Sprawa C-809/23, Sumitomo Chemical Agro Europe: Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 20 marca 2025 r. - Sumitomo Chemical Agro Europe SAS v. Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l’environnement et du travail, Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France

Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 20 marca 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d'État - Francja) - Sumitomo Chemical Agro Europe SAS/Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail (ANSES), Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France (CERA)

(Sprawa C-809/23 1 , Sumitomo Chemical Agro Europe)

(Odesłanie prejudycjalne - Produkty biobójcze - Dyrektywa 98/8/WE - Rozporządzenie (UE) nr 528/2012 - Zastosowanie ratione temporis - Przepisy przejściowe - Dostęp do informacji - Artykuły 66 i 67 - Wniosek o udzielenie dostępu do sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego sprawozdania dotyczącego równoważności technicznej substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych - Ochrona interesów handlowych - Dyrektywa 2003/4/WE - Zastosowanie ratione materiae - Artykuł 4 ust. 2 - Pojęcie "informacji dotyczących emisji do środowiska")

(C/2025/2632)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)

Sąd odsyłający

Conseil d'État

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Sumitomo Chemical Agro Europe SAS

Druga strona postępowania: Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail (ANSES), Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France (CERA)

Sentencja

1) Artykuły 96 i 97 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r.,

należy interpretować w ten sposób, że:

wniosek o udzielenie dostępu do informacji dotyczących substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, a w szczególności jej równoważności technicznej z zatwierdzoną substancją czynną, złożony po dniu, w którym owo rozporządzenie zaczęło obowiązywać, należy oceniać w świetle przepisów wspomnianego rozporządzenia, nawet jeśli taki wniosek dotyczy produktu biobójczego, na który udzielono pozwolenia zgodnie z dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych lub, w stosownym przypadku, na mocy rzeczonego rozporządzenia na podstawie równoważności technicznej ustalonej przez właściwy organ wyznaczony zgodnie z art. 26 owej dyrektywy.

2) Artykuł 66 ust. 3 lit. j) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,

należy interpretować w ten sposób, że:

po udzieleniu pozwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego właściwy organ nie może odmówić żądanego dostępu do informacji dotyczących metod przeprowadzania analiz, które umożliwiły ustalenie równoważności technicznej substancji czynnych zawartych w tym produkcie. Owe informacje muszą być dokładne i kompletne, ale nie obejmują one wyników ani wniosków uzyskanych w następstwie zastosowania tych metod.

3) Artykuł 67 ust. 1 lit. h), art. 67 ust. 3 lit. e) i art. 67 ust. 4 lit. b) rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,

należy interpretować w ten sposób, że:

udostępnienie sprawozdania ustalającego równoważność techniczną substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej, sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego w związku z rozpatrywaniem wniosku o udzielenie pozwolenia na wprowadzenie tego produktu do obrotu, nie jest objęte zakresem stosowania tych przepisów.

4) Artykuł 66 rozporządzenia nr 528/2012, zmienionego rozporządzeniem nr 334/2014,

należy interpretować w ten sposób, że:

nie ustanawia on szczególnego i wyczerpującego systemu dostępu do posiadanych przez właściwe organy państwa członkowskiego informacji dotyczących produktów biobójczych, a w szczególności równoważności technicznej zawartej w nich substancji czynnej i zatwierdzonej substancji czynnej, pozwalającego wykluczyć stosowanie przez te organy przepisów krajowych transponujących art. 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającej dyrektywę Rady 90/313/EWG.

5) Artykuł 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/4

należy interpretować w ten sposób, że:

pojęcie "informacji [dotyczących] emisji do środowiska" w rozumieniu tego przepisu nie może co do zasady mieć zastosowania do informacji zawartych w sprawozdaniu sporządzonym przez właściwy organ państwa członkowskiego w następstwie oceny równoważności technicznej substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym, na który udzielono pozwolenia, i zatwierdzonej substancji czynnej.

1 Dz.U. C, C/2024/2140.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2632

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-809/23, Sumitomo Chemical Agro Europe: Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 20 marca 2025 r. - Sumitomo Chemical Agro Europe SAS v. Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l’environnement et du travail, Compagnie européenne de réalisations antiparasitaires SAS France
Data aktu: 20/03/2025
Data ogłoszenia: 19/05/2025