(Odesłanie prejudycjalne - Produkty biobójcze - Dyrektywa 98/8/WE - Rozporządzenie (UE) nr 528/2012 - Zastosowanie ratione temporis - Przepisy przejściowe - Dostęp do informacji - Artykuły 66 i 67 - Wniosek o udzielenie dostępu do sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego sprawozdania dotyczącego równoważności technicznej substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych - Ochrona interesów handlowych - Dyrektywa 2003/4/WE - Zastosowanie ratione materiae - Artykuł 4 ust. 2 - Pojęcie "informacji dotyczących emisji do środowiska")
(C/2025/2632)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)
Sąd odsyłający
Conseil d'État
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Sumitomo Chemical Agro Europe SAS
Druga strona postępowania: Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail (ANSES), Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France (CERA)
Sentencja
1) Artykuły 96 i 97 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
wniosek o udzielenie dostępu do informacji dotyczących substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, a w szczególności jej równoważności technicznej z zatwierdzoną substancją czynną, złożony po dniu, w którym owo rozporządzenie zaczęło obowiązywać, należy oceniać w świetle przepisów wspomnianego rozporządzenia, nawet jeśli taki wniosek dotyczy produktu biobójczego, na który udzielono pozwolenia zgodnie z dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych lub, w stosownym przypadku, na mocy rzeczonego rozporządzenia na podstawie równoważności technicznej ustalonej przez właściwy organ wyznaczony zgodnie z art. 26 owej dyrektywy.
2) Artykuł 66 ust. 3 lit. j) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,
należy interpretować w ten sposób, że:
po udzieleniu pozwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego właściwy organ nie może odmówić żądanego dostępu do informacji dotyczących metod przeprowadzania analiz, które umożliwiły ustalenie równoważności technicznej substancji czynnych zawartych w tym produkcie. Owe informacje muszą być dokładne i kompletne, ale nie obejmują one wyników ani wniosków uzyskanych w następstwie zastosowania tych metod.
3) Artykuł 67 ust. 1 lit. h), art. 67 ust. 3 lit. e) i art. 67 ust. 4 lit. b) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,
należy interpretować w ten sposób, że:
udostępnienie sprawozdania ustalającego równoważność techniczną substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej, sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego w związku z rozpatrywaniem wniosku o udzielenie pozwolenia na wprowadzenie tego produktu do obrotu, nie jest objęte zakresem stosowania tych przepisów.
4) Artykuł 66 rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie ustanawia on szczególnego i wyczerpującego systemu dostępu do posiadanych przez właściwe organy państwa członkowskiego informacji dotyczących produktów biobójczych, a w szczególności równoważności technicznej zawartej w nich substancji czynnej i zatwierdzonej substancji czynnej, pozwalającego wykluczyć stosowanie przez te organy przepisów krajowych transponujących art. 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającej dyrektywę Rady 90/313/EWG.
5) Artykuł 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4
należy interpretować w ten sposób, że:
pojęcie "informacji [dotyczących] emisji do środowiska" w rozumieniu tego przepisu nie może co do zasady mieć zastosowania do informacji zawartych w sprawozdaniu sporządzonym przez właściwy organ państwa członkowskiego w następstwie oceny równoważności technicznej substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2632 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-809/23, Sumitomo Chemical Agro Europe: Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 20 marca 2025 r. - Sumitomo Chemical Agro Europe SAS v. Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l’environnement et du travail, Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France |
| Data aktu: | 20/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2025 |