Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Valeria Sico (Neapol, Włochy) (przedstawiciele: F. Calvo i V. Manno, adwokaci)
Strona pozwana: Prokuratura Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- ustalenie i stwierdzenie niezgodności z prawem "Decision of the College of the European Public Prosecutor's Office of 4 December 2024 on the reply to the complaint under article 90(2) of the Staff Regulation lodged by Ms. Valeria Sico, European Delegated Prosecutor" (decyzji Kolegium Prokuratury Europejskiej z dnia 4 grudnia 2024 r. w sprawie odpowiedzi na zażalenie złożone na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego przez Valerię Sico, delegowanego prokuratora europejskiego) nr 068/2024, wydanej przez Kolegium Prokuratury Europejskiej w dniu 4 grudnia 2024 r. i w związku z tym stwierdzenie nieważności tej decyzji oraz wszystkich aktów ją poprzedzających, z nią powiązanych i z niej wynikających;
- ustalenie i stwierdzenie prawa skarżącej do otrzymania od Prokuratury Europejskiej kwoty 156 321,51 EUR, odpowiadającej miesięcznemu dodatkowi do wynagrodzenia obowiązującemu w innym okręgu, przewidzianemu dla włoskich sędziów w art. 23 dekretu z mocą ustawy nr 341 z dnia 24 listopada 2000 r. za okres od dnia 20 maja 2021 r. do dnia 27 stycznia 2025 r., lub innej kwoty, która zostanie uznana za słuszną, powiększonej o rewaluację waluty i odsetki ustawowe;
- w związku z tym zasądzenie od Prokuratury Europejskiej na rzecz Valerii Sico kwoty 156 321,51 EUR, odpowiadającej miesięcznemu dodatkowi do wynagrodzenia obowiązującemu w innym okręgu, przewidzianemu dla włoskich sędziów w art. 23 dekretu z mocą ustawy nr 341 z dnia 24 listopada 2000 r. za okres od dnia 20 maja 2021 r. do dnia 27 stycznia 2025 r., lub innej kwoty, która zostanie uznana za słuszną, powiększonej o odsetki i rewaluację waluty;
- tytułem żądania ewentualnego, uznanie i stwierdzenie prawa Valerii Sico do otrzymania kwoty pieniężnej ze względu na to, że mimo jej oddelegowania na podstawie umowy do okręgu w Neapolu, wykonywała ona dodatkowe zadania w siedzibie Prokuratury Europejskiej w Bari i Catanzaro, będąc w ten sposób również, mimo braku jakiegokolwiek postanowienia umownego, dodatkowo obciążona pracą związaną z tą siedzibą; owa kwota pieniędzy powinna zostać wyrażona liczbowo, na podstawie zasady słuszności, z uwzględnieniem liczby akt sprawy(50) lub spraw rozpatrywanych przez skarżącą dotyczących okręgów Lecce i Potenza;
- w konsekwencji zasądzenie od Prokuratury Europejskiej na rzecz Valerii Sico wyżej wymienionej kwoty;
- wreszcie obciążenie Prokuratury Europejskiej kosztami poniesionymi przez skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem oraz wynagrodzeniem adwokata.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem decyzji Kolegium Prokuratury Europejskiej 068/2024 oraz aktów ją poprzedzających, z nią powiązanych i z niej wynikających. Naruszenie art. 96 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Naruszenie umowy o pracę specjalnego doradcy zawartej w dniu 10 maja 2021 r.
Skarżąca podnosi naruszenie art. 96 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939, który ustanawia i gwarantuje równość traktowania pod względem ekonomicznym sędziów europejskich i sędziów krajowych, aby nie stawiać delegowanych prokuratorów europejskich w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z równymi im rangą prokuratorami krajowymi, w tym znaczeniu, że traktowanie sędziów europejskich nie może być gorsze niż zagwarantowane sędziom krajowym.
Podnosi ona, że rozbieżność w traktowaniu jest wykazana w świetle porównania mechanizmu przydzielania [do innego okręgu] specyficznego dla włoskiego systemu prawnego i wspomnianego wyżej zwykłego przydzielania do prowadzenia spraw dotyczących okręgów Lecce i Potenza.
Zauważa ona w szczególności, że do naruszenia tego doszło wówczas, gdy skarżącej, zatrudnionej w siedzibie w Neapolu, a następnie przydzielonej jednocześnie do okręgów Lecce i Potenza w celu zaradzenia niedoborom personelu, nie przyznano prawa do dodatku wypłacanego sędziom krajowym i przewidzianego w art. 23 dekretu z mocą ustawy nr 341/2000.
Utrzymuje ona ponadto, że wspomniany dodatek odpowiada additional top-up amount (dodatkowej kwocie), o której mowa w Conditions of Employment (warunkach zatrudnienia) przyjętych przez Kolegium Prokuratury Europejskiej decyzją 001/2020.
Valeria Sico argumentuje, że uzasadnienie decyzji, na mocy której Kolegium Prokuratury Europejskiej oddaliło złożone przez nią zażalenie, nie jest przekonujące i z pewnością nie trafia w sedno sprawy.
2. Zarzut drugi dotyczący żądania kwoty pieniężnej ze względu na to, że skarżąca wywiązywała się z dodatkowych zadań w związku z jej przydzieleniem do okręgów w Lecce i Potenza w okresie od dnia 20 maja 2021 r. do dnia 27 stycznia 2025 r. i nie otrzymała odpowiedniego dodatkowego wynagrodzenia.
Właśnie ze względu na te niepodważalne okoliczności, bez uszczerbku dla powyższych wyjątków i wniosków, oraz przy założeniu, że nie jest możliwe przyznanie skarżącej prawa do wypłaty dodatku przewidzianego dla sędziów krajowych w art. 23 dekretu z mocą ustawy nr 341/2000, obliczonego przez ministerstwo sprawiedliwości, Valeria Sico może domagać się - bez obawy, że zostanie to zakwestionowane - za pracę wykonywaną w siedzibie Prokuratury Europejskiej w Bari i Catanzaro kwoty pieniężnej, którą należy wypłacić, w stosownych przypadkach na zasadzie słuszności, z uwzględnieniem liczby akt spraw (tj. 50) lub spraw, które skarżąca prowadziła w ramach tego dodatkowego zlecenia.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2097 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-102/25: Skarga wniesiona w dniu 12 lutego 2025 r. - Sico/Prokuratura Europejska |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |