Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (INESCOP) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wydziału "Budżet" Komisji Europejskiej z dnia 14 listopada 2024 r. w sprawie obliczenia płatności przez kompensację oraz noty obciążeniowej (3242410121) (zaskarżona decyzja) oraz ustalenie, że skompensowane roszczenie nie istnieje, ponieważ upłynął wynoszący 4 lata termin przedawnienia zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich;
- tytułem żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że skompensowane roszczenie nie istnieje, ponieważ upłynął wynoszący 5 lat termin przedawnienia zgodnie z rozporządzeniami finansowymi z 2002 r. i 2012 r. w odniesieniu do działań Komisji Europejskiej względem Inescop;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań ze względu na podjęcie przez Komisję Europejską środków administracyjnych, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie, że w związku z upływem terminu przedawnienia obowiązującego w odniesieniu do środków Komisji Europejskiej przeciwko Inescop roszczenie nie istnieje, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzeń finansowych Unii w odniesieniu do umów o udzielenie dotacji (Grant Agreements);
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, w przypadku nieuwzględnienia powyższych żądań z uwagi na przyjęcie, że Komisja Europejska w drodze wydania nakazu odzyskania środków podejmuje środki administracyjne, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji oraz ustalenie nieistnienia roszczenia w związku z naruszeniem praw podstawowych Inescop jak również w danym wypadku zarządzenie wszczęcia nowego postępowania w ramach którego będą przestrzegane prawem przyznane prawa językowe Inescop oraz odpowiednio, że INESCOP zostaną wydane kopie wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń jak również sprawozdań, w tym tych pochodzących od OLAFu, w języku hiszpańskim, aby móc skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym, ponieważ decyzję wydano w wykonaniu uprawnień administracyjnych, które wykraczają poza stosunek umowny wynikający z Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Skarga opiera się na następujących sześciu zarzutach:
1. Roszczenie objęte kompensacją jest niewykonalne na podstawie (i) decyzji unijnych dotyczących 7PR oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich.
Rozporządzenie nr 2988/95 ustanawia okres przedawnienia dla wszelkich nieprawidłowości dotyczących dotacji przyznanych przez Komisję Europejską na podstawie umów o dotacje, niezależnie od tego, czy są one wyraźnie przewidziane w umowach o dotacje.
W chwili wniesienia przez Komisję Europejską powództwa o zwrot i odszkodowanie upłynął czteroletni termin przewidziany w rozporządzeniu nr 2988/95.
2. Roszczenie nie było egzekwowalne na podstawie (i) umów o udzielenie dotacji oraz (ii) prawa właściwego dla umowy: rozporządzeń finansowych Unii Europejskiej mających zastosowanie w czasie.
Rozporządzenie nr 2988/95 zawiera termin przedawnienia dla wszystkich nieprawidłowości dotyczących dotacji przyznanych przez Komisję Europejską na podstawie umów o dotację na mocy wyraźnego odniesienia w umowach o dotację 7PR.
W momencie wniesienia przez Komisję Europejską powództwa o zwrot i odszkodowanie upłynął czteroletni termin określony w rozporządzeniu nr 2988/95.
3. Na wypadek gdyby Komisja Europejska podjęła działania administracyjne w momencie ustanowienia roszczenia wyrównawczego, prawo Komisji do jego egzekwowania wobec Inescop jest również przedawnione na mocy rozporządzenia nr 2988/95 i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
Gdyby rozporządzenie nr 2988/95 nie miało zastosowania, okres przedawnienia w odniesieniu do wszystkich nieprawidłowości na mocy rozporządzeń finansowych mających zastosowanie w czasie do projektów (rozporządzenia finansowe z 2002 r. i 2012 r.) wynosi pięć lat od zamknięcia 7PR: (i) rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich ("rozporządzenie finansowe z 2002 r."), które ma zastosowanie w czasie do projektu DES-MOLD; (ii) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich ("rozporządzenie finansowe z 2002 r."), które ma zastosowanie w czasie do projektu DESMOLD. 966/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2012 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 ("rozporządzenie finansowe z 2012 r."); (iii) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 2024/2509 4 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii ("rozporządzenie finansowe z 2024 r.").
W momencie wniesienia przez Komisję Europejską powództwa restytucyjnego obejmującego środki i odszkodowanie upłynął pięcioletni okres obowiązywania rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie w ujęciu czasowym.
4. W zaskarżonej decyzji dokonano potrącenia wierzytelności niemożliwej do wyegzekwowania, ponieważ wierzytelność ta została ustalona z naruszeniem umowy o dotację w zakresie prawidłowej wykładni jej art. 4 oraz zasady dobrej wiary i równości stron.
Komisja Europejska powinna była dostarczyć Inescop dokumenty dotyczące roszczenia o zwrot i odszkodowanie w języku hiszpańskim zgodnie z umową o dotację.
Komisja Europejska szeroko interpretuje klauzule umowne regulujące język sprawozdań i dokumentów, które mają być dostarczone. Klauzula ta nie obejmuje dokumentów i komunikatów dotyczących roszczeń o zwrot i odszkodowanie.
5. Roszczenie jest niewykonalne, ponieważ zostało ustanowione z naruszeniem podstawowego prawa do zwrócenia się do Komisji Europejskiej w jednym z języków Traktatów i otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku.
Komisja Europejska powinna była dostarczyć Inescop dokumenty dotyczące roszczenia o zwrot i odszkodowanie w języku hiszpańskim, zgodnie z art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Komisja Europejska wystąpiła z powództwem restytucyjnym i odszkodowawczym w ramach wykonywania swoich uprawnień administracyjnych. Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej znajduje w pełni zastosowanie
6. Przesłanki potrącenia nie zostały spełnione, ponieważ roszczenie nie było bezsporne.
Komisja Europejska nie była upoważniona do potrącenia wierzytelności. Wierzytelność (i) nie była wolna od zarzutów; (ii) nie była określona ilościowo i (iii) nie była wymagalna zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego z 2024 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1887 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-21/25: Skarga wniesiona w dniu 15 stycznia 2025 r. Inescop/Komisja |
Data aktu: | 07/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |