Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))

P10_TA(2024)0016
Wzmocnienie odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))

(C/2025/204)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Republiki Mołdawii,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 , który obejmuje pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając wniosek Republiki Mołdawii o członkostwo w UE złożony 3 marca 2022 r. i przyznanie jej przez Radę Europejską 23 czerwca 2022 r. statusu kraju kandydującego,

- uwzględniając pierwszą konferencję międzyrządową w sprawie przystąpienia Mołdawii do UE, która odbyła się w czerwcu 2024 r.,

- uwzględniając art. 2 i 49 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając wspólne oświadczenie USA, Kanady i Zjednoczonego Królestwa z 13 czerwca 2024 r., w którym ujawniono wywrotową działalność Rosji i ingerencję wyborczą wymierzoną w Mołdawię,

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 20 października 2024 r. w Republice Mołdawii mają odbyć się wybory prezydenckie i referendum konstytucyjne w sprawie integracji z UE, podczas gdy Rosja ingeruje i próbuje zdestabilizować sytuację polityczną oraz proces wyborczy w tym kraju;

B. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska stosuje szantaż gospodarczy, prowokację, dezinformację, nielegalne finansowanie partii politycznych, cyberataki i inne środki hybrydowe, aby podważyć stabilność, suwerenność, porządek konstytucyjny i demokratyczne instytucje Republiki Mołdawii; mając na uwadze, że dywersyjna działalność Rosji w Mołdawii ma osłabiać poparcie społeczne dla europejskiej drogi wybranej przez naród mołdawski i podsycać destabilizację; mając na uwadze, że przewidziane aktywne działania obejmują zakładanie i promowanie fasadowych organizacji udających organizacje pozarządowe i "ośrodki kultury", sianie dezinformacji w internecie i poza nim, tworzenie silnego prorosyjskiego elektoratu politycznego i społecznego oraz przywrócenie zależności Republiki Mołdawii od rosyjskich węglowodorów;

C. mając na uwadze, że w 2023 r. UE nałożyła sankcje na czołowych mołdawskich oligarchów i prorosyjskich sympatyków, takich jak Ilan Sor, Vladimir Plahotniuc, Igor Ceaika, Gheorghe Cavaliuc i Marina Tauber, na podstawie niedawno ustanowionego systemu sankcji wobec osób odpowiedzialnych za działania mające na celu destabilizację, podważanie niezależności Republiki Mołdawii lub zagrażanie jej suwerenności; mając na uwadze, że sojusznicy Ilana Sora mieli aktywnie zachęcać ludzi do udziału w swoich protestach, organizować im kwestie logistyczne i zapewniać rekompensatę finansową; mając na uwadze, że 3 października 2024 r. ujawniono sfinansowaną przez prorosyjskiego oligarchę Ilana Sora szeroko zakrojoną operację oszustwa wyborczego w ramach której we wrześniu 2024 r. ponad 130 000 obywatelom Mołdawii uczestniczącym w tym łapownictwie wyborczym przelano ponad 15 mln USD; mając na uwadze, że 18 września 2024 r. dwie bliskie sojuszniczki Ilana §ora - posłanka Marina Tauber i gubernatorka (baszkan) Gagauzji Evghenia Gutul - spotkały się z rzeczniczką rosyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Marią Zacharową, a następnie podawały fałszywe informacje na temat UE i przyszłości Republiki Mołdawii w UE;

D. mając na uwadze, że jednym z narzędzi wykorzystywanych przez państwo rosyjskie jest finansowana przez państwo telewizja RT (wcześniej Russia Today), która rozszerzyła działalność poza media i zaczęła aktywnie uczestniczyć w cyberoperacjach, wywieraniu ukrytego wpływu, zamówieniach wojskowych i walce informacyjnej w różnych regionach; mając na uwadze, że w czerwcu 2024 r. Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo i Kanada ujawniły, że Rosja usiłowała podejmować działania wywrotowe przeciwko Republice Mołdawii i ingerować w tamtejsze wybory;

E. mając na uwadze, że we wrześniu 2024 r. Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na trzy podmioty i dwie osoby za zaangażowanie w destabilizujące działania Rosji za granicą, w tym w Republice Mołdawii; mając na uwadze, że w tych ukrytych działaniach uczestniczył personel RT, który udzielał bezpośredniego wsparcia ukrywającemu się mołdawskiemu oligarsze Ilanowi Sorowi, głównemu sprawcy skandalu z 2014 r. związanego z oszustwami bankowymi na kwotę 1 mld USD; mając na uwadze, że - według Departamentu Stanu USA - RT i jej personel, w tym redaktor naczelna Margarita Simonyan, bezpośrednio koordynowali z Kremlem wspieranie wysiłków rządu rosyjskiego służących wywarciu wpływu na wybory prezydenckie w Mołdawii w październiku 2024 r., najwyraźniej z myślą o wywołaniu niepokojów w Republice Mołdawii;

F. mając na uwadze, że służby bezpieczeństwa i wywiadu Republiki Mołdawii zgłosiły bezprecedensowo intensywne działania Rosji mające zakotwiczyć Mołdawię w jej sferze wpływów; mając na uwadze, że to hybrydowe zagrożenie jest ukierunkowane na procesy demokratyczne i podważa integrację europejską, ponieważ polega na wzmacnianiu radykalnych tendencji separatystycznych na południu kraju, zwłaszcza w Gagauzji (UTAG), wykorzystywaniu propagandy, manipulacji przestrzenią informacyjną, ingerencji w proces wyborczy i przeprowadzaniu operacji wywrotowych; mając na uwadze, że mołdawskie służby bezpieczeństwa narodowego stwierdziły, że Rosja finansuje kampanię "głosuj na nie", przeznaczając około 100 mln EUR na prorosyjskie grupy polityczne i rozpowszechnia dezinformację w mediach społecznościowych, aby zasiać wątpliwość co do legalności procesu wyborczego; mając na uwadze, że w 2023 r. ukraińskie służby wywiadowcze poinformowały, że przechwyciły rosyjski plan przeprowadzenia zamachu stanu i obalenia prezydentki Mołdawii Mai Sandu;

G. mając na uwadze, że Republika Mołdawii podjęła kroki w celu zwalczania rosyjskiej ingerencji, w tym zakazała działalności prorosyjskich partii politycznych działających poza prawem, nałożyła sankcje na oligarchów, zawiesiła działalność mediów rozpowszechniających dezinformację oraz nasiliła kontrole celne; mając na uwadze, że w zaktualizowanej strategii bezpieczeństwa narodowego Mołdawii jest mowa o tym, że za różnymi kampaniami dezinformacyjnymi i innymi atakami hybrydowymi stoi Rosja;

H. mając na uwadze, że niesprowokowana, nieuzasadniona i nielegalna wojna napastnicza Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie ma wielki wpływ na bezpieczeństwo i stabilność w regionie oraz zagraża sytuacji makroekonomicznej, stabilności finansowej, rozwojowi demokratycznemu i spójności społecznej Republiki Mołdawii, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko i skalę ubóstwa, inflacji i emigracji; mając na uwadze, że Rosja, we współpracy z krajowymi podmiotami, które sponsoruje, pobudza i wykorzystuje wynikającą z tego powszechną niepewność gospodarczą i geopolityczną oraz niepewność w zakresie bezpieczeństwa do delegitymizacji proeuropejskiej polityki rządu i wspierania sprzeciwu wobec niej;

I. mając na uwadze, że mimo dramatycznych skutków wojny w Ukrainie i tych prób destabilizacji Republika Mołdawii zdołała znacznie umocnić demokrację, podążać ścieżką reform i zacieśniać relacje z UE; mając na uwadze, że reforma systemu demokratycznego tego kraju znalazła odzwierciedlenie w pozytywnych zmianach różnych wskaźników międzynarodowych; mając na uwadze, że intensywne wdrażanie istniejących porozumień przez rząd Mołdawii dowodzi jego zaangażowania w ściślejszą współpracę i integrację z UE;

J. mając na uwadze, że Republika Mołdawii jest bliskim i cenionym partnerem UE; mając na uwadze, że jej wniosek o członkostwo w UE oraz decyzja Rady Europejskiej o przyznaniu jej statusu kraju kandydującego pod warunkiem zrealizowania dziewięciu kroków wskazanych w opinii Komisji świadczą o dużych wspólnych ambicjach szybkiej integracji z UE; mając na uwadze, że poprzez układ o stowarzyszeniu oraz pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu, obowiązujące od 2016 r., UE i Mołdawia zobowiązały się promować stowarzyszenie polityczne i osiągnąć integrację gospodarczą;

K. mając na uwadze, że 3 marca 2022 r. Republika Mołdawii złożyła wniosek o członkostwo w UE, a 23 czerwca 2022 r. uzyskała status kraju kandydującego za jednomyślną zgodą wszystkich 27 państw członkowskich UE; mając na uwadze, że UE rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Republiką Mołdawii podczas pierwszej konferencji akcesyjnej na szczeblu ministerialnym, która odbyła się w Luksemburgu 25 czerwca 2024 r., w następstwie decyzji Rady Europejskiej z 14-15 grudnia 2023 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z tym krajem oraz zatwierdzenia przez Radę ram tych negocjacji 21 czerwca 2024 r.; mając na uwadze, że przystąpienie do UE pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga spełnienia kryteriów członkostwa w UE;

L. mając na uwadze, że każde suwerenne państwo ma niezbywalne prawo do obrony i do inwestowania w swoje zdolności obronne i w odporność, a takie działania są w pełni zgodne ze statusem Republiki Mołdawii jako państwa neutralnego;

M. mając na uwadze, że od 2021 r. Rada przyjęła w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju środki pomocy dla sił zbrojnych Republiki Mołdawii o wartości 137 mln EUR;

N. mając na uwadze, że 24 kwietnia 2023 r. UE ustanowiła misję partnerską w Republice Mołdawii (EUPM Moldova) w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, aby zwiększyć odporność sektora bezpieczeństwa w obszarach zarządzania kryzysowego, zagrożeń hybrydowych, w tym cyberbezpieczeństwa, oraz przeciwdziałania zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom w informacje; mając na uwadze, że 21 maja 2024 r. Mołdawia - jako pierwszy kraj - podpisała partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z UE, co pomoże zacieśnić współpracę w polityce bezpieczeństwa i obrony między UE a Mołdawią;

O. mając na uwadze, że według kilku doniesień wielu księży Metropolii Kiszyniowa i Całej Mołdawii udało się do Rosji, gdzie otrzymało środki z przeznaczeniem na cele wyborcze w Republice Mołdawii;

1. wyraża solidarność z narodem mołdawskim i ponownie deklaruje niezachwiane poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową;

2. zdecydowanie potępia eskalację szkodliwych działań, ingerencji i operacji hybrydowych Rosji, prorosyjskich oligarchów i sponsorowanych przez Rosję podmiotów lokalnych, które mają na celu podważenie procesów wyborczych, bezpieczeństwa, suwerenności i fundamentów demokratycznych Republiki Mołdawii, wspieranie podziałów w społeczeństwie mołdawskim i zmianę proeuropejskiej trajektorii kraju przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE;

3. ponownie apeluje do władz rosyjskich, aby szanowały niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii oraz zaprzestały prowokacji i prób destabilizacji kraju oraz podważania jego porządku konstytucyjnego i instytucji demokratycznych; ponownie apeluje do Rosji o wycofanie sił zbrojnych i sprzętu wojskowego z terytorium Republiki Mołdawii, o całkowite zniszczenie - pod nadzorem międzynarodowym - amunicji i sprzętu znajdującego się w składach w Kiełbaśnej oraz o wspieranie pokojowego rozwiązania konfliktu naddniestrzańskiego, zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego i z deklaracją ze szczytu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, który odbył się w Stambule w 1999 r.;

4. apeluje do UE i jej państw członkowskich o udzielenie Republice Mołdawii wszelkiej niezbędnej pomocy, która umożliwi jej wzmocnienie mechanizmów instytucjonalnych i zwiększenie potencjału reagowania na zagrożenia hybrydowe; apeluje o zwiększenie wsparcia UE dla Mołdawii w przeciwdziałaniu dezinformacji, zagrożeniom hybrydowym i cyberatakom; podkreśla, że powinno to obejmować zwiększenie zdolności Mołdawii do zwalczania dezinformacji, wzmocnienie infrastruktury cyberbezpieczeństwa i zwiększenie odporności na zewnętrzne wrogie wpływy; podkreśla szczególne znaczenie przeciwdziałania fałszywym rosyjskim narracjom, a jednocześnie zwraca uwagę na złośliwe ingerencje tych narracji w Republice Mołdawii oraz ich wykorzystywanie do uzasadniania rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

5. apeluje do Rady o przyjęcie dodatkowych ukierunkowanych sankcji wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za wspieranie lub prowadzenie działań podważających suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii, a także demokrację, stabilność lub bezpieczeństwo tego kraju oraz praworządność, lub im zagrażających; apeluje do UE i organów krajowych, aby zadbały o należyte wdrożenie tych sankcji; ponownie wzywa goszczące państwa i terytoria do ekstradycji Ilana Sora, Vladimíra Plahotniuca i innych osób poszukiwanych w celu odbycia procesu w Republice Mołdawii;

6. podkreśla ważną rolę, jaką odgrywa EUPM Moldova; zwraca się do UE i jej państw członkowskich o dopilnowanie, by misja EUPM Moldova działała jak najlepiej - należy podsumować postępy i w razie potrzeby dostosować jej operacje, aby były one jak najskuteczniejsze - a jednocześnie proponuje przedłużenie jej mandatu na okres po maju 2025 r., dostosowanie jej zakresu oraz zwiększenie zasobów; apeluje do instytucji UE i państw członkowskich, by zwiększyły wsparcie dla mołdawskiego Centrum ds. Komunikacji Strategicznej i Zwalczania Dezinformacji; wzywa Komisję do przedstawienia sprawozdania z wyników unijnego pakietu wsparcia dla Mołdawii z czerwca 2023 r., w szczególności z deklarowanych celów przeciwdziałania zagranicznej manipulacji informacją i ingerencji oraz budowania zdolności niezależnych mediów, społeczeństwa obywatelskiego i młodzieży;

7. pochwala zdecydowane poparcie Republiki Mołdawii dla Ukrainy od początku wojny napastniczej Rosji; wyraża uznanie dla Republiki Mołdawii za przyjęcie 1,5 mln ukraińskich uchodźców wojennych, z których według szacunków w kraju pozostaje ok. 125 000; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia Mołdawii i jej mieszkańcom stałego wsparcia w radzeniu sobie z wyzwaniami stojącymi przed tym krajem w wyniku rosyjskiej

wojny przeciwko Ukrainie, w tym dużą liczbą uchodźców, inflacją, zagrożeniami dla dostaw energii i naruszeniami przestrzeni powietrznej;

8. potwierdza swoje poparcie dla przyszłego członkostwa Republiki Mołdawii w UE; uważa, że członkostwo tego kraju w UE stanowiłoby wzajemnie korzystną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę; z zadowoleniem przyjmuje powszechne poparcie mołdawskiego społeczeństwa dla integracji europejskiej tego kraju; podkreśla, że integracja europejska Mołdawii stanowi nie tylko drogę do większego dobrobytu gospodarczego, lecz także gwarancję stabilności politycznej i bezpieczeństwa w obliczu zagrożeń zewnętrznych;

9. apeluje o przyspieszenie procesu przeglądu i terminową organizację kolejnych konferencji międzyrządowych, na których należy rozpocząć negocjacje w sprawie klastra 1 dotyczącego kwestii podstawowych; apeluje do UE o odpowiednie wspieranie reform związanych z przystąpieniem i opracowanie solidnych i elastycznych instrumentów finansowych dostosowanych do szczególnych potrzeb Republiki Mołdawii, aby kraj ten mógł skutecznie sprostać wyzwaniom gospodarczym i strukturalnym, a jednocześnie pozostał odporny i zdolny do wdrożenia niezbędnych reform w całym procesie przystąpienia do UE; postuluje przyspieszenie stopniowej integracji Mołdawii z UE i jednolitym rynkiem przez umożliwienie uczestnictwa w nowych inicjatywach i programach UE, które przyniosą wymierne korzyści społeczno-gospodarcze w konkretnych obszarach jeszcze przed formalnym przystąpieniem tego kraju do UE; ponawia w związku z tym apel do UE o podjęcie szybkich i znaczących kroków w kierunku trwałej liberalizacji kontyngentów taryfowych;

10. apeluje o bardziej spójne wsparcie dla Republiki Mołdawii w procesie przystąpienia do UE, w tym o zwiększenie pomocy technicznej przez wysłanie dodatkowych doradców UE do władz mołdawskich, co pomoże w budowaniu zdolności;

11. apeluje o przyjęcie nowego planu wzrostu gospodarczego dla Mołdawii, tak aby odpowiednio finansować i wspierać Mołdawię w osiąganiu konwergencji gospodarczej z UE; uważa, że plan ten powinien finansować inwestycje w infrastrukturę, kapitał ludzki oraz transformację cyfrową i ekologiczną, co ułatwi zrównoważony wzrost gospodarczy; apeluje o pełne włączenie Republiki Mołdawii do unijnej inicjatywy roamingu do końca 2025 r.;

12. w związku z tym wzywa Komisję, by objęła Republikę Mołdawii finansowaniem z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej oraz by we wniosku dotyczącym kolejnych wieloletnich ram finansowych (2028-2034) priorytetowo traktowała finansowanie dla krajów kandydujących, tak aby ułatwić im drogę do członkostwa w UE;

13. z zadowoleniem przyjmuje znaczne postępy Republiki Mołdawii we wdrażaniu reform związanych z przystąpieniem do UE i zachęca władze mołdawskie do kontynuowania ambitnych reform w zakresie demokracji i praworządności; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby priorytetowo traktowały działania na rzecz wspierania praworządności i reform antykorupcyjnych w Republice Mołdawii oraz przeznaczyły na to dodatkowe zasoby w celu wyeliminowania słabych punktów, które mogłyby umożliwić rosyjską ingerencję i dezinformację, w tym związanych z korupcją w sektorze bezpieczeństwa, wymiarze sprawiedliwości, administracji publicznej i mediach; zachęca mołdawski rząd do dalszej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami nad trwałą i kompleksową reformą wymiaru sprawiedliwości i reformą antykorupcyjną, zgodnie z zaleceniami UE i Komisji Weneckiej;

14. podkreśla, że Mołdawia musi przyspieszyć reformy, aby poprawić poziom życia, w szczególności najsłabszych grup społecznych, oraz zapewnić młodszym pokoleniom atrakcyjne perspektywy na życie i pracę w kraju, co zwiększyłoby odporność społeczną na ataki hybrydowe i pozwoliłoby zmniejszyć liczbę osób opuszczających kraj w poszukiwaniu lepszych warunków życia w Europie; podkreśla potrzebę lepszego uwzględnienia dorobku socjalnego w ocenach i zaleceniach Komisji;

15. ponownie wyraża poparcie dla ściślejszej współpracy między UE a Republiką Mołdawii w zakresie polityki bezpieczeństwa i obrony; wyraża uznanie dla Republiki Mołdawii za to, że jako pierwszy kraj zawarła z UE partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, i apeluje o przełożenie tego partnerstwa na konkretne działania; apeluje zatem, aby stopniowo włączać Republikę Mołdawii do przyszłych inicjatyw ustawodawczych i programów związanych z europejskim bezpieczeństwem i obroną; popiera dalsze prace w ramach dialogu na wysokim szczeblu na temat polityki i bezpieczeństwa między UE a Republiką Mołdawii w celu zacieśnienia współpracy w zakresie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa;

16. apeluje do państw członkowskich o zwiększenie finansowania z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju dla Republiki Mołdawii w celu dalszego zwiększenia zdolności obronnych tego kraju;

17. ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o dalsze wspieranie wysiłków władz Mołdawii na rzecz utrzymania stabilności makroekonomicznej i zwiększenia jej bezpieczeństwa energetycznego przez wspieranie budowy nowych elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych z krajami sąsiadującymi; apeluje do UE i jej państw członkowskich o wsparcie finansowe projektów w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych jako czystego i zrównoważonego sposobu zmniejszenia zapotrzebowania Mołdawii na energię i dywersyfikacji jej dostaw, przy zapewnieniu przystępności cenowej energii, zwłaszcza dla najsłabszych grup społecznych;

18. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego zacieśniania współpracy z Mołdawią za pomocą ukierunkowanych środków w celu zwiększenia odporności tego kraju na zagrożenia hybrydowe, w tym przez poprawę komunikacji strategicznej na temat UE, wspieranie dziennikarzy i społeczeństwa obywatelskiego w przeciwdziałaniu dezinformacji, promowanie niezależnych treści medialnych w języku rosyjskim oraz zwiększanie umiejętności korzystania z informacji publicznej; apeluje o dodatkowe zasoby i wiedzę techniczną w celu wsparcia komunikacji strategicznej rządu mołdawskiego, koordynacji wewnętrznej i budowania zdolności w zakresie przeciwdziałania atakom hybrydowym i dezinformacji; pochwala wysiłki mołdawskiego społeczeństwa obywatelskiego na rzecz wspierania walki rządu mołdawskiego z dezinformacją i promowania wartości demokratycznych; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby dalej wspierały umiejętności korzystania z mediów i niezależność mediów, a także wzmacniały krytyczną infrastrukturę cyfrową Mołdawii, w tym przez zastąpienie systemów technologii informacyjno- komunikacyjnych pochodzenia rosyjskiego; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby rozszerzyły i zintensyfikowały bezpośrednie zaangażowanie obywateli Mołdawii, włączając ich w różne programy i projekty unijne i dwustronne, np. konsultacje z obywatelami, oraz aby wspierały kontakty międzyludzkie;

19. apeluje do Komisji, aby wspierała rząd Mołdawii w wywieraniu nacisku na platformy mediów społecznościowych w celu skutecznego postępowania z dezinformacją;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentce, rządowi i parlamentowi Republiki Mołdawii, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Radzie Europy i władzom rosyjskim.

1 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.204

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))
Data aktu: 09/10/2024
Data ogłoszenia: 14/01/2025