(C/2025/1816)
(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2025 r.)
W sprawie E-2/24, Bygg & Industri Norge AS i in. przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego (Staten v/Arbeids- og inkluderingsdepartementet) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości przez Sąd Rejonowy w Oslo (Oslo tingrett), dotyczący wykładni art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Trybunał w składzie: Pall Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędziowie), wydał w dniu 20 listopada 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej należy interpretować w ten sposób, że, po pierwsze, jest on skierowany wyłącznie do właściwych organów państw EOG i nakłada na nie obowiązek przeprowadzenia przeglądu ich ustawodawstwa krajowego, celem zapewnienia, że ewentualne zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej są uzasadnione. Po drugie, nie nakłada on na sądy krajowe obowiązku niestosowania jakichkolwiek przepisów prawa krajowego zawierających zakazy lub ograniczenia dotyczące korzystania z pracy tymczasowej, które nie są uzasadnione przez względy interesu ogólnego w rozumieniu tegoż art. 4 ust. 1.
2. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym stanowią ograniczenie swobody świadczenia usług w rozumieniu art. 36 Porozumienia EOG w odniesieniu do agencji pośrednictwa pracy z siedzibą w jednym państwie EOG i świadczącej usługi na rzecz agencji pracy tymczasowej z siedzibą w innym państwie EOG, a także w odniesieniu do tych agencji pracy tymczasowej, które korzystają z jej usług, czy też skutki ograniczające są zbyt niepewne i zbyt pośrednie.
3. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są pośrednio dyskryminujące, ponieważ ze swej natury mogą bardziej dotykać pracowników będących obywatelami innych państw EOG niż pracowników posiadających obywatelstwo norweskie. W takim przypadku rozpatrywane środki stanowią ograniczenie art. 28 Porozumienia EOG, które musi być uzasadnione, aby było zgodne z tym artykułem.
4. W okolicznościach takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, gdy działalność agencji pracy tymczasowej, która jest jednostką zależną jednostki dominującej z siedzibą w innym państwie EOG, podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów krajowych, ma miejsce ograniczenie swobody przedsiębiorczości zagwarantowanej w art. 31 EOG.
5. Ograniczenie art. 31 Porozumienia EOG w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym może co do zasady być uzasadnione nadrzędnymi względami interesu ogólnego związanymi w szczególności z ochroną pracowników tymczasowych, wymogami zdrowia i bezpieczeństwa w pracy lub potrzebą zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku pracy i zapobiegania nadużyciom. Do sądu odsyłającego należy określenie, jakie są rzeczywiste cele realizowane przez środki rozpatrywane w postępowaniu głównym.
6. Do sądu odsyłającego należy ustalenie, czy środki rozpatrywane w postępowaniu głównym są zgodne z zasadą proporcjonalności wynikającą z prawa EOG. Po pierwsze, sąd odsyłający powinien zbadać, czy środki te są odpowiednie dla zapewnienia w sposób spójny i systematyczny realizacji zamierzonych celów. Po drugie, sąd odsyłający musi ustalić, czy rozpatrywane środki wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia uzasadnionych celów, i czy można je zastąpić środkami alternatywnymi, które są równie użyteczne, lecz w mniejszym stopniu ograniczające podstawowe swobody zagwarantowane w Porozumieniu EOG.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1816 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Wyrok Trybunału z dnia 20 listopada 2024 r. w sprawie E-2/24 - Bygg & Industri Norge AS i inni przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Pracy i Włączenia Społecznego |
| Data aktu: | 20/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2025 |