(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0325 - C10-0088/ 2024),
- uwzględniając art. 107 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego punkt 10,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 5 ,
- uwzględniając własną rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie skutecznego wykorzystania przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) w sytuacjach klęsk żywiołowych 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 7 ,
- uwzględniając sprawozdanie EEA nr 1/2024 - Europejska ocena ryzyka związanego z klimatem (EUCRA),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0002/2024),
A. mając na uwadze, że w okresie od 1 do 17 maja 2023 r. w regionie Emilia-Romania we Włoszech odnotowano niezwykle intensywne opady deszczu, które doprowadziły do powodzi i spowodowały całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze włoskie na 8,5 mld EUR;
B. mając na uwadze, że w dniach 3-6 sierpnia 2023 r. Słowenia ucierpiała w wyniku intensywnych opadów deszczu, które doprowadziły do powodzi w całym kraju, były przyczyną największej klęski żywiołowej w historii tego kraju i według Komisji spowodowały bezpośrednie szkody w łącznej wysokości 7,3 mld EUR;
C. mając na uwadze, że w dniach 3-6 sierpnia 2023 r. Austria ucierpiała w wyniku intensywnych opadów deszczu, które doprowadziły do powodzi w południowych regionach kraju i spowodowały łączne bezpośrednie szkody szacowane przez władze austriackie na 208 mln EUR;
D. mając na uwadze, że w dniach 4-11 września 2023 r. Grecja ucierpiała podczas śródziemnomorskiej burzy "Daniel", która spowodowała obfite opady deszczu i doprowadziła do powodzi w wielu miejscach w środkowej Grecji, zwłaszcza w regionie Tesalii, czego skutkiem były łączne bezpośrednie szkody szacowane przez władze Grecji na 2,3 mld EUR;
E. mając na uwadze, że w okresie od 25 października do 10 listopada 2023 r. w regionie Toskanii we Włoszech odnotowano intensywne opady deszczu, które doprowadziły do gwałtownych powodzi i spowodowały całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze włoskie na 2,7 mld EUR;
F. mając na uwadze, że w dniach 2-9 listopada 2023 r. były region Nord-Pas-de-Calais w regionie Hauts-de-France we Francji został dotknięty intensywnymi opadami deszczu, które spowodowały powodzie i całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze francuskie na 1,9 mld EUR;
1. wyraża najgłębszą solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami dotkniętymi niszczycielskimi powodziami we Włoszech, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi zaangażowanymi w działania pomocowe;
2. z zadowoleniem przyjmuje przedmiotową decyzję jako namacalną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na dotkniętych klęską obszarach we Włoszech, w Słowenii, w Austrii, w Grecji i we Francji;
3. ponownie podkreśla znaczenie informowania społeczeństwa o wymiernych korzyściach płynących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE), również z myślą o tym, aby nadal zwiększać wiedzę obywateli o narzędziach i programach Unii;
4. podkreśla rosnącą liczbę poważnych i niszczycielskich klęsk żywiołowych w Europie oraz wzywa państwa członkowskie i Komisję do inwestowania w środki łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, aby uniknąć ofiar śmiertelnych i strat gospodarczych; uważa, że budżet FSUE lub jego odpowiednika należy zwiększyć w kontekście planowanego wniosku Komisji w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych oraz w związku z przewidzianymi negocjacjami międzyinstytucjonalnymi; wzywa Komisję do zwiększenia budżetu europejskiej rezerwy solidarnościowej oraz do dopilnowania, aby ogólna kwota finansowania i warunki przydziału zapewniały optymalną skuteczność FSUE;
5. podkreśla, że ze względu na zmianę klimatu wyspy i regiony przybrzeżne są szczególnie narażone na klęski żywiołowe; zauważa, że zjawiska takie jak trzęsienia ziemi, powodzie, erupcje wulkaniczne i susze, które mają wpływ również na jeziora i rzeki, stanowią coraz większe zagrożenie dla wielu regionów europejskich, zwłaszcza regionów śródziemnomorskich; zastanawia się, czy FSUE jest odpowiednio dostosowany do nadzwyczajnych potrzeb związanych z przystosowaniem się do zmiany klimatu na tych szczególnie wrażliwych obszarach; w związku z tym uważa, że wyspy i regiony przybrzeżne powinny otrzymać odpowiednie finansowanie w ramach FSUE, aby zaradzić ich szczególnym problemom;
6. podkreśla, że FSUE jest jedynie instrumentem naprawczym i że Unia powinna również w dalszym ciągu podejmować działania polegające na przystosowywaniu się do zmiany klimatu i łagodzeniu jej poprzez wspieranie europejskich i krajowych strategii politycznych mających na celu zapobieganie klęskom żywiołowym; podkreśla, że w sprawozdaniu EEA nr 1/2024 pt. "Europejska ocena ryzyka klimatycznego" ostrzegano, że blok nie jest przygotowany na skutki zmiany klimatu, oraz podkreślono potrzebę podjęcia działań, aby zidentyfikowane zagrożenia klimatyczne nie osiągnęły krytycznych poziomów; wzywa państwa członkowskie i Komisję do wniesienia przewidzianego wkładu w osiągnięcie celów uzgodnionych na szczycie klimatycznym w Paryżu; przypomina o potrzebie skutecznej synergii z innymi strategiami politycznymi i programami Unii oraz podkreśla, że państwa członkowskie powinny jak najlepiej wykorzystywać możliwości finansowania, w szczególności w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, Funduszu Spójności i programów rozwoju obszarów wiejskich; podkreśla również potrzebę wdrożenia środków zapobiegawczych nie tylko w celu ograniczenia przyszłych szkód, ale również w celu zapobieżenia zaostrzeniu warunków ryzyka w następstwie katastrof, takich jak pożary lasów, osuwiska lub wysychanie jezior i rzek; podkreśla znaczenie odpowiedniej elastyczności między poszczególnymi programami; podkreśla, że pomoc udzielana w ramach FSUE nie powinna odbywać się ze szkodą dla finansowania unijnego otrzymywanego przez państwa członkowskie w ramach innych programów lub strategii politycznych Unii; przypomina, że państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc państwa zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, zwłaszcza przedsiębiorstwom rolnym, które poniosły szkody w wyniku klęsk żywiołowych;
7. przypomina o znaczeniu szybkiej i solidnej oceny szkód, która będzie należycie uwzględniać skutki gospodarcze, i wzywa do wzmożenia wysiłków operacyjnych w celu skrócenia średniego czasu uruchamiania zaliczek przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony budżetu Unii; wzywa Komisję do dalszego usprawnienia procedury i skrócenia czasu rozpatrywania wniosków o uruchomienie FSUE, aby skrócić czas reakcji i zapewnić szybkie dotarcie środków do regionów dotkniętych klęską żywiołową, ponieważ klęski takie powodują znaczne szkody zakłócające życie codzienne i funkcjonowanie lokalnej gospodarki; podkreśla potrzebę rozsądnej elastyczności, gdy kraje otrzymujące pomoc borykają się z uzasadnionymi opóźnieniami i wyzwaniami podczas ubiegania się o przyznane środki finansowe i ich wykorzystywania; wzywa państwa członkowskie do uwzględnienia faktu, że klęski żywiołowe w szczególnym stopniu wpływają na słabsze grupy społeczne, a to ze względu na czynniki społeczno-gospodarcze, które dodatkowo ograniczają zdolność tych grup do podniesienia się po klęskach żywiołowych;
8. podkreśla pilną potrzebę uruchomienia natychmiastowej pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie;
9. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.209 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 października 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z sześcioma klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r. (COM(2024)0325 - C10-0088/2024 - 2024/0212(BUD)) |
| Data aktu: | 08/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2025 |