Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisow dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P10_TA(2024)0058
Rozporządzenie o wylesianiu: przepisy dotyczące daty rozpoczęcia stosowania Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-O119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2025/1974)

(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0452),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art.192 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C10-0119/2024),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 23 października 2024 r. 1 ,

- po konsultacji z Komitetem Regionów,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 75 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismami z dnia 16 października 2024 r. oraz z dnia 4 grudnia 2024 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 60 i 170 Regulaminu,

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu 2 ;

2. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

3. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P10_TC1-COD(2024)0249

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 grudnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2024/3234.)

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenie Komisji z okazji przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3234 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisów dotyczących daty rozpoczęcia stosowania 3

Komisja podtrzymuje swoje zobowiązanie do zmniejszenia obciążeń dla przedsiębiorstw poprzez ograniczanie wymogów administracyjnych i eliminację zbędnych obciążeń biurokratycznych.

Aby to osiągnąć w odniesieniu do rozporządzenia (UE) 2023/1115, Komisja przedstawi dalsze wyjaśnienia i rozważy dodatkowe usprawnienia oraz uprości obowiązki w zakresie sprawozdawczości i dokumentacji, aby ograniczyć je do niezbędnego minimum, w pełnej zgodności z celami rozporządzenia. W tym celu Komisja opublikuje zaktualizowane wydanie wytycznych i często zadawane pytania, co pomoże zająć się powyższymi kwestiami. Komisja będzie również nadal odpowiadać na informacje zwrotne od zainteresowanych stron i państw członkowskich, pomagając podmiotom i podmiotom handlowym w realizacji obowiązków, w szczególności obowiązku składania oświadczeń o zachowaniu należytej staranności w całym łańcuchu wartości.

Aby umożliwić podmiotom i podmiotom handlowym, we współpracy z właściwymi organami, spełnienie wymogów rozporządzenia, Komisja priorytetowo traktuje uruchomienie systemu informacyjnego. Kategoryzacja ryzyka związanego z systemem wskaźników ma również kluczowe znaczenie dla zapewnienia przewidywalności stosowania rozporządzenia podmiotom, podmiotom handlowym, państwom będącym producentami i właściwym organom. Komisja stanowczo zobowiązuje się zapewnić, aby zarówno system informacyjny, jak i wniosek dotyczący klasyfikacji ryzyka były dostępne jak najszybciej, ale nie później niż sześć miesięcy przed dniem rozpoczęcia stosowania rozporządzenia.

W kontekście ogólnego przeglądu rozporządzenia, który ma zostać przeprowadzony najpóźniej do 30 czerwca 2028 r., Komisja przeanalizuje, w stosownych przypadkach na podstawie oceny skutków, dodatkowe środki mające na celu uproszczenie i zmniejszenie obciążenia administracyjnego. W zakres tej analizy wejdzie potrzeba i wykonalność obniżenia wymogów w przypadku pozyskiwania produktów z krajów i ich części, które uzyskały pozytywne wyniki zgodnie z celami rozporządzenia.

1 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
2 Niniejsze stanowisko zastępuje poprawki przyjęte dnia 14 listopada 2024 r. (Teksty przyjęte, P10_TA(2024)0031).
3 Dz.U. L, 2024/3234, 23.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/3234/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1974

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2023/1115 w odniesieniu do przepisow dotyczących daty rozpoczęcia stosowania (COM(2024)0452 - C10-0119/2024 - 2024/0249(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 17/12/2024
Data ogłoszenia: 11/04/2025