- uwzględniając projekt decyzji Konferencji Przewodniczących,
- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 3 ust. 3, oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 9, 14, 148, 153, 160 i 168, a także załączony do TUE i do TFUE Protokół nr 26 dotyczący usług świadczonych w interesie ogólnym,
- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie powszechnego dostępu do godnych i przystępnych cenowo mieszkań 1 ;
- uwzględniając art. 213 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że Powszechna deklaracja praw człowieka ONZ zawiera prawo do mieszkania;
B. mając na uwadze, że zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych osobom potrzebującym należy zapewnić dostęp do mieszkań socjalnych lub pomocy mieszkaniowej dobrej jakości, co ma być wdrażane zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym w ramach odpowiednich kompetencji; mając na uwadze, że osobom bezdomnym należy zapewnić odpowiednie schroniska oraz usługi służące promowaniu włączenia społecznego tych osób; mając na uwadze, że prawo osób z niepełnosprawnościami do mieszkania zasługuje na szczególną ochronę i specjalne polityki zapewniające dostępność mieszkań;
C. mając na uwadze, że Unia Europejska stoi w obliczu kryzysu mieszkaniowego, ponieważ z różnych grup wiekowych i dochodowych zmagają się z wysokimi cenami i niedoborem przystępnych cenowo mieszkań; mając na uwadze, że niedobór przystępnych cenowo mieszkań budzi ogromne zaniepokojenie wielu obywateli Unii, zwłaszcza młodych, którym uniemożliwia usamodzielnienie się; mając na uwadze, że kryzys ten dotyka osób we wszystkich państwach członkowskich i może mieć negatywny wpływ na ich zdrowie, dobrostan i warunki życia;
D. mając na uwadze, że ważne aspekty na szczeblu krajowym wpływające na dostępność mieszkań i prawo do mieszkania w niektórych państwach członkowskich to ochrona własności prywatnej i zapewnienie prywatnym właścicielom pewności prawa, w tym najlepszych praktyk w zakresie walki z dzikimi lokatorami, a także ochrona przed eksmisjami;
E. mając na uwadze, że Unia dysponuje szeregiem kompetencji związanych z mieszkalnictwem;
F. mając na uwadze, że potrzebne jest przyjęcie całościowego podejścia do mieszkalnictwa łączącego różne polityki, którymi zajmują się różne komisje Parlamentu;
1. podejmuje decyzję o powołaniu komisji specjalnej o nazwie "Komisja Specjalna ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej", której celem będzie proponowanie rozwiązań dotyczących godnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo mieszkań; postanawia, że komisja ta będzie wykonywać, we współpracy i porozumieniu z właściwymi komisjami stałymi w odniesieniu do ich uprawnień i obowiązków wynikających z załącznika VI do Regulaminu, następujące zadania:
a) określenie bieżących potrzeb mieszkaniowych na poszczególnych terytoriach i w grupach ludności, w szczególności tych o niskich i średnich dochodach, oraz ocena wpływu niedoboru mieszkań na nierówności, przystępność cenową, demografię, ubóstwo i wykluczenie społeczne (również z wykorzystaniem istniejących danych segregowanych według kryterium płci);
b) analiza odpowiednich istniejących unijnych, krajowych, regionalnych i lokalnych polityk mieszkaniowych ze szczególnym uwzględnieniem dostępności ukierunkowanych instrumentów na rzecz mieszkań socjalnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo w miastach, na wyspach oraz na obszarach przybrzeżnych i wiejskich w celu określenia i wydania zaleceń, w tym dotyczących polityk w zakresie dostępności mieszkań dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się;
c) analiza wpływu spekulacji mieszkaniowych i ich konsekwencji ekonomicznych, a także proponowanie działań następczych;
d) ocena, czy tendencje w zakresie cen nieruchomości mieszkalnych i czynszów są odpowiednio uwzględniane we wskaźnikach kosztów utrzymania i związanych z nimi politykach;
e) określenie i ocena skuteczności unijnych i krajowych zasobów publicznych i prywatnych, w tym istniejących funduszy unijnych przeznaczonych na godne, zrównoważone i przystępne cenowo mieszkania oraz na eliminację bezdomności (w stosownych przypadkach także wydanie zaleceń);
f) analiza problemów systemowych związanych z krótkoterminowym najmem lokali mieszkalnych i ich wpływu na dostępność przystępnych cenowo mieszkań na szczególnie dotkniętych obszarach oraz przedstawienie odpowiednich propozycji;
g) monitorowanie wdrażania przepisów Unii dotyczących gromadzenia i udostępniania danych dotyczących usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych, które muszą zostać przyjęte na szczeblu krajowym do 20 maja 2026 r.;
h) analiza wpływu polityk Unii, które odbijają się na dostępności i przystępności cenowej mieszkań, w tym wąskich gardeł w obecnych przepisach Unii w odniesieniu do zdolności inwestycyjnych, mieszkalnictwa i mieszkalnictwa socjalnego oraz pomocy państwa i niedoborów w łańcuchu dostaw;
i) ocena potencjalnych barier wpływających na sektor budowlany i ich wpływu na kryzys mieszkaniowy;
j) określenie niedoborów w zakresie dostępności, stabilności i potrzeb finansowych w zakresie przystępnych
cenowo mieszkań oraz ewentualnych potrzeb reform;
k) ocena wpływu niekomercyjnych i nastawionych na ograniczony zysk rozwiązań mieszkaniowych, takich jak mieszkania socjalne lub spółdzielcze, na przystępność cenową i dostępność mieszkań dla różnych grup;
l) ocena polityk i wniosków ustawodawczych niezbędnych do poprawy zapewniania i dostępności godnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo mieszkań, w tym przez umożliwienie programów budowy, przebudowy i renowacji budynków mieszkalnych, z uwzględnieniem potencjału pustostanów;
m) określenie innowacyjnych technologii, procesów, usług i produktów w celu wsparcia fali renowacji, z uwzględnieniem istniejących inicjatyw Unii; określenie obszarów, w których obciążenia administracyjne i regulacyjne utrudniają falę renowacji, w celu zmniejszenia zbędnych obciążeń regulacyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości pracy w sektorze budowlanym i standardów jakości przystępnych cenowo mieszkań;
n) przyczynianie się do opracowania i przyszłego wdrożenia europejskiego planu na rzecz przystępnych cenowo mieszkań oraz europejskiej strategii na rzecz budownictwa mieszkaniowego, która ma zostać przedstawiona przez Komisję;
o) przeprowadzanie wysłuchań z udziałem ekspertów z instytucji Unii i właściwych organów, instytucji międzynarodowych, krajowych i regionalnych, organizacji pozarządowych i odpowiednich sektorów gospodarki, z uwzględnieniem perspektyw różnych zainteresowanych stron;
p) przeprowadzanie wizyt w celu zbadania najlepszych praktyk w całej Europie;
2. postanawia, że komisja specjalna będzie liczyć 33 członków;
3. postanawia, że czas trwania mandatu komisji specjalnej wynosi 12 miesięcy i że okres ten rozpoczyna bieg z dniem posiedzenia inauguracyjnego komisji;
4. zobowiązuje komisję specjalną do przedstawienia sprawozdania końcowego pod koniec jej kadencji, koncentrującego się na kwestiach określonych w ust. 1.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1982 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Kryzysu Mieszkaniowego w Unii Europejskiej (2024/3000(RSO)) |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2025 |