Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (15788/2024 - C10-0202/2024 - 2024/0176(BUD))

P10_TA(2024)0050
Procedura budżetowa na 2025 r.: wspólny projekt Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (15788/2024 - C10-0202/2024 - 2024/0176(BUD))
(C/2025/1815)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy, w tym również oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji odnoszące się do projektu (15788/2024 - C10-0202/2024),

– uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, przyjęty przez Komisję 12 lipca 2024 r. (COM(2024)0300),

– uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, przyjęte przez Radę 13 września 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 13 września 2024 r. (12084/2024 - C10-0099/2024),

– uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2025 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, przedstawiony przez Komisję 10 października 2024 r. (COM(2024)0651),

– uwzględniając swoje poprawki budżetowe z 23 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025 1 ,

– uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

– uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 ,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) 4 ,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 5 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 6 , a także powiązane oświadczenia jednostronne 7 ,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2022/2496 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 8 ,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2024/765 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 9 ,

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 10 ,

– uwzględniając art. 97 i art. 98 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A10-0014/2024),

1. zatwierdza wspólny projekt;

2. potwierdza wspólne oświadczenia załączone do niniejszej rezolucji;

3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

OSTATECZNY

budżet na rok 2025 - elementy wspólnych konkluzji

Wspólne konkluzje dotyczą następujących punktów:

1. Budżet na rok 2025

2. Oświadczenia

Ogólny zarys

Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:

– Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2025 r. ustalono na poziomie 199 438,4 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapów WRF na 2025 r. w wysokości 800,5 mln EUR w środkach na zobowiązania.

– Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2025 r. ustalono na poziomie 155 209,3 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapu WRF na 2025 r. w wysokości 28 302,7 mln EUR w środkach na płatności.

– Instrument elastyczności na 2025 r. uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 1 162,4 mln EUR, z czego 4,7 mln EUR na poddział 2a Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, 1 136,8 mln EUR na poddział 2b Odporność i wartości, 15,6 mln EUR na dział 5 Bezpieczeństwo i obrona oraz 5,2 mln EUR na dział 6 Sąsiedztwo i świat.

– Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF jednolity margines uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 721,0 mln EUR dla działu 7 Europejska administracja publiczna.

Komisja szacuje, że środki na płatności na 2025 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2022-2025 wynoszą 1 398,8 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.

Instrument elastyczności - profil płatności (w mln EUR)
Rok uruchomienia 2025 2026 2027 Perspektywa po roku 2027 Razem
2022 36,7 0,0 0,0 0,0 36,7
2023 120,6 83,2 0,0 0,0 203,8
2024 107,6 83,7 46,3 0,0 237,5
2025 1 133,9 13,5 9,4 5,7 1 162,4
Razem 1 398,8 180,4 55,7 5,7 1 638,8

1. Budżet na rok 2025

1.1. Zamknięte linie budżetowe

O ile w niniejszych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe zostają potwierdzone zgodnie z propozycją Komisji zawartą w projekcie budżetu na 2025 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025.

Ponadto, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie linie budżetowe zmienione przez Radę i zatwierdzone przez Parlament podczas czytania budżetu są potwierdzone w wersji zmienionej przez Radę.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2. Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2025, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, z następującymi wyjątkami:

– w poddziale 2b:

– Prokuratura Europejska (EPPO, artykuł budżetu 07 10 08), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności podniesiono o 2,0 mln EUR, w tym na sfinansowanie dodatkowych 14 oddelegowanych ekspertów krajowych w celu wsparcia prac stałych izb.

– w dziale 5:

– Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol, artykuł budżetu 12 10 01), do której planu zatrudnienia dodano 15 stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności podniesiono o 5,0 mln EUR.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2025, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025:

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 33 projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, z tego 22 nowe, na łączną kwotę 104,5 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.

W pakiecie tym zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.

1.3. Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1.0.11 Program "Horyzont Europa" 12 737 327 172 12 762 327 172 25 000 000
01 02 01 02 Działania "Maria Skłodowska-Curie" 884 231 249 886 731 249 2 500 000
01 02 02 10 Grupa polityk "Zdrowie" 591 711 903 606 711 903 15 000 000
01 02 03 01 Europejska Rada ds. Innowacji 1 139 151 703 1 146 651 703 7 500 000
1.0.23 Program "Cyfrowa Europa" 1 102 259 643 1 097 259643 - 5 000 000
02 04 01 11 Europejskie Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych 122 419 850 117 419 850 - 5 000 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 77 490 000
Razem 97 490 000

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego 11  komitet pojednawczy zgadza się ponownie udostępnić środki na zobowiązania w liniach budżetowych przeznaczonych na badania naukowe na łączną kwotę 115,9 mln EUR w środkach na zobowiązania, co stanowi wzrost o 20,0 mln EUR w stosunku do poziomu zaproponowanego przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025. Zasilona zostaje następująca linia budżetowa i zmienia się odpowiednio uwagi do niej:

(w EUR)

Linia budżetowa Nazwa Środki na zobowiązania
01 02 01 01 Europejska Rada ds. Badań Naukowych 20 000 000
Razem 20 000 000

Środki te stanowią część dodatkowej kwoty do sumy 100 mln EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnionej w kontekście rewizji WRF. Przy uwzględnieniu pierwotnego porozumienia w sprawie WRF pozostawia to nawet 152,6 mln EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2026-2027, z czego 62,6 mln EUR z umorzeń w latach 2019-2020.

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 21 480,1 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 115,9 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 5 500 000
Razem 5 500 000

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 66 365,7 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w poddziale 2a i uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 4,7 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF.

Poddział 2b - Odporność i wartości

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
2.2.13 Wsparcie dla społeczności Turków cypryjskich 34 971 000 35 471 000 500 000
05 04 01 Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich 32 872 703 33 372 703 500 000
2.2.24 Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU) 203 321 354 211 321 354 8 000 000
06 05 01 Unijny Mechanizm Ochrony Ludności. 203 321 354 211 321 354 8 000 000
2.2.352 Obywatele, równość, prawa i wartości 235 334 621 236 334 621 1 000 000
07 06 01 Równość i prawa 39 181 708 40 181 708 1 000 000
2.2.3DAG Agencje zdecentralizowane 322 328 592 324 328 592 2 000 000
07 10 08 Prokuratura Europejska (EPPO) 81 979 259 83 979 259 2 000 000
2.2.3OTH Inne działania 8 937 422 9437422 500 000
07 20 03 01 Swobodny przepływ pracowników, koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego i działań na rzecz migrantów, w tym migrantów z państw trzecich 8 937422 9 437 422 500 000
2.2.3SPEC Prerogatywy 185 066 108 185 566 108 500 000
07 20 04 09 Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych 22 928 771 23 428 771 500 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 18 500 000
Razem 31 000 000

W przypadku programu Erasmus+ artykuł 07 03 03 "Promowanie mobilności edukacyjnej trenerów i personelu sportowego, a także współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w dziedzinie sportu" umożliwiłby wkład w finansowanie działań związanych z kolejnymi igrzyskami paraolimpijskimi. Komisja będzie monitorować potrzeby w ramach tej linii budżetowej przez cały rok.

Ogólne potrzeby w ramach linii dotyczącej odsetek z tytułu EURI, wynoszące 2 283,2 mln EUR powyżej programowania finansowego na 2025 r., są finansowane częściowo z pozostałego marginesu w poddziale 2b w wysokości 4,7 mln EUR oraz dzięki uruchomieniu kwoty 1 136,8 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności, co daje ogólną kwotę 1 141,6 mln EUR odpowiadającą poziomowi odniesienia w wysokości 50 %, jeżeli chodzi o przekroczenie kosztów w 2025 r. Pozostałe 50 %, tj. 1 141,6 mln EUR, zostanie pokryte z umorzeń dokonanych od 2021 r. zgodnie z art. 10a ust. 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF. Poziom odniesienia wynoszący 50 % przewiduje się każdego roku.

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 11 614,4 mln EUR bez marginesu w ramach pułapu wydatków w poddziale 2b, uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 1 136,8 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF i uruchomienia instrumentu EURI na kwotę 1 141,6 mln EUR zgodnie z art. 10a ust. 3 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
3.1.11 Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) 40 177 007 402 39 975 892 542 - 201 114 860
08 02 01 Rezerwa rolna 288 000 000 280 219 040 - 7 780 960
08 02 04 01 Podstawowe wsparcie dochodu do celów zrównoważoności 18 202 923 939 18 009 590 039 - 193 333 900
3.2.21 Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 771 019 449 776 019 449 5 000 000
09 02 01 Przyroda i różnorodność biologiczna 301 344 360 305 344 360 4 000 000
09 02 04 Przejście na czystą energię 135 328 440 136 328 440 1 000 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 3 000 000
Razem - 193 114 860

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 56 731,3 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 604,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
4.0.11 Fundusz Azylu, Migracji i Integracji 1 866 688 241 1 868 688 241 2 000 000
10 02 01 Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI) 1 861 630 325 1 863 630 325 2 000 000
4.0.211 Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW) 1 224 710 499 1 234 710 499 10 000 000
11 02 01 Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 1 220 663 318 1 230 663 318 10 000 000
Razem 12 000 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 4 791,1 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 79,9 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 4.

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
5.0.1DAG Agencje zdecentralizowane 283 270 855 288 270 855 5 000 000
12 10 01 Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) 236 069 206 241 069 206 5 000 000
5.0.22 Mobilność wojskowa 246 309 165 252 309 165 6 000 000
13 04 01 Mobilność wojskowa 244 516 283 250 516 283 6 000 000
Razem 11 000 000

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 2 632,6 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 5 i uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 15,6 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
6.0.12 Pomoc humanitarna (HUMA) 1 893 581 831 1 943 581 831 50 000 000
14 03 01 Pomoc humanitarna 1 801 398 746 1 851 398 746 50 000 000
15 03 01 Instrument Wsparcia Reform i Wzrostu Gospodarczego Bałkanów Zachodnich - wydatki operacyjne 401 550 000 0 - 401 550 000
15 03 01 01 Albania 0 66 000 639 66 000 639
15 03 01 02 Bośnia i Hercegowina 0 77 668 882 77 668 882
15 03 01 03 Kosowo 0 63 174 982 63 174 982
15 03 01 04 Czarnogóra 0 27 449 573 27 449 573
15 03 01 05 Republika Macedonii Północnej 0 53 708 533 53 708 533
15 03 01 06 Serbia 0 113 547 391 113 547 391
Razem 50 000 000

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 16 308,2 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 6 i uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 5,2 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, jednak z następującymi wyjątkami:

– Poprawki wprowadzone przez Radę Europejską do jej sekcji i potwierdzone przez Parlament Europejski w jego czytaniu zostają przywrócone, przy czym uwzględnia się również w należyty sposób dostosowania zaproponowane w liście w sprawie poprawek nr 1/2025. W ujęciu ogólnym oznacza to trzy dodatkowe stanowiska i środki w wysokości 715,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 195 000 EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2025.

– Do sekcji dotyczącej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dodano dwa stanowiska w planie zatrudnienia, a środki na zobowiązania i środki na płatności podniesiono o 140 000 EUR.

– Do sekcji dotyczącej Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dodano jedno stanowisko w planie zatrudnienia, a środki na zobowiązania i środki na płatności podniesiono o 70 000 EUR.

– Do sekcji dotyczącej Europejskiego Komitetu Regionów dodano jedno stanowisko w planie zatrudnienia, a środki na zobowiązania i środki na płatności podniesiono o 70 000 EUR.

– Do sekcji dotyczącej Europejskiej Inspektora Ochrony Danych dodano cztery stanowiska w planie zatrudnienia, a środki na zobowiązania i środki na płatności podniesiono o 280 000 EUR.

– W sekcji dotyczącej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych środki na zobowiązania i środki na płatności podniesiono o 10 mln EUR.

Łączny skutek tych dostosowań to zwiększenie środków w dziale 7 o 10,8 mln EUR.

Sekcja 2 - Rada Europejska i Rada

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 300000 440 000 140 000
1 1 0 0 Wynagrodzenia podstawowe 326 566 151 326 621 151 55 000
Razem 195 000

Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe 345 863 000 346 003 000 140 000
Razem 140 000

Sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe 94 911 000 94 981 000 70 000
Razem 70 000

Sekcja 7 - Europejski Komitet Regionów

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe 75 370 000 75 440 000 70 000
Razem 70 000

Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 1 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe 9 882000 10 162 000 280 000
Razem 280 000

Sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
3 0 0 3 Budynki i koszty dodatkowe 177 575 472 187 575 472 10 000 000
Razem 10 000 000

Zatwierdza się również zaproponowane zmiany (bez skutków budżetowych) w środkach przeznaczonych na linie budżetowe, w przypadku których poprawki wprowadził Parlament Europejski do własnej sekcji:

Sekcja 1 - Parlament Europejski

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1/2025) Budżet na rok 2025 Różnica
1 2 0 4 Świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem lub zakończeniem pełnienia obowiązków 3920912 3779912 - 141000
1 2 2 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska i urlopu w interesie służby 3804598 4 454 598 650 000
1 4 0 2 Inni pracownicy - kierowcy w Sekretariacie Generalnym 9 925 704 9 725 704 - 200 000
1 4 0 4 Stażyści, oddelegowani eksperci krajowi, wymiany z udziałem urzędników oraz wizyty studyjne 13 979 850 13 929 850 - 50 000
1 6 3 0 Świadczenia socjalne 1 076088 1 217088 141 000
2 0 0 0 Renty gruntowe 27 600 000 26 900 000 - 700 000
2 0 0 1 Opłaty za użytkowanie wieczyste 0 700 000 700 000
3 2 4 8 Wydatki na informację audiowizualną 22 072 500 21 072 500 - 1 000 000
4 0 0 Bieżące wydatki administracyjne i wydatki związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych 69 000 000 70 000 000 1 000 000
4 2 2 Wydatki związane z asystentami posłów 264 255 176 263 855 176 - 400 000
Razem 0

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 12 845,0 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 7 i uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 721,0 mln EUR zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.

Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, europejska rezerwa solidarnościowa, rezerwa na pomoc nadzwyczajną i pobrexitowa rezerwa dostosowawcza

Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), europejską rezerwę solidarnościową, rezerwę na pomoc nadzwyczajną oraz pobrexitową rezerwę dostosowawczą ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

1.4. Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2025 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025 z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1. Uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane (działy 1-6), w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Dotyczy to ogólnego obniżenia środków dla EFRG o 201,1 mln EUR. Biorąc również pod uwagę korektę wkładu Unii na rzecz agencji zdecentralizowanych, daje to łączny wynik w postaci obniżenia środków o 194,1 mln EUR.

2. Korekta w dziale 7 skutkuje zwiększeniem środków o 10,8 mln EUR.

3. Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025, powiększonym o 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest niższy. Łączny skutek tych działań to zwiększenie środków o 26,1 mln EUR.

4. Korekty w liniach budżetowych dotyczących wydatków zróżnicowanych powodują łączne zwiększenie środków o 25,5 mln EUR.

Korekty, skutkujące ogólnym obniżeniem środków o 131,7 mln EUR, przedstawiono w poniższej tabeli.

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na płatności (w EUR)
Projekt budżetu na 2025 r. (w tym list ws. poprawek nr 1) Budżet na rok 2025 Różnica
Dział 1
1.0.23 Program "Cyfrowa Europa" 1 138 538 171 1 136 038 171 - 2 500 000
02 04 01 11 Europejskie Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych 189 253 417 186 753 417 - 2 500 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 19 372 500
Dział 1 ogółem 16 872 500
Poddział 2a
05 02 01 EFRR - wydatki operacyjne 21 000 000 000 18 000 000 000 - 3 000 000 000
30 02 02 Środki zróżnicowane (rezerwa na artykuł 05 02 01) 0 3 000 000 000 3 000 000 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 1 375 000
Poddział 2a ogółem 1 375 000
Poddział 2b
2.2.24 Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU) 105 000 000 107 500 000 2 500 000
06 05 01 Unijny Mechanizm Ochrony Ludności. 95 000 000 97 500 000 2 500 000
DAG Agencje zdecentralizowane 320 062 077 322 062 077 2 000 000
07 10 08 Prokuratura Europejska (EPPO) 81 979 259 83 979 259 2 000 000
2.2.3SPEC Prerogaiywy 175 405 542 175 905 542 500 000
07 20 04 09 Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych 22 000 000 22 500 000 500 000
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 4 625 000
Poddział 2b ogółem 9 625 000
Dział 3
3.1.11 Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) 40 231 832 821 40 030 717 961 - 201 114 860
08 02 01 Rezerwa rolna 288 000 000 280 219 040 - 7 780 960
08 02 04 01 Podstawowe wsparcie dochodu do celów zrównoważoności 18 202 923 939 18 009 590 039 - 193 333 900
PPDP Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 750 000
Dział 3 ogółem - 200 364 860
Dział 5
5.0.1DAG Agencje zdecentralizowane 283 270 855 288 270 855 5 000 000
12 10 01 Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) 236 069 206 241 069 206 5 000 000
5.0.22 Mobilność wojskowa 131 773 261 136 773 261 5 000 000
13 04 01 Mobilność wojskowa 129 980 379 134 980 379 5 000 000
Dział 5 ogółem 10 000 000
Dział 6
6.0.12 Pomoc humanitarna (HUMA) 1 840 130 593 1 860 130 593 20 000 000
14 03 01 Pomoc humanitarna 1 750 356 120 1 770 356 120 20 000 000
Dział 6 ogółem 20 000 000
Dział 7
7.2 Wydatki administracyjne instytucji 9 709 730 985 9 720 485 985 10 755 000
7.1.22 Rada Europejska i Rada 715 753 858 715 948 858 195 000
7.1.24 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 541 591 503 541 731 503 140 000
7.1.26 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny; 173 947 121 174 017 121 70 000
7.1.27 Europejski Komitet Regionów 130 382 946 130 452 946 70 000
7.1.29 Europejski Inspektor Ochrony Danych 26 803 875 27 083 875 280 000
7.1.2X Europejska Służba Działań Zewnętrznych 922 500 257 932 500 257 10 000 000
Dział 7 ogółem 10 755 000
OGÓŁEM - 131 737 360

W ujęciu ogólnym oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 155 209,3 mln EUR, co stanowi spadek o 131,7 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2025.

1.5. Rezerwy

W porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025 kwotę 3 mld EUR w środkach na płatności na rok 2025 w związku z dodatkową elastycznością i wsparciem z funduszy spójności dla państw członkowskich dotkniętych klęskami żywiołowymi w Europie (wnioski dotyczące regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych RESTORE) wprowadza się do rezerwy.

1.6. Uwagi do budżetu

Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu zmienionemu listem w sprawie poprawek nr 1/2025 z następującymi dostosowaniami zaproponowanymi w piśmie w sprawie wykonalności i uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:

– Linie budżetowe, dla których Parlament Europejski wprowadził poprawki do własnej sekcji, zatwierdza się bez zmian.

Projekt pilotażowy 08 25 01 - Obserwatorium praktyk masowego wykupu gruntów w UE

Zmienić nagłówek w następujący sposób:

Unijne obserwatorium gruntów rolnych, kontroli gruntów rolnych i dostępu do nich

– Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 01 01 - Europejska Rada ds. Badań Naukowych. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:

Linia budżetowa Nazwa
01 02 01 01 Dodać tekst w brzmieniu:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 20 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, odpowiadająca dodatkowej kwocie do sumy 100 mln EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnionej w kontekście rewizji WRF, jest dostępna w niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania lub niepełnej realizacji projektów badawczych.

Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.

1.7. Nomenklatura budżetowa

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2025 z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych. Komitet pojednawczy zgadza się również na podział linii budżetowej 15 03 01 Instrument Wsparcia Reform i Wzrostu Gospodarczego na Bałkanach Zachodnich - wydatki operacyjne na sześć odrębnych linii budżetowych, w podziale na kraje, w następujący sposób: - 15 03 01 01 Albania

– 15 03 01 02 Bośnia i Hercegowina

– 15 03 01 03 Kosowo 12

– 15 03 01 04 Czarnogóra

– 15 03 01 05 Republika Macedonii Północnej

– 15 03 01 06 Serbia

W zależności od przypadku wprowadza się następującą uwagę do budżetu: "Środki te przeznaczone są na pokrycie wydatków operacyjnych i wsparcia finansowego związanych z działaniami prowadzonymi w ramach Instrumentu Wsparcia Reform i Wzrostu Gospodarczego na Bałkanach Zachodnich na rzecz Albanii / Bośni i Hercegowiny / Kosowa / Czarnogóry / Republiki Macedonii Północnej / Serbii zgodnie z art. 6 ROZPORZĄDZENIA (UE) 2024/1449".

3. Oświadczenia

3.1. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by w roku 2025 nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów realizowanych na podstawie obecnych i poprzednich WRF (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich), także w powiązaniu z realizacją regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych (RESTORE) zgodnie z ostatecznymi ustaleniami prawnymi i wykorzystaniem przez państwa członkowskie. W tym celu Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2025 r. Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2025 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi

3.2. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie udostępnienia płatności związanych z wnioskami dotyczącymi RESTORE w budżecie na 2025 r.

Parlament Europejski, Rada i Komisja przyjmują do wiadomości trwające dyskusje na temat wniosków dotyczących regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych (RESTORE) w celu zapewnienia dodatkowej pomocy państwom członkowskim dotkniętym niedawnymi klęskami żywiołowymi 13 . Do czasu przyjęcia podstawy prawnej płatności związane z tymi wnioskami i zawarte w liście w sprawie poprawek (3 mld EUR) zostają ujęte w przyjętym budżecie jako środki tymczasowe i zostaną udostępnione po przyjęciu wniosków dotyczących RESTORE zgodnie z art. 49 ust. 1 rozporządzenia finansowego.

1 Teksty przyjęte, P10_TA(2024)10-23(ANN01).
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
6 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020, s. 4.
7 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 252.
8 Dz.U. L 325 z 20.12.2022, s. 11.
9 Dz.U. L, 2024/765, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj.
10 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
11 Dz.U. L, 2024/2509, 26.09.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
12 Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa. projektu budżetu korygującego z myślą o umożliwieniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcia bez zbędnej zwłoki wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2025 r. są wyższe niż potrzeby.
13 COM(2024)0495 i 496 z 21.10.2024.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1815

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (15788/2024 - C10-0202/2024 - 2024/0176(BUD))
Data aktu: 27/11/2024
Data ogłoszenia: 04/04/2025