Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))

P10_TA(2024)0064

Zmiana załącznika VI - Uprawnienia stałych komisji parlamentarnych

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))

(C/2025/1980)

(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając projekt decyzji Konferencji Przewodniczących,

- uwzględniając swoją decyzję z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień stałych komisji parlamentarnych 1 ,

- uwzględniając art. 212, 218 i 219 Regulaminu,

1. postanawia powołać stałą Komisję Bezpieczeństwa i Obrony oraz rozwiązać Podkomisję Bezpieczeństwa i Obrony; postanawia, że w związku z tym zmieni się też zakres uprawnień Komisji Spraw Zagranicznych;

2. postanawia, że zakres uprawnień stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony obejmuje integrację i współpracę w dziedzinie bezpieczeństwa UE i obrony UE, w tym kwestie związane z Europejską Agencją Obrony, stałą współpracę strukturalną, kontrolę wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), europejski przemysł obronny i finansowanie europejskiego przemysłu obronnego, jeżeli przyczynia się ono do realizacji celów WPBiO, oraz powiązane środki obronne Unii Europejskiej;

3. postanawia powołać stałą Komisję Zdrowia Publicznego oraz rozwiązać Podkomisję Zdrowia Publicznego; postanawia, że w związku z tym zmieni się też nazwa i zakres uprawnień Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności;

4. postanawia zmienić tekst załącznika VI do Regulaminu następująco:

1) część I akapit pierwszy pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB);"

2) dodaje się część Ia w brzmieniu:

"Ia. Komisja Bezpieczeństwa i Obrony

Komisja ma uprawnienia w zakresie propagowania, realizacji i monitorowania wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz powiązanych unijnych środków obronnych, zgodnie z art. 42 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym:

1. zdarzeń zagrażających integralności terytorialnej Unii i jej państw członkowskich oraz bezpieczeństwu obywateli Unii;

2. zdolności i zasobów na potrzeby cywilnych i wojskowych misji WPBiO poza Unią, środków uzupełniających w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) oraz innych linii budżetowych i instrumentów finansowych bezpośrednio wspierających ramy WPBiO lub przyczyniających się do nich;

3. wykonywania i regularnego przeglądu strategicznych decyzji i polityk obronnych;

4. stopniowego kształtowania wspólnej polityki obronnej Unii prowadzącego do utworzenia wspólnej unii obrony oraz dostosowania instrumentów WPBiO do innych unijnych instrumentów finansowych, przepisów i polityk;

5. zdolności do monitorowania zagrożeń hybrydowych pochodzących spoza Unii i przeciwdziałania im, w tym zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje (FIMI), cyberobrony i powiązanych kwestii, takich jak ochrona aktywów kosmicznych i bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury obronnej w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;

6. zdolności obronnych, gotowości i odporności Unii i jej państw członkowskich, w tym badań naukowych, rozwoju i innowacji w dziedzinie obronności, wspólnej produkcji i zarządzania cyklem życia;

7. środków, działań i instrumentów związanych z integracją i współpracą w dziedzinie przemysłu obronnego Unii w dążeniu do stworzenia jednolitego rynku obrony;

8. infrastruktury mobilności wojskowej istotnej dla gotowości obronnej Unii i jej państw członkowskich oraz zdolności do ochrony tej infrastruktury przed zagrożeniami zewnętrznymi, z wyjątkiem projektów związanych z TEN-T i infrastrukturą transportową podwójnego zastosowania, w przypadku których komisja udziela, w stosownych przypadkach, porad Komisji Transportu i Turystyki, właściwej w tym zakresie;

9. nadzoru parlamentarnego nad unijnymi instytucjonalnymi strukturami i agencjami związanymi z obronnością, w szczególności:

- Dyrekcją Generalną Sztabu Wojskowego UE,

- Europejskim Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony,

- Europejską Agencją Obrony (EDA),

- stałą współpracą strukturalną (PESCO),

- Centrum Satelitarnym UE w granicach WPBiO i przy tworzeniu Europejskiej Unii Obrony, oraz

- strukturą WPBiO Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych;

10. inicjatyw, programów i polityk mających na celu wzmocnienie europejskiej bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności oraz konsolidację współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego, stworzonych wyłącznie z myślą o wykorzystaniu do celów wojskowych przez państwa członkowskie, oraz odpowiednich zdolności Unii;

11. w zależności od treści i zakresu, umów międzynarodowych związanych z obronnością dotyczących bezpieczeństwa i obrony, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, cyberobrony, wywozu broni, kontroli zbrojeń, rozbrojenia i nieproliferacji;

12. stosunków z partnerami Unii w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, w tym z NATO, Departamentem ONZ ds. Operacji Pokojowych, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz organami międzyparlamentarnymi w sprawach wchodzących w zakres uprawnień Komisji Bezpieczeństwa i Obrony;

13. nadzoru politycznego i koordynacji działań z pracami Delegacji do spraw Stosunków ze Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO oraz ewentualnych przyszłych delegacji właściwych w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony;

14. wielostronnych ram bezpieczeństwa, wywozu broni, kontroli zbrojeń i nieproliferacji, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, dobrych praktyk zwiększających skuteczność bezpieczeństwa i obrony oraz zmian prawnych i instytucjonalnych zachodzących w Unii w tych dziedzinach w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;

15. wspólnych konsultacji, posiedzeń i konferencji organizowanych regularnie w celu wymiany informacji z Radą, Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Komisją w ramach kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Obrony.";

3) część VIII otrzymuje brzmienie:

"VIII. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Klimatu i Bezpieczeństwa Żywności

Komisja ma uprawnienia w zakresie:

1. polityki dotyczącej środowiska naturalnego i klimatu oraz środków ochrony środowiska i klimatu, w szczególności w odniesieniu do:

a) zmiany klimatu, dostosowania się do niej, odporności i gotowości;

b) polityki dotyczącej środowiska naturalnego pod kątem ochrony zdrowia publicznego;

c) zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody, gospodarowania odpadami i ich powtórnego wykorzystania, poziomu hałasu i ochrony bioróżnorodności;

d) chemikaliów, substancji i produktów niebezpiecznych, pestycydów i najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oraz kosmetyków,

e) trwałego rozwoju;

f) działań i porozumień na poziomie międzynarodowym i regionalnym podjętych w celu ochrony środowiska;

g) naprawiania szkód powstałych w środowisku;

h) obrony cywilnej;

i) Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów;

2. kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności, w szczególności:

a) znakowania i bezpieczeństwa produktów spożywczych;

b) przepisów weterynaryjnych dotyczących ochrony zdrowia ludzkiego przed zagrożeniami; kontroli produktów spożywczych i systemów produkcji spożywczej pod kątem zdrowia publicznego;

c) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz działającej w ramach Komisji Dyrekcji ds. Audytów i Analiz w zakresie Zdrowia i Żywności."

4) dodaje się część VIIIa w brzmieniu:

"VIIIa. Komisja Zdrowia Publicznego

Komisja ma uprawnienia w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do:

1. produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych;

2. programów i działań szczególnych w dziedzinie zdrowia publicznego;

3. gotowości i reagowania na kryzysy zdrowotne;

4. zdrowia psychicznego i praw pacjentów;

5. aspektów bioterroryzmu związanych ze zdrowiem;

6. Europejskiej Agencji Leków i Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób;

7. stosunków ze Światową Organizacją Zdrowia w powyższych kwestiach.";

5. postanawia, że zarówno w skład stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony, jak i stałej Komisji Zdrowia Publicznego wchodzi 43 członków;

6. postanawia, że stała Komisja Bezpieczeństwa i Obrony współpracuje z innymi komisjami w myśl zasady dobrej i lojalnej współpracy, w szczególności z Komisją Spraw Zagranicznych;

7. postanawia - w odniesieniu do decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 30 czerwca 2019 r. i z dnia 9 stycznia 2020 r. dotyczących składu prezydiów komisji i podkomisji - że w skład prezydiów stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego może wchodzić maksymalnie czworo wiceprzewodniczących;

8. postanawia, że niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji do wiadomości Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 482 z 23.12.2016, s. 160.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1980

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))
Data aktu: 18/12/2024
Data ogłoszenia: 11/04/2025