komisja
Data aktu: 20/01/2025
Data ogłoszenia: 20/01/2025