Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Węgry (przedstawiciele: Z. Feher, pełnomocnik)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2024)9140 final z dnia 16 grudnia 2024 r. przyjętej na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii dotyczącej pisemnego powiadomienia Węgier w związku z art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 z dnia 15 grudnia 2022 r. (zwanej dalej: "zaskarżoną decyzją" oraz
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Naruszenie rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 1 i decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 2
W skardze rząd węgierski podnosi, że przyjmując zaskarżoną decyzję, Komisja naruszyła rozporządzenie 2020/2092 i decyzję wykonawczą 2022/2506, uznając, że ustawa przyjęta i notyfikowana przez Węgry w celu usunięcia "niedociągnięć" wskazanych w motywie 43 tej decyzji wykonawczej, które leżały u podstaw przyjęcia środka wskazanego w art. 2 ust. 2 tej decyzji wykonawczej, nie rozwiązuje sytuacji, która doprowadziła do przyjęcia tego środka.
W zaskarżonej decyzji Komisja uznała w istocie właściwe traktowanie tych "niedociągnięć" w notyfikowanej ustawie w odniesieniu do podmiotów podlegających tej ustawie, jednocześnie ustanawiając jednak szereg nowych wymogów dotyczących pozytywnej oceny przez Komisję środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506, które nie mają żadnego bezpośredniego lub pośredniego związku z "niedociągnięciami", o których mowa w tej decyzji wykonawczej.
Rząd węgierski podnosi, że na podstawie rozporządzenia 2020/2092 i decyzji wykonawczej 2022/2506 żaden z wymogów określonych przez Komisję jako koniecznych do dokonania przez Komisję pozytywnej oceny środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506 nie jest uzasadniony, w związku z czym Komisja błędnie stwierdziła, że ustawa zgłoszona przez Węgry nie zaradza, w całości lub w części "niedociągnięciom" stwierdzonym w decyzji wykonawczej 2022/2506 i w sposób niezgodny z prawem powstrzymała się od przedłożenia Radzie wniosku o dokonanie przeglądu środka przewidzianego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506.
2. Naruszenie zasad lojalnej współpracy i równowagi instytucjonalnej oraz nadużycie władzy
Rząd węgierski podnosi, biorąc również pod uwagę to, co zostało przedstawione w ramach zarzutu pierwszego, że przyjmując zaskarżoną decyzję, Komisja naruszyła wymogi zasad lojalnej współpracy określone w art. 4 ust. 3 TUE i równowagi instytucjonalnej zgodnie z art. 13 ust. 2 TUE i nadużyła swoich uprawnień, stwierdzając, po pierwsze, że ustawa zgłoszona przez Węgry nie zaradza w całości lub częściowo, "niedociągnięciom" stwierdzonym w decyzji wykonawczej 2022/2506, ustanawiając jednocześnie szereg nowych wymogów pozytywnej oceny przez Komisję środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka wskazanego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506, które nie mają żadnego bezpośredniego lub pośredniego związku z "niedociągnięciami", i po drugie nie przedkładając wniosku o dokonanie przeglądu środka przewidzianego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2101 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-138/25: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2025 r. - Węgry/Komisja |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |