Informacje dla instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe (trzeci filar) - zaproszenie do wyrażenia zainteresowania

Informacje dla instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe ("trzeci filar") - zaproszenie do wyrażenia zainteresowania
(C/2025/2125)

Wszystkim publicznym i prywatnym podmiotom oferującym usługi w zakresie dodatkowych emerytur na podstawie składek dobrowolnych przypomina się o możliwościach oferowanych przez art. 12 załącznika VIII do Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej przyjętego przez Radę w dniu 22 marca 2004 r. rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1) zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).
W Regulaminie pracowniczym urzędników UE koordynacja uprawnień emerytalnych opiera się na zasadzie przekazywania tych uprawnień emerytalnych.

Art. 11 ust. 1 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego zezwala na przekazanie tych praw do systemu (systemów) emerytalnego (emerytalnych), do którego (których) należą byli pracownicy, w wyniku nowej działalności zawodowej podjętej po zakończeniu przez nich służby w instytucjach lub agencjach Unii Europejskiej. To przekazanie praw do systemu emerytalnego w ramach pierwszego i drugiego filaru podlega warunkom określonym w mającym zastosowanie ustawodawstwie.

Pracownicy, którzy kończą służbę w Unii Europejskiej, mają również możliwość, zgodnie z art. 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego, wystąpienia z wnioskiem o przekazanie swoich uprawnień emerytalnych do prywatnego systemu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego.

To przekazanie praw do prywatnego systemu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego podlega warunkom określonym w regulaminie pracowniczym urzędników UE, a w szczególności czterem warunkom (ppkt (i)-(iv)) wymienionym w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego:

(i) kapitał nie podlega zwrotowi;

(ii) miesięczny dochód(*) zostanie wypłacany najwcześniej od 60 roku życia, a najpóźniej od 66 roku życia;

(iii) przewidziane były przepisy dotyczące rewersji lub rent rodzinnych(**);

(iv) pozwolenie na przejście do innego zakładu ubezpieczeń lub innego funduszu wydawane jest tylko wtedy, gdy fundusz taki spełnia warunki określone w ppkt (i), (ii) oraz (iii). (*) dożywotni 1  (**) nie 0 % 2

Ponieważ Regulamin pracowniczy urzędników UE jest rozporządzeniem, warunki te są wiążące i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności przyjęcia krajowych przepisów wykonawczych. Odstępstwo od tego przepisu nie jest możliwe.

Aby ułatwić byłym pracownikom UE znalezienie instytucji, która przyjęłaby ich uprawnienia emerytalne nabyte w trakcie służby w instytucjach Unii Europejskiej, w 2008 r. Komisja ogłosiła zaproszenie do wyrażenia zainteresowania. Na podstawie tego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania byłym pracownikom, którzy wyrazili zainteresowanie przekazaniem uprawnień emerytalnych nabytych w ramach systemu emerytalnego instytucji Unii Europejskiej, udostępniono wykaz instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe, które wyraziły zainteresowanie zaproponowaniem tym pracownikom umów emerytalnych planów oszczędnościowych spełniających wyżej wymienione warunki.

Komisja pragnie zaktualizować ten wykaz poprzez dodanie do wykazu instytucji, które już tam zostały wpisane, instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe, zainteresowanych zaproponowaniem byłym pracownikom UE umów emerytalnych planów oszczędnościowych spełniających wyżej wymienione warunki.

Instytucje oferujące emerytalne plany oszczędnościowe, które pragną znaleźć się w wykazie, proszone są o złożenie dokumentacji do Komisji Europejskiej. Dokumentacja będzie zawierać:

– formalne zaświadczenie, że dana instytucja zobowiązuje się, po pierwsze, do spełnienia czterech warunków (ppkt (i)-(iv)) określonych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich kwot odpowiadających prawom do emerytury i przekazanych w tym celu oraz, po drugie, do umożliwienia właściwym organom Unii Europejskiej wykonywania ich prawa do kontroli w tym zakresie;

– odpis zezwolenia wydanego przez organ krajowy właściwy w dziedzinie nadzoru finansowego, któremu podlega dana instytucja;

– odpis typowej umowy stanowiącej podstawę indywidualnych umów służących długoterminowemu zarządzaniu kwotami przekazanymi zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego UE, ze wskazaniem klauzul potwierdzających spełnienie czterech warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego;

– jasny opis ewentualnych warunków mających zastosowanie do miejsca zamieszkania byłego pracownika (lub osób uprawnionych/spadkobierców) i obowiązujących w momencie podpisania umowy lub przy wypłatach.

Dokumentację należy przesłać w formie elektronicznej (zeskanowane dokumenty w plikach nieprzekraczających 1 MB) na następujący adres:

PMO-TFTOUT-ALLDEP-DEMANDES@ec.europa.eu

Wszelkie wnioski o dodatkowe informacje należy kierować na ten sam adres.

Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do kontrolowania w dowolnym momencie, czy przestrzegane są te cztery warunki, poprzez żądanie odpowiednich dokumentów (np. dowodu miesięcznych wpłat) od beneficjentów podpisanych umów lub od funduszy emerytalnych.

ZAŁĄCZNIK: kopia art. 11 i 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej.

ZAŁĄCZNIK

Art. 11 i 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej

Article  11
1. 
Urzędnik, który kończy służbę w Unii, w celu:
podjęcia służby w administracji albo w organizacji krajowej lub międzynarodowej, która zawarła umowę z Unią,
wykonywania działalności zawodowej na podstawie zatrudnienia lub na własny rachunek, z tytułu której nabywa uprawnienia emerytalne w ramach systemu, którego organy administracji zawarły umowę z Unią,

uprawniony jest do przekazania ekwiwalentu aktuarialnego swoich praw do emerytury uaktualnionego do rzeczywistej daty przekazania w Unii do funduszu emerytalnego tej administracji lub organizacji albo do funduszu emerytalnego, w ramach którego nabywa uprawnienia emerytalne z tytułu zatrudnienia lub prowadzenia działalności na własny rachunek.

2. 
W odniesieniu do urzędnika, który podejmuje służbę w Unii po:
zakończeniu służby w administracji rządowej albo w organizacji krajowej lub międzynarodowej,

lub

wykonywaniu działalności zawodowej na podstawie zatrudnienia lub na własny rachunek,

po powołaniu, ale przed nabyciem uprawnień do wypłaty emerytury za wysługę lat w rozumieniu art. 77 Regulaminu pracowniczego, do wpłacenia na rzecz Unii wartości kapitałowej uaktualnionej z datą faktycznego przekazania praw nabytych do emerytury za wysługę lat z tytułu takiej służby lub działalności.

W takim przypadku organ powołujący każdej instytucji, w którym urzędnik pełni służbę, uwzględniając wynagrodzenie podstawowe urzędnika, wiek oraz kurs wymiany walut z datą zastosowania przekazania, ustala na mocy ogólnych przepisów wykonawczych liczbę lat służby uprawniających do emerytury za wysługę lat, które podlegają zaliczeniu na podstawie systemu emerytalnego Unii w odniesieniu do poprzedniego okresu pracy, w oparciu o przekazany kapitał po odliczeniu kwoty stanowiącej aprecjację kapitału między datą zastosowania transferu a datą rzeczywistego transferu.

Urzędnicy mogą korzystać z tego uzgodnienia wyłącznie raz w stosunku do każdego państwa członkowskiego oraz danego systemu emerytalnego.

3. 
Ustęp 2 stosuje się również wobec urzędnika, który jest przywracany na stanowisko po okresie oddelegowania na podstawie art. 37 akapit pierwszy lit. a) tiret drugie regulaminu pracowniczego oraz urzędnikowi, który jest przywracany na stanowisko po upływie okresu urlopu z przyczyn osobistych zgodnie z art. 40 regulaminu pracowniczego.
Article  12
1. 
Urzędnik, który kończy służbę przed osiągnięciem wieku emerytalnego z powodów innych niż śmierć lub inwalidztwo oraz który nie jest uprawniony do natychmiastowego lub opóźnionego wypłacenia emerytury, z chwilą odejścia ze służby:
a)
w przypadku gdy przepracował w służbie mniej niż jeden rok i nie skorzystał z przepisów art. 11 ust. 2, jest uprawniony do wypłaty odprawy równej trzykrotności kwot odprowadzonych od jego wynagrodzenia podstawowego z tytułu płatności składek na system emerytalny, po odliczeniu wszelkich kwot zapłaconych z tytułu art. 42 i art. 112 warunków zatrudnienia innych pracowników;
b)
w innych przypadkach jest uprawniony do świadczenia przewidzianego na mocy art. 11 ust. 1 lub do wypłaty ekwiwalentu aktuarialnego takiego świadczenia na rzecz wybranego prywatnego zakładu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego, pod warunkiem że taki zakład lub fundusz gwarantuje, aby:
(i)
kapitał nie podlegał zwrotowi;
(ii)
miesięczny dochód(*) był wypłacany najwcześniej od 60 roku życia, a najpóźniej od 66 roku życia;
(iii)
przewidziane były przepisy dotyczące rewersji lub rent rodzinnych(**);
(iv)
pozwolenie na przejście do innego zakładu ubezpieczeń lub innego funduszu było wydawane tylko wtedy, gdy fundusz taki spełnia warunki określone w ppkt (i), (ii) oraz (iii).(*) dożywotni 3  (**) nie 0 % 4
2. 
W drodze odstępstwa od ust. 1 lit b), urzędnicy poniżej wieku emerytalnego, którzy od chwili objęcia obowiązków, dla potrzeb ustanowienia lub utrzymania uprawnień do świadczeń emerytalnych, wpłacali składki na krajowy system emerytalny, prywatny system ubezpieczenia lub wybrany fundusz emerytalny, spełniające warunki określone w ust. 1, oraz którzy kończą służbę z powodów innych niż śmierć lub inwalidztwo i nie są uprawnieni do natychmiastowego lub opóźnionego wypłacenia emerytury, z chwilą odejścia ze służby są uprawnieni do odprawy równej ekwiwalentowi aktuarialnemu nabytych praw do emerytury w okresie pełnienia służby w instytucjach. W takich przypadkach wpłaty dokonane dla potrzeb ustanowienia lub utrzymania uprawnień do świadczeń emerytalnych na podstawie krajowego systemu emerytalnego zgodnie z art. 42 lub 112 warunków zatrudnienia innych pracowników odlicza się od odprawy.
3. 
W przprzypadku,y okres pełnienia służby przez urzędnika kończy się w wyniku zwolnienia go ze stanowiska, wypłacany zasiłek z tytułu przejścia w stan spoczynku lub, w miarę potrzeb, przekazywany ekwiwalent ubezpieczeniowy ustala się przez odniesienie do decyzji podjętej zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. h) załącznika IX.
1 Renta dożywotnia.
2 Renta rodzinna w wysokości 0 %, z której następcy prawni nie otrzymują żadnych świadczeń, nie spełniłaby warunku, o którym mowa w ppkt (iii).
3 Renta dożywotnia.
4 Renta rodzinna w wysokości 0 %, z której następcy prawni nie otrzymują żadnych świadczeń, nie spełniłaby warunku, o którym mowa w ppkt (iii).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2125

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje dla instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe (trzeci filar) - zaproszenie do wyrażenia zainteresowania
Data aktu: 04/04/2025
Data ogłoszenia: 04/04/2025