Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, abogado)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- tytułem głównym, pozbawienie skuteczności decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2024 r. zawierającej informację o potrąceniu wierzytelności i noty debetowej (nr 3242410121) odnoszącej się do projektu XLLence4leatherAfric i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu czteroletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95;
- tytułem ewentualnym, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia potrąconej wierzytelności z powodu upływu pięcioletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu na podstawie rozporządzeń finansowych Unii z 2002 r. i 2012 r.;
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja podjęła czynności administracyjne: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez Komisję wobec Inescopu, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzeń finansowych Unii do Grant Agreements;
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że Komisja przy wydawaniu nakazu odzyskania środków podjęła czynności administracyjne: stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności ze względu na naruszenie przysługujących Inescopowi praw podstawowych, nakazując w razie potrzeby wszczęcie nowego postępowania, w ramach którego zostaną zagwarantowane przyznane Inescopowi prawa językowe oraz (ii) w konsekwencji, przekazanie Inescopowi sporządzonych w języku hiszpańskim, w celu umożliwienia skutecznej obrony w ramach postępowania kontradyktoryjnego, kopii wszystkich komunikatów, decyzji, decyzji i raportów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), które zostały wydane w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych niezwiązanych ze stosunkiem prawnym określonym w Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący bezskuteczności potrąconej wierzytelności na podstawie: (i) decyzji Unii w sprawie siódmego programu ramowego oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
2. Zarzut drugi dotyczący bezskuteczności wierzytelności na podstawie: (i) Grant Agreements oraz (ii) prawie umów: rozporządzenia finansowe Unii mające zastosowanie ratione temporis.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że, w przypadku gdyby Komisja przy ustalaniu wierzytelności będącej przedmiotem potrącenia podjęła czynności administracyjne, jej prawo do dochodzenia od Inescopu tych wierzytelności również uległoby przedawnieniu na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Komisja w zaskarżonej decyzji przewiduje potrącenie wierzytelności niewymagalnej ze względu na to, że została ona ustalona z naruszeniem Grant Agreements w zakresie dotyczącym prawidłowej wykładni ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary przy zawieraniu i wykonywaniu umów i równości stron.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że potrącona wierzytelność nie jest wymagalna, ponieważ została ustalona z naruszeniem podstawowego prawa do zwrócenia się do Komisji w jednym z języków traktatów i uzyskania odpowiedzi w tym samym języku.
6. Zarzut szósty dotyczący niespełnienia warunków potrącenia ze względu na to, że wierzytelność ta nie jest pewna.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1897 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-112/25: Skarga wniesiona w dniu 15 lutego 2025 r.- Inescop/Komisja |
| Data aktu: | 07/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |