Sprawy połączone C-119/22 i C-149/22, Teva i in.: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 grudnia 2024 r. - Teva BV, Teva Finland Oy, Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. v. Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp., Clonmel Healthcare Limited

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 grudnia 2024 r. (wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Markkinaoikeus i Supreme Court - Finlandia, Irlandia) - Teva BV, Teva Finland Oy (C-119/22), Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. (C-149/22)/Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. (C-119/22), Clonmel Healthcare Limited (C-149/22)
(Sprawy połączone C-119/22 1  i C-149/22 2 , Teva i in.)

(Odesłanie prejudycjalne - Produkty lecznicze stosowane u ludzi - Dodatkowe świadectwo ochronne (DŚO) - Rozporządzenie (WE) nr 469/2009 - Warunki uzyskania DŚO dla produktów leczniczych - Artykuł 3 lit. a) - Pojęcie "produktu chronionego patentem podstawowym pozostającym w mocy" - Artykuł 3 lit. c) - Pojęcie "produktu będącego przedmiotem DŚO" - Kryteria oceny)
(C/2025/2040)

Język postępowania: angielski i fiński

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Markkinaoikeus i Supreme Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Teva BV, Teva Finland Oy (C-119/22), Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. (C-149/22)

Druga strona postępowania: Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. (C-119/22), Clonmel Healthcare Limited (C-149/22)

Sentencja

1) Artykuł 3 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 469/2009 z dnia 6 maja 2009 r. dotyczącego dodatkowego świadectwa ochronnego dla produktów leczniczych,

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoi on na przeszkodzie wydaniu dodatkowego świadectwa ochronnego (DŚO) dla produktu złożonego z dwóch składników aktywnych, nawet jeśli jeden z tych dwóch składników aktywnych był uprzednio samodzielnie przedmiotem wcześniejszego DŚO i jako jedyny został ujawniony przez patent podstawowy, podczas gdy drugi składnik aktywny był już znany w dniu zgłoszenia lub w dacie pierwszeństwa tego patentu.

2) Artykuł 3 lit. a) rozporządzenia nr 469/2009

należy interpretować w ten sposób, że:

w celu uznania produktu za chroniony patentem podstawowym w rozumieniu tego przepisu nie wystarczy, by produkt ten był wyraźnie wymieniony w zastrzeżeniach owego patentu podstawowego. W celu spełnienia warunku przewidzianego w tym przepisie wspomniany produkt powinien również dla specjalisty z danej dziedziny w świetle opisu i rysunków wspomnianego patentu w sposób konieczny wchodzić w zakres wynalazku objętego tym patentem w dniu zgłoszenia lub w dacie pierwszeństwa.

3) Artykuł 3 lit. a) rozporządzenia nr 469/2009

należy interpretować w ten sposób, że:

produkt złożony z dwóch składników aktywnych (A+B) jest chroniony patentem podstawowym w rozumieniu tego przepisu, jeżeli A i B są wyraźnie wymienione w zastrzeżeniach owego patentu i jeżeli opis tego patentu wskazuje, iż A może być używany - jako produkt leczniczy stosowany u ludzi - samodzielnie lub w połączeniu z B, który jest składnikiem aktywnym znajdującym się w domenie publicznej w dniu zgłoszenia lub w dacie pierwszeństwa wspomnianego patentu, pod warunkiem że mieszanina tych dwóch składników aktywnych w sposób konieczny wchodzi w zakres wynalazku objętego tym patentem.

1 Dz.U. C 171 z 25.4.2022 r.
2 Dz.U. C 191 z 10.5.2022 r.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2040

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawy połączone C-119/22 i C-149/22, Teva i in.: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 grudnia 2024 r. - Teva BV, Teva Finland Oy, Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp. v. Merck Sharp & Dohme LLC, dawniej Merck Sharp & Dohme Corp., Clonmel Healthcare Limited
Data aktu: 19/12/2024
Data ogłoszenia: 14/04/2025