Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))
(C/2025/1980)
(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając projekt decyzji Konferencji Przewodniczących,
- uwzględniając swoją decyzję z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień stałych komisji parlamentarnych 1 ,
- uwzględniając art. 212, 218 i 219 Regulaminu,
1. postanawia powołać stałą Komisję Bezpieczeństwa i Obrony oraz rozwiązać Podkomisję Bezpieczeństwa i Obrony; postanawia, że w związku z tym zmieni się też zakres uprawnień Komisji Spraw Zagranicznych;
2. postanawia, że zakres uprawnień stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony obejmuje integrację i współpracę w dziedzinie bezpieczeństwa UE i obrony UE, w tym kwestie związane z Europejską Agencją Obrony, stałą współpracę strukturalną, kontrolę wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), europejski przemysł obronny i finansowanie europejskiego przemysłu obronnego, jeżeli przyczynia się ono do realizacji celów WPBiO, oraz powiązane środki obronne Unii Europejskiej;
3. postanawia powołać stałą Komisję Zdrowia Publicznego oraz rozwiązać Podkomisję Zdrowia Publicznego; postanawia, że w związku z tym zmieni się też nazwa i zakres uprawnień Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności;
4. postanawia zmienić tekst załącznika VI do Regulaminu następująco:
1) część I akapit pierwszy pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB);"
2) dodaje się część Ia w brzmieniu:
"Ia. Komisja Bezpieczeństwa i Obrony
Komisja ma uprawnienia w zakresie propagowania, realizacji i monitorowania wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz powiązanych unijnych środków obronnych, zgodnie z art. 42 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym:
1. zdarzeń zagrażających integralności terytorialnej Unii i jej państw członkowskich oraz bezpieczeństwu obywateli Unii;
2. zdolności i zasobów na potrzeby cywilnych i wojskowych misji WPBiO poza Unią, środków uzupełniających w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) oraz innych linii budżetowych i instrumentów finansowych bezpośrednio wspierających ramy WPBiO lub przyczyniających się do nich;
3. wykonywania i regularnego przeglądu strategicznych decyzji i polityk obronnych;
4. stopniowego kształtowania wspólnej polityki obronnej Unii prowadzącego do utworzenia wspólnej unii obrony oraz dostosowania instrumentów WPBiO do innych unijnych instrumentów finansowych, przepisów i polityk;
5. zdolności do monitorowania zagrożeń hybrydowych pochodzących spoza Unii i przeciwdziałania im, w tym zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje (FIMI), cyberobrony i powiązanych kwestii, takich jak ochrona aktywów kosmicznych i bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury obronnej w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;
6. zdolności obronnych, gotowości i odporności Unii i jej państw członkowskich, w tym badań naukowych, rozwoju i innowacji w dziedzinie obronności, wspólnej produkcji i zarządzania cyklem życia;
7. środków, działań i instrumentów związanych z integracją i współpracą w dziedzinie przemysłu obronnego Unii w dążeniu do stworzenia jednolitego rynku obrony;
8. infrastruktury mobilności wojskowej istotnej dla gotowości obronnej Unii i jej państw członkowskich oraz zdolności do ochrony tej infrastruktury przed zagrożeniami zewnętrznymi, z wyjątkiem projektów związanych z TEN-T i infrastrukturą transportową podwójnego zastosowania, w przypadku których komisja udziela, w stosownych przypadkach, porad Komisji Transportu i Turystyki, właściwej w tym zakresie;
9. nadzoru parlamentarnego nad unijnymi instytucjonalnymi strukturami i agencjami związanymi z obronnością, w szczególności:
- Dyrekcją Generalną Sztabu Wojskowego UE,
- Europejskim Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony,
- Europejską Agencją Obrony (EDA),
- stałą współpracą strukturalną (PESCO),
- Centrum Satelitarnym UE w granicach WPBiO i przy tworzeniu Europejskiej Unii Obrony, oraz
- strukturą WPBiO Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych;
10. inicjatyw, programów i polityk mających na celu wzmocnienie europejskiej bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności oraz konsolidację współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego, stworzonych wyłącznie z myślą o wykorzystaniu do celów wojskowych przez państwa członkowskie, oraz odpowiednich zdolności Unii;
11. w zależności od treści i zakresu, umów międzynarodowych związanych z obronnością dotyczących bezpieczeństwa i obrony, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, cyberobrony, wywozu broni, kontroli zbrojeń, rozbrojenia i nieproliferacji;
12. stosunków z partnerami Unii w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, w tym z NATO, Departamentem ONZ ds. Operacji Pokojowych, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz organami międzyparlamentarnymi w sprawach wchodzących w zakres uprawnień Komisji Bezpieczeństwa i Obrony;
13. nadzoru politycznego i koordynacji działań z pracami Delegacji do spraw Stosunków ze Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO oraz ewentualnych przyszłych delegacji właściwych w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony;
14. wielostronnych ram bezpieczeństwa, wywozu broni, kontroli zbrojeń i nieproliferacji, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, dobrych praktyk zwiększających skuteczność bezpieczeństwa i obrony oraz zmian prawnych i instytucjonalnych zachodzących w Unii w tych dziedzinach w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;
15. wspólnych konsultacji, posiedzeń i konferencji organizowanych regularnie w celu wymiany informacji z Radą, Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Komisją w ramach kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Obrony.";
3) część VIII otrzymuje brzmienie:
"VIII. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Klimatu i Bezpieczeństwa Żywności
Komisja ma uprawnienia w zakresie:
1. polityki dotyczącej środowiska naturalnego i klimatu oraz środków ochrony środowiska i klimatu, w szczególności w odniesieniu do:
a) zmiany klimatu, dostosowania się do niej, odporności i gotowości;
b) polityki dotyczącej środowiska naturalnego pod kątem ochrony zdrowia publicznego;
c) zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody, gospodarowania odpadami i ich powtórnego wykorzystania, poziomu hałasu i ochrony bioróżnorodności;
d) chemikaliów, substancji i produktów niebezpiecznych, pestycydów i najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oraz kosmetyków,
e) trwałego rozwoju;
f) działań i porozumień na poziomie międzynarodowym i regionalnym podjętych w celu ochrony środowiska;
g) naprawiania szkód powstałych w środowisku;
h) obrony cywilnej;
i) Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów;
2. kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności, w szczególności:
a) znakowania i bezpieczeństwa produktów spożywczych;
b) przepisów weterynaryjnych dotyczących ochrony zdrowia ludzkiego przed zagrożeniami; kontroli produktów spożywczych i systemów produkcji spożywczej pod kątem zdrowia publicznego;
c) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz działającej w ramach Komisji Dyrekcji ds. Audytów i Analiz w zakresie Zdrowia i Żywności."
4) dodaje się część VIIIa w brzmieniu:
"VIIIa. Komisja Zdrowia Publicznego
Komisja ma uprawnienia w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do:
1. produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych;
2. programów i działań szczególnych w dziedzinie zdrowia publicznego;
3. gotowości i reagowania na kryzysy zdrowotne;
4. zdrowia psychicznego i praw pacjentów;
5. aspektów bioterroryzmu związanych ze zdrowiem;
6. Europejskiej Agencji Leków i Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób;
7. stosunków ze Światową Organizacją Zdrowia w powyższych kwestiach.";
5. postanawia, że zarówno w skład stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony, jak i stałej Komisji Zdrowia Publicznego wchodzi 43 członków;
6. postanawia, że stała Komisja Bezpieczeństwa i Obrony współpracuje z innymi komisjami w myśl zasady dobrej i lojalnej współpracy, w szczególności z Komisją Spraw Zagranicznych;
7. postanawia - w odniesieniu do decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 30 czerwca 2019 r. i z dnia 9 stycznia 2020 r. dotyczących składu prezydiów komisji i podkomisji - że w skład prezydiów stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego może wchodzić maksymalnie czworo wiceprzewodniczących;
8. postanawia, że niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;
9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji do wiadomości Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1980 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO)) |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2025 |