(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
ZAŁĄCZNIK II
MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2
Rocznie
| Maksymalnie trzy osie | Minimalnie cztery osie | |
| Euro 0 | 2 198 | 3 685 |
| Euro I | 1 911 | 3 190 |
| Euro II | 1 653 | 2 770 |
| Euro III | 1 437 | 2 399 |
| Euro IV | 1 251 | 2 086 |
| Euro V | 1 088 | 1 813 |
| Euro VI | 990 | 1 649 |
Miesięcznie, tygodniowo i dziennie
Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.
ZAŁĄCZNIK IIIb
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych
| Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Podmiejskie (1) | Międzymiastowe (2) |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | Euro 0 | 21,6 | 11,5 |
| Euro I | 14,6 | 7,5 | |
| Euro II | 14,5 | 7,3 | |
| Euro III | 11,2 | 5,6 | |
| Euro IV | 8,5 | 4,0 | |
| Euro V | 5,1 | 2,1 | |
| Euro VI | 2,7 | 0,6 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,4 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | Euro 0 | 28,5 | 15,9 |
| Euro I | 18,3 | 9,8 | |
| Euro II | 18,3 | 9,8 | |
| Euro III | 14,5 | 7,7 | |
| Euro IV | 10,7 | 5,3 | |
| Euro V | 6,5 | 3,2 | |
| Euro VI | 3,3 | 0,9 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,7 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | Euro 0 | 32,2 | 18,3 |
| Euro I | 23,7 | 13,1 | |
| Euro II | 23,7 | 13,0 | |
| Euro III | 18,9 | 10,3 | |
| Euro IV | 13,7 | 7,0 | |
| Euro V | 7,7 | 4,0 | |
| Euro VI | 3,6 | 1,0 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,9 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | Euro 0 | 38,8 | 22,5 |
| Euro I | 29,0 | 16,4 | |
| Euro II | 28,9 | 16,1 | |
| Euro III | 23,3 | 12,9 | |
| Euro IV | 16,5 | 8,7 | |
| Euro V | 8,8 | 4,4 | |
| Euro VI | 4,0 | 1,0 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 3,3 | 0,4 | |
|
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2). (2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2. | |||
Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.
ZAŁĄCZNIK IIIc
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych
| Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami) | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 5,3 |
|
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V Euro VI |
4,7 | ||
| 2. klasa emisji CO2 | 4,4 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 4,2 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 2,4 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 7,0 |
|
Euro I Euro II Euro III |
6,1 | ||
|
Euro IV Euro V Euro VI |
5,8 | ||
| 2. klasa emisji CO2 | 5,6 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 5,3 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 2,9 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 9,2 |
| Euro I | 8,0 | ||
| Euro II | |||
| Euro III | |||
| Euro IV | 7,8 | ||
| Euro V | |||
| Euro VI | |||
| 2. klasa emisji CO2 | 7,5 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 7,0 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 4,0 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 10,6 |
| Euro I | 9,4 | ||
| Euro II | |||
| Euro III | |||
| Euro IV | 9,3 | ||
| Euro V | |||
| Euro VI | |||
| 2. klasa emisji CO2 | 8,8 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 8,4 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 4,7 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1824 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2025 |