Sprawa T-112/25: Skarga wniesiona w dniu 15 lutego 2025 r.- Inescop/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 15 lutego 2025 r.- Inescop/Komisja
(Sprawa T-112/25)

(C/2025/1897)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, abogado)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- tytułem głównym, pozbawienie skuteczności decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2024 r. zawierającej informację o potrąceniu wierzytelności i noty debetowej (nr 3242410121) odnoszącej się do projektu XLLence4leatherAfric i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu czteroletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95;

- tytułem ewentualnym, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu pięcioletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzeń finansowych Unii z 2002 r. i 2012 r.;

- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja podjęła czynności administracyjne: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzeń finansowych Unii do Grant Agreements;

- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja przy wydawaniu nakazu odzyskania środków podjęła czynności administracyjne: stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności ze względu na naruszenie przysługujących Inescopowi praw podstawowych, nakazując w razie potrzeby wszczęcie nowego postępowania, w ramach którego zostaną zagwarantowane przyznane Inescopowi prawa językowe oraz (ii) w konsekwencji, przekazanie Inescopowi sporządzonych w języku hiszpańskim, w celu umożliwienia skutecznej obrony w ramach postępowania kontradyktoryjnego, kopii wszystkich komunikatów, decyzji, decyzji i raportów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), które zostały wydane w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych niezwiązanych ze stosunkiem prawnym określonym w Grant Agreements.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący bezskuteczności potrąconej wierzytelności na podstawie: (i) decyzji Unii w sprawie siódmego programu ramowego oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1  z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.

2. Zarzut drugi dotyczący bezskuteczności wierzytelności na podstawie: (i) Grant Agreements oraz (ii) prawie umów: rozporządzenia finansowe Unii mające zastosowanie ratione temporis.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że, w przypadku gdyby Komisja przy ustalaniu wierzytelności będącej przedmiotem potrącenia podjęła czynności administracyjne, jej prawo do dochodzenia od Inescopu tych wierzytelności również uległoby przedawnieniu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Komisja w zaskarżonej decyzji przewiduje potrącenie wierzytelności niewymagalnej ze względu na to, że została ona ustalona z naruszeniem Grant Agreements w zakresie dotyczącym prawidłowej wykładni ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary przy zawieraniu i wykonywaniu umów i równości stron.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że potrącona wierzytelność nie jest wymagalna, ponieważ została ustalona z naruszeniem podstawowego prawa do zwrócenia się do Komisji w jednym z języków traktatów i uzyskania odpowiedzi w tym samym języku.

6. Zarzut szósty dotyczący niespełnienia warunków potrącenia ze względu na to, że wierzytelność ta nie jest pewna.

1 Dz.U. 1995, L 312, s. 1

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1897

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-112/25: Skarga wniesiona w dniu 15 lutego 2025 r.- Inescop/Komisja
Data aktu: 07/04/2025
Data ogłoszenia: 07/04/2025