Art. 11 ust. 1 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego zezwala na przekazanie tych praw do systemu (systemów) emerytalnego (emerytalnych), do którego (których) należą byli pracownicy, w wyniku nowej działalności zawodowej podjętej po zakończeniu przez nich służby w instytucjach lub agencjach Unii Europejskiej. To przekazanie praw do systemu emerytalnego w ramach pierwszego i drugiego filaru podlega warunkom określonym w mającym zastosowanie ustawodawstwie.
Pracownicy, którzy kończą służbę w Unii Europejskiej, mają również możliwość, zgodnie z art. 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego, wystąpienia z wnioskiem o przekazanie swoich uprawnień emerytalnych do prywatnego systemu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego.
To przekazanie praw do prywatnego systemu ubezpieczeń lub funduszu emerytalnego podlega warunkom określonym w regulaminie pracowniczym urzędników UE, a w szczególności czterem warunkom (ppkt (i)-(iv)) wymienionym w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego:
(i) kapitał nie podlega zwrotowi;
(ii) miesięczny dochód(*) zostanie wypłacany najwcześniej od 60 roku życia, a najpóźniej od 66 roku życia;
(iii) przewidziane były przepisy dotyczące rewersji lub rent rodzinnych(**);
(iv) pozwolenie na przejście do innego zakładu ubezpieczeń lub innego funduszu wydawane jest tylko wtedy, gdy fundusz taki spełnia warunki określone w ppkt (i), (ii) oraz (iii). (*) dożywotni 1 (**) nie 0 % 2
Ponieważ Regulamin pracowniczy urzędników UE jest rozporządzeniem, warunki te są wiążące i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności przyjęcia krajowych przepisów wykonawczych. Odstępstwo od tego przepisu nie jest możliwe.
Aby ułatwić byłym pracownikom UE znalezienie instytucji, która przyjęłaby ich uprawnienia emerytalne nabyte w trakcie służby w instytucjach Unii Europejskiej, w 2008 r. Komisja ogłosiła zaproszenie do wyrażenia zainteresowania. Na podstawie tego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania byłym pracownikom, którzy wyrazili zainteresowanie przekazaniem uprawnień emerytalnych nabytych w ramach systemu emerytalnego instytucji Unii Europejskiej, udostępniono wykaz instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe, które wyraziły zainteresowanie zaproponowaniem tym pracownikom umów emerytalnych planów oszczędnościowych spełniających wyżej wymienione warunki.
Komisja pragnie zaktualizować ten wykaz poprzez dodanie do wykazu instytucji, które już tam zostały wpisane, instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe, zainteresowanych zaproponowaniem byłym pracownikom UE umów emerytalnych planów oszczędnościowych spełniających wyżej wymienione warunki.
Instytucje oferujące emerytalne plany oszczędnościowe, które pragną znaleźć się w wykazie, proszone są o złożenie dokumentacji do Komisji Europejskiej. Dokumentacja będzie zawierać:
– formalne zaświadczenie, że dana instytucja zobowiązuje się, po pierwsze, do spełnienia czterech warunków (ppkt (i)-(iv)) określonych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich kwot odpowiadających prawom do emerytury i przekazanych w tym celu oraz, po drugie, do umożliwienia właściwym organom Unii Europejskiej wykonywania ich prawa do kontroli w tym zakresie;
– odpis zezwolenia wydanego przez organ krajowy właściwy w dziedzinie nadzoru finansowego, któremu podlega dana instytucja;
– odpis typowej umowy stanowiącej podstawę indywidualnych umów służących długoterminowemu zarządzaniu kwotami przekazanymi zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego UE, ze wskazaniem klauzul potwierdzających spełnienie czterech warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 lit. b) załącznika VIII do regulaminu pracowniczego;
– jasny opis ewentualnych warunków mających zastosowanie do miejsca zamieszkania byłego pracownika (lub osób uprawnionych/spadkobierców) i obowiązujących w momencie podpisania umowy lub przy wypłatach.
Dokumentację należy przesłać w formie elektronicznej (zeskanowane dokumenty w plikach nieprzekraczających 1 MB) na następujący adres:
PMO-TFTOUT-ALLDEP-DEMANDES@ec.europa.eu
Wszelkie wnioski o dodatkowe informacje należy kierować na ten sam adres.
Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do kontrolowania w dowolnym momencie, czy przestrzegane są te cztery warunki, poprzez żądanie odpowiednich dokumentów (np. dowodu miesięcznych wpłat) od beneficjentów podpisanych umów lub od funduszy emerytalnych.
ZAŁĄCZNIK: kopia art. 11 i 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2125 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Informacje dla instytucji oferujących emerytalne plany oszczędnościowe (trzeci filar) - zaproszenie do wyrażenia zainteresowania |
| Data aktu: | 04/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2025 |