WYROK TRYBUNAŁU z dnia 5 grudnia 2024 r. w sprawie E-15/23 - K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w sprawie E-15/23 K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (krajowy organ odwoławczy ds. służby zdrowia)

(Prawo ubezpieczeń społecznych - swobodny przepływ pacjentów - art. 36 Porozumienia EOG - dyrektywa 2011/24/UE - art. 7 - prawa pacjentów - zwrot kosztów transgranicznej opieki zdrowotnej - art. 129 Porozumienia EOG)

(C/2025/1926)

(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2025 r.)

W sprawie E-15/23, K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (krajowy organ odwoławczy ds. służby zdrowia) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez krajowy sąd ds. ubezpieczeń społecznych (Trygderetten), dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, w szczególności jej art. 7 i art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym - Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) i Michael Reiertsen, sędziowie, wydał w dniu 5 grudnia 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Środek krajowy nakładający, do celów zwrotu kosztów krajowej i transgranicznej opieki zdrowotnej, wymóg dotyczący specjalizacji lekarza sprawującego opiekę zdrowotną jest zgodny z art. 36 Porozumienia EOG i art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej tylko wtedy, gdy warunki, jakie trzeba spełnić, aby wykazać wymagane kwalifikacje lekarza sprawującego opiekę zdrowotną, nie są dyskryminujące ani nie stanowią przeszkody w swobodnym przepływie pacjentów, o ile nie jest to obiektywnie uzasadnione wymogami planowania w celu zapewnienia wystarczającego i stałego dostępu do zrównoważonego zakresu leczenia wysokiej jakości w danym państwie EOG lub dotyczącymi woli kontrolowania kosztów i unikania, na ile to możliwe, wszelkiego marnotrawstwa zasobów finansowych, technicznych i ludzkich.

2. W celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną w innym państwie EOG posiada równoważną specjalizację lub równoważne kompetencje merytoryczne, specjalizacja wymieniona w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych może zostać uznana za wystarczający dowód posiadania kompetencji merytorycznych, ale nie może zostać uznana za niezbędną do ich wykazania. Wszelka ocena przeprowadzana przez organy państwa EOG na podstawie art. 7 ust. 7 dyrektywy 2011/24/UE w celu ustalenia, czy lekarz dentysta prowadzący leczenie posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym do celów zwrotu kosztów, nie może ograniczać się do przypadków, w których dana specjalizacja lub równoważne kompetencje formalne nie są wymienione w załączniku V.

3. Właściwe organy w państwie ubezpieczenia muszą również przeprowadzić ocenę w celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną, który prowadzi leczenie, posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym na podstawie prawa krajowego, nawet jeśli specjalizacja jest uwzględniona przez państwo leczenia w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE, ale dany lekarz sprawujący opiekę zdrowotną jej nie posiada. Procedury administracyjne związane z oceną równoważności nie mogą jednak stanowić nieuzasadnionego dodatkowego obciążenia dla pacjentów decydujących się na leczenie w innym państwie EOG w porównaniu z pacjentami starającymi się o leczenie w Norwegii.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1926

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: WYROK TRYBUNAŁU z dnia 5 grudnia 2024 r. w sprawie E-15/23 - K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 27/03/2025