Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
(C/2025/2023)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .
POWIADOMIENIE O ZATWIERDZENIU ZMIANY STANDARDOWEJ

"Manchuela"

PDO-ES-A0046-AM04

Data przekazania informacji: 17 stycznia 2025 r.

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1. DODANIE NOWEGO RODZAJU WINA

Opis

Wino pomarańczowe ("vino naranja", zwane również "orange wine", "amber wine" lub "vino brisado") zostało włączone do sekcji 2.1.1.1, która otrzymuje tytuł "Wino białe, wino białe fermentowane w beczkach i wino pomarańczowe".

Zmiana dotyczy pkt 2.1 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.

Jest to zmiana standardowa. Nie chodzi o nową kategorię produktu, lecz raczej nowy rodzaj produktu w ramach kategorii 1, jak przewidziano w obowiązującej specyfikacji produktu.

Zmiana nie pociąga za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku.

Uznaje się zatem, że przedmiotowa zmiana nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.

Uzasadnienie

Uwzględnienie win pomarańczowych w specyfikacji produktu ma na celu dywersyfikację dostępnych rodzajów wina poprzez przywrócenie tradycyjnej formy produkcji wina na tym obszarze, motywowanej popytem na rynku. Związek między przedmiotowymi produktami a obszarem produkcji pozostaje nienaruszony.

2. DODANIE NOWEGO RODZAJU WINA

Opis

Uwzględniono właściwości organoleptyczne wina pomarańczowego.

Zmiana dotyczy pkt 2.2 specyfikacji produktu i pkt 4 jednolitego dokumentu.

Zmiana nie pociąga za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku.

Uznaje się, że przedmiotowa zmiana nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych i jest w związku z tym zmianą standardową.

Uzasadnienie

Z uwagi na dodanie nowego rodzaju wina należy zdefiniować jego właściwości organoleptyczne.

3. PRAKTYKI ENOLOGICZNE W ODNIESIENIU DO NOWEGO RODZAJU WINA

Opis

Zdefiniowanie praktyk enologicznych właściwych dla wina pomarańczowego.

Zmieniono pkt 3 specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.

Zmiana nie pociąga za sobą żadnych zmian w produkcie końcowym, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku.

Uznaje się, że przedmiotowa zmiana nie odpowiada żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych i jest w związku z tym zmianą standardową.

Uzasadnienie

Z uwagi na dodanie nowego rodzaju wina należy zdefiniować praktyki enologiczne.

JEDNOLITY DOKUMENT

1. Nazwa lub nazwy

Manchuela

2. Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3. Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

5. Gatunkowe wino musujące

3.1. Kod Nomenklatury scalonej

- 22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET

2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009

4. Opis wina lub win

1. Wino białe, wino białe fermentowane w beczce, wino pomarańczowe i wina różowe, wytrawne

ZWIĘZŁY OPIS

Wina białe mają żółtą barwę, która nie przechodzi w odcień bursztynowy. Są klarowne i jasne, pełne pierwotnych aromatów.

Wina fermentowane w beczkach są klarowne z pierwotnymi aromatami o średniej intensywności, zrównoważonymi aromatami z beczki. W posmaku wyczuwalne są aromaty pierwotne i aromaty beczki.

Wina pomarańczowe mają barwę od żółtej do różnych odcieni pomarańczowego. Charakteryzują się czystymi aromatami pierwotnymi lub drugorzędnymi i dostrzegalną strukturą.

Wina różowe obejmują cały zakres koloru różowego. Są klarowne i przejrzyste. Aromaty pierwotne. Zrównoważone, mogą mieć dość wyrazistą kwasowość i/lub gorycz.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 10,5

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 10

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

2. Wino białe, wino białe fermentowane w beczce, wino pomarańczowe i wina różowe, półwytrawne, półsłodkie i słodkie

ZWIĘZŁY OPIS

Wygląd i aromat tych win przypomina wygląd i aromat win wytrawnych tego samego typu. Zrównoważone smaki, możliwość wyrazistej kwasowości lub goryczy, która nie jest ani zbyt słaba, ani nadmierna.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 9

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 10

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

3. Wina czerwone: młode, fermentowane w beczkach, leżakowane w beczkach dębowych, z maceracją węglową i czerwone, wytrawne

ZWIĘZŁY OPIS

Wina czerwone z charakterem. Ich czerwona barwa waha się od odcieni fioletu do pomarańczu, brązu i rubinu. Aromaty obejmują czyste aromaty pierwotne i warzywne, mają bogatą strukturę, długi finisz i mocny smak.

Wina fermentowane w beczkach są klarowne z pierwotnymi aromatami o owocowych i/lub kwiatowych nutach, o średniej intensywności, zrównoważone aromatami z beczki. W posmaku wyczuwalne są aromaty pierwotne i aromaty beczki.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 12

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 13,3

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

4. Wina czerwone "Crianza", "Reserva" i "Gran Reserva"

ZWIĘZŁY OPIS

Wina dojrzałe mają czerwony kolor, który może mieć lekki odcień jasnego brązu lub ochry na obwódce. Aromaty pierwotne i trzeciorzędowe są czyste i mogą obejmować aromaty konfitury. Klarowne i zrównoważone w ustach, o średniej lub wysokiej zawartości tanin, długim i łagodnym posmaku.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Maksymalna zawartość dwutlenku siarki: 160 mg/l, jeżeli zawartość cukru jest > 5g/l.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 12

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 20

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): 140

5. Gatunkowe musujące wina białe i różowe

ZWIĘZŁY OPIS

Wina są białe lub różowe. Są klarowne i jasne, z pianką zawierającą małe i utrzymujące się bąbelki. Aromaty pierwotne i/lub wtórne. Określone nuty mogą pojawić się w związku z ewentualnym leżakowaniem wina w beczce. W ustach wino jest zrównoważone, o średniej długości, z posmakiem pierwotnych i/lub wtórnych aromatów.

* Maksymalna całkowita zawartość alkoholu nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

* Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki nie przekracza najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w odpowiednich przepisach UE.

Ogólne cechy analityczne

- Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): 10,5

- Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy

- Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 11,66

- Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -

5. Praktyki enologiczne

5.1. Szczególne praktyki enologiczne

Szczególne praktyki enologiczne

Wina białe: krótka maceracja na zimno i osadzanie. Fermentacja w kontrolowanej temperaturze, poniżej 18 °C w zbiornikach lub beczkach dębowych, całkowicie lub częściowo (co najmniej 75 %).

Wina pomarańczowe: maceracja i fermentacja moszczu z zachowaniem kontaktu ze skórką tak długo, jak jest to konieczne przed tłoczeniem, po zakończeniu fermentacji.

Wina różowe: maceracja przez okres od 4 do 12 godzin w temperaturze poniżej 24 °C. Osadzanie i powolna fermentacja przez co najmniej pięć dni w kontrolowanej temperaturze poniżej 18 oC.

Wina czerwone: maceracja z zachowaniem kontaktu ze skórką przez co najmniej 48 godzin w kontrolowanej temperaturze poniżej 28 °C. Wyjmowanie z kadzi i odciskanie, dalsza fermentacja w temperaturze poniżej 25 °C.

Wino lodowe: winogrona muszą zostać zebrane w temperaturze na krzewach winorośli wynoszącej minus 5 °C lub niższej, tj. muszą być zmrożone. Są wyciskane w stanie zmrożonym, bez wcześniejszego odszypułkowania.

Dojrzewanie w beczkach.

5.2. Maksymalna wydajność

1. Białe odmiany winorośli, prowadzone w formie głowy lub kielicha

7 860 kg winogron z hektara

2. Białe odmiany winorośli, prowadzone w formie głowy lub kielicha

55 hektolitrów z hektara

3. Czerwone odmiany winorośli, prowadzone w formie głowy lub kielicha

6 430 kg winogron z hektara

4. Czerwone odmiany winorośli, prowadzone w formie głowy lub kielicha

45 hektolitrów z hektara

5. Białe odmiany winorośli, palikowane

11 430 kg winogron z hektara

6. Białe odmiany winorośli, palikowane

80 hektolitrów z hektara

7. Czerwone odmiany winorośli, palikowane

10 000 kg winogron z hektara

8. Czerwone odmiany winorośli, palikowane

70 hektolitrów z hektara

6. Wyznaczony obszar geograficzny

Geograficznie obszar obejmuje terytorium w południowowschodniej prowincji Cuenca oraz północnozachodniej części prowincji Albacete, między rzekami Jucar i Cabriel.

7. Odmiany winorośli

ALBILLO REAL

BOBAL

CABERNET FRANC

CABERNET SAUVIGNON

CHARDONNAY

GARNACHA BLANCA

GARNACHA TINTA

GARNACHA TINTORERA

GRACIANO

MACABEO - VIURA

MALBEC

MAZUELA

MERLOT

MONASTRELL

MORAVIA AGRIA

MORAVIA DULCE - CRUDIJERA

MOSCATEL DE ALEJANDRÍA

MOSCATEL DE GRANO MENUDO

PARDILLO - MARISANCHO

PETIT VERDOT

PINOT NOIR

PLANTA NOVA - TARDANA

ROJAL TINTA

SAUVIGNON BLANC

SYRAH

TEMPRANILLO - CENCIBEL

TINTO VELASCO - FRASCO

TOURIGA NACIONAL

VERDEJO

VIOGNIER

8. Opis związku lub związków

Obszar produkcji leży między dwiema dolinami rzek. Charakteryzuje się gliniastymi glebami na osadach wapiennych z dwóch rzek. Temperatury są wysokie, prawie bez opadów między majem a wrześniem, przy wielogodzinnym nasłonecznieniu. Wszystkie te czynniki doprowadziły do powstania lokalnej odmiany Bobal. Rezultatem są wina o delikatnej i wyrazistej intensywności aromatów, z nutami owocowymi i kwiatowymi, doskonałą kwasowością i dużą intensywnością barwy. Wina bez długiej maceracji nie tracą swojego intensywnego koloru ze względu na zawartość polifenoli, niski poziom pH i wysoki indeks IPT [wskaźnik całkowitej zawartości polifenoli], co wyróżnia je spośród innych win.

9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

Przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu

Gatunkowe wina musujące objęte ChNP "Manchuela" mogą być opatrzone etykietami zawierającymi określenia: "Premium" i "Reserva".

Jeżeli wina zostały wyprodukowane w sposób opisany w pkt 3.13, można użyć określenia "Vino de Hielo". Parametry analityczne tego wina są określone w odniesieniu do różnych rodzajów wina. Wino lodowe może być białe, różowe lub czerwone i mieć różne style określone w specyfikacji - może być młode, leżakowane w dębowych beczkach, dojrzałe lub fermentowane w beczkach.

Link do specyfikacji produktu

https://rec.castillalamancha.es/rec/public/documentacion/listadoDocs.faces#no-back-button

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2023

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 02/04/2025
Data ogłoszenia: 02/04/2025