Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))

P10_TA(2024)0049
Projekt budżetu korygującego nr 5 do budżetu ogólnego na 2024 r.: Dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))
(C/2025/1814)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2024 przyjęty przez Komisję 10 października 2024 r. (COM(2024) 0650),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2024, przyjęte przez Radę 5 listopada 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 12 listopada 2024 r. (14477/2024 - C10-0186/2024),

- uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0017/2024),

A. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 5/2024 jest dostosowanie wydatków, w szczególności środków na płatności, oraz aktualizacja dochodów w budżecie Unii;

B. mając na uwadze, że jeżeli chodzi o wydatki, projekt budżetu korygującego nr 5/2024 skutkuje wzrostem netto w przypadku środków na zobowiązania o 44,5 mln EUR i w przypadku środków na płatności o 2,95 mld EUR; mając na uwadze, że ze względu na brak marginesu w działach 2b, 5 i 7 wieloletnich ram finansowych proponuje się uruchomienie kwoty 7,2 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności oraz dodatkowe 68,5 mln EUR do wykorzystania z modułu A jednolitego marginesu;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów projekt budżetu korygującego nr 5/2024 wprowadza do budżetu na 2024 r. ostateczne kwoty grzywien i kar wpłacone do października 2024 r. w łącznej wysokości 2,82 mld EUR, co oznacza, że do zaspokojenia potrzeb w zakresie płatności potrzebne są dodatkowe wkłady oparte na DNB w wysokości 139,9 mln EUR;

D. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2024 wprowadzono również nowe linie budżetowe dotyczące dochodów i wydatków mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, w ramach którego wsparcie będzie udzielane w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych z przyszłych dochodów z immobilizowanych rosyjskich aktywów państwowych;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2024 przedstawiony przez Komisję;

2. z zadowoleniem przyjmuje większe potrzeby w zakresie płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w połączeniu z potrzebami w zakresie wspólnej polityki rolnej w ramach przesunięcia zbiorczego (DEC 11/24), co świadczy o tym, że wdrażanie programów nabiera tempa po niepokojąco słabym starcie w latach 2021-2027;

3. z zadowoleniem zauważa, że zmiany w przepisach wprowadzonych przez Platformę na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) - z wyjątkowymi płatnościami zaliczkowymi i dobrowolnym współfinansowaniem w wysokości 100 % - mają pozytywny wpływ na wdrażanie EFRR, co oznacza, że państwa członkowskie wydają pieniądze na cele związane z platformą STEP; uważa ponadto, że większe płatności w 2024 r. powinny zmniejszyć presję w zakresie płatności w latach 2025-2027;

4. zauważa, że większe potrzeby w zakresie płatności są prawie w całości pokrywane z dochodów z tytułu grzywien i kar, w szczególności z grzywny w wysokości 2,4 mld EUR nałożonej na przedsiębiorstwo Google za naruszenie zasad konkurencji;

5. podkreśla potrzebę długoterminowych stabilnych dochodów dla budżetu Unii, który w ostatnich latach był bardzo napięty, aby móc reagować na różne kryzysy; ubolewa zatem z powodu braku postępów w Radzie w zakresie reformy systemu zasobów własnych zgodnie z harmonogramem zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina o swoim stanowisku, zgodnie z którym popiera zmienione wnioski Komisji, oraz wzywa Radę i państwa członkowskie do szybkiego przyjęcia tych wniosków w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii; przypomina o swoim od dawna prezentowanym stanowisku, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowe dochody dla budżetu Unii;

6. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie linii budżetowych dotyczących dochodów i wydatków w ramach mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy; podkreśla znaczenie stałego wsparcia finansowego dla Ukrainy w sytuacji, gdy finansowanie w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy i obowiązujących ustaleń dotyczących pomocy makrofinansowej nie zaspokaja potrzeb;

7. przypomina, że dodatkowe pożyczki w ramach pomocy makrofinansowej będą zagwarantowane marginesem elastyczności w budżecie, i ponawia swój apel do Komisji o przekazywanie władzy budżetowej szczegółowych informacji na temat agregacji zobowiązań zabezpieczanych z marginesu elastyczności, które zależą od operacji zaciągania i udzielania pożyczek; oczekuje, że Komisja będzie przekazywać Parlamentowi i Radzie wszelkie niezbędne informacje zgodnie z oświadczeniem załączonym do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 6 ;

8. odnotowuje wyższą niż przewidziano w budżecie korektę wynagrodzeń za rok 2024, która wpływa zarówno na wynagrodzenia, jak i emerytury, przy czym liczba nowych emerytów w 2024 r. będzie wyższa niż zakładano, co jeszcze bardziej podnosi koszty emerytur; wyraża zadowolenie, że prawie wszystkie dodatkowe koszty ponoszone przez instytucje pokryto w drodze przesunięć wewnętrznych i że w związku z tym z jednolitego marginesu skorzystano jedynie w ograniczonym stopniu;

9. podkreśla, że dostosowanie wynagrodzeń dotyczy również agencji zdecentralizowanych zmagających się z inflacją przekraczającą 2 %, która to wartość jest podstawą do podnoszenia środków w ich budżetach rocznych, co jest szczególnie istotne, gdyż koszty personelu i koszty operacyjne stanowią znaczną część wydatków agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że agencje, które nie znalazły zasobów dzięki przesunięciom, mogą liczyć na wzrost wkładu Unii o 1,7 %; przypomina, że obecne traktowanie budżetów agencji zdecentralizowanych wymaga dalszej refleksji w ramach przygotowań Komisji do opracowania wieloletnich ram finansowych na okres po roku 2027;

10. odnotowuje podwyższenie środków finansowych dla Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) w celu pokrycia rosnących kosztów, choć wyraża zaniepokojenie analogicznym obniżeniem środków dla Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA); wyraża zadowolenie, że środki dla EUAA podwyższono w ramach śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych, aby umożliwić jej wykonywanie nowych zadań w związku z wdrażaniem paktu o migracji i azylu; wzywa Komisję do ścisłej współpracy z obiema agencjami w celu dopilnowania, by były one przygotowane do rzetelnego wykonywania swoich zadań i do absorpcji dodatkowych środków, jakie im przyznano;

11. z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe środki dla Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) w 2024 r. w następstwie cyberataku na tę agencję w czerwcu 2024 r.; podkreśla potrzebę wyciągnięcia wniosków i udzielenia dalszego wsparcia technicznego innym agencjom i instytucjom przez Służbę ds. Cyberbezpie- czeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE) w związku z wysokim zagrożeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także zagwarantowania, że kolejny atak nie zagrozi agencjom ani instytucjom Unii;

12. podkreśla znaczenie nowo utworzonego Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy w zmienionych ramach na rzecz przeciwdziałania praniu pieniędzy na szczeblu Unii; w związku z tym jest głęboko zaniepokojony opóźnieniami w fazie tworzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o rekrutację;

13. wyraża zadowolenie, że dzięki obowiązującemu już przekształceniu rozporządzenia finansowego możliwe jest uwzględnianie w budżecie dochodów ujemnych na wypłatę odsetek wyrównawczych w przegranych sprawach sądowych; zauważa, że Komisja ustala obecnie dokładną kwotę takich odsetek, i wzywa Komisję do jak najszybszego przekazania tych informacji władzy budżetowej w 2025 r.;

14. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2024;

15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L, 2024/2509 z 26.9.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
2 Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 z dnia 24 października 2024 r. ustanawiające mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy i udzielające wyjątkowej pomocy makrofinansowej Ukrainie (Dz.U., 2024/2773, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2773/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1814

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))
Data aktu: 27/11/2024
Data ogłoszenia: 04/04/2025