Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2025 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Gennady Nikolayevich Timchenko i Elena Petrovna Timchenko (przedstawiciele: T. Bontinck, A. Guillerme, S. Bonifassi, E. Fedorova, adwokaci)
Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej; Komisja Europejska
Żądania
- Uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej wydanego w składzie wielkiej izby z dnia 11 września 2024 r. w sprawie T-644/22, również w zakresie, w jakim wnoszący odwołanie zostali obciążeni własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez Radę.
- Rozpoznanie skargi co do istoty i stwierdzenie nieważności rozporządzenia (UE) 2022/1273 1 w zakresie, w jakim zmienia ono art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 269/2014 2 i nakłada na wnoszących odwołanie obowiązek zgłoszenia określonych informacji.
- Obciążenie Rady kosztami postępowania w pierwszej instancji oraz postępowania przed Trybunałem.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie wnoszą o uchylenie zaskarżonego wyroku, podnosząc w tym względzie dwa zarzuty:
W ramach zarzutu pierwszego wnoszący odwołanie podnoszą niewystarczające uzasadnienie wyroku w zakresie, w jakim i) Sąd nie wyjaśnił w swoim wyroku w sposób jasny i jednoznaczny, czy obowiązek zgłoszenia stanowi środek ograniczający, czy też środek wdrażający środki ograniczające bądź je wykonujący oraz że ii) Sąd nie uzasadnił w wystarczający sposób ani nie wskazał podstawy prawnej wniosku, że przyjmując środki przewidziane w art. 9 ust. 2 rozporządzenia 269/2014/UE, Rada nie przekroczyła swoich kompetencji.
W zarzucie drugim wnoszący odwołanie podnoszą naruszenia prawa, jakich miał dopuścić się Sąd przy stosowaniu i wykładni art. 215 TFUE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Rosneft, orzekając, że w ramach rozporządzenia 269/2014/UE Rada mogła przyjąć jedynie środki ograniczające wobec osób objętych sankcjami polegające na obowiązku zgłoszenia, niezależnie od tego, że obowiązki te nie zostały wyraźnie przewidziane w decyzji Rady (WPZiB) 2022/337 3 zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB, lub że Rada mogła przyjąć w niej środki w celu wykonania środków ograniczających.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.253 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-805/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (wielka izba) wydanego w dniu 11 września 2024 r. w sprawie T-644/22, Timchenko i Timchenko/Rada, wniesione w dniu 21 listopada 2024 r. przez Gennady’ego Nikolayevicha Timchenkę i Elenę Petrovną Timchenkę |
| Data aktu: | 20/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/01/2025 |